Sida 1 av 1
Spårvagnstyper
Postat: onsdag 21 juli 2010 14:32
av kjellgerik
Hej,
Jag har inte hängt med vad gäller spårvagnstyper i Stockholm. Kan någon förklara vad de olika beteckningarna står för:
A32 Nuvarande Tvärbanevagn ?
A33 ?
A34 ?
A35 Framtida Tvärbanevagn ?
Vilken/vilka är tänkt att trafikera Saltsjöbanan, Lidingöbanan resp Cityspårvägen?
Finns det bilder/ritningar på resp vagn?
// Kjell
Re: Spårvagnstyper
Postat: onsdag 21 juli 2010 14:35
av bruse
Re: Spårvagnstyper
Postat: onsdag 21 juli 2010 15:24
av Reptilia
Jag har hört talas om att A35 eventuellt är reserverat för Spårväg Citys nya vagnar när de levereras. Nån som vet?
Re: Spårvagnstyper
Postat: onsdag 21 juli 2010 15:38
av Cyclocop
A35 är tänkt som ny vagn för Tvärbanan när den är utbyggd norröver (Sth-Sumpan-Solna).
Re: Spårvagnstyper
Postat: onsdag 21 juli 2010 23:31
av Thomas Lange
Således:
A32 nuvarande vagn för Tvärbanan, ev framtida vagn för Saltsjöbanan ifall denna konverteras till "snabbspårväg". Ska man köra 4-vagnar i tågen lär samtliga A32 behövas
A33 Sällskapsvagn för abonnemang på Djurgårdslinjen
A34 Inlänad vagntyp för provisorisk trafikering av Spårväg City, etapp 1 2010-2014/15
A35 Ny vagntyp för Tvärbanan, Nockebybanan och Lidingöbanan med egenskaper att den också kan köras i innerstaden (vilket A32 är mindre lämplig till)
A36 Framtida vagn för Spårväg city (och kanske Lidingöbanan) ifall det vinnande konsortiet erbjuder en vagntyp som inte är A35
Det här är min bedömning av läget utifrån tillgängliga fakta, men det kan som vanligt vara fel ...
Re: Spårvagnstyper
Postat: onsdag 21 juli 2010 23:48
av BaardB
Thomas Lange skrev:A33 Sällskapsvagn för abonnemang på Djurgårdslinjen
A33 - ombygd Høka

Re: Spårvagnstyper
Postat: torsdag 22 juli 2010 9:21
av Andy
BaardB skrev:Thomas Lange skrev:A33 Sällskapsvagn för abonnemang på Djurgårdslinjen
A33 - ombygd Høka

