Trevligt att vi är överens i en mening.Kantorn skrev:Det är som du säger fler som skulle välja buss om de visste denna statistik. INGET säger något om de skulle välja bort buss om man var tvungen att sitta bältad.
Det är väl uppenbart vid det här laget att bälteskrav i buss skickar fel signaler, just på grund av att folk inte känner till att buss är 8-10 gånger säkrare än bil. Om folk visste det skulle det vara en annan sak, men det gör de inte.
Man skulle kunna kräva kateter och att alla resenärer sövs ner och spändes fast, det skulle säkert öka säkerheten för den som fortfarande valde buss. Men det skulle knappast öka trafiksäkerheten totalt sett.
Javisst är människor huvudsakligen ansvarstagande och eftertänksamma. Men då uppgifterna gäller personkilometer så ökar man säkerheten mest genom att överföra långa resor till kollektivtrafik. Korta resor kan gärna ske med gång och cykel, för cyklister lever längre. Men eftersom sånt här aldrig nämns i debatten så är det ingen som tänker på det. Det verkar som att trafiksäkerhet = låsningsfria bromsar och krockkruddarKantorn skrev:När jag var yngre och just hade fått körkort så körde jag så det stod härliga till. DOCK körde jag inte bil i Stockholm eller Göteborg. Av säkerhetsskäl. Jag ställde bilen på lämpligt ställe (parkeringsplats...) och tog buss/spårvagn.
Vad kan man göra åt det?