Okänd spårvidd

Visa bilder på övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Okänd spårvidd

Inlägg av Olle »

Detta kanske inte räknas riktigt som reguljär lokaltrafik, men spåren används förmodligen flitigt. Tyvärr hade vi ingen tumstock med oss så frågan är nu om någon kan hjälpa till med lösningen, vilken spårvidd är det?

Bild


Bild
Till vår stora förvåning så fungerade faktiskt hissarna i husen.


Bild


Bild


Bild

:D lle.
:-)lle
B Thomas
Inlägg: 389
Blev medlem: torsdag 19 oktober 2006 16:18

Re: Okänd spårvidd

Inlägg av B Thomas »

Den ryska spårvagnen :wink: verkar ha spårat ur. :D
Johan Eriksson
Inlägg: 4460
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46

Re: Okänd spårvidd

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den onsdag 04 maj 2011 7:01, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Re: Okänd spårvidd

Inlägg av bruse »

Alltså hör det till en diggares standardutrustning på resor, att medföra en centimeterstock. Tumstock för den som vil ha svaret i tum.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9753
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Okänd spårvidd

Inlägg av 2763 »

bruse skrev:Alltså hör det till en diggares standardutrustning på resor, att medföra en centimeterstock. Tumstock för den som vil ha svaret i tum.
meterstock eller tumstock heter det Bäste Bruse.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Tumstock

Eftersom enheten som det mäts i är meter. (Centi betyder som bekant blott hundradels)

/T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Re: Okänd spårvidd

Inlägg av bruse »

Heter det fotstock då, eftersom du mäter fötter?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9753
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Okänd spårvidd

Inlägg av 2763 »

bruse skrev:Heter det fotstock då, eftersom du mäter fötter?
Nej. Den huvudsakliga graderingen är i tum. Tum och fot är två separata enheter. Meter och centimeter är inte två skilda enheter, det är samma enhet.

//T
Med reservation för tyckfel.
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Okänd spårvidd

Inlägg av daniel_s »

TonyM skrev:
bruse skrev:Heter det fotstock då, eftersom du mäter fötter?
Nej. Den huvudsakliga graderingen är i tum. Tum och fot är två separata enheter. Meter och centimeter är inte två skilda enheter, det är samma enhet.

//T
Tum och fot är två kroppsdelar. Som måttenheter är de sedan lång tid tillbaka lika intimt beroende av varandra som meter och centimeter eller minuter och sekunder (låt vara att foten historiskt sett är en multipel av sin ursprungsenhet, medan centimeter och minuter är bråkdelar av sina).
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9753
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Okänd spårvidd

Inlägg av 2763 »

daniel_s skrev:
TonyM skrev:
bruse skrev:Heter det fotstock då, eftersom du mäter fötter?
Nej. Den huvudsakliga graderingen är i tum. Tum och fot är två separata enheter. Meter och centimeter är inte två skilda enheter, det är samma enhet.

//T
Tum och fot är två kroppsdelar. Som måttenheter är de sedan lång tid tillbaka lika intimt beroende av varandra som meter och centimeter eller minuter och sekunder (låt vara att foten historiskt sett är en multipel av sin ursprungsenhet, medan centimeter och minuter är bråkdelar av sina).
Jag har intet sagt om att det saknas samband mellan fot och tum. Däremot så är de inte samma enhet - det är två skilda längdenheter. Jämför exempelvis fot och meter eller tum och meter - det är samma sak. Det finns ett inbördes förhållande som definierar hur många meter en tum är.

Däremot så är centimeter inte en egen enhet. Det är fortfarande meter som är enheten fast man har valt att uttrycka sig i hundradels meter för att förenkla verkligheten. Man kan (men gör inte) på samma sätt uttrycka sig i centitum och centifot, det är fortfarande tum och fot som är enheten även om man använder sig av ett prefix som förklarar att man pratar om hundradelar av enheten.

Om du känner dig tveksam på hur det hänger ihop så kan du läsa på här: http://sv.wikipedia.org/wiki/SI-systemet

//T
Med reservation för tyckfel.
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Okänd spårvidd

Inlägg av daniel_s »

Kronor och öre då, är det två enheter eller en? Samma pris kan uttryckas både som "24,50 kr" och "24 kr och 50 öre". Och hur skall egentligen "halv tre" utläsas i enheten minuter? Tum och fot hör ihop, de må ha var sin historia men i praktiken är det lika meningsfullt att betrakta dem som skilda längdenheter inom sitt system som att betrakta hela och halva kilogram som skilda viktenheter i SI-systemet!
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Re: Okänd spårvidd

Inlägg av bruse »

Dessutom är det centimeter jag mäter med min centimeterstock. Inte meter. För så lång är den inte. Alltså kan den inte heta något den inte är, meter.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Okänd spårvidd

Inlägg av daniel_s »

Är det någon som har sett min hexameter?
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9753
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Okänd spårvidd

Inlägg av 2763 »

daniel_s skrev:Kronor och öre då, är det två enheter eller en? Samma pris kan uttryckas både som "24,50 kr" och "24 kr och 50 öre". Och hur skall egentligen "halv tre" utläsas i enheten minuter? Tum och fot hör ihop, de må ha var sin historia men i praktiken är det lika meningsfullt att betrakta dem som skilda längdenheter inom sitt system som att betrakta hela och halva kilogram som skilda viktenheter i SI-systemet!
Acceptera att du för en gångs skull har fel.