A51 - Enda mere ombygd høka

Re: Spårvagnstyper
Postat: fredag 23 juli 2010 16:12
av AdrianLangemar
Jag har för mig att vagn 210 från början hade littera A33 när den kom till Djurgårdslinjen. Stämmer det? Varför ska vagnarna 210 och 700 ha helt olika littera? De är ju av samma typ, så de borde snarare heta A33 och A33C (jämför B31 och B31C)
Re: Spårvagnstyper
Postat: fredag 23 juli 2010 16:16
av 2763
AdrianLangemar skrev:Jag har för mig att vagn 210 från början hade littera A33 när den kom till Djurgårdslinjen. Stämmer det? Varför ska vagnarna 210 och 700 ha helt olika littera? De är ju av samma typ, så de borde snarare heta A33 och A33C (jämför B31 och B31C)
I så fall borde även M23B och M23C vara liktydigt med M25 och M29, eller varför inte A24/B24 och A30/B30.
Och jag skulle vara förvånad om man inte kan dra flera liknande paralleller mellan olika Cx-vagnar.
/T
Re: Spårvagnstyper
Postat: fredag 23 juli 2010 16:34
av Thomas Lange
AdrianLangemar skrev:Jag har för mig att vagn 210 från början hade littera A33 när den kom till Djurgårdslinjen. Stämmer det? Varför ska vagnarna 210 och 700 ha helt olika littera? De är ju av samma typ, så de borde snarare heta A33 och A33C (jämför B31 och B31C)
700 och 210 är inte av samma vagntyp, även om de har många karossdelar och kompomnenter lika. 210 är en kraftigt ombyggd och moderniserad Høka-vagn. Det finns säkert någon av våra norska vänner som kan kan berätta mer om denna serie som väl omfattade tio vagnar och som fick ny beteckning även hos Oslo Sporveier.
Stockholmsmustangerna A25, A26 och A27 var snarlika till utseendet men var inte desto mindre tre olika vagntyper
Re: Spårvagnstyper
Postat: fredag 23 juli 2010 16:58
av AdrianLangemar
Då förstår jag! Jag trodde att vagn 210 och vagn 700 var av samma typ innan de kom till Stockholm.
Re: Spårvagnstyper
Postat: söndag 25 juli 2010 13:00
av Bobjörk
Thomas Lange skrev:Således:
A32 nuvarande vagn för Tvärbanan, ev framtida vagn för Saltsjöbanan ifall denna konverteras till "snabbspårväg". Ska man köra 4-vagnar i tågen lär samtliga A32 behövas
Har man inte gett upp ideerna om A32 på Saltsjöbanan än? Visst, 4xA32 lär lösa kapacitetsproblem. Men:
1. 4 x A32 = 116m tåg
2. Det går inte att multipla 4 A32:or.
Re: Spårvagnstyper
Postat: söndag 25 juli 2010 17:45
av Andy
Thomas Lange skrev:AdrianLangemar skrev:Jag har för mig att vagn 210 från början hade littera A33 när den kom till Djurgårdslinjen. Stämmer det? Varför ska vagnarna 210 och 700 ha helt olika littera? De är ju av samma typ, så de borde snarare heta A33 och A33C (jämför B31 och B31C)
700 och 210 är inte av samma vagntyp, även om de har många karossdelar och kompomnenter lika. 210 är en kraftigt ombyggd och moderniserad Høka-vagn. Det finns säkert någon av våra norska vänner som kan kan berätta mer om denna serie som väl omfattade tio vagnar och som fick ny beteckning även hos Oslo Sporveier.
Stockholmsmustangerna A25, A26 och A27 var snarlika till utseendet men var inte desto mindre tre olika vagntyper
Det er større likheter mellom A31 og A33 enn A33 og A51, i alle fall når det gjelder det tekniske
Vogn 210, som tidligere var HØKA 232, som ble kraftig modernisert på begynnelsen av 90 tallet, vognen fikk da sin kontrollerutrustning fra Hägglund byttet ut med chopperstyring fra AEG, vognen fikk også statisk omformer, i tilegg til kraftig ombygget front, fra fordørene og bakover er vognkassa relativt orginal, vognen har også Hägglund boggier med samme motorer som A31 og A33
Re: Spårvagnstyper
Postat: söndag 25 juli 2010 23:08
av daniel_s
Andy skrev:Det er større likheter mellom A31 og A33 enn A33 og A51, i alle fall når det gjelder det tekniske
Jag skulle vilja säga så här: Det är större likheter mellan A31 och A33 när det gäller den elektriska funktionen. Räknat i kg metall har A33 däremot mer gemensamt med A51. Djurgårdslinjens A31 kommer ur den första serien göteborgsmustanger, som inte är lika lik MBO som senare tillverkade vagnar. Bl a är boggierna och banmotorerna olika.
Re: Spårvagnstyper
Postat: söndag 25 juli 2010 23:17
av Andy
daniel_s skrev:Andy skrev:Det er større likheter mellom A31 og A33 enn A33 og A51, i alle fall når det gjelder det tekniske
Jag skulle vilja säga så här: Det är större likheter mellan A31 och A33 när det gäller den elektriska funktionen. Räknat i kg metall har A33 däremot mer gemensamt med A51. Djurgårdslinjens A31 kommer ur den första serien göteborgsmustanger, som inte är lika lik MBO som senare tillverkade vagnar.
Hehe, det jeg mente med det tekniske var kontrollerutrustningen, kompressor, omformer og boggier med motorer!
Jeg veit selvsagt at de ikke er helt like
A51\SM83 veier 16,9 tonn
M23\A31 veier 13,05 tonn
SM53\A33 veier også 16,9 tonn
Så A51 og A33 er like tunge
Re: Spårvagnstyper
Postat: söndag 25 juli 2010 23:30
av daniel_s
Andy skrev:Hehe, det jeg mente med det tekniske var kontrollerutrustningen, kompressor, omformer og boggier med motorer!
Jo, jag förstår det. Men boggierna med motorer är som sagt annorlunda på A31, så de likheter som återstår gäller mest hjälpsystemen. Årtiondenas ombyggnader har dock medfört att vagnarna även där skiljer sig åt rätt mycket, men man kommer faktiskt fortfarande rätt långt med ett MBO-schema om man felsöker en göteborgare
Skillnaden i vagnvikt känns för övrigt rätt tydlig när man kör vagnarna, M23 är ystrare som enkelvagn och påtagligt slirningsbenägen vid släpvagnsdragning!
Re: Spårvagnstyper
Postat: måndag 26 juli 2010 9:33
av Björn Ehnberg
Bobjörk skrev:Thomas Lange skrev:Således:
A32 nuvarande vagn för Tvärbanan, ev framtida vagn för Saltsjöbanan ifall denna konverteras till "snabbspårväg". Ska man köra 4-vagnar i tågen lär samtliga A32 behövas
Har man inte gett upp ideerna om A32 på Saltsjöbanan än? Visst, 4xA32 lär lösa kapacitetsproblem. Men:
1. 4 x A32 = 116m tåg
2. Det går inte att multipla 4 A32:or.
Thomas ger uttryck för en missuppfattning, inte i något SL-dokument (som t.ex.
detta) ges uttryck för att man skulle kunna köra A32 i fyrvagnståg. Själva frågan om Saltis har vi diskuterat ingående, senast i
denna tråd, men det kanske du inte har märkt? I den tråden var det i alla fall märkvärdigt tyst från dig och andra som brukar vara motståndare till detta!
Re: Spårvagnstyper
Postat: måndag 26 juli 2010 9:44
av 2763
Bobjörk skrev:
2. Det går inte att multipla 4 A32:or.
Får jag omformulera dig?
Det går
i dagsläget inte att multipla 4 A32:or
Allt går att lösa, det är trotsallt teknik det handlar om. Frågan är om prislappen är överkomlig bara.
//Tony