Sida 1 av 2
Frankfurt 264 på väg (till Stockholm?)
Postat: onsdag 07 juli 2010 21:26
av Christoph Heuer
http://www.drehscheibe-foren.de/foren/r ... ?5,4895455
Översatt av Google:
flytta till Göttingen gick framför mig tillsammans med en låg-loader från ett tungt stöd fordon.
Som en last var en spårvagn i Rheinbahn (jag tror att jag har upptäckt) laddad. Var antalet 254.
Tyvärr min kamera var felaktigt inställd för detta ljus, det var 5:07 klocka.
gånger fortfarande här bilderna
Nej, inte Rheinbahn, Düsseldorf, men VGF, Frankfurt. På god väg till Stockholm för att hjälpa till ute på den nya spårvagnen tillsammans med spårvagn från Norrköping.
Fler bilder:
http://frankfurter-nahverkehrsforum.de/ ... adid=18688
Är det korrekt svenska?
Hälsningar från Kassel, Tyskland
Christoph
Re: Frankfurt 264 på väg (till Stockholm?)
Postat: onsdag 07 juli 2010 21:56
av Odd
Christoph Heuer skrev:
...
Är det korrekt svenska?
Hälsningar från Kassel, Tyskland
Christoph
Nej, men hyfsat begripligt...
Maskinöversättningen på Google bygger på att använda hela fraser i liknande sammanhang baserat på text google indexerat och kunnat jämföra mellan olika språk på hemsidor, om jag förstått det hela rätt...
Re: Frankfurt 264 på väg (till Stockholm?)
Postat: onsdag 07 juli 2010 22:18
av Kjell L
Danke für die Bilder. Google-Übersetzung ist nicht gut, aber es ist verständlich.
Vielen Dank
Gruss
Kjell L
Re: Frankfurt 264 på väg (till Stockholm?)
Postat: fredag 09 juli 2010 15:29
av Sven Blomberg
Hur är det med dessa vagnar från Frankfurt? Att Norrköpingsvagnarna är godkända för trafik i Sverige förstår jag, men hur är det med dessa? Går de på samma trafikgodkännande som Norrköpingsvagnarna, eller är det en process innan de kan "rulla" i Sverige?.
Re: Frankfurt 264 på väg (till Stockholm?)
Postat: fredag 09 juli 2010 15:34
av august
Sven Blomberg skrev:Hur är det med dessa vagnar från Frankfurt? Att Norrköpingsvagnarna är godkända för trafik i Sverige förstår jag, men hur är det med dessa? Går de på samma trafikgodkännande som Norrköpingsvagnarna, eller är det en process innan de kan "rulla" i Sverige?.
Dessa och Norrköpingsvagnarna är väl identiska? Sålunda borde de klara sig på Norrköpingsgodkännandet?
Re: Frankfurt 264 på väg (till Stockholm?)
Postat: fredag 09 juli 2010 17:44
av leifd
august skrev:Sven Blomberg skrev:Hur är det med dessa vagnar från Frankfurt? Att Norrköpingsvagnarna är godkända för trafik i Sverige förstår jag, men hur är det med dessa? Går de på samma trafikgodkännande som Norrköpingsvagnarna, eller är det en process innan de kan "rulla" i Sverige?.
Dessa och Norrköpingsvagnarna är väl identiska? Sålunda borde de klara sig på Norrköpingsgodkännandet?
Så är det, Norrköpingsvagnarna har exakt samma specifikation, då de egentligen var avsedda att tas i trafik i Frankfurt och alltså bara lyftes ut för export. Frankfurts serie, förlängdes sedan ur optionen.
På samma vis kommer ju de sex ordinarie vagnarna till Stockholm att komma till.... De leverera ur Norrköpings serie om 10 vagnar, där nu Norrköping avstår 6 vagnar för Stockholms räkning, men serien förlängs sedan med ytterligare 6 vagnar, som levereras till Norrköping efter vagnarna till Stockholm.
Klart som korvspad ?? eller hur......

Re: Frankfurt 264 på väg (till Stockholm?)
Postat: fredag 09 juli 2010 23:15
av mela
leifd skrev:august skrev:Sven Blomberg skrev:Hur är det med dessa vagnar från Frankfurt? Att Norrköpingsvagnarna är godkända för trafik i Sverige förstår jag, men hur är det med dessa? Går de på samma trafikgodkännande som Norrköpingsvagnarna, eller är det en process innan de kan "rulla" i Sverige?.
