M28 738 + 702 i Lana.

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Nupski
Inlägg: 795
Blev medlem: lördag 27 november 2004 14:42
Ort: Nangijala

M28 738 + 702 i Lana.

Inlägg av Nupski »

Bild

Fick äran att trampa PLC styrd m28 idag. Dessa vagnar gick som spjut och även den snåla tidtabellen på linje 2 kunde nästan hållas. Skillnaden att köra en m28 versus en m29 är väldigt stor men till fördel för vagnar av typ m28.

PLC innebär att man rivit ut kontaktorstativet och ersatt det med ett PLC av fabrikat Mitsubishi vilket gör att som singelkomet eller i par med anna m28 så går de fruktansvärt kvickt och behagligt. Kopplar du en PLC m28 framför en trött m29 blir resan ryckig och almänt oflytig.

702 har leveransdatum 15/4-1965 men är det någon som har koll på 738?
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: M28 738 + 702 i Lana.

Inlägg av Harald »

Nja, kontaktorerna sitter allt kvar. De behövs för att gruppera motorerna och koppla i och ur motstånden. Det som har bytts mot en PLC är styrsystemet som styr kontaktorerna. Orginalsystemet i M28 är ett analogt system uppbyggt med transistorer, resistorer och kondensatorer. Det har alltså bytts mot ett digitalt system. PLC uttydes Programmable Logic Controller. Programmerbart styrsystem brukar man säga på svenska.
Användarens profilbild
alex87
Inlägg: 1208
Blev medlem: fredag 14 november 2008 11:25
Ort: Göteborg

Re: M28 738 + 702 i Lana.

Inlägg av alex87 »

Och ibland går de även som övningsvagnar :D
Bild
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Nupski
Inlägg: 795
Blev medlem: lördag 27 november 2004 14:42
Ort: Nangijala

Re: M28 738 + 702 i Lana.

Inlägg av Nupski »

Harald skrev:Nja, kontaktorerna sitter allt kvar. De behövs för att gruppera motorerna och koppla i och ur motstånden. Det som har bytts mot en PLC är styrsystemet som styr kontaktorerna. Orginalsystemet i M28 är ett analogt system uppbyggt med transistorer, resistorer och kondensatorer. Det har alltså bytts mot ett digitalt system. PLC uttydes Programmable Logic Controller. Programmerbart styrsystem brukar man säga på svenska.

Förlåt felciterade min egen hjärna :oops: . Tänkte rätt men skrev fel ett vanligt fenomen tänkte på elektroniken men skrev kontaktor.
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: M28 738 + 702 i Lana.

Inlägg av Harald »

Det förlåter jag så gärna när du skrev så uppskattande om PLC-styrningen. :D

Synd att inte alla M28 fick PLC-styrningen, men när det skulle ha beslutats trodde man väl att de snart skulle skrotas.
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9753
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: M28 738 + 702 i Lana.

Inlägg av 2763 »

Harald skrev: Synd att inte alla M28 fick PLC-styrningen, men när det skulle ha beslutats trodde man väl att de snart skulle skrotas.
De senaste 15 åren har det väl gällt att M28 skall skrotas inom fem år. Det gäller fortfarande. :-)

//T
Med reservation för tyckfel.
Nupski
Inlägg: 795
Blev medlem: lördag 27 november 2004 14:42
Ort: Nangijala

Re: M28 738 + 702 i Lana.

Inlägg av Nupski »

Harald skrev:Det förlåter jag så gärna när du skrev så uppskattande om PLC-styrningen. :D

Synd att inte alla M28 fick PLC-styrningen, men när det skulle ha beslutats trodde man väl att de snart skulle skrotas.
Jo PLC ombyggnaden vart ju lyckad och dessa vagnar är ju bland de bättre pedalvagnarna att köra. Det enda som var lite stök i början var att inte glömma környckeln 8), signum för PLC vagnarna.

Bild

Ombyggda jag känner till ur minnet 715, 729, 738, 745, 747, 754 samt 763, det borde vara en till för minnet säger 8. Alla förutom 715 har parallellsvängdörrar istället för knuffdörrar, gula väggpaneler med grå fond, grön tygklädsel på stolarna samt lysrörsbelysning istället för glödlampor i taket. Så för mig så får man gärna bygga om resten så man kan slippa trampa m29.
Användarens profilbild
alex87
Inlägg: 1208
Blev medlem: fredag 14 november 2008 11:25
Ort: Göteborg

Re: M28 738 + 702 i Lana.

Inlägg av alex87 »

Du glömde 730 och 749 :D
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Mr_T6
Inlägg: 38
Blev medlem: onsdag 26 augusti 2009 22:11

Re: M28 738 + 702 i Lana.

Inlägg av Mr_T6 »

Vagn 766 också, eller ?
Dessa 10 har också något mer som gör att de är lämpliga som vagn 1, vilket övriga 28:or inte bör göra.
Användarens profilbild
alex87
Inlägg: 1208
Blev medlem: fredag 14 november 2008 11:25
Ort: Göteborg

Re: M28 738 + 702 i Lana.

Inlägg av alex87 »

Nä 766 är en vanlig M28, dock det du nämner så har alla PLC samt 766 en biljettmaskin ombord så resenärer kan köpa biljett antingen med mynt eller kort.
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: M28 738 + 702 i Lana.

Inlägg av Harald »

Fast det köptes in 10 PLC:er för ändamålet, men det kan ju hända att den tionde blev liggande.
Nupski
Inlägg: 795
Blev medlem: lördag 27 november 2004 14:42
Ort: Nangijala

Re: M28 738 + 702 i Lana.

