Sida 1 av 2

Roslagsbanan till Arlanda

Postat: lördag 27 mars 2010 9:42
av Johan A
I tv sas det att det skall kanske bli Roslagsbanan till Arlanda . Men den är smalspårig hur ska de gå då ? Vart ska den gå ? Från Arlanda allså .

Re: Roslagsbanan till Arlanda

Postat: lördag 27 mars 2010 10:12
av 2763
Johan A skrev:I tv sas det att det skall kanske bli Roslagsbanan till Arlanda . Men den är smalspårig hur ska de gå då ? Vart ska den gå ? Från Arlanda allså .
På banvallen så klart!

Skämt å sido - det finns nån tråd om det här på forum - bara att söka!

/T

Re: Roslagsbanan till Arlanda

Postat: söndag 28 mars 2010 16:58
av Odd

Re: Roslagsbanan till Arlanda

Postat: söndag 28 mars 2010 17:19
av ADDE
Precis som då, så gillar jag inte idén med en roslagsbana till Arlanda...

Re: Roslagsbanan till Arlanda

Postat: söndag 28 mars 2010 18:49
av Sven Blomberg
Dra hellre ner Roslagsbanan till Centralen.

Re: Roslagsbanan till Arlanda

Postat: torsdag 01 april 2010 9:24
av Thomas Åkerblad
charmander skrev:Precis som då, så gillar jag inte idén med en roslagsbana till Arlanda...
Nähä, och varför det då? Arlanda behöver minska sina CO2-utsläpp (där även biltrafiken räknas) så det är väl en utmärkt lösning?

/Thomas Å

Re: Roslagsbanan till Arlanda

Postat: torsdag 01 april 2010 15:05
av ADDE
jo, men jag känner på mig att roslagsbanans "image" som en renplägrad förortsjärnväg kommer försvinna om en linje dras till Arlanda. då är det bättre om man drar många busslinjer som går förbi Arlanda t.ex:
Märsta-Arlanda-Norrtälje
Rimbo-Arlanda-Märsta
Täby-Vallentuna-Arlanda-Sigtuna
Upplands väsby-Arlanda-Åkersberga
bara några exempel

Re: Roslagsbanan till Arlanda

Postat: torsdag 01 april 2010 15:59
av Thomas Åkerblad
charmander skrev:jo, men jag känner på mig att roslagsbanans "image" som en renplägrad förortsjärnväg kommer försvinna om en linje dras till Arlanda. då är det bättre om man drar många busslinjer som går förbi Arlanda t.ex:
Märsta-Arlanda-Norrtälje
Rimbo-Arlanda-Märsta
Täby-Vallentuna-Arlanda-Sigtuna
Upplands väsby-Arlanda-Åkersberga
bara några exempel
Äh????????? Roslagsbanan är eldriven vilket är bland det viktigaste i sammanhanget (dessutom gör den ett trafikarbete som behövs). Bussarna ger CO2. Vad skulle det spela för roll om Roslagsbanan förlorar sin image som förortsjärnväg??????????? Begriper uppriktigt talat ingenting av ditt resonemang!

Re: Roslagsbanan till Arlanda

Postat: torsdag 01 april 2010 16:02
av ADDE
Thomas Åkerblad skrev:
charmander skrev:jo, men jag känner på mig att roslagsbanans "image" som en renplägrad förortsjärnväg kommer försvinna om en linje dras till Arlanda. då är det bättre om man drar många busslinjer som går förbi Arlanda t.ex:
Märsta-Arlanda-Norrtälje
Rimbo-Arlanda-Märsta
Täby-Vallentuna-Arlanda-Sigtuna
Upplands väsby-Arlanda-Åkersberga
bara några exempel
Äh????????? Roslagsbanan är eldriven vilket är bland det viktigaste i sammanhanget (dessutom gör den ett trafikarbete som behövs). Bussarna ger CO2. Vad skulle det spela för roll om Roslagsbanan förlorar sin image som förortsjärnväg??????????? Begriper uppriktigt talat ingenting av ditt resonemang!
Alltså... det är lite svårt att förklara om varför egentligen...

Men det finns ju biogasdrivna bussar också!!!

