M28 738 + 702 i Lana.

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9753
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: M28 738 + 702 i Lana.

Inlägg av 2763 »

hej skrev:Det senaste om när M28orna tas ur trafik stod att läsa i GP idag.
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.311 ... -miljarder
Det verkar alltså som de kommande 25 vagnarna endast kommer att klara av trafikökningen vilket gör att M28 blir kvar till nästa omgång av nya vagnar som verkar bli i samband med en ny upphandling, alltså blir de nog kvar minst tio år till. De borde i så fall bli den modell som längst rullat i ordinarie trafik...
Det finns ett antal vagnar från 1907 som togs ur trafik 1961 190 i Malmköping är en av dem. I praktiken är M1, M4 och M5-vagnarna "samma vagntyp" undergående en ständig förändring. Dvs man torde kunna inräkna perioden 1902-1961, 59 år, som drifttid för denna vagntyp. Därtill levde en handfull kvar som verkvagnar i drygt 20 år.

Förväntar mig att bli kraftigt emotsagd på detta men säger på detta sätt eftersom det finns många infallsvinklar på "vilken vagntyp som gått längst i trafik"

//T
Med reservation för tyckfel.
hej
Inlägg: 1727
Blev medlem: onsdag 12 juli 2006 19:12
Ort: Göteborg

Re: M28 738 + 702 i Lana.

Inlägg av hej »

M28 fyller 45 år i år och det är 52 år sedan M25 kom. De är ju inte identiska eller ens byggda på samma verkstad men de är nära släkt, vilket även M29 är. 7 år till kommer nog dessa vagnar rulla på stadens gator, frågan är när man har tillräckligt många vagnar för att ersätta dessa.
Låt oss ponera att M32s fortsättningsserie på 25 vagnar är färdigleverad 2014. Vid denna tid så är Kringens sista etapp färdigbyggd och trängselavgiften införd. Troligtvis så kommer dessa två saker göra att man behöver fler vagnar så nästa leverans som börjar 2015 bara fyller upp behovet utan att man kan ta någon vagntyp ur trafik. Kring 2020 så öppnar man spårväg till Norra Älvstranden och något år därefter till Backa eftersom en ny älvbro är byggd. Återigen så har behovet av vagnar ökat och man har inte lyckats ta M28 ur trafik. Den kommer i så fall att uppleva sin 60 års dag.
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9753
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: M28 738 + 702 i Lana.

Inlägg av 2763 »

hej skrev:M28 fyller 45 år i år och det är 52 år sedan M25 kom. De är ju inte identiska eller ens byggda på samma verkstad men de är nära släkt, vilket även M29 är. 7 år till kommer nog dessa vagnar rulla på stadens gator, frågan är när man har tillräckligt många vagnar för att ersätta dessa.
Den parallellen kan göras mellan M25 och M29 men inte med M28. M25 och M28 har lika mycket gemensamt som en Volvo 145 och en SAAB 92 (obs inte 9-2) Att de har förvillande likt yttre skal beror på att spårvägen beställt dem så.

M28 är en särling jämfört med M25 och M29 dvs skall du argumentera på det sättet så blir aldrig M28 äldst - det gör M25/M29.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Kloker
Inlägg: 199
Blev medlem: söndag 01 januari 2006 15:02

Re: M28 738 + 702 i Lana.

Inlägg av Kloker »

Enligt dagens GP finns det planer på att köpa in 45-metersvagnar. Har inte hållplatserna byggts om det senaste decenniet för 30-meterståg? Så ska man sätta spaden i marken återigen? Vilket slöseri.
hej
Inlägg: 1727
Blev medlem: onsdag 12 juli 2006 19:12
Ort: Göteborg

Re: M28 738 + 702 i Lana.

Inlägg av hej »

Jo det gjorde man eftersom 30 m ansågs av politiker som mer lämpligt. Dubbla M21 var, och trippla M25/M28/M29 är ca 45 m. Om man nu igen ska börja förlänga hållplatser så borde man göra det ordentligt och bygga 60m hållplatser, fast det blir problem både vid Chalmers och Korsvägen.
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: M28 738 + 702 i Lana.

Inlägg av Harald »

Kloker skrev:Enligt dagens GP finns det planer på att köpa in 45-metersvagnar. Har inte hållplatserna byggts om det senaste decenniet för 30-meterståg? Så ska man sätta spaden i marken återigen? Vilket slöseri.
Det är inga hållplatser som har byggts om bara för att förkortas. Däremot så har man byggt 30-metershållplatser när man har byggt om av andra skäl såsom för Kringen eller för bättre tillgänglighet. Och det var inte för att några politiker "ansåg det mer lämpligt" utan för att det var svårt att få plats med längre hållplatser på vissa platser i Kringen. Med den trafik man då förutsåg och med Kringens linjenät skulle 30-meterståg vara tillräckligt. Sedan har trafiken trafiken ökat mer än förutsett så nu måste man börja fundera på längre tåg. Jag håller med om man nu borde ta till ordentligt och planera för 60-meterståg. Det kommer att kräva en hel del åtgärder utöver längre hållplatser. T.ex. så måste man fundera över hur det ska fungera i en del korsningar så att inte vagnar blir stående och blockerar korsande trafik. Det kan ta lite tid att komma dit, men desto viktigare att börja nu. Det är dags att fatta ett lika framsynt beslut som beslutet på 1920-talet att öka spårmittavståndet.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: M28 738 + 702 i Lana.

