Sida 1 av 2

Så har äntligen museitrafiken på Djurgården startat

Postat: måndag 05 juli 2010 17:28
av AGR
Vagn 333 på väg in mot Normalmstorg 10-07-05 som första trafikvagn på museilinjen till Djurgården.
Bild

Re: Så har äntligen museitrafiken på Djurgården startat

Postat: måndag 05 juli 2010 17:34
av bark
Ah, skönt att allt ordnat sig (tillräckligt bra).

Re: Så har äntligen museitrafiken på Djurgården startat

Postat: tisdag 06 juli 2010 5:47
av gosse63
Äntligen !!!! Då blir det till o packa sig ned till Hufvudstaden för en tur !!!!!!

Re: Så har äntligen museitrafiken på Djurgården startat

Postat: tisdag 06 juli 2010 13:22
av Bosse från Kärra
:D De e la klart att en spårvagn från FRAMSIDAN skall vara fösst :P Fin bild fin vagn

Re: Så har äntligen museitrafiken på Djurgården startat

Postat: tisdag 06 juli 2010 13:28
av Christoph Heuer
Observera den nya färgen på 333. På tisdag 10-06-22 var 333 gul, det mesta åtminstone :-)

Bild

Översatt med Google

Re: Så har äntligen museitrafiken på Djurgården startat

Postat: tisdag 06 juli 2010 23:36
av Henrik Schütz
Den är från Ostkusten den där vagnen :D (Örnsköldsvik)

HS

Re: Så har äntligen museitrafiken på Djurgården startat

Postat: tisdag 06 juli 2010 23:45
av daniel_s
Henrik Schütz skrev:Den är från Ostkusten den där vagnen :D (Örnsköldsvik)

HS
Aha, det är därför den är färgad som en ost!

Re: Så har äntligen museitrafiken på Djurgården startat

Postat: onsdag 07 juli 2010 0:25
av LÅ1
17AGR skrev:Vagn 333 på väg in mot Normalmstorg 10-07-05 som första trafikvagn på museilinjen till Djurgården.
Bild
Påpassligt att ta fånga första trafiktåget efter ett ovanligt långt vinteruppehåll!

På tisdagskvällen höll man på med något arbete i den där kurvan! Biltrafiken fick maka på sig lite.

Tänkte kolla varningsblinkningen för cyklister när en vagn skulle svänga in på torget. ("Dubbelgulblink" i stolpen på bilden.) Men signalen var släckt och tyst hela tiden! Var detta tillfälligt eller har den inte tagits i bruk ännu?

Re: Så har äntligen museitrafiken på Djurgården startat

Postat: onsdag 07 juli 2010 8:02
av bruse
LÅ1 skrev:
17AGR skrev:Vagn 333 på väg in mot Normalmstorg 10-07-05 som första trafikvagn på museilinjen till Djurgården.
Bild
Påpassligt att ta fånga första trafiktåget efter ett ovanligt långt vinteruppehåll!

På tisdagskvällen höll man på med något arbete i den där kurvan! Biltrafiken fick maka på sig lite.

Tänkte kolla varningsblinkningen för cyklister när en vagn skulle svänga in på torget. ("Dubbelgulblink" i stolpen på bilden.) Men signalen var släckt och tyst hela tiden! Var detta tillfälligt eller har den inte tagits i bruk ännu?
Dessutom är cykelbanan decimerad till hälften pga konerna. Då står cyklisten inför två val, cykla ut på trottoaren eller ned för trottoarkanten ut i trafiken. Sen klagar alla på cyklister som vinglar... suck...

Re: Så har äntligen museitrafiken på Djurgården startat

Postat: onsdag 07 juli 2010 9:46
av LÅ1
bruse skrev:Dessutom är cykelbanan decimerad till hälften pga konerna. Då står cyklisten inför två val, cykla ut på trottoaren eller ned för trottoarkanten ut i trafiken. Sen klagar alla på cyklister som vinglar... suck...
Håller med om att de där konerna (det heter nog inte så) kunde stå ett par dm åt höger, som man ser det på bilden. Men det kvarvarande utrymmet är väl ändå brett nog, det är ju en enkelriktad cykelbana. Det handlar ju lite om att anpassa hastigheten efter situationen också, vilket många cyklister har svårt med!



