Bilder från Kaliningradresan 29 maj - 7 juni 2010

Stockholmsavdelningens Resesektion för alla medlemmar i Svenska Spårvägssällskapet. Frågor odyl via e-post till arrangören.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster, Per Lind, Travelmaster

Kategoriregler
Stockholmsavdelningens Resesektion för alla medlemmar i Svenska Spårvägssällskapet. Frågor odyl via e-post till arrangören.
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Travelmaster
Personal
Personal
Inlägg: 77
Blev medlem: fredag 03 juni 2005 13:02

Bilder från Kaliningradresan 29 maj - 7 juni 2010

Inlägg av Travelmaster »

Kaliningrad har länge varit en svåråtkomlig dröm för många på grund av rysk byråkrati och visumkrav. Staden har varit en stor flott­bas så det har varit problem med foto­gra­fe­ring. Nu är det lättare och genom bra kon­takter tror vi att vi skall få till en bra resa, en resa som går i ”elfte timmen”. Några linjer lades ned i höstas, några till i januari och nu återstår bara 3 linjer vilka man tror skall vara nedlagda före nyår.

Vi har två grundalternativ, men som vanligt kan Du ändra nästan som Du vill bara vi får reda på det i tidigt stadium.


Program: (Några små detaljer kan ändras)

FLYG
DAG 1. 2/6: Hemorten-Kaliningrad.
Flyg till Kaliningrad. På egen hand tar man sig till vårt hotell där bussen med ”båt + tåg-folket” möter varefter vi gör en stadsrundtur med buss och lokalguide. Turen avslutas vid Hitlers bunker.

DAG 2. 3/6: Kaliningrad.
Frukost. Idag kommer vi att besöka spår­vägen och spårvägens 60-årsutställning.

DAG 3. 4/6: Kaliningrad.
Frukost. Dagen börjar med ett besök på järnvägsmuséet varefter vi har fritt för egna strövtåg.

DAG 4. 5/6: Kaliningrad-Hemorten.
Frukost. Fri tid tills det är dags att åka till flygplatsen.

TÅG + BÅT
DAG 1. 29/5: Till Karlskrona.
Med tåg kommer vi till Karlskrona. Transfer från stationen till hamnen och sedan väntar 2-bäddshytter och middag ombord.

DAG 2. 30/5: Gdansk.
Innan ankomst har vi ätit frukost ombord. Med transferbuss till Gdansk och incheckning på vårt hotell. Resten av dagebn fri för egna strövtåg.

DAG 3. 31/5: Gdansk.
Frukost. Vi hoppas få kontakt med spårvägen så vi får se deras vagnhallar. I skrivande stund har dom inte svarat.

DAG 4. 1/6: Gdansk-Elblag.
Frukost. Till stationen och ett morgontåg till Elblag. Incheckning på hotellet och sedan fri tid för åkning.

DAG 5. 2/6: Elblag-Kaliningrad.
Frukost. Järnvägslinjen till Kaliningrad är fort­farande stängd så vi kommer att åka med buss. Det är bara 80 km men tullpassagen tar sin tid så vi är inte framme i kaliningrad för­rän på eftermiddagen.Vi åker till hotellet och hämtar dom som flygit varefter vi gör en stadsrundtur med buss och lokalguide. Turen avslutas vid Hitlers bunker.

DAG 6. 3/6: Kaliningrad.
Frukost. Idag kommer vi att besöka spår­vägen och spårvägens 60-årsutställning.

DAG 7. 4/6: Kaliningrad.
Frukost. Dagen börjar med ett besök på järnvägsmuséet varefter vi har fritt för egna strövtåg.

DAG 8. 5/6: Kaliningrad.
Frukost. Fri tid tills efter lunch då bussen kör oss åter till Elblag. Här byter vi till tåg som tar oss till Gdansk dit vi ankommer sent på kvällen.De som flyger lämnar oss för transport till flygplatsen.

DAG 9. 6/6: Gdansk.
Frukost. Dagen fri i Gdansk tills båten avgår på kvällen.

DAG 10. 7/6: Karlskrona-Hemorten.
Frukost ombord och sedan tåg mot hemmet.


