Sida 1 av 1
Ovanlig tågsammansättning på Roslagsbanan [3 bilder]
Postat: tisdag 22 juni 2010 12:29
av Persson
Fyravagnarståg är en ovanlig syn på Roslagsbanan, men för närvarande kör vi med ett sådant tågsätt på sträckan Vallentuna–Kårsta. Det består av ett vanligt trevagnarståg med en extra motorvagn i södra änden. Anledningen till att den extra motorvagnen är inkopplad är att man vill ha en i reserv eftersom banan är avstängd mellan Täby kyrkby och Vallentuna, och därmed finns det ingen möjlighet att sätta in något reservtågsätt om det ordinarie skulle gå sönder.

Tågsättet på Kårsta station.

Det är sällan som motorvagnens A-ände går främst i tåg. Dess utseende skiljer sig från de andra genom att den har gaveldörr och bryggor och inte heller är hyttombyggd; den saknar bl.a. klimatanläggning och elektriska backspeglar.

En bild till ur annan vinkel.
Fotat den 19 och 20 juni.
Re: Ovanlig tågsammansättning på Roslagsbanan [3 bilder]
Postat: onsdag 23 juni 2010 1:09
av ludvig
Fina bilder!
Hur många vagnar får det plats på plattformarna, på Roslagsbanan? Jag har fått för mig att jag har sett vissa stationer som har kortare plattform.
Re: Ovanlig tågsammansättning på Roslagsbanan [3 bilder]
Postat: onsdag 23 juni 2010 14:08
av Persson
Tack!
Alla plattformar på Roslagsbanan rymmer sex vagnar, med undantag för Näsbyparkslinjen där plattformarna är byggda för tre vagnar (Näsbyparks station rymmer dock sex vagnar, vilket gör det möjligt att ställa upp fordon där utan att det stör den ordinarie trafiken).
Re: Ovanlig tågsammansättning på Roslagsbanan [3 bilder]
Postat: onsdag 23 juni 2010 23:53
av M_M
Persson skrev:Tack!
Alla plattformar på Roslagsbanan rymmer sex vagnar, med undantag för Näsbyparkslinjen där plattformarna är byggda för tre vagnar (Näsbyparks station rymmer dock sex vagnar, vilket gör det möjligt att ställa upp fordon där utan att det stör den ordinarie trafiken).
Aha. Är spåren på Näsbypark station delade på två spårledningar också, eller måste man köra nåt i stil med "växlingsrörelse mot hinder" (eller vad det kan kallas) för att komma in till plattform om det redan står ett trevagnarståg där?
Re: Ovanlig tågsammansättning på Roslagsbanan [3 bilder]
Postat: torsdag 24 juni 2010 10:17
av Persson
M_M skrev:Aha. Är spåren på Näsbypark station delade på två spårledningar också, eller måste man köra nåt i stil med "växlingsrörelse mot hinder" (eller vad det kan kallas) för att komma in till plattform om det redan står ett trevagnarståg där?
Just det. Det finns dvärgsignaler vid mitten av plattformen så att man kan få tågväg lagd in på stationen även när det står ett tågsätt längst in.