Varför speciella underforum för bilder?

Om själva Forum. Personalen försöker svara på alla frågor.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Om själva Forum. Personalen försöker svara på alla frågor.
Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Varför speciella underforum för bilder?

Inlägg av LÅ1 »

När de flesta satt med uppringda och (ur dagens perspektiv MYCKET) långsamma modem kunde det kanske vara lämpligt att separera diskussionstrådar med övervägande text från trådar med mycket bilder. Men bandbredden är ju sällan något problem i dag.

Många diskussioner startar med bilder, men övergår till övervägande textinlägg. Andra diskussioner börjar med text, men blir kanske senare illustrerade med några eller kanske en massa bilder. Jag ser ingen naturlig uppdelning mellan dessa båda huvudgrupper.

Eller var kanske underforumen i kategorin "Visa bilder" tänkt i första hand för fordonsporträtt? Läser man beskrivningen för spårtrafik (bilder) så står det "Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här! ". När jag skapade tråden "Byggandet av Spårväg city" borde den kanske inte lagts upp som en bildtråd? Jag hade visserligen fem bilder i första inlägget, men ingen visade någon spårväg, bara skyltar, vägavspärrningar etc.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
webmaster
Webmaster
Webmaster
Inlägg: 365
Blev medlem: torsdag 30 maj 2002 14:01
Ort: /dev/null
Kontakt:

Re: Varför speciella underforum för bilder?

Inlägg av webmaster »

Du har en poäng, eller flera.
Låt oss se vad andra tycker.
Läs alltid FAQ:en och Reglerna först innan du frågar om Forum.
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2053
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Varför speciella underforum för bilder?

Inlägg av ADDE »

det där har jag inte tänkt på...

/ADDE
Användarens profilbild
bark
Inlägg: 1738
Blev medlem: tisdag 02 maj 2006 11:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Varför speciella underforum för bilder?

Inlägg av bark »

Jag tycker att det är trevligt med skilda delar för diskuterande och dokumenterade, även om det inte alltid är så lätt att hålla isär dem.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Varför speciella underforum för bilder?

Inlägg av LÅ1 »

bark skrev:... även om det inte alltid är så lätt att hålla isär dem.
Det är just det som är problemet! Diskussion kan dyka upp i alla trådar. Och de riktigt stora och långa bildtrådarna finns under ordet ät fritt (Smurftråden, enligt indexbilden).
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Varför speciella underforum för bilder?

Inlägg av Harald »

Jag har fattat det så att bildforumen är till för inlägg där bildvisningen är huvudsaken, medan om man vill diskutera någonting så lägger man det i ett annat forum även om skulle råka ha en bild för att illustrera det man skriver.
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Varför speciella underforum för bilder?

Inlägg av daniel_s »

Precis! Poängen med bildforumen är att den som specifikt gillar att titta på bilder (men inte är så intresserad av vem som sade vad i förra valrörelsen) lätt ska hitta de trådarna. Det fungerar även bra om man använder funktionen "Visa nya inlägg", då ser man att ett inlägg är gjort i ett bildforum, och så kan man av trådrubriken dra slutsatser om huruvida man vill kolla på just den tråden igen. Underlättar beslutsfattandet helt enkelt! :D
Användarens profilbild
bark
Inlägg: 1738
Blev medlem: tisdag 02 maj 2006 11:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Varför speciella underforum för bilder?

Inlägg av bark »

Nu när forumets uppdelning förs på tal så kom jag att tänka på en sak jag funderat på till och från: Ett renodlat underforum för trafikhistoriska diskussioner, det kanske kan vara något?
Användarens profilbild
Eos95
Inlägg: 415
Blev medlem: måndag 21 september 2009 16:14
Ort: nacka
Kontakt:

Re: Varför speciella underforum för bilder?

Inlägg av Eos95 »

daniel_s skrev:Precis! Poängen med bildforumen är att den som specifikt gillar att titta på bilder (men inte är så intresserad av vem som sade vad i förra valrörelsen) lätt ska hitta de trådarna. Det fungerar även bra om man använder funktionen "Visa nya inlägg", då ser man att ett inlägg är gjort i ett bildforum, och så kan man av trådrubriken dra slutsatser om huruvida man vill kolla på just den tråden igen. Underlättar beslutsfattandet helt enkelt! :D
är en kille på 18 år har ett brett fotointresse
jag har dyslexi
MIN hemsida är eos95.se där hittar man det mesta av mina foton.
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Re: Varför speciella underforum för bilder?

Inlägg av bruse »

the0fiskis skrev:
daniel_s skrev:Precis! Poängen med bildforumen är att den som specifikt gillar att titta på bilder (men inte är så intresserad av vem som sade vad i förra valrörelsen) lätt ska hitta de trådarna. Det fungerar även bra om man använder funktionen "Visa nya inlägg", då ser man att ett inlägg är gjort i ett bildforum, och så kan man av trådrubriken dra slutsatser om huruvida man vill kolla på just den tråden igen. Underlättar beslutsfattandet helt enkelt! :D
Vad vill "the0fiskis" säga med att bara citera utan att säga nåt?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
Eos95
Inlägg: 415
Blev medlem: måndag 21 september 2009 16:14
Ort: nacka
Kontakt:

Re: Varför speciella underforum för bilder?

Inlägg av Eos95 »

bruse skrev:
the0fiskis skrev:
daniel_s skrev:Precis! Poängen med bildforumen är att den som specifikt gillar att titta på bilder (men inte är så intresserad av vem som sade vad i förra valrörelsen) lätt ska hitta de trådarna. Det fungerar även bra om man använder funktionen "Visa nya inlägg", då ser man att ett inlägg är gjort i ett bildforum, och så kan man av trådrubriken dra slutsatser om huruvida man vill kolla på just den tråden igen. Underlättar beslutsfattandet helt enkelt! :D
Vad vill "the0fiskis" säga med att bara citera utan att säga nåt?
det var inte menigen texten försavann :x


det som skulle stå:
jag håller med dig om
och jag gillar iden med historik del och helst en bild och en text del

ber om ursäkt för det som hände med texten :oops:
är en kille på 18 år har ett brett fotointresse
jag har dyslexi
MIN hemsida är eos95.se där hittar man det mesta av mina foton.
Skriv svar