Sida 1 av 2

Bybanen i Bergen - en dödsfara?

Postat: torsdag 08 juli 2010 11:11
av Thomas Åkerblad
"NAF i Bergen har inspisert Bybanen. Dommen er klar:

- Her vil det skje dødsulykker, sier John Atle Hartveit.

- Vi kommer til å få stygge påkjørsler, dessverre også dødsulykker. Trolig allerede når høstmørket kommer, sier Hartveit.

Han poengterer at organisasjonen er minst like opptatt av sikkerheten til myke trafikanter som bilistenes.

NAF (Norges Automobil-Forbund) i Bergen er blitt kontaktet av bekymrede medlemmer etter at Bybanen begynte å gå.

- Både de og vi mener Bybanen har et forbedringspotensial på sikkerhet.

- Noen skrammer og bulker på biler må vi regne med. Det tåler vi, men vi har ikke råd til at menneskeliv går tapt, sier Hartveit, som er styremedlem i den lokale NAF-avdelingen."


Se artikel i Bergens Tidende: http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Bybanen ... ml?start=2

Mvh/Thomas Å

Re: Bybanen i Bergen - en dödsfara?

Postat: torsdag 08 juli 2010 11:52
av Kjell L
Jag är böjd att hålla med, banan har inte avskilts från exempelvis gångtrafik på ett bra sätt. I gatumiljö är det brukligt att ha kantsten mellan gångtrafikater och fordonstrafik, här är det endast en vit linje som markör. Vid en del smala passager borde det vara rimligt med nån form av staket för att hindra någon att oavsiktligt hamna inom spårområdet. Exemplet från Bybanen i Bergen på dålig säkerhet för gångtrafikanter, cyklister m.fl. oskyddade trafikanter bör vägas in i planeringen för Stockholm.

Re: Bybanen i Bergen - en dödsfara?

Postat: fredag 09 juli 2010 14:36
av Henrik Schütz
En vit linje, det är i alla fall mer än på Drottningtorget!

Fast det är legio att varna för dödsolyckorna innan en spårväg körts in så är det inte så dramatiskt när de varit igång ett tag, det är helt enkelt så att normala människor inte plötsligt blir överkörda av en spårvagn.

Det hela rör sig helt enkelt om ett skenargument som bilistorganisationer, och andra spårvägsmotståndare kastar in när andra argument tömts ut.
Exklusive självmord och elolycksfall omkommer 20 personer per år cirka i järnvägstrafiken i Sverige, Som Jämförelse omkommer cirka 2 personer per år i Spårvägstrafiken, vilket rimmar illa med att spårvagnar skulle vara rena dödsmaskinerna.

Vilken spårvägsstad kör ihjäl flest per år i Världen?

HS

Re: Bybanen i Bergen - en dödsfara?

Postat: lördag 10 juli 2010 4:01
av M_M
Henrik Schütz skrev:En vit linje, det är i alla fall mer än på Drottningtorget!
Om du avser Göteborg så stämmer det gällande de två spår som har ganska låg trafik (vad jag vet används ett bara i undantag, och det andra används för att vända Ringlinien samt tidig morgon / sen kväll linje 10.

En viktig skillnad är att man kör väldigt sakta på dessa två spår. I Bergen verkar det som om man vill kunna köra i full fart på spår som går invid en smal gångväg utan något skydd.

En annan viktig skillnad är att det spår av dessa två som faktiskt har mer än försumbar trafik inte är i vägen för de som byter mellan spårvagn, buss och tåg vid Drottningtorget-Centralstationen, utan är mest bara ivägen för den som avsiktligt väljer att gå utomhus en längre sträcka istället för att ta vanligaste/smidigaste vägen. (Om man exempelvis vill gå mellan tåg och Brunnsparken så väljer nog de flesta vägen genom Nordstan).

De fyra spår som har rejält med trafik har kantsten, som dessutom utanför själva hållplatslägen ligger på visst avstånd från spåren. (Jag gissar att det är ett par decimeter mellan kantstenen och en passerande vagn sett uppifrån).
Henrik Schütz skrev:Fast det är legio att varna för dödsolyckorna innan en spårväg körts in så är det inte så dramatiskt när de varit igång ett tag, det är helt enkelt så att normala människor inte plötsligt blir överkörda av en spårvagn.
Hur definerar du normal i sammanhanget?
Henrik Schütz skrev:Det hela rör sig helt enkelt om ett skenargument som bilistorganisationer, och andra spårvägsmotståndare kastar in när andra argument tömts ut.
Exklusive självmord och elolycksfall omkommer 20 personer per år cirka i järnvägstrafiken i Sverige, Som Jämförelse omkommer cirka 2 personer per år i Spårvägstrafiken, vilket rimmar illa med att spårvagnar skulle vara rena dödsmaskinerna.
Vad åstadkommer dessa järnvägsolyckor?

Hur många omkommer i busstrafiken?

