Southern Cross Station i Melburne, Victoria

Visa bilder på övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Southern Cross Station i Melburne, Victoria

Inlägg av Olle »

Södra Korset heter stjärnbilden på himlen över Australien, och den återfinns i flaggan från flera länder härnere. Southern Cross är också namnet på en av Melbornes två stora järnvägsstationer, före detta Spencer Street Station. Det är en mycket vacker station, ljus och trevlig. Spårvagnarna stannar direkt utanför. Inga spärrar som stänger ute oss diggare, som i Sydney, Adelaide eller på Milano Nord för att ta två färska exempel. Och inga vakter som följer efter som trogna hundar och säger att det är förbjudet att ta bilder. Men de kanske bara var på kafferast när jag var där. Nått skumt var det, det kan inte vara så lätt och trevligt. Jag såg inget tåg på normalspåret från Sydney, trots att det går många turer där mellan. Mitt råd till er är som vanligt; åk dit. Det är väldigt trevligt att vara i Melbourne, speciellt på den tid som vi kallar vinter.


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


:D lle.
:-)lle
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9753
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Southern Cross Station i Melburne, Victoria

Inlägg av 2763 »

Tack för de bilderna, det är alltid kul att titta på lite M28:or från andra sidan jordklotet!
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5519
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Southern Cross Station i Melburne, Victoria

Inlägg av kildor »

Olle skrev:Mitt råd till er är som vanligt; åk dit. Det är väldigt trevligt att vara i Melbourne, speciellt på den tid som vi kallar vinter.
Kan bara instämma! :D
Tack för trevliga bilder. Stationen har förändrats avsevärt sen jag var där...
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Southern Cross Station i Melburne, Victoria

Inlägg av Olle »

kildor skrev:
Olle skrev:Mitt råd till er är som vanligt; åk dit. Det är väldigt trevligt att vara i Melbourne, speciellt på den tid som vi kallar vinter.
Kan bara instämma! :D
Tack för trevliga bilder. Stationen har förändrats avsevärt sen jag var där...
Visst är det skillnad. Jag var där årsskiftet 1987-88 så jag minns det gamla stationen. Och de gamla tågen. Alla delstaterna utom Nordterritoriet och Tasmanien har satsat mycket på moderna tåg. Nordterritoriet har nyligen fått tåget tillbaka till Darwin men det stannar en bit utanför stan. Tasmanien med blott en halv miljon invånare och ett lantligt järnvägenät kommer nog att dröja innen de gör nått drastiskt åt järnvägen. Att de har 1067 mm spårvidd behöver i sig inte betyda något, det ser man när man besöker Queensland med sitt moderna 1067-nät. South Australia har också haft några 1067-linjer men jag tror inte de finns kvar, utom en längre museilinje. Western Australia med Perth som huvudstad har ju också ett modernt 1067-nät. Annars är, som ni nog vet, spårvidden 1600 mm i Victoria och South Australia eftersom det var många deporterade irländare som bodde där, samt 1435 i Nya Sydwales. Även linjerna som CountryLink kör från Sydney till Perth, Sarwin, Adelaide, Melbourne och Brisbane är 1435. Jag är lite osäker på om CountryLink kör alla dessa linjer själv. Järnvägarna är som i Sverige avreglerade för trafik med många bolag har jag förståt. Och så har vi Puffing Billy med 762 mm spårvidd (2 ft 6", dvs två och en halv fot) och nästan direkt anslutning till lokaltågen från Melbourne i Belgrave. Mer om det senare.

:D lle.
:-)lle
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5519
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Southern Cross Station i Melburne, Victoria

Inlägg av kildor »

Jag vet inte om det har förändrats, men för 10 år sedan var det egentligen bara tågtrafiken runt storstäderna som var något att tala om, men den trafiken är å andra sidan omfattande. Melbournes egen "citybana", City Loop, byggdes redan på 1980-talet och har fyra spår. Loopen gör att lokaltågen har en annan struktur än de t.ex. har i Stockholm. Tågen kommer in i loopen från förorten, kör ett varv och vänder tillbaka därifrån det kom. Med andra ord borde man kunna tala om boomerangtåg istället för pendeltåg... :cheesygrin:
Användarens profilbild
LarryB
Inlägg: 129
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03
Ort: Partille

Re: Southern Cross Station i Melburne, Victoria

Inlägg av LarryB »

TonyM skrev:Tack för de bilderna, det är alltid kul att titta på lite M28:or från andra sidan jordklotet!
Måste nog försynt anmärka att jag inte hittar en enda Z1 eller Z2 (med ASEA M28-teknik i och under) på bilderna. De är numera rätt rejält decimerade till antalet. På sidan http://www.vicsig.net/index.php?page=trams&class=Z1 anger man antalet Z1:or i trafik till 30 av de ursprungligen 100 vagnarna, medan av de 15 levererade Z2:orna är 3 ännu i tjänst http://www.vicsig.net/index.php?page=trams&class=Z2.
De vagnar som kan identifieras på bilderna är B2 på bild 1 och 4.
På bild 2 ses en av de 21 femdelade D2:orna medan någon okänd Combino skymtar i bakgrunden och är kanske den som kommit lite längre fram i bild 3? Kanske en av de 38 3-delade D1:orna?
/Lars B
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2932
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Re: Southern Cross Station i Melburne, Victoria

Inlägg av Ulrik Berggren »

Olle skrev:
kildor skrev:
Olle skrev:Mitt råd till er är som vanligt; åk dit. Det är väldigt trevligt att vara i Melbourne, speciellt på den tid som vi kallar vinter.
Kan bara instämma! :D
Tack för trevliga bilder. Stationen har förändrats avsevärt sen jag var där...
Visst är det skillnad. Jag var där årsskiftet 1987-88 så jag minns det gamla stationen. Och de gamla tågen. Alla delstaterna utom Nordterritoriet och Tasmanien har satsat mycket på moderna tåg. Nordterritoriet har nyligen fått tåget tillbaka till Darwin men det stannar en bit utanför stan. Tasmanien med blott en halv miljon invånare och ett lantligt järnvägenät kommer nog att dröja innen de gör nått drastiskt åt järnvägen. Att de har 1067 mm spårvidd behöver i sig inte betyda något, det ser man när man besöker Queensland med sitt moderna 1067-nät. South Australia har också haft några 1067-linjer men jag tror inte de finns kvar, utom en längre museilinje. Western Australia med Perth som huvudstad har ju också ett modernt 1067-nät. Annars är, som ni nog vet, spårvidden 1600 mm i Victoria och South Australia eftersom det var många deporterade irländare som bodde där, samt 1435 i Nya Sydwales. Även linjerna som CountryLink kör från Sydney till Perth, Sarwin, Adelaide, Melbourne och Brisbane är 1435. Jag är lite osäker på om CountryLink kör alla dessa linjer själv. Järnvägarna är som i Sverige avreglerade för trafik med många bolag har jag förståt. Och så har vi Puffing Billy med 762 mm spårvidd (2 ft 6", dvs två och en halv fot) och nästan direkt anslutning till lokaltågen från Melbourne i Belgrave. Mer om det senare.

:D lle.
Åtminstone 2003, när jag var DU senast, så bedrev ett bolag som kallades GSR (Great Southern Railway) trafiken på Indian Pacific Sydney - Perth och the Ghan Adelaide - Alice Springs (ja, det var före invigningen till Darwin). Det är möjligt att de sedan dess tagits över av Country Link, eller att de bytt namn.
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Skriv svar