Re: Roslagsbanan till Arlanda

Postat: fredag 02 april 2010 20:52
av Erik Sandblom
Det är väl bara bra om Roslagsbanan får lite blandade trafikuppgifter. Det borde fylla morgontågen norrut och eftermiddagstågen söderut. Jämna ut beläggningen alltså. Några kanske t o m pendlar till Uppsala med byte på Arlanda?

Re: Roslagsbanan till Arlanda

Postat: lördag 03 april 2010 10:31
av Per Lind
Som flera andra skriver så tror jag detta vore en mycket bra lösning. Det borde vara många som bor utefter Roslagsbanan och som jobbar på Arlanda eller4 skall dit för att resa vidare med tåg eller flyg.
Borde avlasta Centrum en hel del.
Jatg förstår inte "Charmanders" befaran att imagen skulle falla - även Arlandagrenen blir väl som vilken annan gren som helst med trafikuppgift att forsla folk mellkan två platser.

Vad som vore intressant att veta är hur man tänker sig koppla ihop banorna på Arlanda.
Tänker man sig en egen dubbelspårig tunnel bredvid Arlanda C eller ett 3-skensspår?

-Per

Re: Roslagsbanan till Arlanda

Postat: lördag 03 april 2010 10:41
av Thomas Åkerblad
Per Lind skrev:
Vad som vore intressant att veta är hur man tänker sig koppla ihop banorna på Arlanda.
Tänker man sig en egen dubbelspårig tunnel bredvid Arlanda C eller ett 3-skensspår?

-Per
Hittar inte just nu - men var det inte tänkt någon lösning med att RB kommer in som högbana för att slippa blanda ihop den med befintligt normalspår?

/Thomas Å

Re: Roslagsbanan till Arlanda

Postat: lördag 03 april 2010 16:10
av spårlasse
Thomas Åkerblad skrev:
Per Lind skrev:
Vad som vore intressant att veta är hur man tänker sig koppla ihop banorna på Arlanda.
Tänker man sig en egen dubbelspårig tunnel bredvid Arlanda C eller ett 3-skensspår?

-Per
Hittar inte just nu - men var det inte tänkt någon lösning med att RB kommer in som högbana för att slippa blanda ihop den med befintligt normalspår?

/Thomas Å
Man har inte kommit så långt i planeringen - än så länge är det ju bara en idéskiss, men ett tänkbart stationsläge har lokaliserats mellan Sky City och Terminal 4. På den karta som bifogas idéskissen, tycks det snarare som den går i markhöjd mestadels. Men det är ju bl.a. detta som skall utredas i den förstudie som nu påbörjas.

Re: Roslagsbanan till Arlanda

Postat: lördag 03 april 2010 16:13
av Thomas Åkerblad
spårlasse skrev:
Thomas Åkerblad skrev:
Per Lind skrev:
Vad som vore intressant att veta är hur man tänker sig koppla ihop banorna på Arlanda.
Tänker man sig en egen dubbelspårig tunnel bredvid Arlanda C eller ett 3-skensspår?

-Per
Hittar inte just nu - men var det inte tänkt någon lösning med att RB kommer in som högbana för att slippa blanda ihop den med befintligt normalspår?

/Thomas Å
Man har inte kommit så långt i planeringen - än så länge är det ju bara en idéskiss, men ett tänkbart stationsläge har lokaliserats mellan Sky City och Terminal 4. På den karta som bifogas idéskissen, tycks det snarare som den går i markhöjd mestadels. Men det är ju bl.a. detta som skall utredas i den förstudie som nu påbörjas.
Har någon länk till den skissen?

/TÅ

Re: Roslagsbanan till Arlanda

Postat: lördag 03 april 2010 17:50
av Björn Ehnberg
Är det möjligen det här dokumentet som avses?

Styrelseledamoten Lennart Kalderen (m) beskriver detta som "en djup och bred idéstudie". En bild av en tänkt dragning av banan genom terminalområdet fanns i ett SVT-inslag förra året.

Re: Roslagsbanan till Arlanda

Postat: söndag 04 april 2010 9:46
av Calipo
I förstudien uppskattas antalet resenärer mellan 6 och 9 till ca 1500 stycken, varav de flesta idag reser med annat kollektivt färdmedel.

