Ur led är tiden

Övriga lokaltrafikbilder som exempelvis båtar här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga lokaltrafikbilder som exmpelvis båtar här!
Allmänna forumregler
Nupski
Inlägg: 795
Blev medlem: lördag 27 november 2004 14:42
Ort: Nangijala

Ur led är tiden

Inlägg av Nupski »

Bild

Så här knasigt kan det bli i datorernas värld :D. När klockan väl slagit om från 1:59 till 3:00 så låg jag plötsligt 60 minuter sen resten av natten :D .
Användarens profilbild
bark
Inlägg: 1738
Blev medlem: tisdag 02 maj 2006 11:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Urled är tiden

Inlägg av bark »

Det klarade du säkert att köra in på raksträckorna. :lol:
Användarens profilbild
alex87
Inlägg: 1208
Blev medlem: fredag 14 november 2008 11:25
Ort: Göteborg

Re: Urled är tiden

Inlägg av alex87 »

Ja men du fick ju i alla fall köra M31, du kunde blivit mer senare med M32 :wink:
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Nupski
Inlägg: 795
Blev medlem: lördag 27 november 2004 14:42
Ort: Nangijala

Re: Urled är tiden

Inlägg av Nupski »

alex87 skrev:Ja men du fick ju i alla fall köra M31, du kunde blivit mer senare med M32 :wink:
Med en bra m32 blir man inte sen 8) .
Användarens profilbild
alex87
Inlägg: 1208
Blev medlem: fredag 14 november 2008 11:25
Ort: Göteborg

Re: Urled är tiden

Inlägg av alex87 »

Nupski skrev:
alex87 skrev:Ja men du fick ju i alla fall köra M31, du kunde blivit mer senare med M32 :wink:
Med en bra m32 blir man inte sen 8) .
Visste inte vi hade några som är bra :D
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Användarens profilbild
Zawaq
Inlägg: 372
Blev medlem: fredag 22 juni 2007 4:14
Ort: Göteborg

Re: Ur led är tiden

Inlägg av Zawaq »

Vad betyder den ofyllda pricken vid gamlestadstorget? Har det något med växlar att göra?

Och när vi ändå är borta vid Angered, varför har vagnarna kört så långsamt i hammarkullen de senaste veckorna?
Användarens profilbild
alex87
Inlägg: 1208
Blev medlem: fredag 14 november 2008 11:25
Ort: Göteborg

Re: Ur led är tiden

Inlägg av alex87 »

Zawaq skrev:Vad betyder den ofyllda pricken vid gamlestadstorget? Har det något med växlar att göra?

Och när vi ändå är borta vid Angered, varför har vagnarna kört så långsamt i hammarkullen de senaste veckorna?
Pricken betyder reglerhållplats, ligger vi mer än 29 sekunder tidigt måste vi stanna och vänta in tid. Exempel som bilden ovan, ligger Nupski + 1.58 måste han vänta in till +29.

I hammarkullen så har spåren utvidgats åt sidorna så att spårvidden har blivit längre, detta ska åtgärdas under nätterna med att lägga dit slipers.
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Användarens profilbild
Zawaq
Inlägg: 372
Blev medlem: fredag 22 juni 2007 4:14
Ort: Göteborg

Re: Ur led är tiden

Inlägg av Zawaq »

Betyder det att det är tillåtet att lämna ex. Hjällbo 60 sekunder för tidigt?
Nupski
Inlägg: 795
Blev medlem: lördag 27 november 2004 14:42
Ort: Nangijala

Re: Ur led är tiden

Inlägg av Nupski »

Zawaq skrev:Betyder det att det är tillåtet att lämna ex. Hjällbo 60 sekunder för tidigt?
Jupp, men det är inte försvarbart, man försöker hålla sig inom 1minut sen till 29 sekunder tidig om inget oförutsätt inträffar och allt fungerar som det skall. Upp till 3minuters försening är ingen försening enligt Västtrafik men allt över 3minuter eller mer än 30sekunder tidig räknas som försening från reglerhållplats, hållplatser mellan reglerhållplatser kan man om man vill köra hur tidigt som helst men som sagt det är inte försvarbart. Bytesmarginalen brukar vara 5-7 minuter om det inte är reglerad samtrafik.
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Re: Ur led är tiden

Inlägg av bruse »

Nupski skrev:
Zawaq skrev:Betyder det att det är tillåtet att lämna ex. Hjällbo 60 sekunder för tidigt?
Jupp, men det är inte försvarbart, man försöker hålla sig inom 1minut sen till 29 sekunder tidig om inget oförutsätt inträffar och allt fungerar som det skall. Upp till 3minuters försening är ingen försening enligt Västtrafik men allt över 3minuter eller mer än 30sekunder tidig räknas som försening från reglerhållplats, hållplatser mellan reglerhållplatser kan man om man vill köra hur tidigt som helst men som sagt det är inte försvarbart. Bytesmarginalen brukar vara 5-7 minuter om det inte är reglerad samtrafik.
Egendomligt. I min värld är alltid allt som inte är i tid, en försening.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Harald
Inlägg: 8664
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Ur led är tiden