Inlägg av Nupski »

alex87 skrev:Du glömde 730 och 749 :D
Just det ja. 749 har en brokig historia den började sitt liv som provbänk åt ASEA med tyristorstyrning, man kan fortfarande idag se detta bla på "gälar" vid skåpet vid dörr 1, detta verkar inte varit något lyckat projekt då vagnen lades i malpåse och byggdes om till "vanlig" m28, kom i trafik som "vanlig" 1973.
Mr_T6 skrev:Vagn 766 också, eller ?
Dessa 10 har också något mer som gör att de är lämpliga som vagn 1, vilket övriga 28:or inte bör göra.
alex87 skrev:Nä 766 är en vanlig M28, dock det du nämner så har alla PLC samt 766 en biljettmaskin ombord så resenärer kan köpa biljett antingen med mynt eller kort.
766 har just genomgått mindre renovering och är den ända "vanliga" med myntmaskin den är även utrustad med den nya fordonsdatorn "iTid" som börjar dyka upp i pedalisarna. De som vart inne på mindre renovering nu är som följer 729, 766, 711 samt 708. Så 729 är den ända PLC vagnen med den ny gamla lacken resten av PLC vagnarna har GS 76 lack.
Mr_T6
Inlägg: 38
Blev medlem: onsdag 26 augusti 2009 22:11

Re: M28 738 + 702 i Lana.

Inlägg av Mr_T6 »

Tack Alex87, Nupski och Harald för klargörandena!
Det är väl troligt att det är just dessa 10 M28:or som kommer att vara kvar längst av alla M28:or, bortsett från kollisonsrisker etc. Eller?
Kloker
Inlägg: 199
Blev medlem: söndag 01 januari 2006 15:02

Re: M28 738 + 702 i Lana.

Inlägg av Kloker »

Är det tänkt att samtliga M28 ska vara tagna ur trafik när M32 465 börjar rulla på våra gator?
Användarens profilbild
Martin
Inlägg: 1572
Blev medlem: fredag 02 maj 2003 23:47
Ort: Hjärtat av Bohuslän

Re: M28 738 + 702 i Lana.

Inlägg av Martin »

Kul att se två vagnar i den gamla färgsättningen ihopkopplade, bara det är värt en bild!
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Användarens profilbild
alex87
Inlägg: 1208
Blev medlem: fredag 14 november 2008 11:25
Ort: Göteborg

Re: M28 738 + 702 i Lana.

Inlägg av alex87 »

Bara jag som tror att om 40år så kommer det fortfarande rulla runt M28 i trafik i Göteborg? även om 3e världskriget skulle bryta ut så kommer M28 leva 4ever :D
Inget förvånar mig längre.
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: M28 738 + 702 i Lana.

Inlägg av Harald »

alex87 skrev:Bara jag som tror att om 40år så kommer det fortfarande rulla runt M28 i trafik i Göteborg?
Så länge tror jag inte de kommer att finnas kvar, men det är nog inte uteslutet att en del av dem kommer att kunna fira 50-årsdagen i trafik på Göteborgs gator. Dit är det väl drygt fem år, så snart kanske vi ska börja fundera på lämpliga festligheter. :D
Användarens profilbild
Martin
Inlägg: 1572
Blev medlem: fredag 02 maj 2003 23:47
Ort: Hjärtat av Bohuslän

Re: M28 738 + 702 i Lana.

Inlägg av Martin »

Harald skrev:
alex87 skrev:Bara jag som tror att om 40år så kommer det fortfarande rulla runt M28 i trafik i Göteborg?
Så länge tror jag inte de kommer att finnas kvar, men det är nog inte uteslutet att en del av dem kommer att kunna fira 50-årsdagen i trafik på Göteborgs gator. Dit är det väl drygt fem år, så snart kanske vi ska börja fundera på lämpliga festligheter. :D
Jag kan bara instämma i Haralds prognos, fast det är väl mer osäkert om M29 kommer fira 50 år som trafikvagn...
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
hej
Inlägg: 1727
Blev medlem: onsdag 12 juli 2006 19:12
Ort: Göteborg

Re: M28 738 + 702 i Lana.

Inlägg av hej »

Det senaste om när M28orna tas ur trafik stod att läsa i GP idag.
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.311 ... -miljarder
Det verkar alltså som de kommande 25 vagnarna endast kommer att klara av trafikökningen vilket gör att M28 blir kvar till nästa omgång av nya vagnar som verkar bli i samband med en ny upphandling, alltså blir de nog kvar minst tio år till. De borde i så fall bli den modell som längst rullat i ordinarie trafik...
Kloker
Inlägg: 199
Blev medlem: söndag 01 januari 2006 15:02

Re: M28 738 + 702 i Lana.

Inlägg av Kloker »

hej skrev:Det senaste om när M28orna tas ur trafik stod att läsa i GP idag.
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.311 ... -miljarder
Det verkar alltså som de kommande 25 vagnarna endast kommer att klara av trafikökningen vilket gör att M28 blir kvar till nästa omgång av nya vagnar som verkar bli i samband med en ny upphandling, alltså blir de nog kvar minst tio år till. De borde i så fall bli den modell som längst rullat i ordinarie trafik...
Finns det inte en option på ytterligare 55 M32? (Utöver den nuvarande beställningen på 40+25 vagnar)
Skriv svar