PRISER - Blir vi fler än 20 blir det billigare
FAKTA-RUTA
INGÅR

1. GRUNDRESA FLYG: Flyg Stockholm-Riga-Kaliningrad ToR. Del i dubbelrum med dusch/wc 3xKaliningrad. 3xFrukost. Lokaltrafikbiljetter i Kaliningrad fr.o.m dag 1. Gemensamma utfärder och entréer ingår. Visumkostnad. Transport flygplatsen-hotellet ToR ingår ej.

2. GRUNDRESA TÅG: Tågbiljett från hemorten till Karlskrona, Gdansk-Elblag ToR. 2-bäddshytt Karlskrona-Gdynia ToR, Transfer Gdynia-Gdansk ToR. Del i dubbelrum: 2xGdansk, 1xElblag, 3xKaliningrad, 1xGdansk. 9x Frukost. Lokaltrafikbiljetter i Gdansk, Elblag, Kaliningrad. Gemensamma utfärder och entréer ingår. Visumkostnad.

3. GRUNDRESA TÅG/FLYG: Tågbiljett från hemorten till Karlskrona, Gdansk-Elblag. 2-bäddshytt Karlskrona-Gdynia, Transfer Gdynia-Gdansk. Del i dubbelrum: 2xGdansk, 1xElblag, 3xKaliningrad. 7x Frukost. Lokaltrafikbiljetter i Gdansk, Elblag, Kaliningrad. Gemensamma utfärder och entréer ingår. Gemensamma utfärder och entréer ingår. Visumkostnad. Transport hotellet-flygplatsen ingår ej.

PRISER: (Kan bli billigare om vi blir mer än 20.)
6470,- 1. Del i dubbelrum enl. ovan.
965,- 1. Enkelrumstillägg.

11130,- 2. Del i dubbelrum enl. ovan.
2930,- 2. Enkelrumstillägg. Enkelhytt på båten.

9420,- 3. Del i dubbelrum enl. ovan.
2750,- 3. Enkelrumstillägg. Enkelhytt på båten.

INGÅR EJ: Luncher, Middagar, Personliga utgifter. Omgående anmälan!

OMGÅENDE ANMÄLAN. 0582-51090 Per Lind eller per.lind@mrlind.se
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: KALININGRAD - I elfte timmen 29/5 2010

Inlägg av M_M »

(Med reservation för att jag fattat saker fel):

Färjan från Karlskrona går inte till Gdansk utan Gdynia (enligt rederiets egen hemsida). Om man däremot åker färja från Nynäshamn så kommer man direkt till Gdansk. "Stockholmsgänget" sparar nog både restid och pengar på att åka Nynäshamn-Gdansk.

Gdynia verkar ha ett trådbusssystem, dock går inte trådbuss till färjeterminalen.

Det verkar gå reguljära lokalbussar med helt okej turtäthet till/från färjeterminalen i Gdynia.

Gdynia och Gdansk är mer eller mindre ihopväxta grannstäder med taxesamarbete och det går nån slags S-bahn-linje mellan städerna.


OBS, jag har bara läst mig till ovanstående (av eget intresse, semesterplaner till Polen senare i sommar).
Användarens profilbild
Per Lind
Inlägg: 2505
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:50
Ort: Åsbro

Re: KALININGRAD - I elfte timmen 29/5 2010

Inlägg av Per Lind »

M_M skrev:(Med reservation för att jag fattat saker fel):
Färjan från Karlskrona går inte till Gdansk utan Gdynia (enligt rederiets egen hemsida). Om man däremot åker färja från Nynäshamn så kommer man direkt till Gdansk. "Stockholmsgänget" sparar nog både restid och pengar på att åka Nynäshamn-Gdansk.

Gdynia verkar ha ett trådbusssystem, dock går inte trådbuss till färjeterminalen.

Det verkar gå reguljära lokalbussar med helt okej turtäthet till/från färjeterminalen i Gdynia.

Gdynia och Gdansk är mer eller mindre ihopväxta grannstäder med taxesamarbete och det går nån slags S-bahn-linje mellan städerna.