Inlägg av Harald »

bruse skrev:I min värld är alltid allt som inte är i tid, en försening.
Jaha ja, men i den verkliga världen finns inte nollprecision. Därför anger man i professionella sammanhang toleranser på mått som visar vad som är godtagbart. Det finns t.ex. alltid på tillverkningsritningar. I det här fallet har Västtrafik alltså satt toleransen till +3/-0,5 minuter.
Nupski
Inlägg: 795
Blev medlem: lördag 27 november 2004 14:42
Ort: Nangijala

Re: Ur led är tiden

Inlägg av Nupski »

bruse skrev: Egendomligt. I min värld är alltid allt som inte är i tid, en försening.
Välkommen till verkligheten, skulle vilja se den värld där allt fungerar med milisekundsprecision och folk gick runt som robotar. Nej jag har visst sett det, filmen Metropolis av Fritz Lang från 1927.
Användarens profilbild
micke b
Inlägg: 2042
Blev medlem: tisdag 29 juli 2003 21:51
Ort: SoDa

Re: Ur led är tiden

Inlägg av micke b »

Rorschachtestet nere till vänster, vad är det? Ett hastighetsdiagram?
Harald
Inlägg: 8664
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Ur led är tiden

Inlägg av Harald »

Och vad betyder spårvagnssymbolen uppe till vänster?
Nupski
Inlägg: 795
Blev medlem: lördag 27 november 2004 14:42
Ort: Nangijala

Re: Ur led är tiden

Inlägg av Nupski »

Här kommer en liten förklaring till fordonsdatorn iTid.

Bild

Har ni några mer frågor så fråga...
Användarens profilbild
Kristofer
Inlägg: 1455
Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
Kontakt:

Re: Ur led är tiden

Inlägg av Kristofer »

Nyfiken fråga: Vilka hållplatser (per linje, förslagsvis) är reglerhållplatser? Är det alltid samma hållplatser i båda riktningarna?

Parallellkommentar: Förr kunde man se på stolptidtabellerna i Stockholm om hållplatsen var reglerhållplats eller ej. På reglerhållplatserna saknades texten "Alla tider är ungefärliga" (med reservation för den exakta formuleringen).
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Nupski
Inlägg: 795
Blev medlem: lördag 27 november 2004 14:42
Ort: Nangijala

Re: Ur led är tiden

Inlägg av Nupski »

Kristofer skrev:Nyfiken fråga: Vilka hållplatser (per linje, förslagsvis) är reglerhållplatser? Är det alltid samma hållplatser i båda riktningarna?

Parallellkommentar: Förr kunde man se på stolptidtabellerna i Stockholm om hållplatsen var reglerhållplats eller ej. På reglerhållplatserna saknades texten "Alla tider är ungefärliga" (med reservation för den exakta formuleringen).
Det enda sättet att kunna se vilka hållplatser som är reglerhållplatser är att läsa förarens körkort :D inte ens i tidtabellerna står det utmärkt reglerhållplatser på ett bra sätt.

Ett exempel tidtabellen för linje 4 från Angered på lördagar.
http://www.vasttrafik.se/TimeTablesExce ... 8c7c55.pdf
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Ur led är tiden

Inlägg av M_M »

Åtminstone fram till nyligen så var vissa hållplatstider angiven med fetare stil i (kund)tidtabellerna, det måste ha varit reglerhållplatser, eller?
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9754
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Ur led är tiden

Inlägg av 2763 »

M_M skrev:Åtminstone fram till nyligen så var vissa hållplatstider angiven med fetare stil i (kund)tidtabellerna, det måste ha varit reglerhållplatser, eller?
Inte nödvändigtvis - men det är ingen orimlighet.

Det som står i allmänhetens tidtabeller skall man ta med en stor nypa salt. Jag har aldrig fått det förklarat varför man hela vägen mellan åtminstone Brunnsparken och Rymdtorget har en minuts längre körtid på linje 11 än på linje 7 - på allmänhetstabellerna.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Zawaq
Inlägg: 372
Blev medlem: fredag 22 juni 2007 4:14
Ort: Göteborg

Re: Ur led är tiden

Inlägg av Zawaq »

TonyM skrev:
M_M skrev:Åtminstone fram till nyligen så var vissa hållplatstider angiven med fetare stil i (kund)tidtabellerna, det måste ha varit reglerhållplatser, eller?
Inte nödvändigtvis - men det är ingen orimlighet.

Det som står i allmänhetens tidtabeller skall man ta med en stor nypa salt. Jag har aldrig fått det förklarat varför man hela vägen mellan åtminstone Brunnsparken och Rymdtorget har en minuts längre körtid på linje 11 än på linje 7 - på allmänhetstabellerna.

//Tony
Linje 11 är kanske oftare sen och får då ta fler passagerare?
Mellan Kortedala Torg och Allhelgonakyrkan så är 11an långsammare för att sedan åka ikapp mellan Januarigatan och Galileis och återigen tappa mellan Teleskopgatan och Rymdtorget.

Förresten, när blev linje 7 en buss? :wink:
Skriv svar