Sida 1 av 1
Return of the Routemaster: Boris Johnson unveils new version
Postat: måndag 17 maj 2010 17:40
av Zill
Daily Mail:
Return of the Routemaster: Boris Johnson unveils new version of classic double-decker bus that lets you hop on and off
London Mayor Boris Johnson today revealed the design of the new futuristic bus that reinstates the Routemaster's classic hop-on hop-off platform, still so fondly remembered by commuters.
Passengers have been promised a 'greener, light and airy' service when the new double-decker buses start running in London in 2012.
They will feature two staircases, two doors and an open platform allowing passengers to hop on and off.
The new bus, to replace the bendy bus which is gradually being phased out, was a key pledge of Mr Johnson’s election campaign.
Re: Return of the Routemaster: Boris Johnson unveils new ver
Postat: måndag 17 maj 2010 18:56
av TKO
Med Ken Livingstone hade det blivit spårvagnar istället... jaja, så kan det gå!
/TKO
Re: Return of the Routemaster: Boris Johnson unveils new ver
Postat: måndag 17 maj 2010 21:18
av 996
jah..., og hvorfor tok Boris ikke saken helt tilbake til E1...
For en dust
Re: Return of the Routemaster: Boris Johnson unveils new ver
Postat: tisdag 18 maj 2010 7:53
av Harald
TKO skrev:Med Ken Livingstone hade det blivit spårvagnar istället... jaja, så kan det gå!
/TKO
Harrodsexpressen?

Re: Return of the Routemaster: Boris Johnson unveils new ver
Postat: fredag 21 maj 2010 10:26
av Nils Carl Aspenberg
Men problemet er det samme som i Stockholm. Mange passasjerer går ikke trapper, slik at det blir fult nede og tomt oppe. Derfor har leddbusser også i England tatt over stadig mer trafikk. Boris burde også fått konstruert en dobbeltdekker sporvogn.
Re: Return of the Routemaster: Boris Johnson unveils new ver
Postat: tisdag 22 juni 2010 14:48
av Stefan Isaksson
Så varför har dubbeldäckarna klarat sig så väl som de faktiskt gjort i Storbrittanien; enkeldäckade spårvagnar var väl direkt ovanliga när det begav sig (även om de förvisso fanns).
Ursprungligen var det väl olika klasser, och därmed olika taxa på neder- och övervåningen.
Men sedan? Gammal vana, eller var övervåningen tillåten för rökare?
Något måste ha lockat upp passagerarna, det är väl inte många städer som har utsikter i klass med Västerbron.
SI
Re: Return of the Routemaster: Boris Johnson unveils new ver
Postat: tisdag 22 juni 2010 15:06
av Johan Eriksson
x
Re: Return of the Routemaster: Boris Johnson unveils new ver
Postat: tisdag 22 juni 2010 15:23
av Jörgen_G
Jag har inte gjort någon systematisk undersökning, men väl åkt både dubbeldäckare och envåningsbussar i brittisk stadstrafik med mycket folk.
Det fungerar förvånansvärt väl med enbart en dörr. Dels är de dörrar jag mött så pass breda så att det går att både kliva av och på samtidigt. Dels är passagerarna vana så att att det verkar finnas en kollektiv kunskap om hur man ska agera för att få till passagerarutbytena så smidigt som möjligt.
mvh /Jörgen G
Re: Return of the Routemaster: Boris Johnson unveils new ver
Postat: tisdag 22 juni 2010 19:21
av Christer Göransson
Ja, det var rökning tillåten på övervåningen.
/Christer
Re: Return of the Routemaster: Boris Johnson unveils new ver
Postat: tisdag 22 juni 2010 22:21
av Johan Eriksson
x
Re: Return of the Routemaster: Boris Johnson unveils new ver
Postat: måndag 19 juli 2010 22:37
av M_M
Även om London kanske inte har så många "Västerbro-utsikter" så ser man omgivningen mycket bättre om man åker på övervåningen i en dubbeldäckare.
Att åka längst fram på övervåningen rekomenderas starkt till alla som turistar i London (och som kan gå i trappor)!
Däremot undrar jag om det där konceptet att ha en plattform längst bak utan dörrar är så bra. Blir det inte skitkallt på vintern? Hur är det med olyckor?
Re: Return of the Routemaster: Boris Johnson unveils new ver
Postat: måndag 19 juli 2010 23:43
av Claes Thure Moberg
Jag har bott i London och kan inte direkt påminna mig om att man ansåg den "dörrlösa" ingången på Routemaster som någon säkerhetsrisk. Folk var vana vid det hela och visste hur man skulle hantera saken. Däremot höll de bussarna en bra genomsnittshastighet tack vare korta hållplatsuppehåll. Samt att det var ganska bekvämt att kunna hoppa av och på vid tillfälliga stopp i trafiken - även om det egentligen inte var tillåtet.
Det enda tillbud jag kan minnas var på gamla 12:an när en yngre snubbe skulle hoppa av vid ett tillfälligt stopp i närheten av "The Oval". Samtidigt kommer en cyklist av värsta racermodellen susande och tänker passera med millimeterprecision på insidan av bussen. Men den avstigande såg faran i ögonvrån i sista sekunden och gjorde en gymnastisk rundtörn runt stolpen i mitten av "dörrhålet". Cyklisten dundrade förbi med hänsynslös fart som så många cyklister gör och han som tänkt sig att gå av bara pustade ut kritvit i ansiktet. Och kondisen konstaterade "Your Lucky Day, Sir".