Snabb fråga om Cityspår

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
TimK
Kontakt:

Snabb fråga om Cityspår

Inlägg av TimK »

Hej!

Jag vill gärna vara i Stockholm när SL äntligen börjar trafikera den förlängda Djurgårdslinjen, men för att ordna det behöver jag ett fast datum och det verkar inte finnas på SL:s hemsida eller någon annanstans som jag hittat. (Jag kan dock erkänna att jag inte orkat läsa igenom hela detta eminenta Forum för att söka.) Någon som vet berätta, eller har lite råd om vad som är troligt i alla fall?

Min egen gissning är att trafiken kommer igång med vintertidtabellen, som torde börja gälla i mitten av augusti, men det är som sagt en gissning.
There's nothing in the world like Action Park!
Användarens profilbild
Jörgen_G

Re: Snabb fråga om Cityspår

Inlägg av Jörgen_G »

Datum för start av den reguljära SL-trafiken upp till Sergels torg är enligt hittills publicerade uppgifter - även i SL-dokument men jag orkar inte heller leta reda på dem just nu - måndagen den 23 augusti (2010).

Dessutom kan man spekulera i att det kan bli något evenemangsartat helgen innan. Men det finns det ännu inga uppgifter om.
mvh /Jörgen G
Användarens profilbild
Jörgen_G

Inlägg av Jörgen_G »

SL-sidan i dagens Metro handlar om Spårväg City etapp 1. Där nämns den 23 augusti som startdatum.

mvh /Jörgen G
TKO

Inlägg av TKO »

Jörgen_G skrev:Datum för start av den reguljära SL-trafiken upp till Sergels torg är enligt hittills publicerade uppgifter - även i SL-dokument men jag orkar inte heller leta reda på dem just nu - måndagen den 23 augusti (2010).

Dessutom kan man spekulera i att det kan bli något evenemangsartat helgen innan. Men det finns det ännu inga uppgifter om.
mvh /Jörgen G

Jag skulle tro att det eventuella "evenemangsartade" är med i den valrörelseplanering som finns inlåst på Stora Nygatan. Tyvärr är det ett dokumnet som jag inte har tillgång till - men det kanske finns andra som har bättre känningar i de "rätta kretsarna"?

tipsar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

TKO skrev:Jag skulle tro att det eventuella "evenemangsartade" är med i den valrörelseplanering som finns inlåst på Stora Nygatan. Tyvärr är det ett dokumnet som jag inte har tillgång till - men det kanske finns andra som har bättre känningar i de "rätta kretsarna"?

tipsar
Thomas K Ohlsson
Tror du på det där själv?
Firande och evenemang runt trafikstart och trafikjubileum brukar ju SL stå för! Det skulle vara mycket märkligt om det plötsligt blev ett öppet politiskt event! I just det här fallet kan jag tänka mig att Spårvägssällskapet deltar i någon form. Förmodligen väl framträdande.

Däremot kommer naturligtvis både politiska partier, företag och kanske andra organisationer att passa på att visa vad de tycker. Invigningen kommer säkert inte att gå omärkt förbi inne i Gallerian och på NK t.ex. De senare kanske rider på det "nidnamn" banan fått, och vill säkert göra om det till ett smeknamn, vilket tidningarna redan tycks gjort! Och Gallerian kommer väl att säga att nu har man både T-banestation och spårvägshållplats. (Och helst skulle man säkert vilja döpa om hållplatsen! Till Gallerian, naturligtvis.)

Men att Alliansföreträdare kommer att delta i firandet är närmast självklart. Tala och kanske klippa band etc. Och i närheten har man säkert politiskt bokbord.

Sedan är frågan, kommer S att stå och demonstrera mot spårvägen vid invigningsfestligheterna? Möjligen, men då mer för att tala om att andra spårsatsningar borde prioriteras. Att säga att spårvägstrafik i länet borde förbli på den nivå som den var på före 2006, och helst minskas, det tror jag inte man vågar. Och det är kanske egentligen inte vad de vill heller! Även om man ibland får den uppfattningen.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
TKO

Inlägg av TKO »

LÅ1 skrev:
TKO skrev:Jag skulle tro att det eventuella "evenemangsartade" är med i den valrörelseplanering som finns inlåst på Stora Nygatan. Tyvärr är det ett dokumnet som jag inte har tillgång till - men det kanske finns andra som har bättre känningar i de "rätta kretsarna"?

tipsar
Thomas K Ohlsson
Tror du på det där själv?
Firande och evenemang runt trafikstart och trafikjubileum brukar ju SL stå för! Det skulle vara mycket märkligt om det plötsligt blev ett öppet politiskt event! I just det här fallet kan jag tänka mig att Spårvägssällskapet deltar i någon form. Förmodligen väl framträdande.

