Helsinki: En hundraårig besöker Reval
Postat: onsdag 21 april 2010 19:11

SR 50 (Stadin Ratikat), ASEA 1909, exexex HRO 50, Vallgård 21.4.
Inom ett år kommer vagnen tillbaka i trafikduglig skick.
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Albert skrev:Trafikidkaren är en finsk firma Oy Stadin Ratikat Ab, som också äger vagnen. Oy Stadin Ratikat Ab´s vagnar.
År 2011 kommer vagnen tillbaka. Och då Museumlinjen trafikeras med SR 50 + SR 233
Vagnen repareras i en hemligfirma i Reval
Reval var det gängse namnet på Estlands huvudstad ända in på 50-talet här i Sverige. Reval hette det på geografilektionen i realskolan och ännu tidigare, -på trettiotalet, så annonserade man om ångbåtsresor från Stockholm till Reval. Finlandssvenskarna är lite konservativa har jag märkt och talar fortfarande om Reval när man avser grannhuvudstaden i söder. Att Talinn betyder "danskborgen" eller "danskstaden" är alldeles riktigt.Kantorn skrev:Reval är (väl?) ett gammalt tyskt namn. Jag tror att det möjligen - men inte ens det är troligt - bara är Tyskland som använder det. Det finns de som säger att Tallinn kommer av "Taani linn" - danska staden.
Tyskarna är rätt konservativa och använder sina tyska namn fortfarande - i de flesta språk blir det ju mer och mer att man använder landets eget namn på staden (eller med en lätt omskrivning). Så ni vet väl vilka europeiska huvustäder som döljer sig bakom Laibach / Pressburg / Agram? Eller varför inte den oss närliggande staden Ellenbogen som har museispårväg? (OK det namnet används inte längre i modern tyska, men i alla fallBananajoe skrev:Reval var det gängse namnet på Estlands huvudstad ända in på 50-talet här i Sverige. Reval hette det på geografilektionen i realskolan och ännu tidigare, -på trettiotalet, så annonserade man om ångbåtsresor från Stockholm till Reval. Finlandssvenskarna är lite konservativa har jag märkt och talar fortfarande om Reval när man avser grannhuvudstaden i söder. Att Talinn betyder "danskborgen" eller "danskstaden" är alldeles riktigt.Kantorn skrev:Reval är (väl?) ett gammalt tyskt namn. Jag tror att det möjligen - men inte ens det är troligt - bara är Tyskland som använder det. Det finns de som säger att Tallinn kommer av "Taani linn" - danska staden.
I Karl-Marx-Stadt kanske?daniel_s skrev:Ellenbogen är väl Malmö, de andra är lättare att ta reda på. Ett tips till den som vill svänga sig med ovanliga (särskilt tyska) namn på utländska städer: Gör det gärna var som helst utom i den berörda staden, folk kan bli lite upprörda om man råkar säga "fel" namn
Det sägs att det är olika från plats till plats, nånstans på postvagnen pratade nån om att det gick bra att använda tyska namn om tjeckiska orter... jag kanske minns fel?daniel_s skrev:Ellenbogen är väl Malmö, de andra är lättare att ta reda på. Ett tips till den som vill svänga sig med ovanliga (särskilt tyska) namn på utländska städer: Gör det gärna var som helst utom i den berörda staden, folk kan bli lite upprörda om man råkar säga "fel" namn
... vara en palindrom.Och så har vi det gamla uttrycket
I REVAL SITTA NI ALLA I NATT I SLAVERI
som har den speciella egenskapen att...?
Tur att det Kalla Kriget är över. Annars skulle väl varje omnämnande av Viipuri betraktats som revanschism och ifrågasättande av gränserna från WW2.peri6 skrev:Jag är inte riktigt uppdaterad på vad som kan finnas i Trafikverkets gömmor men om det funnes en likadan vagn till, vore det måhända möjligt att restaurera den till en nästan äkta viborgsmotorvagn av årgång 1912. Då skulle samtliga tre finska spårvägsstäder vara representerade med bevarade vagnar.
Per Rickheden, vars hjärta klappar lite extra för Viipuri
Jo, men så talar vi ju ändå om tiden före sista november 1939.Thomas Åkerblad skrev:Tur att det Kalla Kriget är över. Annars skulle väl varje omnämnande av Viipuri betraktats som revanschism och ifrågasättande av gränserna från WW2.peri6 skrev:Jag är inte riktigt uppdaterad på vad som kan finnas i Trafikverkets gömmor men om det funnes en likadan vagn till, vore det måhända möjligt att restaurera den till en nästan äkta viborgsmotorvagn av årgång 1912. Då skulle samtliga tre finska spårvägsstäder vara representerade med bevarade vagnar.
Per Rickheden, vars hjärta klappar lite extra för Viipuri