OBS, jag har bara läst mig till ovanstående (av eget intresse, semesterplaner till Polen senare i sommar).
Helt riktigt att färjan går till Gdynia. Vi åker dit och tar buss till Gdansk. Gdansk i rubriken är övernattningsorten.
Man kan också åka Nynäshamn-Gdansk men den färjan anlöper mitt på dagen så man får betydligt mindre tid i Gdansk, därav valet Karlskrona.
Trådbuss-systemet ligger i Sopron, en liten badort mellan Gdynia och Gdansk.
Vill man besöka trådbussarna finns möjlighet till detta under första dagen i Gdansk.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Johan Wahlstedt
Inlägg: 278
Blev medlem: måndag 02 september 2002 13:03
Ort: Solna

Re: KALININGRAD - I elfte timmen 29/5 2010

Inlägg av Johan Wahlstedt »

Gdynia har ett rellativt stort trådbussnät (och intressant funkis arkitektur, staden började byggas först under mellankrigstiden som Polens hamnstad) med en långlinje som går ned till SOPOT som är badorten i mitten av Trestaden. Därifrån är det en kort bussresa till Gdansk spårvägs norra ände. Gdansk - Sopot - Gdynia har pendeltågstrafik (den först elektrifierade linjen i Polen, ursprungligen med lägre spänning men numera med standard 3000=) samt åtskildiga genomgående fjärr-/regionaltåg. Pendeltågstrafiken till hamnen i Gdansk är numera nedlaggd, men det går spårvagn (byte krävs dock för att komma till centrum).
spårsnoken
Inlägg: 1645
Blev medlem: fredag 28 november 2003 8:01

Re: KALININGRAD - I elfte timmen 29/5 2010

Inlägg av spårsnoken »

Per Lind skrev:
M_M skrev:(Med reservation för att jag fattat saker fel):
Färjan från Karlskrona går inte till Gdansk utan Gdynia (enligt rederiets egen hemsida). Om man däremot åker färja från Nynäshamn så kommer man direkt till Gdansk. "Stockholmsgänget" sparar nog både restid och pengar på att åka Nynäshamn-Gdansk.

Gdynia verkar ha ett trådbusssystem, dock går inte trådbuss till färjeterminalen.

Det verkar gå reguljära lokalbussar med helt okej turtäthet till/från färjeterminalen i Gdynia.

Gdynia och Gdansk är mer eller mindre ihopväxta grannstäder med taxesamarbete och det går nån slags S-bahn-linje mellan städerna.


OBS, jag har bara läst mig till ovanstående (av eget intresse, semesterplaner till Polen senare i sommar).
Helt riktigt att färjan går till Gdynia. Vi åker dit och tar buss till Gdansk. Gdansk i rubriken är övernattningsorten.
Man kan också åka Nynäshamn-Gdansk men den färjan anlöper mitt på dagen så man får betydligt mindre tid i Gdansk, därav valet Karlskrona.
Trådbuss-systemet ligger i Sopron, en liten badort mellan Gdynia och Gdansk.
Vill man besöka trådbussarna finns möjlighet till detta under första dagen i Gdansk.
-Per
----------------
Sopron ligger i Ungern.

Dit kan man t.ex. åka med GySEV (Györ-Sopron-Ebenfurthi Vasut).

mvh/spårsnoken
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: KALININGRAD - I elfte timmen 29/5 2010

Inlägg av Olle »

spårsnoken skrev:
----------------
Sopron ligger i Ungern.

Dit kan man t.ex. åka med GySEV (Györ-Sopron-Ebenfurthi Vasut).

mvh/spårsnoken
Han menar Sopot, halvvägs mellan Gdansk och Gdynia. I Sopot ligger trådbussens vagnhall (garage). Jag bodde en gång på ett hotell i Gdynia och det hotellet låg i eller bredvid vändslingan för trådbussen. Jag minns inte om trådbussen bara gick till Sopot eller om den gick hela vägen till Gdansk. Men det finns det andra som känner till.

:D lle.
:-)lle
spårsnoken
Inlägg: 1645
Blev medlem: fredag 28 november 2003 8:01

Re: KALININGRAD - I elfte timmen 29/5 2010

Inlägg av spårsnoken »

Olle skrev:
spårsnoken skrev:
----------------
Sopron ligger i Ungern.

Dit kan man t.ex. åka med GySEV (Györ-Sopron-Ebenfurthi Vasut).

mvh/spårsnoken
Han menar Sopot, halvvägs mellan Gdansk och Gdynia. I Sopot ligger trådbussens vagnhall (garage). Jag bodde en gång på ett hotell i Gdynia och det hotellet låg i eller bredvid vändslingan för trådbussen. Jag minns inte om trådbussen bara gick till Sopot eller om den gick hela vägen till Gdansk. Men det finns det andra som känner till.

