Fler pendelstationer i Östergötland
Postat: torsdag 04 september 2003 5:11
Norrköpings kommun vill se fler pendeltågsstationer i Östergötland. Man har kommit längst med stationen i Kimstad för vilken en förstudie utförts av TriVector. Själva studien säger inte så mycket, men att ambitionen är att öppna stationen snarast råder det inget tvivel om.
Man tänker sig dessa stationer mellan Norrköping och Linköping (med redan befintliga stationer i versaler):
NORRKÖPING - Eksund - Kimstad - Norsholm - Gistad - LINGHEM - LINKÖPING (- Malmslätt - VIKINGSTAD - MANTORP - MJÖLBY). (Tillägget inom parentes är inte en del av Norrköpings vision, men väl Linköpings.)
I både Norrköping och Linköping omnämner man sig själva som "den fjärde storstadsregionen". Själv tycker jag det är en ganska korkad slogan. Det för dock det goda med sig att man faktiskt satsar på kollektivtrafiken i länet. Åtminstone mellan Norrköping och Linköping.
Pendeltåg var tjugonde minut, expressbusar en gång i timmen under hela dagen, var tjugonde minut i rusningen och ofta med flera fordon per tur. Kan man mer begära?
Det skulle då vara ett förverkligande av den spännande visionen att köra duospårvagnar mellan de båda städerna. Politikerna har ju en vision om att studenterna ska kunna ta sig från Skvallertorget/Campus i Norrköping till Universitetssjukhuset och Campus Valla (och Mjärdevi) i Linköping med spårvagn och utan byte.
Om än kanske inte så realistisk så är ju visionen i alla fall spännande. Kanhända mynnar det ut i separata spårvagnssystem i Norrköpnig och Linköping med snabba och täta tågförbindelser mellan städerna. För ren förortstrafik finns det inom Norrköpings kommun visioner om duospårväg mellan Norrköping och Åby, Norrköping och Kimstad - Skärblacka - Finspång och Norrköping och Söderköping.
Nu återstår det bara att slanta upp det som behövs.
Man tänker sig dessa stationer mellan Norrköping och Linköping (med redan befintliga stationer i versaler):
NORRKÖPING - Eksund - Kimstad - Norsholm - Gistad - LINGHEM - LINKÖPING (- Malmslätt - VIKINGSTAD - MANTORP - MJÖLBY). (Tillägget inom parentes är inte en del av Norrköpings vision, men väl Linköpings.)
I både Norrköping och Linköping omnämner man sig själva som "den fjärde storstadsregionen". Själv tycker jag det är en ganska korkad slogan. Det för dock det goda med sig att man faktiskt satsar på kollektivtrafiken i länet. Åtminstone mellan Norrköping och Linköping.
Pendeltåg var tjugonde minut, expressbusar en gång i timmen under hela dagen, var tjugonde minut i rusningen och ofta med flera fordon per tur. Kan man mer begära?
Det skulle då vara ett förverkligande av den spännande visionen att köra duospårvagnar mellan de båda städerna. Politikerna har ju en vision om att studenterna ska kunna ta sig från Skvallertorget/Campus i Norrköping till Universitetssjukhuset och Campus Valla (och Mjärdevi) i Linköping med spårvagn och utan byte.
Om än kanske inte så realistisk så är ju visionen i alla fall spännande. Kanhända mynnar det ut i separata spårvagnssystem i Norrköpnig och Linköping med snabba och täta tågförbindelser mellan städerna. För ren förortstrafik finns det inom Norrköpings kommun visioner om duospårväg mellan Norrköping och Åby, Norrköping och Kimstad - Skärblacka - Finspång och Norrköping och Söderköping.
Nu återstår det bara att slanta upp det som behövs.