Dessa och Norrköpingsvagnarna är väl identiska? Sålunda borde de klara sig på Norrköpingsgodkännandet?
Så är det, Norrköpingsvagnarna har exakt samma specifikation, då de egentligen var avsedda att tas i trafik i Frankfurt och alltså bara lyftes ut för export. Frankfurts serie, förlängdes sedan ur optionen.
På samma vis kommer ju de sex ordinarie vagnarna till Stockholm att komma till.... De leverera ur Norrköpings serie om 10 vagnar, där nu Norrköping avstår 6 vagnar för Stockholms räkning, men serien förlängs sedan med ytterligare 6 vagnar, som levereras till Norrköping efter vagnarna till Stockholm.
Klart som korvspad ?? eller hur......

Det finns dock smärre skillnader, ex är Norrköpingsvagnarna inte utrustade för multipeldrift, vilket Frankfurtvagnarna är, men avvikelserna är i det stora hela relativt ringa och det lär knappast påverka tillståndsprocessen.
Re: Frankfurt 264 på väg (till Stockholm?)
Postat: lördag 10 juli 2010 0:12
av leifd
mela skrev:Det finns dock smärre skillnader, ex är Norrköpingsvagnarna inte utrustade för multipeldrift, vilket Frankfurtvagnarna är, men avvikelserna är i det stora hela relativt ringa och det lär knappast påverka tillståndsprocessen.
Nja, de där stämmer inte riktigt....
Norrköpings vagnar är utrustade för multipeldrift, men man har monterat bort automatkopplen o ersatt dessa med Albert-koppel. Troligt är väl att så kommer att ske även med de tre som kommer till Stockholm. Sen finns ju en del andra smärre skillnader....
Re: Frankfurt 264 på väg (till Stockholm?)
Postat: lördag 10 juli 2010 0:31
av mela
leifd skrev:mela skrev:Det finns dock smärre skillnader, ex är Norrköpingsvagnarna inte utrustade för multipeldrift, vilket Frankfurtvagnarna är, men avvikelserna är i det stora hela relativt ringa och det lär knappast påverka tillståndsprocessen.
Nja, de där stämmer inte riktigt....
Norrköpings vagnar är utrustade för multipeldrift, men man har monterat bort automatkopplen o ersatt dessa med Albert-koppel. Troligt är väl att så kommer att ske även med de tre som kommer till Stockholm. Sen finns ju en del andra smärre skillnader....
Det var avsaknaden av automatkoppel som avsågs...
Re: Frankfurt 264 på väg (till Stockholm?)
Postat: lördag 10 juli 2010 1:19
av BaardB
leifd skrev:Sen finns ju en del andra smärre skillnader....
Kan du fortelle hvilke?
Re: Frankfurt 264 på väg (till Stockholm?)
Postat: lördag 10 juli 2010 1:20
av leifd
mela skrev:leifd skrev:mela skrev:Det finns dock smärre skillnader, ex är Norrköpingsvagnarna inte utrustade för multipeldrift, vilket Frankfurtvagnarna är, men avvikelserna är i det stora hela relativt ringa och det lär knappast påverka tillståndsprocessen.
Nja, de där stämmer inte riktigt....
Norrköpings vagnar är utrustade för multipeldrift, men man har monterat bort automatkopplen o ersatt dessa med Albert-koppel. Troligt är väl att så kommer att ske även med de tre som kommer till Stockholm. Sen finns ju en del andra smärre skillnader....
Det var avsaknaden av automatkoppel som avsågs...
Förstår de, men multipeldrift kan ju ske med kablar med, om man vill..... här hamnar vi nu i en annan problematik. Mer praktisk, mot övrig vagnpark.
Re: Frankfurt 264 på väg (till Stockholm?)
Postat: lördag 10 juli 2010 1:21
av leifd
BaardB skrev:leifd skrev:Sen finns ju en del andra smärre skillnader....
Kan du fortelle hvilke?
Färg, klädsel, infosystem är några.....
Re: Frankfurt 264 på väg (till Stockholm?)
Postat: lördag 10 juli 2010 10:19
av Sven Blomberg
leifd skrev:
Färg, klädsel, infosystem är några.....
Men de skillnaderna kvarstår väl under Stockholmsvistelsen? Kanske inte yttre färgen, men det övriga.
Re: Frankfurt 264 på väg (till Stockholm?)
Postat: lördag 10 juli 2010 15:34
av leifd
Sven Blomberg skrev:leifd skrev:
Färg, klädsel, infosystem är några.....
