Ur led är tiden

Övriga lokaltrafikbilder som exempelvis båtar här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga lokaltrafikbilder som exmpelvis båtar här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Kristofer
Inlägg: 1455
Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
Kontakt:

Re: Ur led är tiden

Inlägg av Kristofer »

Nupski skrev:
Kristofer skrev:Nyfiken fråga: Vilka hållplatser (per linje, förslagsvis) är reglerhållplatser?
Det enda sättet att kunna se vilka hållplatser som är reglerhållplatser är att läsa förarens körkort :D inte ens i tidtabellerna står det utmärkt reglerhållplatser på ett bra sätt.
Det var just det som föranledde min fråga...
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Nupski
Inlägg: 795
Blev medlem: lördag 27 november 2004 14:42
Ort: Nangijala

Re: Ur led är tiden

Inlägg av Nupski »

Reglerhållplatser per linje på linjerna 1-6.

Linje 1
Östra Sjukhuset
Redbergsplatsen
Centralstationen
Järntorget
Marklandsgatan
Frölunda Torg

Opaltorget

Hos linje 1 så finns hållplats Svingeln med i tidtabellen men är inte reglerhållplats.

Linje 2
Lana
Korsvägen
Centralstationen
Vasaplatsen
Linnéplatsen

Axel Dahlströmstorg

Hos linje 2 så finns hållplats Brunnsgatan med i tidtabellen men är inte reglerhållplats.

Linje 3
Kålltorp
Redbergsplatsen
Centralstationen
Vasaplatsen
Järntorget
Vagnhallen Majorna

Marklandsgatan

Linje 4
Angered Centrum
Gamlestadstorget
Centralstationen
Korsvägen
Lana

Mölndal

Hos linje 4 så finns hållplats Hjällbo med i tidtabellen men är inte reglerhållplats.

Linje 5
Torp
Sankt Sigfridsplan
Korsvägen
Brunnsparken
Hjalmar Brantingsplatsen
Eketrägatan

Varmfrontsgatan

Hos linje 5 så finns hållplats Valand med i tidtabellen men är inte reglerhållplats.

Linje 6
Aprilgatan
Bellevue
Redbergsplatsen
Korsvägen
Sahlgrenska huvudentré
Järntorget
Nordstan
Hjalmar Brantingsplatsen
Eketrägatan

Varmfrontsgatan
Senast redigerad av Nupski den onsdag 14 april 2010 11:57, redigerad totalt 1 gånger.
Nupski
Inlägg: 795
Blev medlem: lördag 27 november 2004 14:42
Ort: Nangijala

Re: Ur led är tiden

Inlägg av Nupski »

Sen tar vi linje 7 till och med 13.

Linje 7
Komettorget
Bellevue
Centralstationen
Vasaplatsen
Sahlgrenska huvudentré
Marklandsgatan
Frölunda Torg

Opaltorget

Linje 8
Angered Centrum
Gamlestadstorget
Redbergsplatsen
Korsvägen
Sahlgrenska huvudentré
Marklandsgatan

Frölunda Torg

Hos linje 8 så finns hållplats Svingeln med i tidtabellen men är inte reglerhållplats.

Linje 9
Angered Centrum
Gamlestadstorget
Centralstationen
Järntorget
Vagnhallen Majorna

Kungssten

Hos linje 9 så finns hållplats Hjällbo med i tidtabellen men är inte reglerhållplats.

Linje 10
Doktor Sydows gata
Vasaplatsen
Brunnsparken
Hjalmar Brantingsplatsen
Eketrägatan

Väderilsgatan

Centralstationen är ändhållplats för linje tidigt på morgonen och sent på kvällen, vissa turer vänder även under kvällstid vid Eketrägatan.

Linje 11
Komettorget
Bellevue
Centralstationen
Järntorget
Mariaplan
Kungssten

Saltholmen

Linje 13
Linnéplatsen
Vasaplatsen
Centralstationen
Korsvägen
Sahlgrenska Huvudentré

Marklandsgatan
Användarens profilbild
Kristofer
Inlägg: 1455
Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
Kontakt:

Re: Ur led är tiden

Inlägg av Kristofer »

Stort tack för att du tog dig tid att stilla min nyfikenhet!