:D lle.
--------------------
Nejnejnej. Den har aldrig gått till Gdansk. Den har vänt där den alltid vänt i Sopot strax innanför stadsgränsen. Linje 20 och 31 (av totalt 12 linjer i Gdynia) går till Sopot.

Trådbussarna i Gdynia mår bra. I planeringen för de närmaste åren ligger upprustning av nät och matarstationer (dock inga nya linjer) och inköp av 25 nya låggolvstrådbussar.

Mer info på http://www.pktgdynia.pl/

mvh/spårsnoken
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: KALININGRAD - I elfte timmen 29/5 2010

Inlägg av Olle »

spårsnoken skrev:

Mer info på http://www.pktgdynia.pl/

mvh/spårsnoken
Tack. Jag översatte en del av det mest intressanta i Googles översättningsmaskin för dem som inte orkar jobba med den polska texten:

"20 januari 2010, kommer kalendern att gå till Gdynia kommunikation som ett mycket viktigt datum. Efter 30 år i Gdynia trådbuss återkom 9Tr tjeckoslovakiska Škoda produktion. Som ett resultat av initiativ från arbetstagarnas-entusiaster trådbuss trådbuss Enterprise Communications Management stadstransporter köpt från Society for Ecological Communications Lublin trådbuss, som ursprungligen var tänkt i Lublin som ett historiskt fordon. Skoda 9Tr20 tillverkades 1975 och tjänstgjorde som nummer 36 i den tjeckiska taborowym Opava under åren 1975-1996. Köptes därefter av passionerade meddelanden i Tjeckien för att nå år 2000 Föreningen för Ekologisk Communications Lublin genom insatser av den dåvarande presidenten Mr Bohdan Ltek Turżańskiego. Som ett resultat av oförmåga att samla in pengar till återuppbyggnaden av trådbuss beslutade Ltek i december förra året att sälja trådbuss i Gdynia, där under 2009 visade att föra initiativ av denna typ trådbuss, som faktiskt är relaterat till historien om Gdynia trådbuss kommunikation. På 60 och 70 Nittonhundratalet vagn tjeckoslovakiska produktion var ryggraden i parken taborowego i Gdynia och andra polska städer med kommunikation trådbussar. Ursprungligen planerade att föra trådbuss Škoda 9Tr från Ukraina där, i flera städer, exempelvis i Rivne sådana fordon drivs hela tiden regelbunden kommunikation. Tyvärr ukrainska trådbussar är inte mycket välskött och ingen originalet är desto mer glädjande att förvärva en mycket välbevarad trådbuss i form av uppgifter om intern och extern utrustning. Den planerade översynen är en trådbuss som kan göras i en av de erfarna tjeckiska företagen som är delaktiga i återuppbyggnaden av identiska fordon. Vagnen skulle sedan tas i bruk som ett historiskt fordon som används för speciella tillfällen och kanske på en särskild linje av historien. Men innan reparationen kommer att vänta på oss att skaffa sponsorer som vill berika den historiska parken fordon i Gdynia.
Transport Company Samtidigt uppriktiga tack vagn består av Lublin Föreningen för Ekologisk Communications för det utmärkta samarbetet och möjligheten att få ett fordon som faktiskt är relaterat till historien om Gdynia trådbuss kommunikation. "

:D lle.
:-)lle
Johan Eriksson
Inlägg: 4460
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46

Re: KALININGRAD - I elfte timmen 29/5 2010

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den onsdag 04 maj 2011 6:22, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: KALININGRAD - I elfte timmen 29/5 2010

Inlägg av Olle »

Johan Eriksson skrev:Vi lever i en fri värld med fria möjligheter att uttrycka vad man vill (inom vissa gränser förstås), och associationerna går åt alla möjliga håll hos olika personer. Jag ser inget konstigt i det alls men emellanåt får ni tänka på att det är fler som läser än som skriver här och för mig är det fullständigt obegripligt hur väldigt mycket info om trådbussar i en annan stad presenteras i detalj samtidigt som ingen alls öht kommenterat det faktum att en stor spårvägsstad i vår närhet håller på att läggas ned och försvinna!

