bruse skrev:Igår knivhöggs en 5-åring på ett dagis i Arvika till döds av en psykpatioent, som senare hittades på psyket. Mitt framför ögonen av andra barn.
Återigen ett psykisk sjuk människa som behöver vård! En sjuk människa som vi måste hjälpa, som inte klarar sig själv.
Göran, hur länge ska dessa människor som behöver vård, vår hjälp, få springa lösa och mörda folk?
Göran, när ska polisen få resurser att utreda brott, skydda oss alla, inte städa toaletter för att de civilanställda är avskedade?
Göran, när ska du ta ansvar för folkets säkerhet och trygghet?
Göran, som man bäddar får man ligga!
Återigen Göran-kritik. Jag tycker det har gått för långt när man "beskyller" enbart honom för mycket som är fel i samhället. Som människa och medborgare har man själv också ett ansvar, men det verkar som vissa tycker att vanliga medborgare bara är marionetter i det politiska systemet och samhället.
När man iakttar ett brott är det självklart att göra det man kan för att hjälpa på ett eller annat sätt, utan att dock utsätta sig själv (om man inte vill) eller andra för fara). Vid brott är det i stort sett alltid vanliga människor som är vittnen (om det finns några) och inte poliser. Jag förstår inte varför vissa människor fått för sig att polisen är någon slags brottslingmagnet som så fort det begåtts ett brott suger till sig den dumma brottslingen, så är det ju inte. Den största hjälpen polisen har att tillgå är oss "vanliga" människor och våra vittnesuppgifter. Sedan det här med övervakningskameror, där hänger det mycket på folket. Hur mycket intrång i integriteten ska "vi" tillåta? Själv är jag för kameror uppsatta litet varstans, det kan ju uppenbarligen hjälpa till att klara upp brott.
Alla är människor (politiker, poliser) och kan bidra till ett bättre samhälle, frågan är exakt hur vi värderar det? Men tro inte att enbart politiker, framförallt Göran Persson, viftar med sin trollstav och gör samhället till ett sådant vi vill leva i. Även om de försöker (?) måste vi "vanliga" ändå hjälpa till.