Ur led är tiden
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Ur led är tiden
Så här knasigt kan det bli i datorernas värld . När klockan väl slagit om från 1:59 till 3:00 så låg jag plötsligt 60 minuter sen resten av natten .
Re: Urled är tiden
Det klarade du säkert att köra in på raksträckorna.
Bildlicens: Creative Commons by-nc-sa.
Re: Urled är tiden
Ja men du fick ju i alla fall köra M31, du kunde blivit mer senare med M32
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Re: Urled är tiden
Med en bra m32 blir man inte sen .alex87 skrev:Ja men du fick ju i alla fall köra M31, du kunde blivit mer senare med M32
Re: Urled är tiden
Visste inte vi hade några som är braNupski skrev:Med en bra m32 blir man inte sen .alex87 skrev:Ja men du fick ju i alla fall köra M31, du kunde blivit mer senare med M32
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Re: Ur led är tiden
Vad betyder den ofyllda pricken vid gamlestadstorget? Har det något med växlar att göra?
Och när vi ändå är borta vid Angered, varför har vagnarna kört så långsamt i hammarkullen de senaste veckorna?
Och när vi ändå är borta vid Angered, varför har vagnarna kört så långsamt i hammarkullen de senaste veckorna?
Re: Ur led är tiden
Pricken betyder reglerhållplats, ligger vi mer än 29 sekunder tidigt måste vi stanna och vänta in tid. Exempel som bilden ovan, ligger Nupski + 1.58 måste han vänta in till +29.Zawaq skrev:Vad betyder den ofyllda pricken vid gamlestadstorget? Har det något med växlar att göra?
Och när vi ändå är borta vid Angered, varför har vagnarna kört så långsamt i hammarkullen de senaste veckorna?
I hammarkullen så har spåren utvidgats åt sidorna så att spårvidden har blivit längre, detta ska åtgärdas under nätterna med att lägga dit slipers.
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Re: Ur led är tiden
Betyder det att det är tillåtet att lämna ex. Hjällbo 60 sekunder för tidigt?
Re: Ur led är tiden
Jupp, men det är inte försvarbart, man försöker hålla sig inom 1minut sen till 29 sekunder tidig om inget oförutsätt inträffar och allt fungerar som det skall. Upp till 3minuters försening är ingen försening enligt Västtrafik men allt över 3minuter eller mer än 30sekunder tidig räknas som försening från reglerhållplats, hållplatser mellan reglerhållplatser kan man om man vill köra hur tidigt som helst men som sagt det är inte försvarbart. Bytesmarginalen brukar vara 5-7 minuter om det inte är reglerad samtrafik.Zawaq skrev:Betyder det att det är tillåtet att lämna ex. Hjällbo 60 sekunder för tidigt?
Re: Ur led är tiden
Egendomligt. I min värld är alltid allt som inte är i tid, en försening.Nupski skrev:Jupp, men det är inte försvarbart, man försöker hålla sig inom 1minut sen till 29 sekunder tidig om inget oförutsätt inträffar och allt fungerar som det skall. Upp till 3minuters försening är ingen försening enligt Västtrafik men allt över 3minuter eller mer än 30sekunder tidig räknas som försening från reglerhållplats, hållplatser mellan reglerhållplatser kan man om man vill köra hur tidigt som helst men som sagt det är inte försvarbart. Bytesmarginalen brukar vara 5-7 minuter om det inte är reglerad samtrafik.Zawaq skrev:Betyder det att det är tillåtet att lämna ex. Hjällbo 60 sekunder för tidigt?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Re: Ur led är tiden
Jaha ja, men i den verkliga världen finns inte nollprecision. Därför anger man i professionella sammanhang toleranser på mått som visar vad som är godtagbart. Det finns t.ex. alltid på tillverkningsritningar. I det här fallet har Västtrafik alltså satt toleransen till +3/-0,5 minuter.bruse skrev:I min värld är alltid allt som inte är i tid, en försening.
