Sida 1 av 2
S som i spårvagn, T som i tunnelbana, L som i ...
Postat: tisdag 09 februari 2010 13:26
av Olle
Varför stå det S för spårvagn på denna skylt när de skivit L som i Lokal Bana på linjekartorna? Är äntligen ett förnuftstagande på G?

lle.
Re: S som i spårvagn, T som i tunnelbana, L som i ...
Postat: tisdag 09 februari 2010 14:24
av LÅ1
Det där är väl en sådan där fråga som brukar kategoriseras som "bra fråga"!
Men SL är ju inte känt för att vara konsekvent i sådana här sammanhang. Åtminstone inte över tiden. Sedan en tid tillbaka har man börjat använda begreppet lokalbana för all spårtrafik som inte är T-bana. Eller finns det undantag?
Men snart finns det nog anledning att införa spårväg som ett tredje begrepp. Det passar sig bättre för Spårväg City. Och jag skulle då definitivt vilja att Tvärbanan föll inom det begreppet. Kanske kan man dra gränsen vid om man endast kör på helt egna banvallar eller om man blandar tågen med bilar och andra fordon. Detta skulle då förstås leda till att Nockebybanan och Tvärbanan blev olika trafikslag men körs med likadana vagnar. Förvirrande?
Hur ser motsvarande bussskyltar ut vid Nockebybanan? L- eller S-symbol? Vid Roslagsbanan och Saltsjöbanan antar jag att det är L-symbolen som gäller!
Re: S som i spårvagn, T som i tunnelbana, L som i ...
Postat: tisdag 09 februari 2010 16:48
av Patrick
Jag håller med! Dags att renodla dessa förkortningar. Viktigt att separera Spårvagnar från Lokalbanorna då införandet av spårvagnslinjer ökar! Dessutom vill inte jag kalla Spårvagn City för lokalbana.
T = Tunnelbana
B = Buss
S = Spårvagnar (typ Spårvagn City, Tvärbanan och Nockebybanan)
L = Lokalbanor (Typ Roslagsbanan, Saltsjöbanan och t.v. Lidingöbanan)
J = Järnväg (Pendeltågen)
Re: S som i spårvagn, T som i tunnelbana, L som i ...
Postat: tisdag 09 februari 2010 17:54
av Karsten
LÅ1 skrev:
Hur ser motsvarande bussskyltar ut vid Nockebybanan? L- eller S-symbol? Vid Roslagsbanan och Saltsjöbanan antar jag att det är L-symbolen som gäller!
Jag skulle tro att "J" är vanligast på RB och SB.
Re: S som i spårvagn, T som i tunnelbana, L som i ...
Postat: tisdag 09 februari 2010 19:18
av Thomas Lange
Karsten skrev:
Jag skulle tro att "J" är vanligast på RB och SB.
Liksom för pendeltågen.
Re: S som i spårvagn, T som i tunnelbana, L som i ...
Postat: tisdag 09 februari 2010 19:28
av Henrik Schütz
Och på Lidingö
HS
Re: S som i spårvagn, T som i tunnelbana, L som i ...
Postat: tisdag 09 februari 2010 20:19
av 2763
Henrik Schütz skrev:Och på Lidingö
HS
Fast det borde det inte vara... längre...
/T
Re: S som i spårvagn, T som i tunnelbana, L som i ...
Postat: tisdag 09 februari 2010 21:12
av LÅ1
Vad står det på skylten för ersättningsbussar för hissar och rulltrappor? Förekommer väll vid Liljeholmen resp. Alby, tror jag! Finns det fler sådana udda transportslag som ersätts med bussar? Misstänker att hiss-stopp vid Kungsklippan (T-Rådhuset) inte medför bussersättning.
Är ganska säker på att det står H vid Liljeholmen.
Re: S som i spårvagn, T som i tunnelbana, L som i ...
Postat: tisdag 09 februari 2010 21:26
av bruse
Re: S som i spårvagn, T som i tunnelbana, L som i ...
Postat: onsdag 10 februari 2010 20:39
av besa
Är verkligen "tvärbanan" en spårväg. Med sådan avser jag då man styr växlarna lokalt från vagnen. Sköts allt centralt från ett ställverk ställer jag mig frågande om det kan klassas som "spårväg".
besa
Re: S som i spårvagn, T som i tunnelbana, L som i ...
Postat: onsdag 10 februari 2010 20:55
av daniel_s
besa skrev:Är verkligen "tvärbanan" en spårväg. Med sådan avser jag då man styr växlarna lokalt från vagnen. Sköts allt centralt från ett ställverk ställer jag mig frågande om det kan klassas som "spårväg".
besa
Tvärbanan är spårväg. Att växlarna är centralt omläggningsbara saknar betydelse i sammanhanget, även Nockebybanan och Lidingöbanan (som numera är spårväg) har sådana anläggningar.
Re: S som i spårvagn, T som i tunnelbana, L som i ...
Postat: onsdag 10 februari 2010 21:13
av besa
Om den motiveringen bortfaller blir definitionsfrågan något knepigare.
besa
Re: S som i spårvagn, T som i tunnelbana, L som i ...
