Åtta skadade i spårvagnskrock!

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Mr. Burns

Åtta skadade i spårvagnskrock!

Inlägg av Mr. Burns »

Och så är det dags igen. Nu syftar jag inte på att ännu en M31 etablerat närkontakt med annat fordon. Utan att GP ånyo helt orättvist svartmålar spårvägen. Utredningen dröjer säkert, men i artikeln finns ändå ett faktum tydligt att läsa.
GP skrev:Enligt de uppgifter jag har fått färdas de två fordonen i samma riktning. Lastbilschauffören gör en förbjuden vänstersväng vilket gör att de två fordonen färdas parallellt.
Trots att allt tyder på att spårvagnen är klanderfri utmålas olyckan som en spårvagnskrock. "Åtta skadade i kollision mellan lastbil och spårvagn" vore en lagom objektiv rubrik i min smak. Ser GP trots allt ett egenintresse i heta svartmålande rubriker borde rubriken givetvis varit: "Åtta skadade i lastbilskrock".

Läs mer: http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=137214

/Michael
Bobjörk

Inlägg av Bobjörk »

Typiskt tidningar... trodde dessutom barta det var i Stockholm man inte knde göra vänstersvängar i närheten av spårvägar... men det är tydligen ett nationell problem... All vet vad man skall tänka på när man gör vänstersväng, men när det går spår i gatan glömmer man plötsligt det... varför?
Skall nog forska vidare i det :-)
Bantekniker
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Jag kan inte så mycket om spårvagnar, men ligger inte en del i problemet att spårvagn inte kan väja och har längre bromssträcka? En buss hade kanske i motsvarande situation lyckats undvika kollision genom att väja+bromsa... (?)

Apropå vänstersväng: I Melbourne tillämpar man ibland en princip som kallas hook-turn för högersvängar (motsvarande för vänstersväng i vårt högertrafikland) på spårvägsgator, vilket jag tyckte var en ganska bra lösning. Någon som känner till om denna princip tillämpas någon annanstans? Gbg/Norrköping?
Niklas Karlsson

Inlägg av Niklas Karlsson »

kildor skrev:Jag kan inte så mycket om spårvagnar, men ligger inte en del i problemet att spårvagn inte kan väja och har längre bromssträcka? En buss hade kanske i motsvarande situation lyckats undvika kollision genom att väja+bromsa... (?)
Jag tror inte jag skulle vilja att bussen jag åker i väjar in i mötande trafik... Bussar kanske kan väja i teorin, men inte alltid i praktiken. Folk får väl för höge farao lära sig att se sig för när de svänger.
kildor skrev:Apropå vänstersväng: I Melbourne tillämpar man ibland en princip som kallas hook-turn för högersvängar (motsvarande för vänstersväng i vårt högertrafikland) på spårvägsgator, vilket jag tyckte var en ganska bra lösning. Någon som känner till om denna princip tillämpas någon annanstans? Gbg/Norrköping?
Kan du beskriva hook-turn lite mer?
När börjar spårvagnarna rulla på Kungsgatan igen?
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Niklas Karlsson skrev:
kildor skrev:Jag kan inte så mycket om spårvagnar, men ligger inte en del i problemet att spårvagn inte kan väja och har längre bromssträcka? En buss hade kanske i motsvarande situation lyckats undvika kollision genom att väja+bromsa... (?)
Jag tror inte jag skulle vilja att bussen jag åker i väjar in i mötande trafik... Bussar kanske kan väja i teorin, men inte alltid i praktiken. Folk får väl för höge farao lära sig att se sig för när de svänger.
kildor skrev:Apropå vänstersväng: I Melbourne tillämpar man ibland en princip som kallas hook-turn för högersvängar (motsvarande för vänstersväng i vårt högertrafikland) på spårvägsgator, vilket jag tyckte var en ganska bra lösning. Någon som känner till om denna princip tillämpas någon annanstans? Gbg/Norrköping?
Kan du beskriva hook-turn lite mer?
Har för mig att det kallas för "Spansk Kurva" i svensk terminologi. Finns väl mest längs stora trafikleder där man svänger av åt höger för att sedermera köra rakt över vägen. Finns åtminstone en sådan i Göteborg. Dock inte i närheten av en spårväg eller ett K-fält.
Om man kommer från lundbytunneln riktning mot centrum och skall upp mot Volvo Lundby råkar man ut för detta.

I Övrigt är det i princip förbjudet med vänstersväng över spårvägsspår i Göteborg så tillvida att det inte är ljusreglerat. (Jo jag vet att det finns ett par ställen) Alltså: Lastbilen i fråga gör alltså en förbjuden vänstersväng in framför en spårvagn som håller 35-40 km/h, föraren har inte någon möjlighet att väja, inte ens om han eller hon kört buss. Tack vare bland annat skenbromsar har spårvagnarna under normala förhållanden väl så kort bromssträcka som en bil, om inte kortare. Dock kan denna förlängas kraftigt om det ligger upplösta, krossade löv i spåren.

I övrigt har jag blott detta att tillägga: I PappersGP står det: Lastbilen körde in i spårvagnen.