Re: Ur led är tiden
Välkommen till verkligheten, skulle vilja se den värld där allt fungerar med milisekundsprecision och folk gick runt som robotar. Nej jag har visst sett det, filmen Metropolis av Fritz Lang från 1927.bruse skrev: Egendomligt. I min värld är alltid allt som inte är i tid, en försening.
Re: Ur led är tiden
Rorschachtestet nere till vänster, vad är det? Ett hastighetsdiagram?
Re: Ur led är tiden
Och vad betyder spårvagnssymbolen uppe till vänster?
Re: Ur led är tiden
Här kommer en liten förklaring till fordonsdatorn iTid.
Har ni några mer frågor så fråga...
Har ni några mer frågor så fråga...
- Kristofer
- Inlägg: 1455
- Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
- Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
- Kontakt:
Re: Ur led är tiden
Nyfiken fråga: Vilka hållplatser (per linje, förslagsvis) är reglerhållplatser? Är det alltid samma hållplatser i båda riktningarna?
Parallellkommentar: Förr kunde man se på stolptidtabellerna i Stockholm om hållplatsen var reglerhållplats eller ej. På reglerhållplatserna saknades texten "Alla tider är ungefärliga" (med reservation för den exakta formuleringen).
Parallellkommentar: Förr kunde man se på stolptidtabellerna i Stockholm om hållplatsen var reglerhållplats eller ej. På reglerhållplatserna saknades texten "Alla tider är ungefärliga" (med reservation för den exakta formuleringen).
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Re: Ur led är tiden
Det enda sättet att kunna se vilka hållplatser som är reglerhållplatser är att läsa förarens körkort inte ens i tidtabellerna står det utmärkt reglerhållplatser på ett bra sätt.Kristofer skrev:Nyfiken fråga: Vilka hållplatser (per linje, förslagsvis) är reglerhållplatser? Är det alltid samma hållplatser i båda riktningarna?
Parallellkommentar: Förr kunde man se på stolptidtabellerna i Stockholm om hållplatsen var reglerhållplats eller ej. På reglerhållplatserna saknades texten "Alla tider är ungefärliga" (med reservation för den exakta formuleringen).
Ett exempel tidtabellen för linje 4 från Angered på lördagar.
http://www.vasttrafik.se/TimeTablesExce ... 8c7c55.pdf
Re: Ur led är tiden
Åtminstone fram till nyligen så var vissa hållplatstider angiven med fetare stil i (kund)tidtabellerna, det måste ha varit reglerhållplatser, eller?
Re: Ur led är tiden
Inte nödvändigtvis - men det är ingen orimlighet.M_M skrev:Åtminstone fram till nyligen så var vissa hållplatstider angiven med fetare stil i (kund)tidtabellerna, det måste ha varit reglerhållplatser, eller?
Det som står i allmänhetens tidtabeller skall man ta med en stor nypa salt. Jag har aldrig fått det förklarat varför man hela vägen mellan åtminstone Brunnsparken och Rymdtorget har en minuts längre körtid på linje 11 än på linje 7 - på allmänhetstabellerna.
//Tony
Med reservation för tyckfel.
Re: Ur led är tiden
Linje 11 är kanske oftare sen och får då ta fler passagerare?TonyM skrev:Inte nödvändigtvis - men det är ingen orimlighet.M_M skrev:Åtminstone fram till nyligen så var vissa hållplatstider angiven med fetare stil i (kund)tidtabellerna, det måste ha varit reglerhållplatser, eller?
Det som står i allmänhetens tidtabeller skall man ta med en stor nypa salt. Jag har aldrig fått det förklarat varför man hela vägen mellan åtminstone Brunnsparken och Rymdtorget har en minuts längre körtid på linje 11 än på linje 7 - på allmänhetstabellerna.
//Tony
Mellan Kortedala Torg och Allhelgonakyrkan så är 11an långsammare för att sedan åka ikapp mellan Januarigatan och Galileis och återigen tappa mellan Teleskopgatan och Rymdtorget.
Förresten, när blev linje 7 en buss?