Sida 1 av 2

Linje 22 i dag

Postat: söndag 04 april 2010 22:50
av Björn Stråhle
Bild
En liten Nostalgitripp på linje 22, i gammal klassisk spårvägsdiggaranda, resulterade i ett antal bilder. Några följer här.

Bild
Efter bron mellan Bromma och Stora Essingen.

Bild
Från andra sidan bron.

Bild
På gatuspåret i Gröndal krävs fysisk kraft för att hantera bromsen.

Bild
Gammal och ung vid Mårtensdal.

Bild
Nära en upplyst plats - Luma. Förresten, känner yngre personer till vad Lumaljus är?

Bild
Skyltat är det här! Kanske bäst när en gamling passerar denna moderna miljö.

Bild
Dags att köra tillbaka snart? Varför denna linje slutar här och inte drogs till Sickla hållplats på Saltsjöbanan, är en fråga man kan ha frågesport kring.

Hälsningar/Björn

Re: Linje 22 i dag

Postat: måndag 05 april 2010 1:34
av Sparkfot
Trevliga bilder!

Re: Linje 22 i dag

Postat: måndag 05 april 2010 8:54
av AGR
Två saker 1:Rätt turbricka uppsatt ser jag. 2: På denna gata har jag åkt A3+B17. Mina kusiner bodde i huset till höger på bilden

Bild

Re: Linje 22 i dag

Postat: måndag 05 april 2010 9:35
av PCC
17AGR skrev:Två saker 1:Rätt turbricka uppsatt ser jag.
Ja, men inte dök du upp för det... men den 2 maj får du inte missa! 8)
Mvh PCC

Re: Linje 22 i går

Postat: måndag 05 april 2010 11:56
av Lennart Hjelm.
Upptäckte Du också att det är en förb... massa stolpar, staket, skåp och annat i vägen?
Gup.JPG
Gup.JPG (199.23 KiB) Visad 1539 gånger
Alldeles nedanför denna plats finns tydligen en signal där det blev stopp. Borde vara ett mindre kul ställe att starta ifrån, speciellt vid blött rälslag.

Re: Linje 22 i dag

Postat: måndag 05 april 2010 12:06
av Lennart Hjelm.
Har 335 rullat ungefär här för sådär 60 år sedan tro? Fast möjligen längre till vänster väl!
Gup2.JPG
Gup2.JPG (121.07 KiB) Visad 1533 gånger

Re: Linje 22 i dag

Postat: tisdag 06 april 2010 13:59
av bark
Björn Stråhle skrev:Bild
Skyltat är det här! Kanske bäst när en gamling passerar denna moderna miljö.
För en gångs skull stämmer varningsmärkets utseende överens med vagnens!

Re: Linje 22 i dag

Postat: tisdag 06 april 2010 17:01
av ålstensgård
Superfina bilder :D

Men 335 som enkelvagn ser verkligen malplacerad ut där det blir för stökigt med alla stolpar. Varför används inte 521 som skulle ge åtminstone de rätta historiska proportionerna åt själva tåget? Finns inget att växla med i Sickla eller vad?

//Henrik

Re: Linje 22 i dag

Postat: torsdag 08 april 2010 22:21
av M_M
ålstensgård skrev:Superfina bilder :D

Men 335 som enkelvagn ser verkligen malplacerad ut där det blir för stökigt med alla stolpar. Varför används inte 521 som skulle ge åtminstone de rätta historiska proportionerna åt själva tåget? Finns inget att växla med i Sickla eller vad?
Oseriösa klubben kan ju alltid drömma om att växla genom att ha en bromsare på släpvagnen och binda ett lagom långt rep mellan släpet och motorvagnen, stanna så att växeln ligger mellan fordonen, lägga om växeln och sen köra försiktigt så att släpet och motorvagnen rullar in på varsitt spår. Sen är det bara att lossa repet och växla över motorvagnen till andra spåret och koppa släpet. :wink:

Seriöst: har man någonsin sysslat med nåt liknande (t.ex. att knuffa vagnar för hand) i rangeringsväg över huvud taget på svenska spår, och när slutade man i så fall med sådant? (Jag gissar på att man i normalfallet aldrig gjort så).

Re: Linje 22 i dag

Postat: torsdag 08 april 2010 23:16
av daniel_s
M_M skrev:Seriöst: har man någonsin sysslat med nåt liknande (t.ex. att knuffa vagnar för hand) i rangeringsväg över huvud taget på svenska spår, och när slutade man i så fall med sådant? (Jag gissar på att man i normalfallet aldrig gjort så).
Definiera "spår"! Det finns folk som jobbar heltid med att rangera vagnar utan att de är kopplade till något drivfordon, exempelvis i Hallsberg. Även på spårvägen har man då och då använt sig av tyngd- eller handkraft, fast jag kommer inte på något riktigt bra exempel just nu. Inne i verkstäder är det ganska vanligt i alla fall!

