Bilder från Kaliningradresan 29 maj - 7 juni 2010
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster, Per Lind, Travelmaster
Kategoriregler
Stockholmsavdelningens Resesektion för alla medlemmar i Svenska Spårvägssällskapet. Frågor odyl via e-post till arrangören.
Allmänna forumregler
Stockholmsavdelningens Resesektion för alla medlemmar i Svenska Spårvägssällskapet. Frågor odyl via e-post till arrangören.
Allmänna forumregler
Re: KALININGRAD - I elfte timmen 29/5 2010
Tänk vad olika man upplever saker och ting.
I alla spårvagnar vi såg var det olika linjekartor som visade vilka linjer som trafikerades. Nedlagda linjer fanns i vissa vagnar och ej kompletta i andra vagnar. Linjenummer fram och skylt på sidan (insidan) stämmer sällan. Det kan stå 5 i fronten och 1 på sidan, men det verkar vara fronten som gäller.
Tydligen har man ändrat linjenätet ganska ofta. De linjer som på Strassenbahn Magazins karta i nummer 11/2009 var streckade är helt eller delvis uppgrävda. Åtminstone vid alla spåranslutningspunkter är spåren borta och ny asfalt ligger på gatorna. Vid stadens enda 4-korsning fanns inga rester av spår och växlar till den nedlagda sträckan, dock ser man spår vid Königstor några hundra meter därifrån. Kent Edgardh och någon mer gick hela den nedlagda sträckan så dom kanske kan ge upplysningar om vad som fanns kvar. Övriga streckade linjer verkar vara helt borttagna inkl. rälsen till gamla verkstaden som dock har några spårstumpar här och där i behåll.
Gamla linje 8 är tillfälligt (?) nedlagd och bortanför vagnhallen i södra änden är spåren avhuggna vid bron över järnvägen. Enligt spårvägsbolaget skall spåren läggas tillbaka och linjen återuppstå inom 2 år, när bron är reparerad. Om det blir så är skrivet i stjärnorna.
När vi frågar om framtiden får vi inte intrycket att spårvägen skall läggas ned. Planer har man på viss utbyggnad. Ser man på trafiken med frånvaro av signalprioritet och bilarnas framfart så kan man undra.
Linje 1 trafikeras som i november: ul. Telmana-Oktjabrskaja.
Linje 2 är borta och har delvis ersatts av linje 3.
Linje 3 trafikeras enligt tidtabell ca var 20'e minut och går mellan Södra Stationen och linje 5's ändhållplats i norra änden av staden, ul. Bassejnaja, alltså inte enligt ovan karta till 1'ans ändhållplats.
Linje 4 är borta.
Linje 5 körs enligt tidigare: Mjasokombinat-ul. Bassejnaja.
Linje 8 är (tillfälligt?) nedlagd.
Linje 9 är nedlagd men spår och kontaktledning ligger kvar.
Linje 2 och 9 gick i Leningatan, förbi vårt hotell, och sedan direkt ned till Södra Station. Denna sträcka har spåren kvar och används flitigt av in/utryckande vagnar. Några vagnar per timme kan man se köra denna väg.
Vad som förvånar mig är att man inte utnyttjar de linjenedlagda spåren i Leningatan för linjetrafik. Vagnar till/från vagnhallen och vändande vagnar på linjen använder dessa spår flera gånger per dygn. Linjerna verkar börja/sluta vid Europa-platsen.
Man skulle mycket väl kunna köra linje 5 via Leningatan och linje 3 enligt nuvarande sträckning och på så sätt få en bra täckning av centrum.
-Per
I alla spårvagnar vi såg var det olika linjekartor som visade vilka linjer som trafikerades. Nedlagda linjer fanns i vissa vagnar och ej kompletta i andra vagnar. Linjenummer fram och skylt på sidan (insidan) stämmer sällan. Det kan stå 5 i fronten och 1 på sidan, men det verkar vara fronten som gäller.