Däremot kommer naturligtvis både politiska partier, företag och kanske andra organisationer att passa på att visa vad de tycker. Invigningen kommer säkert inte att gå omärkt förbi inne i Gallerian och på NK t.ex. De senare kanske rider på det "nidnamn" banan fått, och vill säkert göra om det till ett smeknamn, vilket tidningarna redan tycks gjort! Och Gallerian kommer väl att säga att nu har man både T-banestation och spårvägshållplats. (Och helst skulle man säkert vilja döpa om hållplatsen! Till Gallerian, naturligtvis.)

Men att Alliansföreträdare kommer att delta i firandet är närmast självklart. Tala och kanske klippa band etc. Och i närheten har man säkert politiskt bokbord.

Sedan är frågan, kommer S att stå och demonstrera mot spårvägen vid invigningsfestligheterna? Möjligen, men då mer för att tala om att andra spårsatsningar borde prioriteras. Att säga att spårvägstrafik i länet borde förbli på den nivå som den var på före 2006, och helst minskas, det tror jag inte man vågar. Och det är kanske egentligen inte vad de vill heller! Även om man ibland får den uppfattningen.
Ja jag tror faktiskt på det! Det är väl alldeles uppenbart att valdagen är det som styrt tidsplanen för Cityspårvägen...
Eller har du någon annan teori om varför det är så viktigt att det är färdigt just i slutet av augusti?

/Thomas
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

TKO skrev:Ja jag tror faktiskt på det! Det är väl alldeles uppenbart att valdagen är det som styrt tidsplanen för Cityspårvägen...
Eller har du någon annan teori om varför det är så viktigt att det är färdigt just i slutet av augusti?

/Thomas
Meningen "Det är väl alldeles uppenbart att valdagen är det som styrt tidsplanen för Cityspårvägen..." håller jag helt med om! Men det var inte det som första inlägget handlade om, utan att evenemang runt trafikstarten skulle styras från M-kansliet!

Men helt klart vill man visa vem som byggde och fick till den nya spårvägen. Som man förstås räknar med blir populär bland väljarna!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
spårlasse

Inlägg av spårlasse »

Man brukar nog ändå vara rätt noggranna med att skilja på politk och invigningar, så tillvida att själva invigningen nog blir rätt formell. Men man får ju självklart anta att alliansens partier kommer att skicka ut pressmeddelanden med uttalanden och särskilt då moderaterna och att förstås Christer inviger. Man kommer nog också rimligen att dela ut flygblad från alliansen. Men som sagt, kring själva invigningen tror jag nog man håller sig rätt mycket borta från den rena partipolitiken. Att sossarna skulle stå och demonstrera när den invigs har jag svårt att tro. De är nog smarta för att förstå att det inte finns något att vinna på det (de som är där är ju spårvägsentusiaster och andra som rimligen är för spårvagnen).
TKO

Inlägg av TKO »

LÅ1 skrev:
TKO skrev:Ja jag tror faktiskt på det! Det är väl alldeles uppenbart att valdagen är det som styrt tidsplanen för Cityspårvägen...

/Thomas
Meningen "Det är väl alldeles uppenbart att valdagen är det som styrt tidsplanen för Cityspårvägen..." håller jag helt med om! Men det var inte det som första inlägget handlade om, utan att evenemang runt trafikstarten skulle styras från M-kansliet!

Men helt klart vill man visa vem som byggde och fick till den nya spårvägen. Som man förstås räknar med blir populär bland väljarna!
Nej det jag kommenterade var eventuella evenemang FÖRE den officiella trafikstarten!

"Dagens Nyheter har fått tillfälle att provåka den nya Cityspårvägen, som öppnas för trafik på lördag. Med på färden är också SL:s ordförande Christer Wennerholm:
- Det här är annat än färdas som råttor under jorden, säger han med ett leende."

Bara som ett exempel alltså...