Inlägg av TKO »

Harald skrev:
Kloker skrev:Enligt dagens GP finns det planer på att köpa in 45-metersvagnar. Har inte hållplatserna byggts om det senaste decenniet för 30-meterståg? Så ska man sätta spaden i marken återigen? Vilket slöseri.
Det är inga hållplatser som har byggts om bara för att förkortas. Däremot så har man byggt 30-metershållplatser när man har byggt om av andra skäl såsom för Kringen eller för bättre tillgänglighet. Och det var inte för att några politiker "ansåg det mer lämpligt" utan för att det var svårt att få plats med längre hållplatser på vissa platser i Kringen. Med den trafik man då förutsåg och med Kringens linjenät skulle 30-meterståg vara tillräckligt. Sedan har trafiken trafiken ökat mer än förutsett så nu måste man börja fundera på längre tåg. Jag håller med om man nu borde ta till ordentligt och planera för 60-meterståg. Det kommer att kräva en hel del åtgärder utöver längre hållplatser. T.ex. så måste man fundera över hur det ska fungera i en del korsningar så att inte vagnar blir stående och blockerar korsande trafik. Det kan ta lite tid att komma dit, men desto viktigare att börja nu. Det är dags att fatta ett lika framsynt beslut som beslutet på 1920-talet att öka spårmittavståndet.
Det är inte alltid studieresor ger så mycket resultat - men hur vore det att skicka ner en delegation med spårvägsfolk från Göteborg ner till Stuttgart?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: M28 738 + 702 i Lana.

Inlägg av Harald »

TKO skrev:Det är inte alltid studieresor ger så mycket resultat - men hur vore det att skicka ner en delegation med spårvägsfolk från Göteborg ner till Stuttgart?
Behövs inte. Det har varit många studieresor från Göteborg till diverse tyska städer inkl. Stuttgart. F.ö. tycker jag Karlsruhe är en bättre förebild. Det som behövs nu är inte uppslag, utan att man bestämmer sig för att spårvägen behöver uppgraderas.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: M28 738 + 702 i Lana.

Inlägg av TKO »

Harald skrev:
TKO skrev:Det är inte alltid studieresor ger så mycket resultat - men hur vore det att skicka ner en delegation med spårvägsfolk från Göteborg ner till Stuttgart?
Behövs inte. Det har varit många studieresor från Göteborg till diverse tyska städer inkl. Stuttgart. F.ö. tycker jag Karlsruhe är en bättre förebild. Det som behövs nu är inte uppslag, utan att man bestämmer sig för att spårvägen behöver uppgraderas.
Ja det håller jag med om - det jag menade var att Stuttgartmodellen visar att det inte behöver ta 100 år att genomföra ett systemskifte. Då behöver det inte ta så lång tid att anpassa nätet så att det går att köra längre tåg - om det nu är det man vill. (Man kan ju fundera på plattformshöjden också tycker jag - men jag vet att jag inte har något större stöd för detta i dagsläget)

Karlsruhe? Nja - stan har lite överdrivet gott rykte när det gäller trafikplanering tycker jag. Mycket stadsmotorvägar och låg kollektivtrafikandel, det behöver ju inte göteborgarna åka en meter för att uppleva! Men nu är vi en bra bit från Lana...

/Thomas
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Kloker
Inlägg: 199
Blev medlem: söndag 01 januari 2006 15:02

Re: M28 738 + 702 i Lana.

Inlägg av Kloker »

Kloker skrev:
hej skrev:Det senaste om när M28orna tas ur trafik stod att läsa i GP idag.
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.311 ... -miljarder
Det verkar alltså som de kommande 25 vagnarna endast kommer att klara av trafikökningen vilket gör att M28 blir kvar till nästa omgång av nya vagnar som verkar bli i samband med en ny upphandling, alltså blir de nog kvar minst tio år till. De borde i så fall bli den modell som längst rullat i ordinarie trafik...
Finns det inte en option på ytterligare 55 M32? (Utöver den nuvarande beställningen på 40+25 vagnar)
Jag har försökt hitta info om detta utan att lyckas. Är det någon här som vet hur det ligger till?
Användarens profilbild
alex87
Inlägg: 1208
Blev medlem: fredag 14 november 2008 11:25
Ort: Göteborg

Re: M28 738 + 702 i Lana.

Inlägg av alex87 »

Nä optionen säger, vad jag vet, 25 vagnar till endast.
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Kloker
Inlägg: 199
Blev medlem: söndag 01 januari 2006 15:02

Re: M28 738 + 702 i Lana.

