Jag kan inte förstå varför man ska ha säkerhetsbälte när det inte behövs och kanske inte ens gör nån skillnad. Om vägen rasar, som Verspieder pratar om, så lär det inte gå bra även om om man har bälte.Karsten skrev:Nej, är det lag på det?Erik Sandblom skrev:Men har du skottsäker väst då?Kantorn skrev:Jag gillar statistik. Men ibland är den farlig.
Strunt i hur ofta saker händer. Faktum är att det bara finns två lägen: Antingen händer en olycka där säkerhetsbältet räddar liv. Eller också gör det inte det.
Jag kan överhuvudtaget inte förstå hur du kan förespråka att man inte ska använda säkerhetsbälte där det finns.
Poängen med bältet är att passageraren inte ska flyga ur stolen om bussen gör ett häftigt stopp. Men en buss är såpass tung att det sällan blir några häftiga stopp. Istället mejar bussen ner stolpar eller annat som råkar står ivägen. Det är en anledning till att det är så säkert att åka buss. En bil är mycket lättare och är benägen att stanna plötsligt, och därför kan säkerhetsbälte vara nyttigt vid en krock i bil.
Men det som stör mig är inte att någon väljer att ha bälte, utan att det ska vara böter på 1500 kr om man inte gör det. Det är som sagt 8-10 gånger säkrare att åka buss än att åka bil. Den som väljer bort bil och åker buss istället, ökar alltså sin säkerhet med 8-10 gånger, även om man inte använder bälte. Det är alltså helt baklänges att straffa någon som agerar ansvarsfullt och minskar risken med 10 gånger. Man borde istället ha kampanjer där folk uppmuntras och tackas för att de åker buss.
Som sagt, i webbenkäten på SVTs artikel uppger en majoritet att de känner sig osäkra i buss. Det är kontraproduktivt och motverkar trafiksäkerheten.