/Thomas
Användarens profilbild
TimK
Kontakt:

Inlägg av TimK »

Oj vilken liten men ganska het diskussion det blev av en simpel fråga! :) (Inte mig emot förstås!)

Tack Jörgen för informationen och Thomas, LÅ1 och Lasse för den vidare diskussionen. För egen del hoppas jag det blir lite evenemang av det roligare slaget och inte ren politik dagarna före invigningen. Jag får försöka lägga min resa så att jag kommer till Stockholm fredagen innan tror jag.

Mvh Tim
Användarens profilbild
Cyclocop
Kontakt:

Inlägg av Cyclocop »

Du Tim, vi är några som saknar dig som aktiv på DjL! Varför inte planera in en avrostning så du själv "kan vara med på riktigt?"
Ge spårtrafik företräde!
Användarens profilbild
TimK
Kontakt:

Inlägg av TimK »

Cyclocop skrev:Du Tim, vi är några som saknar dig som aktiv på DjL! Varför inte planera in en avrostning så du själv "kan vara med på riktigt?"
Nej men du, det värmde! Tack så mycket! Tyvärr vet jag inte om det hinns med, jag får nämligen hela TIO semesterdagar per år. :( Även om jag skulle tillbringa två veckor i Stockholm så vet jag inte om det skulle räcka till en avrostning. Men idén är helt klart tilltalande! Om man nu ville förverkliga detta, vem skulle man då vända sig till? (Man har ju varit borta några år vid det här laget....)

Mvh Tim
Användarens profilbild
Thomas Lange

Inlägg av Thomas Lange »

Börja hos Johan Wågberg, johan.wagberg@ss.se, trafikchef sedan 1 april 2010.

Hälsar Thomas
Ju förr dess bättre.
Användarens profilbild
TimK
Kontakt:

Inlägg av TimK »

Tack Thomas, det ska jag göra! :)
spårsnoken

Inlägg av spårsnoken »

Hmmm......

Cityspår, var det inte James Codrington's skapelse?

mvh/spårsnoken
Användarens profilbild
TimK
Kontakt:

Inlägg av TimK »

spårsnoken skrev:Hmmm......

mvh/spårsnoken
Jo det var nog det, men jag har för mig att jag har sett "Cityspår" användas även för detta bygge.

Fast det är väl inget fel på att applicera namnet på ett mycket mer ambitiöst spårvägsprojekt på den lilla spårsnutten som nu byggs, eller...? :) Man hoppas ju att den nuvarande förlängningen så småningom ska bli en hel del innerstadsspårväg.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

TimK skrev:

mvh/spårsnoken
Jo det var nog det, men jag har för mig att jag har sett "Cityspår" användas även för detta bygge.

Fast det är väl inget fel på att applicera namnet på ett mycket mer ambitiöst spårvägsprojekt på den lilla spårsnutten som nu byggs, eller...? :) Man hoppas ju att den nuvarande förlängningen så småningom ska bli en hel del innerstadsspårväg.
Förlängningen av Djurgårdslinjen går under namnet "Spårväg City" eller möjligen "Cityspårvägen". I tidiga lägen användes även Tvärbana city, men det dödades effektivt av nån som satte sig på tvären......

//T
Med reservation för tyckfel.
TKO

Inlägg av TKO »

TonyM skrev:
TimK skrev:

mvh/spårsnoken

Förlängningen av Djurgårdslinjen går under namnet "Spårväg City" eller möjligen "Cityspårvägen". I tidiga lägen användes även Tvärbana city, men det dödades effektivt av nån som satte sig på tvären......

//T
"Användes" är väl en lätt underdrift - "Tvärbana City" var SL:s officiella namn på projektet. Av nån anledning ändrade men sej sen...

/TKO
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

TKO skrev: "Användes" är väl en lätt underdrift - "Tvärbana City" var SL:s officiella namn på projektet. Av nån anledning ändrade men sej sen...
Som jag förstått det så var det aldrig officiellt projektnamn, däremot var det ett av förslagen till projektnamn inför projektstart.
Men jag kan ha uppfattat de subtila nyanserna felaktigt.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Anders Hanquist

Inlägg av Anders Hanquist »

Det namnet användes nog bara en gång och kan betraktas som ett "olycksfall i arbetet". Alla nya spårvägar är ju inte per definition "tvärbanor". Det blir ju helt fel. Så det var ju tur att man rättade till det innan det han "sätta sig".
Skriv svar