Saltis C16

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Tramman

Saltis C16

Inlägg av Tramman »

Vet någon om saltsjöbanan har kvar C16 vagnarna?

Vad används/användes dom för?
"Spårvagn till Ropsten! All aboard!"
Användarens profilbild
Tobba

Re: Saltis C16

Inlägg av Tobba »

Nej, C16 finns inte kvar på Saltis.
Jag känner inte till deras vidare öden.
/Tobba
Standarder är bra. Alla borde ha en.
Användarens profilbild
Micke Asklander
Kontakt:

Inlägg av Micke Asklander »

Samt blivit återvunna (skrot)
ännu en dag
Lars Stegenius

Inlägg av Lars Stegenius »

Vagnarna stod i flera år i uppställningshallen i HY. Det lär ha funnits diverse idéer om ombyggnad till arbetsfordon men därav blev intet.

//Lars S
Användarens profilbild
Tramman

Inlägg av Tramman »

Ok. Varför gjorde man sig av med dom? De kunde väl vara bra att ha i rusningen. Eller mellan Igelboda och Solsidan?
"Spårvagn till Ropsten! All aboard!"
Henrik Schütz

Inlägg av Henrik Schütz »

Vill minnas att det efter någon ombyggnad blev så att fem vagnar inte var optimalt, de ersattes av 2*2 parkopplade vagnar(ombyggda C8 från tunnelbanan), vilket ökade kapaciteten något!

HS
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Henrik Schütz skrev:Vill minnas att det efter någon ombyggnad blev så att fem vagnar inte var optimalt, de ersattes av 2*2 parkopplade vagnar(ombyggda C8 från tunnelbanan), vilket ökade kapaciteten något!
Nja, enkelvagnarna slopades i ett uttryckligt samband med ATC-ombyggnaden, som inte kom att omfatta dessa vagnar. I och för sig sammanföll väl detta i tiden med att plattformen i Igelboda förlängdes så att ett sexvagnståg ryms på spår 2B, men jag är inte övertygad om att det finns något orsakssamband mellan det och slopningen av C16. Men vad vet jag, det kan ju finnas såväl outsagda som oförutsedda konsekvenser av olika förändringar.

En konsekvens av att enkelvagnarna försvann var för övrigt att ett tåg som tidigare gick med fem vagnar numera går med fyra, men i allmänhet har förstås kapaciteten blivit något större. Dessutom saknar jag inte de två f d C6:orna rent tekniskt - visserligen är det stora likheter med C8/C10, men de skillnader som finns är i allmänhet till de senares fördel. Bl a hade ju C16 kvar originalkonstruktionen med manöverströmsdriven kupébelysning, som lätt orsakade driftstörningar av olika slag. Men visst finns det tillfällen då det hade varit bra att ha dem!

En rolig C16-historia måste jag förmedla. Det sägs att en tankspridd trafikplanerare en gång råkade konstruera en vagnplan, som innebar att enkelvagnen vid ett visst klockslag skulle kopplas till i ena änden av ett fyravagnståg i Saltsjöbaden. Därefter rullade tågsättet med fem vagnar in till stan och tillbaka, varefter enkelvagnen återigen skulle frånkopplas - denna gång i andra änden! Synnerligen effektfullt :cheesygrin:
Skriv svar