Innan detta kan bli verklighet måste vi få löfte om biltullar på Arlanda (vilket då ökar resandet) samt förvisso oss om att man kan resa Vallentuna-Uppsala (via Arlanda) utan att behöva betala 75 kr varje gång man byter tåg på Arlanda.

/Calipo

Re: Roslagsbanan till Arlanda

Postat: söndag 04 april 2010 23:14
av duga
Calipo skrev:I förstudien uppskattas antalet resenärer mellan 6 och 9 till ca 1500 stycken, varav de flesta idag reser med annat kollektivt färdmedel.

Innan detta kan bli verklighet måste vi få löfte om biltullar på Arlanda (vilket då ökar resandet) samt förvisso oss om att man kan resa Vallentuna-Uppsala (via Arlanda) utan att behöva betala 75 kr varje gång man byter tåg på Arlanda.

/Calipo
Avgiften är sänkt till 60 kr.

Re: Roslagsbanan till Arlanda

Postat: måndag 05 april 2010 21:43
av M_M
Calipo skrev:I förstudien uppskattas antalet resenärer mellan 6 och 9 till ca 1500 stycken, varav de flesta idag reser med annat kollektivt färdmedel.

Innan detta kan bli verklighet måste vi få löfte om biltullar på Arlanda (vilket då ökar resandet) samt förvisso oss om att man kan resa Vallentuna-Uppsala (via Arlanda) utan att behöva betala 75 kr varje gång man byter tåg på Arlanda.
Sant! Undrar hur man löser det där?

Ett slags "trerikesröse" mellan Roslagsbanan, normalspåret och "utanför stationerna", med grindar mellan alla stationerna och nåt system som gör att man får bara passera grindarna över en gräns utan att betala nån slags extra avgift? I så fall skulle man kunna åka Vallentuna-Uppsala eller Vallentuna-Arlanda utan att betala avgiften, men man skulle behöva betala den om man åker t.ex. Stockholm-Arlanda.

Bäst vore väl ändå om luftis en gång för alla kunde stå för stationsavgifter & co på Arlanda, så att man slipper alla de där stationsavgifterna...

Re: Roslagsbanan till Arlanda

Postat: måndag 05 april 2010 21:47
av M_M
Inge skrev:Det är ingalunda säkert att biltullar på Arlanda ökar antalet kollektivtrafikresenärer till Arlanda. Antag att man höjer andelen med så mycket som 5 procentenheter (inte troligt) så skulle ändå antalet kollektivtrafikresenärer minska om totalantalet flygresenärer som överförs till andra flygplatser i regionen överstiger 5%, vilket inte är helt otroligt.

Personligen tycker jag ju att en utbyggnad av spårvägsstumpen till Bromma flygplats vore mer välkommen om man nu vill bygga flygplatsanslutningar, för att inte tala om en anslutning till Skavsta.
Jag håller med din analys om att biltullar kan flytta resorna till andra flygplatsern, och håller också med om att det vore kanske en bra idé att dra ut spårväg till Bromma flygplats.

Hur många turer har man till/från Bromma per dag?

Jag inser att Bromma rimligtvis är större än Göteborg Säve, men gissar ändå att det borde kunna räcka rätt bra med enkelspår (och man skulle säkert kunna nyttja samma spår för eventuellt indiustrispår för att leverera flygbränsle eller liknande, om man så vill), och några få turer Alvik-Flygplatsen (eller om man så vill, Sundbyberg-Flygplatsen, det är nog en bättre idé när jag tänker efter, eftersom man får ett enda byte för resenärer med ena pendeltåggrenen, en tunnelbanegren och dessutom fjärr/regionaltågen på Västeråsbanan).

Re: Roslagsbanan till Arlanda

Postat: tisdag 06 april 2010 8:21
av 2763
M_M skrev: Jag håller med din analys om att biltullar kan flytta resorna till andra flygplatsern, och håller också med om att det vore kanske en bra idé att dra ut spårväg till Bromma flygplats.

Hur många turer har man till/från Bromma per dag?
Tvärbanans Kistagren planeras passera Bromma, Sundbybergsgrenen kommer väl att gå mindre än en km ifrån närmsta del av flygplatsområdet.

Dvs det är Dubbelspår som gäller och hög turtäthet även när det inte flygs.

//Tony