/ Kristofer
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Användarens profilbild
Zawaq
Inlägg: 372
Blev medlem: fredag 22 juni 2007 4:14
Ort: Göteborg

Re: Ur led är tiden

Inlägg av Zawaq »

Nupski skrev: Linje 8
....
Frölunda Torg
Upptäckte för några dagar sedan att Frölunda Torg står som destination på L8.
Hur länge har det gjort det och varför har man ändrat det från enbart Frölunda?
Användarens profilbild
Fredrik E
Inlägg: 2298
Blev medlem: måndag 22 september 2003 19:17
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Ur led är tiden

Inlägg av Fredrik E »

Kan det vara de vagnar som har iTiD istället för KomFram som skriver Frölunda torg i destinationsskylten mån tro?
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Användarens profilbild
Zawaq
Inlägg: 372
Blev medlem: fredag 22 juni 2007 4:14
Ort: Göteborg

Re: Ur led är tiden

Inlägg av Zawaq »

Grovsnus skrev:Kan det vara de vagnar som har iTiD istället för KomFram som skriver Frölunda torg i destinationsskylten mån tro?
Ingen aning. Tilläggas ska att det även står Frölunda Torg på realtidsskyltarna samt i reseplaneraren på Västtrafik.se.
Användarens profilbild
alex87
Inlägg: 1208
Blev medlem: fredag 14 november 2008 11:25
Ort: Göteborg

Re: Ur led är tiden

Inlägg av alex87 »

Grovsnus skrev:Kan det vara de vagnar som har iTiD istället för KomFram som skriver Frölunda torg i destinationsskylten mån tro?
Det har kommit senaste veckan, borde vara en uppdatering. Även linje 6 har fått andra via destinationer, fanns inte för några veckor sen, vet att 6an hade innan nån typ av Länsmansgården via Domkyrkan-Nordstan, vilket nu bara står Länsmansgården via Domkyrkan och efter Domkyrkan skyltar den via Nordstan osv.. Dessutom så är hållplatserna nedkortade i itid-displayen hos föraren, exempel Axel Dahlströms Torg står numera som "Axel Dahlstr T" tror ja det var.
Senast redigerad av alex87 den måndag 19 april 2010 20:56, redigerad totalt 1 gånger.
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Ur led är tiden

Inlägg av M_M »

TonyM skrev:
M_M skrev:Åtminstone fram till nyligen så var vissa hållplatstider angiven med fetare stil i (kund)tidtabellerna, det måste ha varit reglerhållplatser, eller?
Inte nödvändigtvis - men det är ingen orimlighet.

Det som står i allmänhetens tidtabeller skall man ta med en stor nypa salt. Jag har aldrig fått det förklarat varför man hela vägen mellan åtminstone Brunnsparken och Rymdtorget har en minuts längre körtid på linje 11 än på linje 7 - på allmänhetstabellerna.
Kan det vara så att i någon slags tidtabellberäkningsverktyg så tas tidtabellerna fram med sekundangivelser, och sedan råkar det bli så att avrundningarna till hela minuter gör att det verkar som att körtiden skiljer?

(Jag å andra sidan undrar varför det inte finns "samlingstabeller" för de olika grenarna, d.v.s. en med alla turer Brunnsparken-Bergsjön, en med alla Brunnsparken-Angered, en med alla Centralstationen-Tynnered o.s.v.)?
Nupski skrev:Hos linje 1 så finns hållplats Svingeln med i tidtabellen men är inte reglerhållplats.
Kan det vara så att Svingeln finns med i tidtabellen för att man ska kunna visa vilka turer som startar respektive slutar vid Svingeln? Det förklarar dock inte Brunnsgatan, Valand eller Hjällbo.

För övrigt undrar jag varför de få turer på linje 10 som är ingående mot rantorget inte har annonserat uppehåll vid Ullevi Norra? Beror det på att man har kortare tid på sig att stå vid hållplats vid Ullevi Norra än vid Centralen, och därmed vill ta "öhh, hörrö, du har somnat, du är vid ändhållplatsen, dags att kliva av nu va"-snacket på Centralen? (Jag har aldrig provat att fråga föraren om man får följa med till Ullevi Norra, jag har inte haft behovet av att åka så...).
alex87 skrev:Även linje 6 har fått andra via destinationer, fanns inte för några veckor sen, vet att 6an hade innan nån typ av Länsmansgården via Domkyrkan-Nordstan, vilket nu bara står Länsmansgården via Domkyrkan och efter Domkyrkan skyltar den via Nordstan osv.. Dessutom så är hållplatserna nedkortade i itid-displayen hos föraren, exempel Axel Dahlströms Torg står numera som "Axel Dahl T" tror ja det var.
Du menar så att den visar "via Nordstaden" på samma display som visar "nästa hållplats Nordstan"? :wink: Eller har man justerat detta? Det var en stund jag såg att både den korrekta och den felaktiga varianten användes på olika delar av displayen inne i samma vagn...
Användarens profilbild
alex87
Inlägg: 1208
Blev medlem: fredag 14 november 2008 11:25
Ort: Göteborg