/Tony

/Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Niklas Karlsson skrev:Jag tror inte jag skulle vilja att bussen jag åker i väjar in i mötande trafik... Bussar kanske kan väja i teorin, men inte alltid i praktiken. Folk får väl för höge farao lära sig att se sig för när de svänger.
Det finns bussgator i Sthlm där bussarna liksom spårvagnarna i Gbg förfogar över mittenfilerna. Även här är vänstersväng ofta förbjuden, men det händer att andra fordon ignorerar detta förbud. Jag inbillar mig att den typ av olycka som hände i Gbg är ovanligare på bussgatorna i Sthlm, just därför att bussarna faktiskt kan väja. Många gånger räcker det kanske med en halv meter i sidled för att undvika en kollision, och det går ofta att göra utan fara för andra då bussfilerna är mer glest trafikerade.

Därmed inget sagt om skulden i ovan nämnda olycka. Det tycks dock vara utan tvivel att det var lastbilsföraren som gjorde fel. Se det mer som ett litet argument för att spårvagnstrafik kanske inte alltid är så lämplig i gatumiljö...
Niklas Karlsson skrev:Kan du beskriva hook-turn lite mer?
http://www.path.unimelb.edu.au/~bernard ... _turn.html
Bild
Senast redigerad av kildor den fredag 05 september 2003 13:21, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

kildor skrev:Därmed inget sagt om skulden i ovan nämnda olycka. Det tycks dock vara utan tvivel att det var lastbilsföraren som gjorde fel. Se det mer som ett litet argument för att spårvagnstrafik kanske inte alltid är så lämplig i gatumiljö...
Om skuldfrågan i nämnda olycka behöver man inte diskutera eftersom det i vägtrafikförodningen står att vägtrafikfordon skall lämna ett spårfordon obetingad väg. Det är i mycket få fall som en spårvagn får skulden i en kollission.

I frågan om spårvagnens lämplighet i gatutrafik kan jag bara säga:
Man vet alltid precis var man har vagnen, det är mer än man kan säga om en buss som vinglar fram och tillbaka.

/Tony
Mr. Burns

Inlägg av Mr. Burns »

TonyM skrev:Har för mig att det kallas för "Spansk Kurva" i svensk terminologi. Finns väl mest längs stora trafikleder där man svänger av åt höger för att sedermera köra rakt över vägen. Finns åtminstone en sådan i Göteborg. Dock inte i närheten av en spårväg eller ett K-fält.
I korsningen Linnégatan - Prinsgatan finns faktiskt en spårvägsrelaterad "spansk sväng". Trafik som kör mot Järntorget får inte svänga vänster mot Prinsgatan från ordinarie fil. Istället får de gå ut till höger och korsa vägen signalreglerat.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Spårvagnsmicke skrev:
TonyM skrev:Har för mig att det kallas för "Spansk Kurva" i svensk terminologi. Finns väl mest längs stora trafikleder där man svänger av åt höger för att sedermera köra rakt över vägen. Finns åtminstone en sådan i Göteborg. Dock inte i närheten av en spårväg eller ett K-fält.
I korsningen Linnégatan - Prinsgatan finns faktiskt en spårvägsrelaterad "spansk sväng". Trafik som kör mot Järntorget får inte svänga vänster mot Prinsgatan från ordinarie fil. Istället får de gå ut till höger och korsa vägen signalreglerat.
Där har jag ju till och med kört (bil) och ändå missat det.....
Alltid lär man sig något!

/Tony
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Även vid Karl Johans kyrka finns en sådan sväng när man kommer västerifrån på Karl Johansgatan.
Marcus L

Re: Åtta skadade i spårvagnskrock!

Inlägg av Marcus L »

Spårvagnsmicke skrev:Och så är det dags igen. Nu syftar jag inte på att ännu en M31 etablerat närkontakt med annat fordon. Utan att GP ånyo helt orättvist svartmålar spårvägen. Utredningen dröjer säkert, men i artikeln finns ändå ett faktum tydligt att läsa.
GP skrev:Enligt de uppgifter jag har fått färdas de två fordonen i samma riktning. Lastbilschauffören gör en förbjuden vänstersväng vilket gör att de två fordonen färdas parallellt.
Trots att allt tyder på att spårvagnen är klanderfri utmålas olyckan som en spårvagnskrock. "Åtta skadade i kollision mellan lastbil och spårvagn" vore en lagom objektiv rubrik i min smak. Ser GP trots allt ett egenintresse i heta svartmålande rubriker borde rubriken givetvis varit: "Åtta skadade i lastbilskrock".

Läs mer: http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=137214

/Michael
En kollega till mig framförde en teori som går ut på att spårvagnar är mer olycksbetingade än bussar därför att förar har lättare att "slappa till". Orsaken till detta skulle vara att en spårvagnsförare inte behöver styra.
Vad tror ni om detta?
Användarens profilbild
2763

Re: Åtta skadade i spårvagnskrock!

Inlägg av 2763 »

Marcus L skrev: En kollega till mig framförde en teori som går ut på att spårvagnar är mer olycksbetingade än bussar därför att förar har lättare att "slappa till". Orsaken till detta skulle vara att en spårvagnsförare inte behöver styra.
Vad tror ni om detta?
Stämmer förmodligen inte. Däremot har journalister förstått att en spårvagnsolycka säljer lösnummer, det gör inte en "vanlig busskrock"

Det är farligt att köra bil, lägg ner bilismen!

/Tony
Skriv svar