Postat: onsdag 10 februari 2010 21:41
av bruse
Det är ju lätt att tro att Tvärbanan är en höghastighetsjärnväg med tanke på den överbyggda kontaktledningen.
Re: S som i spårvagn, T som i tunnelbana, L som i ...
Postat: onsdag 10 februari 2010 21:48
av daniel_s
Ingenting är oklart, Tvärbanan är en spårväg och sedan är det inte mer med det.
Visst kan vi ha en diskussion om huruvida Tvärbanan är en "riktig" spårväg, precis som man kan diskutera huruvida Volvo är en "riktig" bil eller huruvida den och den kändisen är en "riktig" kändis.
Re: S som i spårvagn, T som i tunnelbana, L som i ...
Postat: onsdag 10 februari 2010 22:45
av Olle
daniel_s skrev:Ingenting är oklart, Tvärbanan är en spårväg och sedan är det inte mer med det.
Visst kan vi ha en diskussion om huruvida Tvärbanan är en "riktig" spårväg, precis som man kan diskutera huruvida Volvo är en "riktig" bil eller huruvida den och den kändisen är en "riktig" kändis.
Det är det som man i gamla tider brukade kalla "en diskussion om längden på påvens skägg". Alltså att diskutera nått som var helt utan reelt värde, bara för diskuterandets skull.

lle.
Re: S som i spårvagn, T som i tunnelbana, L som i ...
Postat: torsdag 11 februari 2010 7:44
av Harald
Nu är vi i den lyckliga (?) situationen att vi inte behöver bry våra vackra huvuden med vad tvärbanan är. Det finns en tillsynsmyndighet som har bestämt att den är en spårväg och således är den en spårväg.
Re: S som i spårvagn, T som i tunnelbana, L som i ...
Postat: torsdag 11 februari 2010 9:44
av Henrik Schütz
Samma tillsynsmyndighet hävdar också att tunnelbana är en spårväg utan plankorsningar. Är då Tunnelbanan i Stockholm en spårväg?
HS
Re: S som i spårvagn, T som i tunnelbana, L som i ...
Postat: torsdag 11 februari 2010 9:45
av LÅ1
Harald skrev:Nu är vi i den lyckliga (?) situationen att vi inte behöver bry våra vackra huvuden med vad tvärbanan är. Det finns en tillsynsmyndighet som har bestämt att den är en spårväg och således är den en spårväg.
Sant, men det hindrar inte SL från att kalla den lokalbana i all sin kommunikation med allmänheten.
Re: S som i spårvagn, T som i tunnelbana, L som i ...
Postat: torsdag 11 februari 2010 10:18
av daniel_s
Henrik Schütz skrev:Samma tillsynsmyndighet hävdar också att tunnelbana är en spårväg utan plankorsningar. Är då Tunnelbanan i Stockholm en spårväg?
HS
Min favoritfråga, tunnelbanan är givetvis en spårväg eftersom den har ärvt hästspårvägens ledningskultur i rakt nedstigande led! Men åter till tillsynsmyndigheten, var någonstans påstår den det?
Re: S som i spårvagn, T som i tunnelbana, L som i ...
Postat: torsdag 11 februari 2010 11:35
av Harald
daniel_s skrev:Henrik Schütz skrev:Samma tillsynsmyndighet hävdar också att tunnelbana är en spårväg utan plankorsningar. Är då Tunnelbanan i Stockholm en spårväg?
HS
Min favoritfråga, tunnelbanan är givetvis en spårväg eftersom den har ärvt hästspårvägens ledningskultur i rakt nedstigande led! Men åter till tillsynsmyndigheten, var någonstans påstår den det?
Vad betyder "tillsynsmyndigheten hävdar"? Står det i tillståndet att det är en "spårväg utan plankorsningar"? eller är det bara någon tjänsteman hos myndigheten som beskriver tunnelbana på detta sätt?
Lagen skiljer mellan "tunnelbana" och "spårväg" och den föreskriver att "Tillsynsmyndigheten bestämmer om en spåranläggning är tunnelbana eller spårväg." Det som är avgörande är givetvis vad som står i tillståndet att driva spåranläggningen, inte vad någon enskild tjänsteman tycker. Utöver dessa två finns förstås järnväg som har en egen lagstiftning. Några fler juridiska kategorier finns inte. Om man sedan i sin marknadsföring väljar att kalla en bana för lokalbana, tvärbana, sillabana eller vad det vara må så kan man förstås göra det, men juridiskt finns bara järnväg, spårväg och tunnelbana, och som sagt är det tillsynsmyndigheten som bestämmer vad det är.
I förarbetena till järnvägssäkerhetslagen gjordes ett försök att definiera spårväg och tunnelbana. Spårväg definierades som en särskild anläggning som var avsedd huvudsakligen för lokal persontrafik och tunnelbana som en sådan anläggning som var helt avskild från annan trafik. Möjligen är det detta som spökar i någon tjänstemans hjärna, men definitionen kom aldrig in i lagen, utan i stället valde man att låta tillsynsmyndigheten bestämma.