Men de skillnaderna kvarstår väl under Stockholmsvistelsen? Kanske inte yttre färgen, men det övriga.
Allt borde mycket väl kunna kvarstå, annat vore slöseri med resurser.
Däremot byter man kanske koppel, eller är det övergångskoppel som får gälla vid ev. bogsering ?? Låter iofs rimligt....
Re: Frankfurt 264 på väg (till Stockholm?)
Postat: lördag 10 juli 2010 16:51
av Thomas Lange
leifd skrev:BaardB skrev:leifd skrev:Sen finns ju en del andra smärre skillnader....
Kan du fortelle hvilke?
Färg, klädsel, infosystem är några.....
De tyska vagnarna saknar knappar för "Stanna vid nästa hållplats". SS har begärt att sådana ska monteras eftersom det annars blir förvirrande för passagarerarna.
Re: Frankfurt 264 på väg (till Stockholm?)
Postat: söndag 11 juli 2010 21:24
av M_M
Thomas Lange skrev:leifd skrev:BaardB skrev: quote="leifd" Sen finns ju en del andra smärre skillnader.... /quote
Kan du fortelle hvilke?
Färg, klädsel, infosystem är några.....
De tyska vagnarna saknar knappar för "Stanna vid nästa hållplats". SS har begärt att sådana ska monteras eftersom det annars blir förvirrande för passagarerarna.
Om det ska göras snyggt så kostar det nog en hel del. Om det inte ska göras snyggt så blir det nog rätt fult (lösa ledningar...).
Kan man inte tydligt skylta ombord att "vagnarna stannar vid alla hållplatser"? Bäst är ju förstås att slippa stanna överallt...
Re: Frankfurt 264 på väg (till Stockholm?)
Postat: söndag 11 juli 2010 23:48
av Odd
M_M skrev:...
Om det ska göras snyggt så kostar det nog en hel del. Om det inte ska göras snyggt så blir det nog rätt fult (lösa ledningar...).
Kan man inte tydligt skylta ombord att "vagnarna stannar vid alla hållplatser"? Bäst är ju förstås att slippa stanna överallt...
Det beror på. Eftersom det i grunden är samma vagn ur samma serie så är det inte omöjligt att det finns plats i plintar och stolpar och dyligt för att bara dra in ledningar och plugga i knapparna. I bästa fall finns ledningarna men inte knapparna. Sen tar det nog inte så lång tid att utföra arbetet, men det skall bara utföras...
Re: Frankfurt 264 på väg (till Stockholm?)
Postat: måndag 12 juli 2010 0:11
av LÅ1
Odd skrev:M_M skrev:...
Om det ska göras snyggt så kostar det nog en hel del. Om det inte ska göras snyggt så blir det nog rätt fult (lösa ledningar...).
Kan man inte tydligt skylta ombord att "vagnarna stannar vid alla hållplatser"? Bäst är ju förstås att slippa stanna överallt...
Det beror på. Eftersom det i grunden är samma vagn ur samma serie så är det inte omöjligt att det finns plats i plintar och stolpar och dyligt för att bara dra in ledningar och plugga i knapparna. I bästa fall finns ledningarna men inte knapparna. Sen tar det nog inte så lång tid att utföra arbetet, men det skall bara utföras...
Kräver det inte håltagning som sedan är svårt att återställa när vagnarna skall lämnas tillbaka?
Re: Frankfurt 264 på väg (till Stockholm?)
Postat: måndag 12 juli 2010 10:16
av Thomas Lange
M_M skrev:
Kan man inte tydligt skylta ombord att "vagnarna stannar vid alla hållplatser"? Bäst är ju förstås att slippa stanna överallt...
Jodå, men SS vill inte stanna vid alla hållplatser om ingen ska av eller på. Vissa tider på dygnet behövs all extra tid för att köa i Hamngatan och vända vid Sergels torg. Och på sena kvällen när två passagerare ska åka från Sergels tog till Djurgårdsskolans hållplats skulle det vara irrriterande för både dem och föraren om meningslösa hållplatsuppehåll skulle göras. Bättre då med knappar för "Stanna vid nästa hållplats" som är det publikum är van vid från tidigare.
Re: Frankfurt 264 på väg (till Stockholm?)
Postat: måndag 12 juli 2010 10:36
av Sven Blomberg
När beräknas första Frankfurtvagnen komma till Stockholm? Har ju varit på väg sedan åtminstone 7/7 enligt bilderna. Är det någon "mellanlandning" på vägen?