Sida 1 av 1

Lokaltrafiktaxor och euroinförande?

Postat: torsdag 11 september 2003 2:01
av Carl-Erik Olsson
Inför folkomröstningen nu på söndag 14/9 om införande av euro som valuta har det i media diskuterats huruvida priserna har förändrats eller ej i de länder som har infört euro.
Men hur har det då blivit med taxorna i framförallt lokaltrafik? Hos oss är det ju i åtskilliga fall jämna priser vid kontantbetalning, dvs kanske 10, 15 eller 20 osv kr/resa.
Skulle dessa räknas om enligt dagens euro-kurs skulle det kanske motsvara ungefär 1,10; 1,65; 2,20 osv.
Kan man förmoda att man i dessa fall skulle kunna sänka (eller ev höja) taxorna till jämna, lättväxlade belopp, eller skulle detta kräva för mycket beslut i resp landsting el motsv?

Hur har man gjort då i t ex Finland, Tyskland, Frankrike, Italien m fl?
/undrar CEO, hittills tacksam amatörkonduktör på Djurgårdslinjen

Postat: torsdag 11 september 2003 5:56
av Gäst
Tänkte bara spekulera lite fritt kring ditt inlägg.
Jag vet personligen inte hur kollektivtrafiktaxorna har förändrats i dom länder där man infört euron som valuta, men om vi skulle omvandla våra svenska kollektivtrafikpriser till euro, så tror jag det är mer rimligt att det kommer rundas av uppåt än nedåt. (På just dessa priser alltså.)

Här i Västerås kostar en kontantbiljett 16 SEK.
Just nu är 1 euro 9,13 svenska kronor.

Det innebär att det skulle kosta 1,75 euro att åka buss här i Västerås idag. Man skulle ju kunna chansa på att man passar på att ta 2 euro per resa, alltså 18,26 svenska kronor. Helt enkelt för att det onekligen är lättare att betala med, och ta betalt i euro, än i euro och cent.

Dessutom är det väl snarare aktuellt med höjningar av taxorna än sänkningar? Då får man så att säga två saker gjorda samtidigt. Å andra sidan ska alla priser omvandlas DIREKT efter den växlingskurs som det (vid ett införande) beslutas om efter dom avrundningsregler som finns idag...

Du fick kanske inget direkt svar på din fråga... Hur som helst tror jag inte att det kommer bli några dramatiska höjningar av priserna. Men just det faktum att man brukar höja snarare än sänka taxorna på kollektivtrafikresande gör att jag tycker det verkar rimligare att man kommer runda av uppåt.