Re: Ur led är tiden

Inlägg av alex87 »

M_M skrev:Du menar så att den visar "via Nordstaden" på samma display som visar "nästa hållplats Nordstan"? :wink: Eller har man justerat detta? Det var en stund jag såg att både den korrekta och den felaktiga varianten användes på olika delar av displayen inne i samma vagn...
Det har jag ingen aning om..sitter ju inte inne hos passagerarna o kör vagnen :) Fick även höra av en kollega att det nu finns en kvinna som ropar ut hållplatserna...
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Ur led är tiden

Inlägg av M_M »

alex87 skrev:
M_M skrev:Du menar så att den visar "via Nordstaden" på samma display som visar "nästa hållplats Nordstan"? :wink: Eller har man justerat detta? Det var en stund jag såg att både den korrekta och den felaktiga varianten användes på olika delar av displayen inne i samma vagn...
Det har jag ingen aning om..sitter ju inte inne hos passagerarna o kör vagnen :) Fick även höra av en kollega att det nu finns en kvinna som ropar ut hållplatserna...
Du får ställa några speglar så att du ser displayen :wink:

Allvarligt så trodde jag att föraren såg displayernas info på nån slags minidisplay, för att t.ex. kunna upptäcka om något knasat till sig eller liknande.


Jag *tror* jag också hört en kvinnoröst, men det var nog på en buss.
Användarens profilbild
Zawaq
Inlägg: 372
Blev medlem: fredag 22 juni 2007 4:14
Ort: Göteborg

Re: Ur led är tiden

Inlägg av Zawaq »

M_M skrev:
alex87 skrev:
M_M skrev:Du menar så att den visar "via Nordstaden" på samma display som visar "nästa hållplats Nordstan"? :wink: Eller har man justerat detta? Det var en stund jag såg att både den korrekta och den felaktiga varianten användes på olika delar av displayen inne i samma vagn...
Det har jag ingen aning om..sitter ju inte inne hos passagerarna o kör vagnen :) Fick även höra av en kollega att det nu finns en kvinna som ropar ut hållplatserna...
Du får ställa några speglar så att du ser displayen :wink:

Allvarligt så trodde jag att föraren såg displayernas info på nån slags minidisplay, för att t.ex. kunna upptäcka om något knasat till sig eller liknande.


Jag *tror* jag också hört en kvinnoröst, men det var nog på en buss.
Jag hörde en kvinnoröst på linje 4 (vagn 422) i morse.
Tycker att pausen mellan "Stannar vid" och hållplatsnamnet var lite långt.
Användarens profilbild
olasand
Inlägg: 379
Blev medlem: fredag 09 april 2004 15:49
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Ur led är tiden

Inlägg av olasand »

Är det någon som vet mer om den här nya rösten? Skall det finnas två, eller är "mannen" på väg bort? Är det inte kostsamt att spela in alla hållplatser med ännu en röst?
Spårvagnsförare Göteborgs Spårvägar samt bussförare på Spårvägssällskapet Ringlinien http://jobblogg.olasand.se
Nupski
Inlägg: 795
Blev medlem: lördag 27 november 2004 14:42
Ort: Nangijala

Re: Ur led är tiden

Inlägg av Nupski »

olasand skrev:Är det någon som vet mer om den här nya rösten? Skall det finnas två, eller är "mannen" på väg bort? Är det inte kostsamt att spela in alla hållplatser med ännu en röst?
Det är digitaliserade röster så vet inte om det kostar så mycket.
Användarens profilbild
alex87
Inlägg: 1208
Blev medlem: fredag 14 november 2008 11:25
Ort: Göteborg

Re: Ur led är tiden

Inlägg av alex87 »

olasand skrev:Är det någon som vet mer om den här nya rösten? Skall det finnas två, eller är "mannen" på väg bort? Är det inte kostsamt att spela in alla hållplatser med ännu en röst?
Är väl bra om föraren kan byta mellan kvinnlig och manligt?
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6479
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Ur led är tiden

Inlägg av Odd »

En enkel programmeringsmiss...