Inlägg av Kloker »

Jag vill minnas att man ursprungligen hade (har?) en option på 120 vagnar. Först löstes 40 vagnar och senare ytterligare 25 vagnar. Men jag kanske har drömt det hela.
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9753
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: M28 738 + 702 i Lana.

Inlägg av 2763 »

Som allt var skrivet från början gick det att få ut 120 vagnar. Med tanke på att vatten konstant passerar broar vet jag dock inte hur läget är just nu. Men Man kanske inte skall vara så kategorisk som Alex för 120 är fortfarande ett möjligt tal.

/T
Med reservation för tyckfel.
Kloker
Inlägg: 199
Blev medlem: söndag 01 januari 2006 15:02

Re: M28 738 + 702 i Lana.

Inlägg av Kloker »

Jag skulle gärna se fler M32, tycker det är en helt ok vagn. 80 M31 & 120 M32 borde väl räcka ett bra tag (åtminstone med det spårnät vi har idag). Hur upplever ni förare M32 nuförtiden? Jag vet att många var väldigt negativa när den kom.
Nupski
Inlägg: 795
Blev medlem: lördag 27 november 2004 14:42
Ort: Nangijala

Re: M28 738 + 702 i Lana.

Inlägg av Nupski »

Kloker skrev:Jag skulle gärna se fler M32, tycker det är en helt ok vagn. 80 M31 & 120 M32 borde väl räcka ett bra tag (åtminstone med det spårnät vi har idag). Hur upplever ni förare M32 nuförtiden? Jag vet att många var väldigt negativa när den kom.
Långt bort i från grundämnet hamnade vi helt plötsligt men jag måste säga att efter m28 så är min stora favorit m32. En gammal hederlig m28 tuggar sig igenom nästan vad som helst ungefär som en m32.

Plussidorna hos m32 är bra bromsar, bra dragkraft, grymt bra strålkastare, bra förarstol samt mycket annat. Vagnen tar sig igenom snö som en bandvagn.

Inatt satt jag på rilltåg som jag knåpade ihop meddelst en m28 i mitten en m29 samt längst bak en m28, vagnar som följande 761+854+727. En gammal hederlig m28 tuggar sig igenom snö lika bra om inte bättre än en m32 så jag valde en sådan som ledarvagn kopplade en m29 i mitten för dragkraften och tog en m28 längst bak för att kunna tugga snö bakåt om så skulle vara fallet. Så mer m28 till folket :D . Det känns lite kaxigt att dra runt på ett 45m tåg måste jag medge 8) . Mellan Härlanda och Kålltorp när jag körde sista varvet låg det inatt cirka 2dm snö och täckte rälsen men det var inga problem att tugga sig fram.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: M28 738 + 702 i Lana.

Inlägg av M_M »

Hur mycket/lite funkar påkörningsskyddet (som jag antar att vagnarna har framför hjulen) som snöplog?

Det är synd att optioner på M32 antagligen är låsta till exakt samma utförande som nuvarande vagnar, annars kunde man ju hoppas på att man kunde offra låggolvet just där hjulen sitter för att kunna ha normala säten även där. Klart bättre komfort, inte så många trampade fötter och det lär ju inte bli sämre fart på passagerarutbytet än vad det är nu eftersom två personer knappt kan mötas vid de ställen hjulen sitter (framförallt kanske där drivhjulen sitter)...


Appropå M28... När räknar man med att revisionerna på M31:orna ska bli klar? Finns det en given "fortsätta med"-uppgift för spårvägens verkstad, eller finns det hypotetiskt utrymme för att köra en M28-revisionsvända?
Användarens profilbild
Fredrik E
Inlägg: 2298
Blev medlem: måndag 22 september 2003 19:17
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: M28 738 + 702 i Lana.

Inlägg av Fredrik E »

Plogade vallar är ett bekymmer för frontbulbarna på M31/M32, de knäcks eller ramlar av när det blir för belastat.

Meningen med frontbulben är ju att den ska ta emot ett föremål eller människa och till att börja med föra föremålet eller människan framför sig innan det ger vika, under tiden har föraren gjort allt för att få stopp på framfarten och föremålet eller människan får förhoppningsvis inte så stora skador. Föremål kan ju skada delar av vagnens utrustning så det är bra om man stoppar sådana saker för att komma under vagnen.
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Användarens profilbild
alex87
Inlägg: 1208
Blev medlem: fredag 14 november 2008 11:25
Ort: Göteborg

Re: M28 738 + 702 i Lana.

Inlägg av alex87 »

Skulle nog påpeka att M32 är rätt bra på att ploga bort små snövallar...
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3066
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: M28 738 + 702 i Lana.

Inlägg av Hechtwagen »

Så idag över tio år efter att denna tråd startades så kom då den dagen när M28 tog ur trafik, lika plötsligt som oväntat!

Nu dröjer det några år innan 770 är nyreviderad men den dagen ser jag fram emot!
Skriv svar