I SI systemet benämns meter som enhet och centi- deci- kilometer (osv) som indexerade enheter.
I lagtexter m.m. som reglerar de gamla måttsystemen beskrivs tum och fot som olika enheter.

När det gäller pengar så kan man naturligtvis prata om centikronor i stället för ören, men det gör man ju inte. Dvs det blir lite att blanda äpplen och päron.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Okänd spårvidd

Inlägg av daniel_s »

TonyM skrev:Acceptera att du för en gångs skull har fel.
Visst, ange vilket påstående som är felaktigt så ska jag undersöka det. :D
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Re: Okänd spårvidd

Inlägg av bruse »

TonyM skrev: När det gäller pengar så kan man naturligtvis prata om centikronor i stället för ören, men det gör man ju inte. Dvs det blir lite att blanda äpplen och päron.

//Tony
Just Euro som vi faktiskt i princip anslutit oss till, heter den indexerade enheten cent.

Fortfarande har jag en centimeterstock, oavsett av gamla lagtexter och SI-standarder säger.

Det finns att köpa centimeterstockar:
http://www.kgcverktyg.se/sv/centimeters ... ontact.php
http://www.byggtillbehor.se/index.php?p ... &Itemid=16
http://www.stenbolaget.se/utomhus/verktyg/

Nu börjar det här bli lite väl OT, kan Jourmaster vara vänlig och dela tråden?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
Karsten
Inlägg: 1480
Blev medlem: måndag 13 september 2004 23:54
Ort: Österåker - mer än bara en anstalt!

Re: Okänd spårvidd

Inlägg av Karsten »

bruse skrev:Dessutom är det centimeter jag mäter med min centimeterstock. Inte meter. För så lång är den inte. Alltså kan den inte heta något den inte är, meter.
Vad har du för en konstig tumstock, som inte ens är en meter lång? En linjal?

Själv brukar jag ofta mäta både centimeter, decimeter och millimeter med min tumstock...
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Re: Okänd spårvidd

Inlägg av bruse »

Karsten skrev:
bruse skrev:Dessutom är det centimeter jag mäter med min centimeterstock. Inte meter. För så lång är den inte. Alltså kan den inte heta något den inte är, meter.
Vad har du för en konstig tumstock, som inte ens är en meter lång? En linjal?

Själv brukar jag ofta mäta både centimeter, decimeter och millimeter med min tumstock...
Mäter du inte tum med tumstocken? Jag har två. Tummar.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
Stefan N
Inlägg: 619
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:41
Ort: Lidingö
Kontakt:

Re: Okänd spårvidd

Inlägg av Stefan N »

Jag brukar ha stocken med mig överallt, till och med på resor.
Dock känns mätning av densamma som något som möjligen kan ha gjorts i en avlägsen förpubertal tid.
Vill minnas att lät bättre med tum än centimeter... :cheesygrin:
Stoppa plågsamma Handelskammarförsök :mrgreen:
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2543
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Okänd spårvidd

Inlägg av roggek »

Olle skrev:Detta kanske inte räknas riktigt som reguljär lokaltrafik, men spåren används förmodligen flitigt. Tyvärr hade vi ingen tumstock med oss så frågan är nu om någon kan hjälpa till med lösningen, vilken spårvidd är det?



Bild
Till vår stora förvåning så fungerade faktiskt hissarna i husen.
Ja, och VARFÖR askulle de inte det???

Är så less på att de f d sovjetstaterna ses som ett "simpelt u-land", där varken el, vatten eller hissar fungerar...
Tror nog att de faktiskt har det bättre "levnadsmässigt" än vad vi svenskar någonsin kommer och ha...
Vi som "lånar pengar" till våra hus och lägenheter...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3066
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Okänd spårvidd

Inlägg av Hechtwagen »

Tro du det! Men åk dit som jag gjorde så vill du bara gråta när du ser hur "vanligt" folk bor i ryska betongområden! Hade en kollega förut som lovprisade nordkorea och deras höga levnadsstandard honom får du säkert med dig! Många höghus i ryssland saknar dessutom hiss!
Skriv svar