-Är det inte ens värt att kommentera av någon nu när några t o m ska åka dit???

Ni får tycka vad ni vill om mig men nu ställer jag en fråga till er! Är det helt ovidkommande i dessa spårbyggartider att Kaliningrad läggs ned inklusive den självklara frågan: varför?
Ja du Johan, obegripliga är herrens vägar sa man förr, nu är det väl mer att en tråd som börjar med ett visst ämne kan sluta med ett helt annat ämne beroende på vad de som debatterar svarar på i inläggen. Men vi ska skärpa oss. Tyvärr är Kaliningrad inte ensamt om att inte våga satsa på sin spårväg, det finns andra exempel, ganska få numera men de finns. Min personliga kvalificerade gissning, med den kunskap jag har om östeuropa i allmänhet och Sovjet i synnerhet, är att när man så småningom kommit ikapp oss västeuropeer i välstånd och polistisk frihet så vänder även trenden i Kaliningrad. Men det är en bit dit. Det är en väldigt nedgången stad. Det finns exempel på städer i gamla Sovjet som kommit på grön kvist och där spirar även den moderna kollektivtrafiken i form av upprustade spårvägar och inköp av moderna boogiespårvagnar med låggolvsdelar från såväl Ust Kavat som Tjeckien. Även moderna låggolvs ledvagnar från St Petersburg finns nu i andra städer. Men, det krävs investeringar, man bygger inte längre spårvägar med nytryckta sedlar som i den gamla planekonomin. Nu krävs det skattemedel. Och de kommer in först när ekonomin är god. Man ska även tänka på att folk i Kaliningrad troligen kämpar hårt för att få vardagen att gå ihop. Man vill ha allt som är nytt. Då kommer stadens nedgångna spårvägar inte högt upp på listan över var pengarna ska gå. Lägenheter, skolor, sjukvård, egen bil, nya gator att köra på, fungerande VA-system, el och tele som fungerar mm mm ligger högt upp på listan.

Men håll ut, det vänder. Och vi ska narturligtvis dra vårt strå till stacken genom att resa dit och påverka dem. Vi ska övertyga dem som ger beslutsfattarna goda råd, de som driver spårvägen. Häng med och prata med dem även du!

:D lle.

Bild

5.2.10 Master Plan implementation measures
Master Plan is supplied by the list of actions to be implemented for comprehensive city development. Essential actions are as follows:


Relocation of industrial enterprises from historic, recreational and natural areas to be preserved.
Expansion of natural areas under special protection up to 10-15% from city territory.
Creation of large sportive and landscape parks in all city districts and in suburbs, restoration of "Greenbelt" designed by architect E. Schneider.
Green plantations in recreations, forest-protection areas, water-protection zones, coastal areas.
Inclusion of the city into tourist tours crossing Baltic region: "Hanseatic cities", "Amber Road", "King's Road" and others.
Modernization of transport infrastructure.
Renovation and development of highways, forming part of European transport corridors.
Creation of improved shipping routes from Kaliningrad region to other regions of Russia: development of sea speed line "Kaliningrad - ports of Leningrad oblast", deep-see terminal in Baltiisk, container terminal in trade port of Kaliningrad.
Renewal of airport Khrabrovo for getting international status.
Regeneration of railroads and Southern railway station.
Regeneration of existing bridges and creation of new ones across Pregol river and Sea channel.
Development of two speed lines of the Kaliningrad city importance: "North-south" and "East-west".
Development of speed lines for cargo transport in parallel with railroads.
Construction of parking complexes at the edges of the city core, by rail terminals and stations, to stimulate interchanges to public transport.
Development of tramway lines in northern and southern new residential areas, development of trolleybus lines in the eastern city sector.
Reservation of land for the construction of 10 multistory garages for the storage of cars at the winter-time.
Creation of pedestrian zones and bicycle lines.
Complex renewal and development of engineering networks and terminal objects.
Application of resource-saving technologies according to ecological policy of BSR countries.
Recession of level of subsoil waters at the area exceeding 3,610 hectares, restoration of the drainage network.
Master Plan of Kaliningrad has been introduced at public hearings, approved by regional and city municipal organizations, by State expertise. There is expected its adoption by the City Municipal Assembly.
:-)lle
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

KALININGRAD för tio år sedan

Inlägg av Olle »