Re: Bybanen i Bergen - en dödsfara?

Postat: lördag 10 juli 2010 7:32
av Harald
M_M skrev:Om du avser Göteborg så stämmer det gällande de två spår som har ganska låg trafik (vad jag vet används ett bara i undantag, och det andra används för att vända Ringlinien samt tidig morgon / sen kväll linje 10.
Även det andra har viss reguljär trafik om än inte så stor. I morgonrusningen vänder linje 13 där i vintertabellen och då korsas dess väg av alla som byter mellan spårvagn och tåg eller buss. Dessutom finns det några ut- eller ingående vagnar som vänder där.
M_M skrev:
Henrik Schütz skrev:Fast det är legio att varna för dödsolyckorna innan en spårväg körts in så är det inte så dramatiskt när de varit igång ett tag, det är helt enkelt så att normala människor inte plötsligt blir överkörda av en spårvagn.
Hur definerar du normal i sammanhanget?
Sådana som inte blir överkörda av spårvagnar kanske? :roll:

Re: Bybanen i Bergen - en dödsfara?

Postat: lördag 10 juli 2010 11:30
av Kjell L
Vi människor är som bekant olika (tur är väl det) en del uppvisar ett större risktagande än andra, eller riskbeteende. Det som borde eftersträvas är att traifkmiljön blir så säker som möjligt för att undvika att olyckor sker pga ouppmärksamhet. Att man inte sett eller förstått faran. För att återgå till exemplet i Bergern där den enda avskiljningen mellan gångväg och spår är en målad linje, vart försvinner den i vinterns snö och is? På filmen som visades tidigare sågs den kvinnan med barnvagn som blev stressad och i krissituationen inte visste åt vilket håll hon skulle gå är ett bra exempel på dålig trafikmiljö. Ett staket mellan gångbana och spår hade hindrat detta. Vid korsningar och övergångställen ska så klart signalregleras.

En person med dålig hörsel och eller syn kan också råka gå "fel" om inte spåret är ordentligt avskilt från gångtrafik. Spårväg som är anlagd mitt i gatan, ligger omgärdad av övrig vägtrafik, där människor oftast är mer uppmärksam på trafiken innan man korsar gatan. En simpel linje hindrar inte en cyklist att oavsikligt vingla in för nära spåret eller ett litet barn som råkar slita sig loss från en förälder och rusa åstad efter en godiskonflikt. Vi ska komma ihåg att alla är inte i sina bästa år med alla sinnen i behåll och trafikmiljön måste också ge dessa personer en chans att överleva i den allt mer stressade trafiken.

MVH
Kjell L

Re: Bybanen i Bergen - en dödsfara?

Postat: lördag 10 juli 2010 15:13
av Henrik Schütz
På engelska finns det ett uttryck som heter "freak accident", olyckor som vettiga människor aldrig är i närheten av, exempelvis elolyckor då man klättrat upp på tågtak.

Förolyckade koppelåkare etc anses också som "olycksoffer" i statistiken. Det är dessa jag vill ha raderade ur statistiken när spårvagnens farlighet diskuteras.

HS

Re: Bybanen i Bergen - en dödsfara?

Postat: lördag 10 juli 2010 15:15
av Henrik Schütz
Japp, jag menar ringlinjens spår! Fast jag tror inte det sker några olyckor där! Och ja jag promenerar numer i -göteborg, eftersom biljettkontrollerna är så täta att jag inte vågar åka spårvagn! :oops:

HS

Re: Bybanen i Bergen - en dödsfara?

Postat: lördag 10 juli 2010 15:26
av Thomas Åkerblad
Henrik Schütz skrev: Och ja jag promenerar numer i -göteborg, eftersom biljettkontrollerna är så täta att jag inte vågar åka spårvagn! :oops:

HS
På grund av att du tidigare fuskåkte eller pga att du är osäker på om du hanterat Västtrafiks kort på ett riktigt sätt? :mrgreen:

Re: Bybanen i Bergen - en dödsfara?

Postat: lördag 10 juli 2010 16:42
av Henrik Schütz
Jag fuskåkte, (men inte med ringlinjen), för att få lite spänning i vardagen! (Barnsligt , jag vet) Spänningen blev dock för stor , även för mig, när jag fick kasta mig av nedanför göta älvbron, när det visat sig att spårvägen hade civila kontrollanter, och min bror hörde någon säga "Biljättköntröll" i andra änden på vagnen sedan dörrarna stängts! Fast vill jag åka spårvagn vid ett längre göteborgsbesök än tre timmar köper jag dagskort.

HS

Re: Bybanen i Bergen - en dödsfara?

Postat: lördag 10 juli 2010 21:59
av Harald
Normala människor tjuvåker inte. :wink:

Re: Bybanen i Bergen - en dödsfara?