All trafikskyltning, för motorfordon, cyklister och gångtrafikanter har varit katastrofalt dåligt under allt arbete på Hamngatan.

Just nu är cykelbanan mot Sergels Torg avstängd i höjd med halva Norrmalmstorg. (En bit bakom ryggen på fotografen.) Men det är svårt att veta om tanken är att cyklisterna skall ut i biltrafiken eller köra i kanten på torget. Och om det är det senare som gäller så är den tillfälliga cykelbanan mycket konstigt markerad och det framgår inte att cyklarna skall svänga ut bland bilarna där torget tar slut.

Visserligen kan det kanske vara svårt att få plats med skyltar när det är trångt, men häromkvällen så såg jag att många bilförare missade den tillfälliga skarpa högersvängen där Hamngatan slutar vid Nybroplan. I stället körde de rakt genom hållplatsområdet. Det var bilkö genom mer än halva hållplatsområdet vid ett tillfälle. (Fast just nu går där inga bussar, men väl spårvagnar.)

Re: Så har äntligen museitrafiken på Djurgården startat

Postat: onsdag 07 juli 2010 16:17
av Bosse från Kärra
daniel_s skrev:
Henrik Schütz skrev:Den är från Ostkusten den där vagnen :D (Örnsköldsvik)

HS
:D OM det skulle vara så då skulle väl Stockholm vara bil och spårvagns fri!!! Har Örnsköldsvik haft några spårvagnsspår alls??? Gula M23 är Arbetsvagnar i bilstaden GÖTEBORG :D

ha, det är därför den är färgad som en ost!

Re: Så har äntligen museitrafiken på Djurgården startat

Postat: söndag 11 juli 2010 10:46
av LÅ1
I går, lördag 10 juli, var trafiken på Djurgårdslinjen inställd! Var detta något planerat eller ställdes trafiken in efter någon akut händelse?


Har också observerat att man har flaggvakt på Hamngatan eftersom spårvagnarna f.n. delvis använder samma körfält mot Norrmalmstorg som övrig trafik använder i motsatt riktning.

Re: Så har äntligen museitrafiken på Djurgården startat

Postat: söndag 11 juli 2010 10:56
av Thomas Lange
LÅ1 skrev:I går, lördag 10 juli, var trafiken på Djurgårdslinjen inställd! Var detta något planerat eller ställdes trafiken in efter någon akut händelse?
Både och. Planerad inställelse pga akut brist på behörig trafikledare. Saknas trafikledning får ingen trafik bedrivas enligt säkerhetsordning och trafiksäkerhetsinstruktion. Trafiken återupptas som vanligt måndag 12 juli.

Re: Så har äntligen museitrafiken på Djurgården startat

Postat: söndag 11 juli 2010 23:06
av Andy
Et spørsmål når det reklamevognene på DjL........
Blir vognene lakkert hver gang man bytter reklame, eller bruker man folie for å få en annen farge?

Andreas

Re: Så har äntligen museitrafiken på Djurgården startat

Postat: måndag 12 juli 2010 9:50
av 2763
bruse skrev: Dessutom är cykelbanan decimerad till hälften pga konerna. Då står cyklisten inför två val, cykla ut på trottoaren eller ned för trottoarkanten ut i trafiken. Sen klagar alla på cyklister som vinglar... suck...
Den är inte alls decimerad till hälften. Den är avstängd eftersom wake-up-erna visar körning till höger om dem, dvs i allmänna fältet. Men det vet (som tur är) inte så många.