Tydligen har man ändrat linjenätet ganska ofta. De linjer som på Strassenbahn Magazins karta i nummer 11/2009 var streckade är helt eller delvis uppgrävda. Åtminstone vid alla spåranslutningspunkter är spåren borta och ny asfalt ligger på gatorna. Vid stadens enda 4-korsning fanns inga rester av spår och växlar till den nedlagda sträckan, dock ser man spår vid Königstor några hundra meter därifrån. Kent Edgardh och någon mer gick hela den nedlagda sträckan så dom kanske kan ge upplysningar om vad som fanns kvar. Övriga streckade linjer verkar vara helt borttagna inkl. rälsen till gamla verkstaden som dock har några spårstumpar här och där i behåll.
Gamla linje 8 är tillfälligt (?) nedlagd och bortanför vagnhallen i södra änden är spåren avhuggna vid bron över järnvägen. Enligt spårvägsbolaget skall spåren läggas tillbaka och linjen återuppstå inom 2 år, när bron är reparerad. Om det blir så är skrivet i stjärnorna.
När vi frågar om framtiden får vi inte intrycket att spårvägen skall läggas ned. Planer har man på viss utbyggnad. Ser man på trafiken med frånvaro av signalprioritet och bilarnas framfart så kan man undra.
Linje 1 trafikeras som i november: ul. Telmana-Oktjabrskaja.
Linje 2 är borta och har delvis ersatts av linje 3.
Linje 3 trafikeras enligt tidtabell ca var 20'e minut och går mellan Södra Stationen och linje 5's ändhållplats i norra änden av staden, ul. Bassejnaja, alltså inte enligt ovan karta till 1'ans ändhållplats.
Linje 4 är borta.
Linje 5 körs enligt tidigare: Mjasokombinat-ul. Bassejnaja.
Linje 8 är (tillfälligt?) nedlagd.
Linje 9 är nedlagd men spår och kontaktledning ligger kvar.
Linje 2 och 9 gick i Leningatan, förbi vårt hotell, och sedan direkt ned till Södra Station. Denna sträcka har spåren kvar och används flitigt av in/utryckande vagnar. Några vagnar per timme kan man se köra denna väg.
Vad som förvånar mig är att man inte utnyttjar de linjenedlagda spåren i Leningatan för linjetrafik. Vagnar till/från vagnhallen och vändande vagnar på linjen använder dessa spår flera gånger per dygn. Linjerna verkar börja/sluta vid Europa-platsen.
Man skulle mycket väl kunna köra linje 5 via Leningatan och linje 3 enligt nuvarande sträckning och på så sätt få en bra täckning av centrum.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Re: KALININGRAD - I elfte timmen 29/5 2010
Förarplatsbilden med den gröna Opeln framför spårvagnen är intressant; en mobiltelefon och en FM radio i fönstret, det skulle Veolias säkerhetschef vilja sätta tänderna i och omplacera föraren om det förekom i Stockholm där det abslolut ska vara total tystnad och ingen annat ljud än skramlet från A32:an och bullret från AC anläggningen hela dagen.
Det är rätt otroligt att Veolia i Stockholm ska vara så envist fixerade vid att man inte få ha en radio på i bakrgrunden för att hålla en sällskap och vaken under arbetsdagen medans dom själva sitter i luftkonditionerade rum med fri dator och FM radio och telefon.
Att man inte ska prata i mobiltelefon kan jag förstå under körning men en stilla radio i bakgrunden....
Bara en tanke...
/a32
Det är rätt otroligt att Veolia i Stockholm ska vara så envist fixerade vid att man inte få ha en radio på i bakrgrunden för att hålla en sällskap och vaken under arbetsdagen medans dom själva sitter i luftkonditionerade rum med fri dator och FM radio och telefon.
Att man inte ska prata i mobiltelefon kan jag förstå under körning men en stilla radio i bakgrunden....
Bara en tanke...
/a32
- Hechtwagen
- Inlägg: 3066
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: KALININGRAD - I elfte timmen 29/5 2010
Hej!
Är det någon som vet om det överhuvudtaget finns några tyska spårvagnar kvar i kaliningrad från före andra världskriget?
Är det någon som vet om det överhuvudtaget finns några tyska spårvagnar kvar i kaliningrad från före andra världskriget?
