AJ DÅ
Postat: söndag 04 juli 2010 16:18

Juli 2009, Skadorna hade säkert kunnat reducerats om den japanska stoppbocken monterats i rätt höjd avsett för en A32, men det korrigerades ju senare av SL.
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Att hålla 50 km/h in mot den absoluta stoppunkten är ju inte att rekommendera (sth 40), framförallt med en A32 som lätt "tappar" greppet och slirar för det minsta lilla.Karsten skrev:Jag vill inte påstå något om vems fel olyckan var, men efter att ha åkt Nockebybanan sist förstår jag att det kan ske lätt. Om alla förare kör som den jag åkte med borde det ske oftare, 50 km/h vid plf-kanten och sedan en hård inbromsning precis innan stoppbocken är ingen bra bromsteknik om situationer likt denna ska undvikas. Hoppas jag åkte med ett rötägg och att ni andra kör på ett säkrare vis.
Jag är, som du, övertygad om att det går bättre nästa gång jag åker.A32 skrev:Att hålla 50 km/h in mot den absoluta stoppunkten är ju inte att rekommendera (sth 40), framförallt med en A32 som lätt "tappar" greppet och slirar för det minsta lilla.Karsten skrev:Jag vill inte påstå något om vems fel olyckan var, men efter att ha åkt Nockebybanan sist förstår jag att det kan ske lätt. Om alla förare kör som den jag åkte med borde det ske oftare, 50 km/h vid plf-kanten och sedan en hård inbromsning precis innan stoppbocken är ingen bra bromsteknik om situationer likt denna ska undvikas. Hoppas jag åkte med ett rötägg och att ni andra kör på ett säkrare vis.
Pröva och åk igen så ska du se att säkert går bättre..![]()
/a32
Man ska nog inte dra alltför långtgående slutsatser, vare sig av denna olycka eller din erfarenhet från nyss nämnda åkning, K! Det är klart att körskickligheten varierar en del inom förarkåren, på samma sätt som för er på modelljärnvägenKarsten skrev:Jag vill inte påstå något om vems fel olyckan var, men efter att ha åkt Nockebybanan sist förstår jag att det kan ske lätt. Om alla förare kör som den jag åkte med borde det ske oftare, 50 km/h vid plf-kanten och sedan en hård inbromsning precis innan stoppbocken är ingen bra bromsteknik om situationer likt denna ska undvikas. Hoppas jag åkte med ett rötägg och att ni andra kör på ett säkrare vis.
Kan detta verkligen vara sant? SL är ett landstingsägt bolag. Handlingar som inkommer till SL är enligt Offentlighets- och sekretesslagen (2009:400) allmänna handlingar och ska lämnas ut om det inte finns lagliga skäl för sekretess. Vad kan SL ha för lagliga skäl att sekretessbelägga rapporten? F.ö. ska väl rapporten sändas till tillsynsmyndigheten och även där blir den en allmän handling.Björn Ehnberg skrev:Säkerhetsutredningen från olyckan är förstås sekretessbelagd och bara tillgänglig för behöriga personer inom SL och Veolia Transport
Harald skrev:Kan detta verkligen vara sant? SL är ett landstingsägt bolag. Handlingar som inkommer till SL är enligt Offentlighets- och sekretesslagen (2009:400) allmänna handlingar och ska lämnas ut om det inte finns lagliga skäl för sekretess. Vad kan SL ha för lagliga skäl att sekretessbelägga rapporten? F.ö. ska väl rapporten sändas till tillsynsmyndigheten och även där blir den en allmän handling.Björn Ehnberg skrev:Säkerhetsutredningen från olyckan är förstås sekretessbelagd och bara tillgänglig för behöriga personer inom SL och Veolia Transport
Jag verkar ha varit otydlig - det jag åsyftade var de utredningsdokument Veolia Transports säkerhetsorganisation upprättat. Vilka dokument som SL kan ha upprättat, liksom vilken rapportering som då gjordes till dåvarande tillsynsmyndigheten Järnvägsstyrelsen, vet jag inte - bl.a. eftersom dessa offentligrättsliga organisationer såvitt jag kan finna inte lägger ut sina diarier på internet. Reglerna för rapporteringen till tillsynsmyndigheten, numera Transportstyrelsen, finns härHarald skrev:Kan detta verkligen vara sant? SL är ett landstingsägt bolag. Handlingar som inkommer till SL är enligt Offentlighets- och sekretesslagen (2009:400) allmänna handlingar och ska lämnas ut om det inte finns lagliga skäl för sekretess. Vad kan SL ha för lagliga skäl att sekretessbelägga rapporten? F.ö. ska väl rapporten sändas till tillsynsmyndigheten och även där blir den en allmän handling.Björn Ehnberg skrev:Säkerhetsutredningen från olyckan är förstås sekretessbelagd och bara tillgänglig för behöriga personer inom SL och Veolia Transport
SL behöver inte ha upprättat ett dokument för att det skall vara offentligt, det är lika offentligt om det har inkommit till SL.Björn Ehnberg skrev:Vilka dokument som SL kan ha upprättat, liksom vilken rapportering som då gjordes till dåvarande tillsynsmyndigheten Järnvägsstyrelsen, vet jag inte - bl.a. eftersom dessa offentligrättsliga organisationer såvitt jag kan finna inte lägger ut sina diarier på internet.