//T

Re: Så har äntligen museitrafiken på Djurgården startat

Postat: måndag 12 juli 2010 10:07
av Thomas Lange
Andy skrev:Et spørsmål når det reklamevognene på DjL........
Blir vognene lakkert hver gang man bytter reklame, eller bruker man folie for å få en annen farge?

Andreas
I alla fall utom ett och ett halvt har vagnarna lackerats i en grundfärg, varpå folier används för att få fram budskapen. I det senaste Gröna Lund-utförandet på 333 är fronten och aktern samt taket lackerade, medan sidorna är helfolierade. Detta är alltså "det halva" från inledningen av detta svar. 333 bar tidigare reklam för elbolaget Fortum och var gul. Den är således fortfraande gul under folierna.

Re: Så har äntligen museitrafiken på Djurgården startat

Postat: måndag 12 juli 2010 21:10
av micke b
TonyM skrev:Den är avstängd eftersom wake-up-erna visar körning till höger om dem, dvs i allmänna fältet.
Ursäkta, men wake-uper? Är det det insatta namnet på sådana där vikkoner?
Isåfall är jag väl en av alla dom, trodde bara att de var en förstärkning till [tillfällig] heldragen linje. Men det finns alltså regler om på vilken sida man ska passera? Beroende på vilket håll banden lutar då eller?

Re: Så har äntligen museitrafiken på Djurgården startat

Postat: måndag 12 juli 2010 22:02
av LÅ1
mickeb skrev:Ursäkta, men wake-uper? Är det det insatta namnet på sådana där vikkoner?
Isåfall är jag väl en av alla dom, trodde bara att de var en förstärkning till [tillfällig] heldragen linje. Men det finns alltså regler om på vilken sida man ska passera? Beroende på vilket håll banden lutar då eller?
Jag antar att det är så! Banden pekar neråt på den sida som man skall hålla sig på, har jag förstått. Tittar man noga på dem så finns det "H" resp "V" på de båda sidorna, samt en liten pil. Men det kräver nog extrem bra syn om man skall se det från bilen, åtminstone i förbifarten när man skall ha uppsikt på tusen andra saker samtidigt. Men som fotgängare hinner man ju granska dem mer i detalj. Tillfällen saknas ju inte!

Re: Så har äntligen museitrafiken på Djurgården startat

Postat: tisdag 13 juli 2010 0:14
av Bobjörk
LÅ1 skrev:
mickeb skrev:Ursäkta, men wake-uper? Är det det insatta namnet på sådana där vikkoner?
Isåfall är jag väl en av alla dom, trodde bara att de var en förstärkning till [tillfällig] heldragen linje. Men det finns alltså regler om på vilken sida man ska passera? Beroende på vilket håll banden lutar då eller?
Jag antar att det är så! Banden pekar neråt på den sida som man skall hålla sig på, har jag förstått. Tittar man noga på dem så finns det "H" resp "V" på de båda sidorna, samt en liten pil. Men det kräver nog extrem bra syn om man skall se det från bilen, åtminstone i förbifarten när man skall ha uppsikt på tusen andra saker samtidigt. Men som fotgängare hinner man ju granska dem mer i detalj. Tillfällen saknas ju inte!
Det är inte pilarna man skall titta på utan hur banden lutar. Detta finns faktiskt med i körkortsboken mfl ställen, att de lutar mot den sida man skall köra på.
Pilarna och markeringarna V och H är mer vägledning för dom som skall placera ut dom.

För övrigt vet vi inte om de lutar åt samma håll på den sida som cyklisterna ser. Det är fullt möjligt att de lutar åt annat håll. Finns en uppsjö olika kombinationer.

Re: Så har äntligen museitrafiken på Djurgården startat

Postat: tisdag 13 juli 2010 0:26
av micke b
Två kombinationer borde väl räcka (ifall det inte finns med "uppåtpilar" som lutar nedåt på båda sidorna eller så)
Tänkte just på det, att de som står i mitten isåfall måste luta olika fram och bak, medans de som står på kanterna lutar ner på samma sida.