- Hechtwagen
- Inlägg: 3066
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: KALININGRAD - I elfte timmen 29/5 2010
Tja.... Dina kollegor i norrköping som så vitt jag vet även dom är anställda av veolia har FM-radio/CD-spelare i förarhytten på sina nya vagnar har jag konstaterat efter fältstudier av A34 så det är väl snarare SL som bromsar än veolia?A32 skrev:Förarplatsbilden med den gröna Opeln framför spårvagnen är intressant; en mobiltelefon och en FM radio i fönstret, det skulle Veolias säkerhetschef vilja sätta tänderna i och omplacera föraren om det förekom i Stockholm där det abslolut ska vara total tystnad och ingen annat ljud än skramlet från A32:an och bullret från AC anläggningen hela dagen.
Det är rätt otroligt att Veolia i Stockholm ska vara så envist fixerade vid att man inte få ha en radio på i bakrgrunden för att hålla en sällskap och vaken under arbetsdagen medans dom själva sitter i luftkonditionerade rum med fri dator och FM radio och telefon.
Att man inte ska prata i mobiltelefon kan jag förstå under körning men en stilla radio i bakgrunden....
Bara en tanke...
/a32
- Thomas Lange
- Inlägg: 2230
- Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
- Ort: Stockholm - Lidingö
Re: KALININGRAD - I elfte timmen 29/5 2010
Ditt efterfrågade resereportage kommer i MfSS nr 4/2010 med utgivning 2 september.ballast skrev:Är mycket imponerad av denna tråd. Jag ser fram mot en reseberättelse i MfSS. Meddela på denna tråd. Ännu bättre vore en liten bok om det moderna Kaliningrad. Stadens historia har det skrivits hyllmeter om. Tips till Nevenius. Förträffliga foton.
Ballast
Hälsar red.
Bilder från Kaliningradresan 29 maj - 7 juni 2010
Några bilder från vändslingan utanför centralstationen, där linje 3, och ibland linje 5, vänder. Eftersom linje 3 och 5 har samma skyltar, med en linje på var sida, så glömmer föraren ibland att vända på skylten så att rätt sida kommer utåt. På Leninskij Prospekt utanför centralstationen gick förr linje 8 vidare förbi vagnhallarna och linje 9 vek av mot hamnen. Linje 8 säger trafikbolaget att den ska öppnas igen men det låter föga troligt.
lle.
lle.
:-)lle
Spårvagnar i parken vid 9e Aprilgatan
Man måste ju ha nått i magen även när man är ute och diggar, och vad passar väl bättre är att köpa några mackor, smör, skinka, tomater och öl på närmaste snabbköp och sedan sitta i solen i värmen i en park och titta på alla spårvagnarna som passerar.
lle.
lle.
:-)lle
- BaardB
- Inlägg: 1765
- Blev medlem: fredag 06 september 2002 7:19
- Ort: Oslo, utflyttet fra Trondheim!
- Kontakt:
Re: KALININGRAD - I elfte timmen 29/5 2010
I Oslo er det heller ikke tillatt, hverken på sporvogn eller t-bane. Men i Trondheim har de montert radio på førerplassen.Hechtwagen skrev:Tja.... Dina kollegor i norrköping som så vitt jag vet även dom är anställda av veolia har FM-radio/CD-spelare i förarhytten på sina nya vagnar har jag konstaterat efter fältstudier av A34 så det är väl snarare SL som bromsar än veolia?A32 skrev:Förarplatsbilden med den gröna Opeln framför spårvagnen är intressant; en mobiltelefon och en FM radio i fönstret, det skulle Veolias säkerhetschef vilja sätta tänderna i och omplacera föraren om det förekom i Stockholm där det abslolut ska vara total tystnad och ingen annat ljud än skramlet från A32:an och bullret från AC anläggningen hela dagen.
Det är rätt otroligt att Veolia i Stockholm ska vara så envist fixerade vid att man inte få ha en radio på i bakrgrunden för att hålla en sällskap och vaken under arbetsdagen medans dom själva sitter i luftkonditionerade rum med fri dator och FM radio och telefon.
Att man inte ska prata i mobiltelefon kan jag förstå under körning men en stilla radio i bakgrunden....
Bara en tanke...
/a32
Bilder från Kaliningrad 3 juni 2010
Lite fler bilder från SSSSRgs Kaliningradresa i somras. Vi besökte bland annat järnvägsmuséet som ligger bredvid Centralstationen / Södra Station.
lle.
lle.
:-)lle