Så har äntligen museitrafiken på Djurgården startat
Postat: måndag 05 juli 2010 17:28
Vagn 333 på väg in mot Normalmstorg 10-07-05 som första trafikvagn på museilinjen till Djurgården.


Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Aha, det är därför den är färgad som en ost!Henrik Schütz skrev:Den är från Ostkusten den där vagnen(Örnsköldsvik)
HS
Påpassligt att ta fånga första trafiktåget efter ett ovanligt långt vinteruppehåll!17AGR skrev:Vagn 333 på väg in mot Normalmstorg 10-07-05 som första trafikvagn på museilinjen till Djurgården.
Dessutom är cykelbanan decimerad till hälften pga konerna. Då står cyklisten inför två val, cykla ut på trottoaren eller ned för trottoarkanten ut i trafiken. Sen klagar alla på cyklister som vinglar... suck...LÅ1 skrev:Påpassligt att ta fånga första trafiktåget efter ett ovanligt långt vinteruppehåll!17AGR skrev:Vagn 333 på väg in mot Normalmstorg 10-07-05 som första trafikvagn på museilinjen till Djurgården.
På tisdagskvällen höll man på med något arbete i den där kurvan! Biltrafiken fick maka på sig lite.
Tänkte kolla varningsblinkningen för cyklister när en vagn skulle svänga in på torget. ("Dubbelgulblink" i stolpen på bilden.) Men signalen var släckt och tyst hela tiden! Var detta tillfälligt eller har den inte tagits i bruk ännu?
Håller med om att de där konerna (det heter nog inte så) kunde stå ett par dm åt höger, som man ser det på bilden. Men det kvarvarande utrymmet är väl ändå brett nog, det är ju en enkelriktad cykelbana. Det handlar ju lite om att anpassa hastigheten efter situationen också, vilket många cyklister har svårt med!bruse skrev:Dessutom är cykelbanan decimerad till hälften pga konerna. Då står cyklisten inför två val, cykla ut på trottoaren eller ned för trottoarkanten ut i trafiken. Sen klagar alla på cyklister som vinglar... suck...
daniel_s skrev:Henrik Schütz skrev:Den är från Ostkusten den där vagnen(Örnsköldsvik)
HSOM det skulle vara så då skulle väl Stockholm vara bil och spårvagns fri!!! Har Örnsköldsvik haft några spårvagnsspår alls??? Gula M23 är Arbetsvagnar i bilstaden GÖTEBORG
![]()
ha, det är därför den är färgad som en ost!
Både och. Planerad inställelse pga akut brist på behörig trafikledare. Saknas trafikledning får ingen trafik bedrivas enligt säkerhetsordning och trafiksäkerhetsinstruktion. Trafiken återupptas som vanligt måndag 12 juli.LÅ1 skrev:I går, lördag 10 juli, var trafiken på Djurgårdslinjen inställd! Var detta något planerat eller ställdes trafiken in efter någon akut händelse?
Den är inte alls decimerad till hälften. Den är avstängd eftersom wake-up-erna visar körning till höger om dem, dvs i allmänna fältet. Men det vet (som tur är) inte så många.bruse skrev: Dessutom är cykelbanan decimerad till hälften pga konerna. Då står cyklisten inför två val, cykla ut på trottoaren eller ned för trottoarkanten ut i trafiken. Sen klagar alla på cyklister som vinglar... suck...
I alla fall utom ett och ett halvt har vagnarna lackerats i en grundfärg, varpå folier används för att få fram budskapen. I det senaste Gröna Lund-utförandet på 333 är fronten och aktern samt taket lackerade, medan sidorna är helfolierade. Detta är alltså "det halva" från inledningen av detta svar. 333 bar tidigare reklam för elbolaget Fortum och var gul. Den är således fortfraande gul under folierna.Andy skrev:Et spørsmål når det reklamevognene på DjL........
Blir vognene lakkert hver gang man bytter reklame, eller bruker man folie for å få en annen farge?
Andreas
Ursäkta, men wake-uper? Är det det insatta namnet på sådana där vikkoner?TonyM skrev:Den är avstängd eftersom wake-up-erna visar körning till höger om dem, dvs i allmänna fältet.
Jag antar att det är så! Banden pekar neråt på den sida som man skall hålla sig på, har jag förstått. Tittar man noga på dem så finns det "H" resp "V" på de båda sidorna, samt en liten pil. Men det kräver nog extrem bra syn om man skall se det från bilen, åtminstone i förbifarten när man skall ha uppsikt på tusen andra saker samtidigt. Men som fotgängare hinner man ju granska dem mer i detalj. Tillfällen saknas ju inte!mickeb skrev:Ursäkta, men wake-uper? Är det det insatta namnet på sådana där vikkoner?
Isåfall är jag väl en av alla dom, trodde bara att de var en förstärkning till [tillfällig] heldragen linje. Men det finns alltså regler om på vilken sida man ska passera? Beroende på vilket håll banden lutar då eller?
Det är inte pilarna man skall titta på utan hur banden lutar. Detta finns faktiskt med i körkortsboken mfl ställen, att de lutar mot den sida man skall köra på.LÅ1 skrev:Jag antar att det är så! Banden pekar neråt på den sida som man skall hålla sig på, har jag förstått. Tittar man noga på dem så finns det "H" resp "V" på de båda sidorna, samt en liten pil. Men det kräver nog extrem bra syn om man skall se det från bilen, åtminstone i förbifarten när man skall ha uppsikt på tusen andra saker samtidigt. Men som fotgängare hinner man ju granska dem mer i detalj. Tillfällen saknas ju inte!mickeb skrev:Ursäkta, men wake-uper? Är det det insatta namnet på sådana där vikkoner?
Isåfall är jag väl en av alla dom, trodde bara att de var en förstärkning till [tillfällig] heldragen linje. Men det finns alltså regler om på vilken sida man ska passera? Beroende på vilket håll banden lutar då eller?