Jag vet det, Daniel. Det där regleras i Tryckfrihetsförordningens andra kapitel, vars viktigaste sidoförfattningar i sammanhanget är offentlighets- och sekretesslagen (SFS 2009:400) samt offentlighets- och sekretessförordningen (SFS 2009:641). Det är bland annat därför som en offentligrättslig korporation åläggs skyldigheten att diarieföra.daniel_s skrev:SL behöver inte ha upprättat ett dokument för att det skall vara offentligt, det är lika offentligt om det har inkommit till SL.Björn Ehnberg skrev:Vilka dokument som SL kan ha upprättat, liksom vilken rapportering som då gjordes till dåvarande tillsynsmyndigheten Järnvägsstyrelsen, vet jag inte - bl.a. eftersom dessa offentligrättsliga organisationer såvitt jag kan finna inte lägger ut sina diarier på internet.
Precis. Med begreppet "offentlig handling" avser jag, på samma sätt som t.ex. Daniel och Nationalencyklopedin allmän handling som inte är hemlig. Vi kanske inte behöver mästra varandra med begreppsstrider.Harald skrev:Det heter "allmän handling" och alla handlingar som upprättas vid eller inkommer till myndigheter och därmed likställda organ är allmänna handlingar. Allmänna handlingar eller delar därav kan beläggas med sekretess. Om hela handlingen är belagd med sekretess så lämnas den inte ut. Om vissa uppgifter i handlingen är belagda med sekretess så ska den lämnas ut med dessa uppgifter borttagna. Uppgifter får inte beläggas med sekretess andra av de skäl som anges i Offentlighets- och sekretesslagen. De uppgifter som kan tänkas vara sekretessbelagda i en olycksutredning är personers identitet och personliga förhållanden. Uppgifter om händelseförlopp, resultat av tekniska undersökningar och liknande kan inte sekretessbeläggas med stöd av lagen.
Haverikommissionens undersökningsrapporter finns tillgängliga på nätet. Göteborgs Spårvägars undersökningsrapporter finns inte på nätet, men det är inga problem att få ut dem om man är intresserad. I båda fallen har man löst skyddet för den personliga integriteten så att man inte namnger personer, utan endast kallar dem A, B, C o.s.v.
Jo, det kan de faktiskt enligt 19 kap 5 § offentlighets- och sekretesslagen "om det kan antas att det allmänna lider skada om uppgiften röjs" (s k svag sekretess). Men detta är väldigt teoretiskt, och gäller dessutom bara undersökningar som en myndighet har låtit utföra för det allmännas räkning. Ponera, att SL låter en konsult undersöka automatspärrarna i T-banan, och så hittar man en svag punkt, som gör att alla kan tjuvåka. Då skulle man kanske kunna anta att det allmänna lider ekonomisk skada om uppgiften kommer ut, och då skulle man möjligen kunna sekretessbelägga den. Det var kanske ett fånigt exempel, men det skulle teoretiskt sett kunna inträffa med någon uppgift i en olycksutredning även om jag håller det för osannolikt!Harald skrev:De uppgifter som kan tänkas vara sekretessbelagda i en olycksutredning är personers identitet och personliga förhållanden. Uppgifter om händelseförlopp, resultat av tekniska undersökningar och liknande kan inte sekretessbeläggas med stöd av lagen.
jäklar vad tiden går så fort för mig...Juli 2009