Tågkompaniet och Veolia är förvånade och chockade över vinnaren Botniatågs anbud i kampen om järnvägstrafiken. Botniatåg begärde 38 miljoner kronor. Konkurrenterna begärde drygt 300 miljoner. Gunnar Wulff på Veolia säger att han först funderade om Botniatåg AB redovisat sitt bud i euro i stället för i svenska kronor. Eller om de helt enkelt glömt en nolla.
Botniatåg AB, som ägs av SJ och Deutsche Bahn, vann i utklassningsstil. De begärde 38 miljoner kronor för att köra tågen de närmaste sex åren. Tågkompaniet begärde närmare 307 miljoner kronor, Veolia begärde drygt 343 miljoner kronor.
http://www.vk.se/Article.jsp?article=347049
Ytterligare en Västerbottnisk upphandling som gått snett?
VK: Konkurrenter utklassades på Botniabanan
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 2689
- Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
- Ort: Roslagen
Re: VK: Konkurrenter utklassades på Botniabanan
Eller har gått rätt?
/TKO
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
-
- Inlägg: 2689
- Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
- Ort: Roslagen
Re: VK: Konkurrenter utklassades på Botniabanan
Lång diskussion på SJK:s Postvagnen:Verspieder skrev:http://st.nu/ekonomi/1.1991394-botniata ... -billigare
http://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=286158
Och även här:
http://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=287326
Häslningat
Thomas
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: VK: Konkurrenter utklassades på Botniabanan
Eftersom det är två statliga bolag med uppenbara imageproblem (iallafall det svenska av dem) så har de kanske lagt ett bud utan vinstambitioner och med intäkter där man i monopolsituationen som uppstår kan ta ut mer per passagerare och därmed inte gå så mycket i förlust vid lågt antal passagerare men om man lyckas öka passagerarantalet så ökar vinsten rejält... De har väl inte så mycket att förlora och har en stark buffert bakom sig..
Eller så har man hittat luckor i avtalet vilket genererar tilläggsbeställningar som å andra sidan blir extremt dyra för beställaren i klassisk Skanska och PEAB-stil..
Eller så har man hittat luckor i avtalet vilket genererar tilläggsbeställningar som å andra sidan blir extremt dyra för beställaren i klassisk Skanska och PEAB-stil..
Genius on call
Re: VK: Konkurrenter utklassades på Botniabanan
Upphandlingen avser en tjänstekoncession - dvs operatören får biljettintäkterna. Tror man på tillräckligt stora biljettintäkter kan man lägga ett lågt bud, ja till och med nollbud eller att operatören betalar för nöjet att köra är tänkbara. Det senare förekommer ofta vid brittiska järnvägsupphandlingar.Odd skrev:Eftersom det är två statliga bolag med uppenbara imageproblem (iallafall det svenska av dem) så har de kanske lagt ett bud utan vinstambitioner och med intäkter där man i monopolsituationen som uppstår kan ta ut mer per passagerare och därmed inte gå så mycket i förlust vid lågt antal passagerare men om man lyckas öka passagerarantalet så ökar vinsten rejält... De har väl inte så mycket att förlora och har en stark buffert bakom sig..
Eller så har man hittat luckor i avtalet vilket genererar tilläggsbeställningar som å andra sidan blir extremt dyra för beställaren i klassisk Skanska och PEAB-stil..
Det går därför inte att enbart utifrån anbudssumman dra de slutsatser du gör.
Dessutom pågår en avreglering av den svenska järnvägen - om den genomförs kommer det inte att vara någon formell "monopolsituation". Om du vill kan du börja köra tåg mellan Sundsvall och Umeå nästa år...
/Thomas
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
-
- Inlägg: 752
- Blev medlem: tisdag 07 oktober 2003 19:25
- Ort: Tromsø
Re: VK: Konkurrenter utklassades på Botniabanan
Det är ju ganska uppenbart att de tre anbudsgivarna har helt olika åsikter om de potentiella intäkterna från trafiken. Det finns egentligen bara tre tänkbara resultat:
1. Botniatåg har räknat rätt. Då tjänar de goda pengar samtidigt som skattebetalarna får en bra trafik till låg kostnad utan att ta någon egen risk.
2. Botniatåg har räknat fel. Då förlorar de massor av pengar samtidigt som skattebetalaran får en bra trafik till låg kostnad utan att ta egen risk.
3. Botniatåg har räknat fel och förlusten blir av en dimension som gör att ägarna försätter företaget i konkurs för att stoppa förlusterna. Då får skattebetalarna ta hela notan för att få igång trafiken igen, antagligen mot ännu högre anbud än de två som har förkastats. Men med ägare som SJ och DB i ryggen förefaller det scenariot vara lite sannolikt.
1. Botniatåg har räknat rätt. Då tjänar de goda pengar samtidigt som skattebetalarna får en bra trafik till låg kostnad utan att ta någon egen risk.
2. Botniatåg har räknat fel. Då förlorar de massor av pengar samtidigt som skattebetalaran får en bra trafik till låg kostnad utan att ta egen risk.
3. Botniatåg har räknat fel och förlusten blir av en dimension som gör att ägarna försätter företaget i konkurs för att stoppa förlusterna. Då får skattebetalarna ta hela notan för att få igång trafiken igen, antagligen mot ännu högre anbud än de två som har förkastats. Men med ägare som SJ och DB i ryggen förefaller det scenariot vara lite sannolikt.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com