Hei veldig treveligt at vi har har dere på besøk i Bergen under åpningen av bybanen.
Noen oppklarende svar.
Den gamle trikken gikk i gaten bak endeholdeplatsen i Byparken ned Olav Kyrres gate. Inn Nygårdsgaten forbi dagens konserthus"Grieghallen" der den forenes med dagens bybanelinje ved Nygård holdeplass. Derfra går banen sånn noenlunde samme trase over Nygårdsbro (ny bro er bygget for biltrafikk). Over Danmarksplass og videre til Minde.
Nesttun ligger ikke i enn annen komune.. Bergen kommune strekker seg helt til flyplassen.
Neste byggetrinn starter i august og skal gå videre mot flyplassen og ender ca midt mellom flyplassen og Nesttun på ett stort kjøpesenter som heter Laguen.
3dje byggetrinn er vedtatt i Bystyret i går og går fra Lagunen til Flyplassen, men dette strekket mangler foreløpig finansiering. Men det ordner seg vel ettehvert får vi håpe.
Fylkestinget har vedtatt å bygge ut banen i alle retninger til bydelene i denne rekkefølgen etter 3 ettappe til flyplassen:
Fra Sentrum mot nord. 1. etappe gjennom sentrum til Sandviken (gamle linje 1) helt til Norges Handelshøgskole. Neste etappe går videre til Åsane sentrum en stor bydel i nord.
Deretter vil banen bygges i ny linje fra sentrum til Haukeland universitetsjukehus og til Kronstad, derfra i tunell til Fyllingsdalen og Loddefjord i vest.
Det er også ønsker langt fremme i tid og bygge til øyen Sotra enda lengre vest.( da i enn annen kommune som heter Fjell kommune)
Museumslinjen skal bygges fra den gamle vognhallen på Møhlenpris over Nygårdshøyden til Engen. og her er entusiastene godt i gang. Tror ikke det vil bli påkobling til bybanestrekket i overskuelig fremtid.
Åpningen har gått bra med store oppslag i TV og aviser. Mye styr i forkant med negativt fokus på ulykker og konstnader av noen få "Surpomper"som lager mye støy
Nå er den store store majoriteten av Bergensere meeget positive til bybanen og skeptikere har gitt terningkast 6 for banen.
Den går i halvtimesrute i starten, men trykket fra publikum er stort og ekstravogner er blitt satt inn i rushtidene.
De gamle bussrutene går parralelt gjennom sommeren frem til midten av august. slik at kollektivtilbudet er meget godt styrket i forhold til tidligere sommre.
Fra august går der 10 minutters ruter.
Fra november er det full fart med 5 minutters intervaller i rushtidene og da er alle 12 vogner levert.
Ytterligerer 5 vogner er bestillt til neste byggetrinn som åpner 2013.
Flere nordiske byer snuser på å bygge ut bybane: Se link til NRK Hordaland
http://nrk.no/nyheter/distrikt/hordaland/1.7181877