Roslagsbanan till Arlanda
Postat: lördag 27 mars 2010 9:42
I tv sas det att det skall kanske bli Roslagsbanan till Arlanda . Men den är smalspårig hur ska de gå då ? Vart ska den gå ? Från Arlanda allså .
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
På banvallen så klart!Johan A skrev:I tv sas det att det skall kanske bli Roslagsbanan till Arlanda . Men den är smalspårig hur ska de gå då ? Vart ska den gå ? Från Arlanda allså .
Nähä, och varför det då? Arlanda behöver minska sina CO2-utsläpp (där även biltrafiken räknas) så det är väl en utmärkt lösning?charmander skrev:Precis som då, så gillar jag inte idén med en roslagsbana till Arlanda...
Äh????????? Roslagsbanan är eldriven vilket är bland det viktigaste i sammanhanget (dessutom gör den ett trafikarbete som behövs). Bussarna ger CO2. Vad skulle det spela för roll om Roslagsbanan förlorar sin image som förortsjärnväg??????????? Begriper uppriktigt talat ingenting av ditt resonemang!charmander skrev:jo, men jag känner på mig att roslagsbanans "image" som en renplägrad förortsjärnväg kommer försvinna om en linje dras till Arlanda. då är det bättre om man drar många busslinjer som går förbi Arlanda t.ex:
Märsta-Arlanda-Norrtälje
Rimbo-Arlanda-Märsta
Täby-Vallentuna-Arlanda-Sigtuna
Upplands väsby-Arlanda-Åkersberga
bara några exempel
Alltså... det är lite svårt att förklara om varför egentligen...Thomas Åkerblad skrev:Äh????????? Roslagsbanan är eldriven vilket är bland det viktigaste i sammanhanget (dessutom gör den ett trafikarbete som behövs). Bussarna ger CO2. Vad skulle det spela för roll om Roslagsbanan förlorar sin image som förortsjärnväg??????????? Begriper uppriktigt talat ingenting av ditt resonemang!charmander skrev:jo, men jag känner på mig att roslagsbanans "image" som en renplägrad förortsjärnväg kommer försvinna om en linje dras till Arlanda. då är det bättre om man drar många busslinjer som går förbi Arlanda t.ex:
Märsta-Arlanda-Norrtälje
Rimbo-Arlanda-Märsta
Täby-Vallentuna-Arlanda-Sigtuna
Upplands väsby-Arlanda-Åkersberga
bara några exempel
Hittar inte just nu - men var det inte tänkt någon lösning med att RB kommer in som högbana för att slippa blanda ihop den med befintligt normalspår?Per Lind skrev:
Vad som vore intressant att veta är hur man tänker sig koppla ihop banorna på Arlanda.
Tänker man sig en egen dubbelspårig tunnel bredvid Arlanda C eller ett 3-skensspår?
-Per
Man har inte kommit så långt i planeringen - än så länge är det ju bara en idéskiss, men ett tänkbart stationsläge har lokaliserats mellan Sky City och Terminal 4. På den karta som bifogas idéskissen, tycks det snarare som den går i markhöjd mestadels. Men det är ju bl.a. detta som skall utredas i den förstudie som nu påbörjas.Thomas Åkerblad skrev:Hittar inte just nu - men var det inte tänkt någon lösning med att RB kommer in som högbana för att slippa blanda ihop den med befintligt normalspår?Per Lind skrev:
Vad som vore intressant att veta är hur man tänker sig koppla ihop banorna på Arlanda.
Tänker man sig en egen dubbelspårig tunnel bredvid Arlanda C eller ett 3-skensspår?
-Per
/Thomas Å
Har någon länk till den skissen?spårlasse skrev:Man har inte kommit så långt i planeringen - än så länge är det ju bara en idéskiss, men ett tänkbart stationsläge har lokaliserats mellan Sky City och Terminal 4. På den karta som bifogas idéskissen, tycks det snarare som den går i markhöjd mestadels. Men det är ju bl.a. detta som skall utredas i den förstudie som nu påbörjas.Thomas Åkerblad skrev:Hittar inte just nu - men var det inte tänkt någon lösning med att RB kommer in som högbana för att slippa blanda ihop den med befintligt normalspår?Per Lind skrev:
Vad som vore intressant att veta är hur man tänker sig koppla ihop banorna på Arlanda.
Tänker man sig en egen dubbelspårig tunnel bredvid Arlanda C eller ett 3-skensspår?
-Per
/Thomas Å
Avgiften är sänkt till 60 kr.Calipo skrev:I förstudien uppskattas antalet resenärer mellan 6 och 9 till ca 1500 stycken, varav de flesta idag reser med annat kollektivt färdmedel.
Innan detta kan bli verklighet måste vi få löfte om biltullar på Arlanda (vilket då ökar resandet) samt förvisso oss om att man kan resa Vallentuna-Uppsala (via Arlanda) utan att behöva betala 75 kr varje gång man byter tåg på Arlanda.
/Calipo
Sant! Undrar hur man löser det där?Calipo skrev:I förstudien uppskattas antalet resenärer mellan 6 och 9 till ca 1500 stycken, varav de flesta idag reser med annat kollektivt färdmedel.
Innan detta kan bli verklighet måste vi få löfte om biltullar på Arlanda (vilket då ökar resandet) samt förvisso oss om att man kan resa Vallentuna-Uppsala (via Arlanda) utan att behöva betala 75 kr varje gång man byter tåg på Arlanda.
Jag håller med din analys om att biltullar kan flytta resorna till andra flygplatsern, och håller också med om att det vore kanske en bra idé att dra ut spårväg till Bromma flygplats.Inge skrev:Det är ingalunda säkert att biltullar på Arlanda ökar antalet kollektivtrafikresenärer till Arlanda. Antag att man höjer andelen med så mycket som 5 procentenheter (inte troligt) så skulle ändå antalet kollektivtrafikresenärer minska om totalantalet flygresenärer som överförs till andra flygplatser i regionen överstiger 5%, vilket inte är helt otroligt.
Personligen tycker jag ju att en utbyggnad av spårvägsstumpen till Bromma flygplats vore mer välkommen om man nu vill bygga flygplatsanslutningar, för att inte tala om en anslutning till Skavsta.
Tvärbanans Kistagren planeras passera Bromma, Sundbybergsgrenen kommer väl att gå mindre än en km ifrån närmsta del av flygplatsområdet.M_M skrev: Jag håller med din analys om att biltullar kan flytta resorna till andra flygplatsern, och håller också med om att det vore kanske en bra idé att dra ut spårväg till Bromma flygplats.
Hur många turer har man till/från Bromma per dag?