Eftersom man inte lagt tidszonomvandlingen i skiktet mellan presentationsgränssnittet och "databehandligen" (eller vad man skall kalla det för) så blir det så här. Sommartid är ju en sorts tidszon.
De få gånger jag har programmerat med visningstid som bas så lagrar jag UTC-tid i databasen men i urval, sortering och presentation (ej behandling) så tar man hänsyn till aktuell tidszon. Då blir det inte fel...
Genius on call
Användarens profilbild
olasand
Inlägg: 379
Blev medlem: fredag 09 april 2004 15:49
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Ur led är tiden

Inlägg av olasand »

Nupski skrev:
olasand skrev:Är det någon som vet mer om den här nya rösten? Skall det finnas två, eller är "mannen" på väg bort? Är det inte kostsamt att spela in alla hållplatser med ännu en röst?
Det är digitaliserade röster så vet inte om det kostar så mycket.
Så digital är den väl inte, det är ju en riktig livslevande person som läst in alla hållplatser... http://www.vasttrafik.se/Startsida/Nyhe ... open-ratt/

Just därför jag reagerade på att det dykt upp en kvinnlig röst. Det lär ju kosta en del att spela in igen. Eller menar du att just den kvinnliga rösten är artificiell?
Spårvagnsförare Göteborgs Spårvägar samt bussförare på Spårvägssällskapet Ringlinien http://jobblogg.olasand.se
Nupski
Inlägg: 795
Blev medlem: lördag 27 november 2004 14:42
Ort: Nangijala

Re: Ur led är tiden

Inlägg av Nupski »

olasand skrev:
Nupski skrev:
olasand skrev:Är det någon som vet mer om den här nya rösten? Skall det finnas två, eller är "mannen" på väg bort? Är det inte kostsamt att spela in alla hållplatser med ännu en röst?
Det är digitaliserade röster så vet inte om det kostar så mycket.
Så digital är den väl inte, det är ju en riktig livslevande person som läst in alla hållplatser... http://www.vasttrafik.se/Startsida/Nyhe ... open-ratt/

Just därför jag reagerade på att det dykt upp en kvinnlig röst. Det lär ju kosta en del att spela in igen. Eller menar du att just den kvinnliga rösten är artificiell?
Ajfan man har gått ifrån den artificiella som fanns i gamla komframmen. Men varför i hela d***a Hisingen lät man inte någon läsa i hållplatserna på Gôteborska istället för Stockholmsmål. Frank Gunnarsson borde vara den manliga och Laila Westersund den kvinnliga rösten 8).

PS. Ibland kan jag själv inte låta bli utan stänger av automatiken och på riktigt bred Gôteborska så ropar jag ut till allmänheten. DS.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Frank_Gunnarsson
http://sv.wikipedia.org/wiki/Laila_Westersund
ragge
Inlägg: 201
Blev medlem: tisdag 18 mars 2003 7:36

Re: Ur led är tiden

Inlägg av ragge »

Odd skrev:En enkel programmeringsmiss...

Eftersom man inte lagt tidszonomvandlingen i skiktet mellan presentationsgränssnittet och "databehandligen" (eller vad man skall kalla det för) så blir det så här. Sommartid är ju en sorts tidszon.
De få gånger jag har programmerat med visningstid som bas så lagrar jag UTC-tid i databasen men i urval, sortering och presentation (ej behandling) så tar man hänsyn till aktuell tidszon. Då blir det inte fel...
Nja, man ska ju inte sortera i lokal tidszon, då blir det ju fel också, om man nu inte har något egendomligt sidokrav att det är den lokala tiden som ska användas för sortering och inte kontinuerlig tid.

Det typiska är ju att man vid in- och utmatning konverterar från/till lokal tidszon och använder UTC internt.
(Oftast använder inte datorer UTC även om OS-tillverkarna låtsas som det, eftersom UTC har skottsekunder och det har oftast inte datorers något trasiga UTC, men det är nära nog för de flesta behov.)

/ragge s
Skriv svar