Vi gjorde en Baltic Tour 2000 för tio år sedan då vi bilade Estland - Lettland - Vitryssland - Litauen - Kaliningrad / Ryssland - Polen - hem igen. Det var inte lätt att komma in i Kaliningrad. På det långa näset i Östersjön ligger en gränskontroll mellan Litauen och Ryssland. Det tog 8 timmar för 50 bilar att passera den. Klockan 3 på morgonen kom vi in till själva staden och sökte efter hotellet i en timme. Många poliser var ute men ingen pratade annat än ryska. Vi tillbringade dagen med spårvagnarna och lite annat och fortsatte sedan mot Polen. Där var det 200 bilar i kö till gränsen och vi tog reda på att det nog skulle ta upp till 18 - 20 timmar innan vi var igenom. Vår färja hem väntade i Swinoujscie. Med 20 US$ hjälp klarade vi gränsen på 2½imme.

Årets (2010) Kaliningradresa med Svenska Spårvägssällskapets Stockholmsavdelnings Resegrupp (SSSRg) blir förhoppningsvis trivsammare. Nu är det bara tre spårvägslinjer att åka med enligt ryckte, och en del trådbussar. En del annat att titta på finns också förstås.

Här lite bilder från resan 2000.


Bild
På motorvägen från hotellet in till staden fanns tungt beväpnad militär posterade som till sin hjälp hade vägspärrar i form av uppfällbara stålrör mot bilarnas färdriktning. Tyvärr blev det inga bilder tagna. Det kändes lite konstigt att se dem, så nära Sverige. De är förmodligen borta nu.

Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Aktuell linjekarta (2009)

Vagnparken 2008-12-22

Jag vet inte vilka vagnar man har haft före Tatra-vagnarna. Eftersom det är meterspår så kanske man hade Gothavagner som Tallinn?



:D lle.
:-)lle
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: KALININGRAD - I elfte timmen 29/5 2010

Inlägg av Olle »

Johan Wahlstedt skrev:Gdynia har ett rellativt stort trådbussnät (och intressant funkis arkitektur, staden började byggas först under mellankrigstiden som Polens hamnstad) med en långlinje som går ned till SOPOT som är badorten i mitten av Trestaden. Därifrån är det en kort bussresa till Gdansk spårvägs norra ände. Gdansk - Sopot - Gdynia har pendeltågstrafik (den först elektrifierade linjen i Polen, ursprungligen med lägre spänning men numera med standard 3000=) samt åtskildiga genomgående fjärr-/regionaltåg. Pendeltågstrafiken till hamnen i Gdansk är numera nedlaggd, men det går spårvagn (byte krävs dock för att komma till centrum).
(Jag har fått följande från Kent Edgard, som han vill ha infört i Forumet:)

Klarade inte att svara på Forum. Sätt gärna ut texten på Forumet.

Vill man åka elektriskt mellan Gdańsk & Gdynia är pendeltåget ett måste mellan Gdańsk Oliwa & Sopot Wyścigi med en enda mellanliggande pendeltågsstation Gdańsk Źabianka. Pendeltågen, som här går på egna dubbelspår, ligger närmast Östersjön i norr m tät trafik. Gdańsk Oliwa har dubbla peronger, vilket inte Sopot Wyścigi har. Det är de högre plattformarna , som gäller för pendeltågen. Trådbuss linje 20 fr Sopot Reja ligger mycket nära Sopot Wyścigi, knappast längre avstånd än vid Farsta Strand, har sämre turtäthet, varför det kan vara befogat med att ha med sig hpl-tidtabellen för att kunna avgöra, om det är värt att hoppa av och byta i riktning mot Gdynia. Andra riktningen blir pendeltågstidtabellen tämligen ointressant. De södra dubbelspåren används till fjärrtrafiken och några enstaka pendeltåg främst under rusningstid. Den största rusningstidsriktningen är in till Gdańsk mornar och fr eftermiddagar. Rusningstiden infallar lite tidigare än i Sth. Här är länken till trådbussens hpl-skylt, om den inte skulle vara nedriven :

http://www.zkmgdynia.com.pl/rozklady/0021/w.htm

Som synes saknas trafik helt på söndagarna och helgedagarna, dom polska alltså.

