Sida 1 av 1
Southern Cross Station i Melburne, Victoria
Postat: fredag 07 maj 2010 18:05
av Olle
Re: Southern Cross Station i Melburne, Victoria
Postat: fredag 07 maj 2010 18:25
av 2763
Tack för de bilderna, det är alltid kul att titta på lite M28:or från andra sidan jordklotet!
Re: Southern Cross Station i Melburne, Victoria
Postat: lördag 08 maj 2010 13:42
av kildor
Olle skrev:Mitt råd till er är som vanligt; åk dit. Det är väldigt trevligt att vara i Melbourne, speciellt på den tid som vi kallar vinter.
Kan bara instämma!
Tack för trevliga bilder. Stationen har förändrats avsevärt sen jag var där...
Re: Southern Cross Station i Melburne, Victoria
Postat: lördag 08 maj 2010 14:14
av Olle
kildor skrev:Olle skrev:Mitt råd till er är som vanligt; åk dit. Det är väldigt trevligt att vara i Melbourne, speciellt på den tid som vi kallar vinter.
Kan bara instämma!
Tack för trevliga bilder. Stationen har förändrats avsevärt sen jag var där...
Visst är det skillnad. Jag var där årsskiftet 1987-88 så jag minns det gamla stationen. Och de gamla tågen. Alla delstaterna utom Nordterritoriet och Tasmanien har satsat mycket på moderna tåg. Nordterritoriet har nyligen fått tåget tillbaka till Darwin men det stannar en bit utanför stan. Tasmanien med blott en halv miljon invånare och ett lantligt järnvägenät kommer nog att dröja innen de gör nått drastiskt åt järnvägen. Att de har 1067 mm spårvidd behöver i sig inte betyda något, det ser man när man besöker Queensland med sitt moderna 1067-nät. South Australia har också haft några 1067-linjer men jag tror inte de finns kvar, utom en längre museilinje. Western Australia med Perth som huvudstad har ju också ett modernt 1067-nät. Annars är, som ni nog vet, spårvidden 1600 mm i Victoria och South Australia eftersom det var många deporterade irländare som bodde där, samt 1435 i Nya Sydwales. Även linjerna som CountryLink kör från Sydney till Perth, Sarwin, Adelaide, Melbourne och Brisbane är 1435. Jag är lite osäker på om CountryLink kör alla dessa linjer själv. Järnvägarna är som i Sverige avreglerade för trafik med många bolag har jag förståt. Och så har vi Puffing Billy med 762 mm spårvidd (2 ft 6", dvs två och en halv fot) och nästan direkt anslutning till lokaltågen från Melbourne i Belgrave. Mer om det senare.

lle.
Re: Southern Cross Station i Melburne, Victoria
Postat: lördag 08 maj 2010 14:38
av kildor
Jag vet inte om det har förändrats, men för 10 år sedan var det egentligen bara tågtrafiken runt storstäderna som var något att tala om, men den trafiken är å andra sidan omfattande. Melbournes egen "citybana", City Loop, byggdes redan på 1980-talet och har fyra spår. Loopen gör att lokaltågen har en annan struktur än de t.ex. har i Stockholm. Tågen kommer in i loopen från förorten, kör ett varv och vänder tillbaka därifrån det kom. Med andra ord borde man kunna tala om boomerangtåg istället för pendeltåg...

Re: Southern Cross Station i Melburne, Victoria
Postat: söndag 25 juli 2010 19:35
av LarryB
TonyM skrev:Tack för de bilderna, det är alltid kul att titta på lite M28:or från andra sidan jordklotet!
Måste nog försynt anmärka att jag inte hittar en enda Z1 eller Z2 (med ASEA M28-teknik i och under) på bilderna. De är numera rätt rejält decimerade till antalet. På sidan
http://www.vicsig.net/index.php?page=trams&class=Z1 anger man antalet Z1:or i trafik till 30 av de ursprungligen 100 vagnarna, medan av de 15 levererade Z2:orna är 3 ännu i tjänst
http://www.vicsig.net/index.php?page=trams&class=Z2.
De vagnar som kan identifieras på bilderna är B2 på bild 1 och 4.
På bild 2 ses en av de 21 femdelade D2:orna medan någon okänd Combino skymtar i bakgrunden och är kanske den som kommit lite längre fram i bild 3? Kanske en av de 38 3-delade D1:orna?
Re: Southern Cross Station i Melburne, Victoria
Postat: måndag 26 juli 2010 21:47
av Ulrik Berggren
Olle skrev:kildor skrev:Olle skrev:Mitt råd till er är som vanligt; åk dit. Det är väldigt trevligt att vara i Melbourne, speciellt på den tid som vi kallar vinter.
Kan bara instämma!
Tack för trevliga bilder. Stationen har förändrats avsevärt sen jag var där...
Visst är det skillnad. Jag var där årsskiftet 1987-88 så jag minns det gamla stationen. Och de gamla tågen. Alla delstaterna utom Nordterritoriet och Tasmanien har satsat mycket på moderna tåg. Nordterritoriet har nyligen fått tåget tillbaka till Darwin men det stannar en bit utanför stan. Tasmanien med blott en halv miljon invånare och ett lantligt järnvägenät kommer nog att dröja innen de gör nått drastiskt åt järnvägen. Att de har 1067 mm spårvidd behöver i sig inte betyda något, det ser man när man besöker Queensland med sitt moderna 1067-nät. South Australia har också haft några 1067-linjer men jag tror inte de finns kvar, utom en längre museilinje. Western Australia med Perth som huvudstad har ju också ett modernt 1067-nät. Annars är, som ni nog vet, spårvidden 1600 mm i Victoria och South Australia eftersom det var många deporterade irländare som bodde där, samt 1435 i Nya Sydwales. Även linjerna som CountryLink kör från Sydney till Perth, Sarwin, Adelaide, Melbourne och Brisbane är 1435. Jag är lite osäker på om CountryLink kör alla dessa linjer själv. Järnvägarna är som i Sverige avreglerade för trafik med många bolag har jag förståt. Och så har vi Puffing Billy med 762 mm spårvidd (2 ft 6", dvs två och en halv fot) och nästan direkt anslutning till lokaltågen från Melbourne i Belgrave. Mer om det senare.

lle.
Åtminstone 2003, när jag var DU senast, så bedrev ett bolag som kallades GSR (Great Southern Railway) trafiken på Indian Pacific Sydney - Perth och the Ghan Adelaide - Alice Springs (ja, det var före invigningen till Darwin). Det är möjligt att de sedan dess tagits över av Country Link, eller att de bytt namn.