Postat: lördag 10 juli 2010 22:20
av Patrick
Visst är det konstigt att samma personer som varnar för olyckor när man byggd spårvagn inte ropar om dödsolyckor etc när en ny väg öppnas trots att det nog är minst lika stor risk att personer omkommer där som att dom blir dödade av spårvagn - men bilar etc är en "helig ko" och får inte kritiseras på samma sätt! Dessutom slås det inte upp lika stort i pressen om nu någon kritiserar vägen och trafiksituationen. :mrgreen:

Re: Bybanen i Bergen - en dödsfara?

Postat: lördag 10 juli 2010 22:23
av Nupski
Folk brukar promenera längs kyrgogårdsmuren mellan Ullevi Norra och Svingeln istället för att gå längs arkaden på Stampgatan det är inte många centimer mellan vagn och person när man susar förbi där.

Den sträckan där det skett en del allvarligare olyckor är Mölndalsvägen/Göteborgsvägen längs Mölndalslinjen. Där är det nu reducerad fart förbi alla spårövergångar som anses farliga.

PS. SMS biljett inom Göteborg gäller 90minuter kostar 21skr lite billigare än 1200skr+exp. avg. GV till 72450 DS.

PS II. Köp biljetten innan du kliver på vagnen annars kan du åka dit, speciellt vid storkontroll, DS.

Re: Bybanen i Bergen - en dödsfara?

Postat: söndag 11 juli 2010 20:38
av M_M
Nupski skrev:Folk brukar promenera längs kyrgogårdsmuren mellan Ullevi Norra och Svingeln istället för att gå längs arkaden på Stampgatan det är inte många centimer mellan vagn och person när man susar förbi där.
Den sträckan har ju också en del underligheter. Det är i mitt tycke nog en bra idé att krångla till för bilisterna så att de inte kan köra rakt förbi den där tvärgatan när de kör från Svingeln mot Ullevi, men det vore kanske en bra idé att göra ett undantag för cyklister? För en cyklist är det ju bara fånigt att svänga höger, göra u-böj och sen svänga höger igen. Jag gissar att det är en del cyklister som kör i spårfilen istället...

Vad som gäller för fotgängare på sydöstra sidan av vägen känns allmänt lite otydligt, fast jag kanske minns fel. Det känns också som att det är rätt otydligt skyltat vad som gäller för att gå eller cykla från Svingeln till ungefär Gårdahallen...
Nupski skrev:Den sträckan där det skett en del allvarligare olyckor är Mölndalsvägen/Göteborgsvägen längs Mölndalslinjen. Där är det nu reducerad fart förbi alla spårövergångar som anses farliga.
Aha! En obeaglig grej är att på vissa ställen finns ingen refug mellan vänstersvängande bilar och spårvägsspåren. I teorin så ska fotgängarna vänta på grön gubbe vilket bara kommer när det varken kör spårvagnar eller vänstersvängande bilar, men jag tror att många är sugna på att korsa ena halvan av den övergången och sen står de där utan refug...
Nupski skrev:PS. SMS biljett inom Göteborg gäller 90minuter kostar 21skr lite billigare än 1200skr+exp. avg. GV till 72450 DS.

PS II. Köp biljetten innan du kliver på vagnen annars kan du åka dit, speciellt vid storkontroll, DS.
Lägg på en dryg tia till, totalt 31:90, och köp en Göteborg-Mölndal-Partille-biljett så är giltlighetstiden 180 minuter. Jag tror knappast att man kan åka på kontrollavgift om man inte faktiskt passerat nån av kommungränserna... :D

För övrigt är det märkligt att det är billigare att åka med kontoladdning än SMS-biljett för 90/180min-biljetter, men det är samma pris för 24/72-timmarskorten...

Re: Bybanen i Bergen - en dödsfara?

Postat: måndag 12 juli 2010 1:23
av Johan Eriksson
x

Re: Bybanen i Bergen - en dödsfara?

Postat: tisdag 13 juli 2010 22:14
av M_M
Johan Eriksson skrev:Vad har de här sista Gbg-kommentarerna med Bergen att göra? :roll:

Tillbaks till Bergen - som diskuteras avsevärt mindre än tex Gbg så håll dörren öppen - Tack :idea:
De, förutom taxegrejerna, är rätt bra exempel på var det faktiskt är relativt ofarligt med "farlig" spårväg.

Re: Bybanen i Bergen - en dödsfara?

Postat: onsdag 14 juli 2010 13:45
av Johan Eriksson
x

Re: Bybanen i Bergen - en dödsfara?

Postat: torsdag 15 juli 2010 2:09
av daniel_s
Hm... Du vill alltså kvotera in norrmän i diskussioner som rör Norge? Vem är det som kör med storebrorsfasoner egentligen :cheesygrin:

Re: Bybanen i Bergen - en dödsfara?

Postat: torsdag 15 juli 2010 14:12
av Johan Eriksson
x

Re: Bybanen i Bergen - en dödsfara?

Postat: torsdag 15 juli 2010 20:13
av 996
:cheesygrin:
Interessant diskusjon.
Mvh Bjørn