Spårtaxi i Karlskrona

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
peri6

Spårtaxi i Karlskrona

Inlägg av peri6 »

Nu har spårtaxitanken också nått Karlskrona.

http://www.blt.se/nyheter/karlskrona/fr ... 910127).gm

Per Rickheden
spårsnoken

Re: Spårtaxi i Karlskrona

Inlägg av spårsnoken »

Tyvärr finns det knasiga lokalpolitiker i de flesta städer men det klarnar snart när de ser prislappen och folk reagerar mot intrånget i stadsmiljön av de konstruktioner som krävs.

Nej, vill man ha ett bra miljöalternativ i Karlskrona är trådbuss (a la Landskrona) ett bra alternativ.

mvh/spårsnoken
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Här håller jag med dig, spårsnoken!
I Karlskrona har det talats även om spårvagn - vilket ju vore trevligt på alla sätt. Dessutom ligger det lite spår på delar av sträckan (det var tal om att Gullberna skulle vara (v)ändstation på linjen mellan Emmaboda och Kristianstad, och en pendelspårvagn skulle gå mellan Gullberna och Karlskrona C. Förkastligt om ni frågar mig.) Men trådbuss skulle vara alldeles utmärkt här. Fast då får de tänka om vad gäller busslinjerna - nu går tre innerstadslinjer uppemot två - tre mil utanför innerstaden. Bättre med trådbuss på lokala busslinjer, max ut till Verkö/Lyckeby/Hässlegården, och vanliga dieselbussar - eller miljövänligare alternativ - längre ut.
Professionell tyckare
Calipo
Kontakt:

Inlägg av Calipo »

Man kanske skulle satsa på att bygga lite spårtaxi mellan köket och vardagsrummet?
Henrik Schütz

Inlägg av Henrik Schütz »

Jag hade en till lägenheten jag växte upp i, uppfyller alla krav, "en till fyra resande, kom direkt till min station vid en knapptryckning, nivåinsteg, stannade inte på mellanliggande stationer, inga omvägar eller köer, alla i huset ar superglada! 8)

HS
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Henrik Schütz skrev:Jag hade en till lägenheten jag växte upp i, uppfyller alla krav, "en till fyra resande, kom direkt till min station vid en knapptryckning, nivåinsteg, stannade inte på mellanliggande stationer, inga omvägar eller köer, alla i huset ar superglada! 8)

HS
Gissar att den gick lodrätt...
Professionell tyckare
Henrik Schütz

Inlägg av Henrik Schütz »

Jäpp!

HS
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Henrik Schütz skrev:Jäpp!

HS
och att den erbjöd en hiss-nande åkupplevelse.....

Vi har en sån i mitt hus som lidit brist på underhåll. Ibland stannar den på rätt våning, ibland får man gå ner från översta eller upp från nedersta eftersom det bara är där den stannar då.

//T
Med reservation för tyckfel.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Henrik Schütz skrev:Jag hade en till lägenheten jag växte upp i, uppfyller alla krav, "en till fyra resande, kom direkt till min station vid en knapptryckning, nivåinsteg, stannade inte på mellanliggande stationer, inga omvägar eller köer, alla i huset ar superglada! 8)

HS
Det där var väl inte helt sant. De flesta hissar stannar på mellanliggande stationer om någon där vill åka med. Inte kommer de direkt heller om det är många som vill åka, så köa kan man få göra en bra stund. Omvägar kan man få åka också. Om jag kallar på hissen till plan 2 där jag bor för att åka högst upp till vinden så kan det hända att jag får åka nedåt först.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Utan att veta Henriks ålder gissar jag på att, emedan han refererar till sin barndom, är tillräckligt gammal för att de flesta styrutrustningar som idag är svåra att ersätta på grund av att de antingen är för unga eller för gamla inte ännu var uppfunna när barndomen inträffade.

Hissar med bevarad styrutrustning från 60- och 70-talen fungerar precis så som Henrik beskriver, även om man kan ha oturen att hissen är upptagen så är det inte säkert att den kan klara att ta emot begäran flera olika våningsplan åt gången. Dock är det väl rimligen så att två vänner som vill ta en spårtaxi åt samma håll skall kunna beställa en gemensam taxi med var sin avstigningspunkt.

//T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

hemma hos mig har vi en mycket gammal hiss som tyvärr stannar på helt fel lägen när man åker från fyran (högst upp. gäller ej BV)
Skriv svar