Re: Linje 22 i dag

Postat: torsdag 08 april 2010 23:24
av Björn Stråhle
Visst har det förekommit att hand- eller egenkraft använts. I Göteborg användes metoden vid Getebergsäng. Sannolikt också vid Lilla Stampgatan och Bangatan. Möjligen även Högsbogatan innan slingan där byggdes.

Hälsningar/Björn

Re: Linje 22 i dag

Postat: torsdag 08 april 2010 23:32
av Stefan Widén
Ett bra exemper är väl när man kopplar till en tralla eller lättare godsvagn eller släpvagn. När man kopplat ena sprinten är det på plant spår bättre trycka den tillkopplade vagnen och sätt i andra sprinten. Sträcker man med MV kan man dra lite för hårt och vagnarna kan gå ihop speciellt obromsade vagnar.

I köpenhamn kom jag på hade man i början ändhållplatser med bara en växel och spåren som i ett "Y" där skjöts släpvagen in på det andra spåret och MV backade tillbaka och sedan in och hämtade SV.


Stefan

Re: Linje 22 i dag

Postat: torsdag 08 april 2010 23:39
av Hans Wibacke
Eftersom tråden rör linje 22 känner jag mig manad att nämna att vi ganska ofta använder handkraft för att trycka isär vagnarna vid frånkopplingen i Alvik. Vanligtvis glider de isär utan handpåläggning (tack vare svag lutning) och visst kunde vi lika gärna backa isär vagnar med separationsångest men det går fortare med handkraft (om man har en kollega till hjälp). Dessutom blir det ju lite mer show för intresserade på plattformen. :)

Re: Linje 22 i dag

Postat: fredag 09 april 2010 0:34
av Roy M
Hans Wibacke skrev:Dessutom blir det ju lite mer show för intresserade på plattformen. :)
Ja, och det blir alltid samma förutsägbara kommentarer; "wööööööw, stålmannen!"

Re: Linje 22 i dag

Postat: fredag 09 april 2010 7:28
av Claes-Göran Kaselli
Vid vår utfärd på linje 21 i förra millenniet rangerade vi släpvagn per handkraft
vid Kyrkviken. Ska finnas bild på det, tycker jag mig minnas.

Claes-Göran

Re: Linje 22 i dag

Postat: fredag 09 april 2010 8:08
av 2763
Claes-Göran Kaselli skrev:Vid vår utfärd på linje 21 i förra millenniet rangerade vi släpvagn per handkraft
vid Kyrkviken. Ska finnas bild på det, tycker jag mig minnas.

Claes-Göran
Förra milleniet var inte säkerhetskraven så höga! Otack och olov.

Re: Linje 22 i dag

Postat: fredag 09 april 2010 8:47
av Harald
Björn Stråhle skrev:Visst har det förekommit att hand- eller egenkraft använts. I Göteborg användes metoden vid Getebergsäng. Sannolikt också vid Lilla Stampgatan och Bangatan. Möjligen även Högsbogatan innan slingan där byggdes.

Hälsningar/Björn
Om jag inte är felunderrättad kördes "Lilla blå" alltid med enkelvagnar. Det skulle alltså inte ha varit något behov av rangering vid Lilla Stampgatan och Bangatan. Däremot förekom någon form av rangering vid Kapellplatsen. Hur den gick till är jag dock inte säker på. En möjlighet vid reguljär trafik är att ha en extra släpvagn så att man vid ankomsten till ändstationen kopplar till den kvarlämnade släpvagnen från förgående tur och lämnar sin egen till nästa tur.

Även på "stora banan" har det hänt att man har växlat med handkraft:

Bild

Re: Linje 22 i dag

Postat: fredag 09 april 2010 10:01
av Eos95
är inte sån vang tung att putta ?

Re: Linje 22 i dag

Postat: fredag 09 april 2010 10:17
av AGR
the0fiskis skrev:är inte sån vang tung att putta ?
Stålhjul rullar lätt på stålräls.

Re: Linje 22 i dag

Postat: fredag 09 april 2010 10:36
av 2763
OT: men det finns väl ett betydligt modernare exempel på där ett gäng passagerare fick putta en Regina från strömlös sektion in på strömförande för en del år sedan.

/T