/ K E 32 ca 400 m fr slingan för spv-linje 2 + 6 + 8 i Jelitkowo.
:-)lle
Lennart Hjelm.
Inlägg: 126
Blev medlem: fredag 02 januari 2009 14:13

Re: KALININGRAD - I elfte timmen 29/5 2010

Inlägg av Lennart Hjelm. »

Före tatravagnarna hade man Gotha- och Lowavagnar och före dessa Königsbergs vagnar byggda av från Steinfurt
Johan Eriksson
Inlägg: 4460
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46

Re: KALININGRAD - I elfte timmen 29/5 2010

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den onsdag 04 maj 2011 6:23, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: KALININGRAD - I elfte timmen 29/5 2010

Inlägg av Olle »

Johan Eriksson skrev:Tack Olle för troligt svar -din gissning är nog tyvärr den bistra sanningen för spv- o miljövänner- men tack för fina bilder som här o där skvallrar lite om det fanns "en annan" stad här före den nästan totala utplåningen 1945 och som alltid är mycket diggabla!
Tack,

om du får tag i senaste numret av den danska spårvägstidningen BYTRAFIK så finns där en alldeles utmärkt artikel om just Kaliningrad och där finns en del om det historiska skeendet med ett par bra bilder på ruinerna av det gamla slottet som revs.

:D lle.
:-)lle
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Senaste linjekartan över Kaliningrad

Inlägg av Olle »

Olle skrev:
Så här såg det ut för några år sedan .......

Bild
....... och sä här blev det:

Bild

Egentligen bara linje 1 och 5 enligt linjekartorna i spårvagnarna, men till det har man lagt linje 3 som går nästan helt utefter linje 1 och 5 men linje 3 går till Södra Station söder om stan. Bredvid vagnhallen. Linje 1 blev enmansbetjänad den 1 juni vilket innebär att föraren går ut i vagnen och tar betalt. Linjen melan centrum och Södra Station trafikeras enbart av ingående och utgående vagnar, men de tar passagerare.

:D lle.
Senast redigerad av Olle den onsdag 09 juni 2010 20:06, redigerad totalt 1 gånger.
:-)lle
ballast

Re: KALININGRAD - I elfte timmen 29/5 2010

Inlägg av ballast »

Är mycket imponerad av denna tråd. Jag ser fram mot en reseberättelse i MfSS. Meddela på denna tråd. Ännu bättre vore en liten bok om det moderna Kaliningrad. Stadens historia har det skrivits hyllmeter om. Tips till Nevenius. Förträffliga foton.
Ballast
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: KALININGRAD - I elfte timmen 29/5 2010

Inlägg av Olle »

ballast skrev:Är mycket imponerad av denna tråd. Jag ser fram mot en reseberättelse i MfSS. Meddela på denna tråd. Ännu bättre vore en liten bok om det moderna Kaliningrad. Stadens historia har det skrivits hyllmeter om. Tips till Nevenius. Förträffliga foton.
Ballast
Tack för det.

Bilder kommer när det lättat lite på jobbet. Boken finns redan. Vi såg den på spårvägsutställningen i Kaliningrad. 339 kr inkl. frakt från Adlibris.com. Peter har redan beställt den. Den tröcks förra året tror jag.

:D lle.
:-)lle
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

KALININGRAD - lite bilder från resan

Inlägg av Olle »

Några bilder från Kaliningrad, som visar hur stökigt det kan vara på gatorna för de stackars spårvagnförarna ibland. Många hinder att passera.

Bild

Bild
Det finns inga refuger för spårvagnshållplatserna utan man stiger ut mitt i gatan och bilarna stannar aldrig så man får noga hålla koll på att man inte blir överkörd.
Bild

Bild

Bild

Bild

:D lle.
:-)lle
Lennart Hjelm.
Inlägg: 126
Blev medlem: fredag 02 januari 2009 14:13

Re: KALININGRAD - I elfte timmen 29/5 2010

Inlägg av Lennart Hjelm. »

Svartvita bilden:

Släpvagnen med den välvda lanterninen är en av de vagnar som på 1930-talet köptes begagnade från Karlsruhe.

Vagnen i bakgrunden är av "klassisk" Königsbergtyp byggd av Steinfurt i Königsberg. Steinfurt byggde både spårvagnar och järnvägsvagnar.
Skriv svar