CityRail lokaltåg i Sydney, NSW / Australien

Visa bilder på övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

CityRail lokaltåg i Sydney, NSW / Australien

Inlägg av Olle »

Lite blder från nyårshelgen som till stor del ägnades åt att ta sej fram med lokaltåg i värmen i Sydney. Vi bodde på ett trevligt hotell ute i Parramatta eftersom hotellrumspriserna är skyhöga i Sydney under nyårshelgen. Säkerligen en miljon åskådare var i stan vid årsskiftet och såg fyrverkerierna. Och med detta rusar hotellrumspriserna i höjden. När vi var här för 22 år sedan var många pendeltåg bruna och gamla. Nu var det många nya tåg och alla var försedda med kyla. Tyvärr går tågen sakta men de är fulla stora delar av dygnet. Kul att det verkar som om varje linje har separata spår vilket gör att det är 4 - 6 spår på många linjer. Vi bodder vid en liten sidolinje som är enkelspårig med något mötesspår.

Vi börjar med lite bilder från luften, då vi kom med Viva Macaus 767a från Macau efter en nattflygning.


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild



Men innan vi tar vår hyrda bil och drar mot Canberra och The Outback mellan Wagga Wagga och Eucha så ska vi hinna med både monorailbanan, traktortåg, spårvägsmuséet i Loftus och den nya spårvägen i Sydney.

:D lle.
Senast redigerad av Olle den måndag 01 februari 2010 22:52, redigerad totalt 1 gånger.
:-)lle
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2932
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Re: CityRail lokaltåg i Sydney, NSW / Australien

Inlägg av Ulrik Berggren »

Härligt, väcker mycket nostalgiska känslor till liv! Carlingfordlinjen är ganska charmig jämfört med Bondi-linjen som jag bode i för snart två decennier sedan. Men hur går det med planerna på att förlänga den förra till kommuncentret Baulkham Hills? Den fanns med som planerad på kartor jag såg för en 6-7 år sedan. Och hur har det gått med bussbanan Parramatta - Liverpool?

Du åkte in dieseltåget söderut från Wollongong mot Nowra? Den banan har ju några ganska diggabla broar längs kusten... :D
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: CityRail lokaltåg i Sydney, NSW / Australien

Inlägg av Olle »

Ulrik Berggren skrev:Härligt, väcker mycket nostalgiska känslor till liv! Carlingfordlinjen är ganska charmig jämfört med Bondi-linjen som jag bode i för snart två decennier sedan. Men hur går det med planerna på att förlänga den förra till kommuncentret Baulkham Hills? Den fanns med som planerad på kartor jag såg för en 6-7 år sedan. Och hur har det gått med bussbanan Parramatta - Liverpool?

Du åkte in dieseltåget söderut från Wollongong mot Nowra? Den banan har ju några ganska diggabla broar längs kusten... :D
Vi bodde i Parramatta och var många gånger vid den stationen, men jag såg inga bussar med småhjul på sidorna (som i Adelaide) och heller ingen bussbana (som i Brisbane utefter motorvägen).

Ingen tur med tåg längre sträckor heller, eftersom jag inte var där med järnvägsdiggare utan bara helt "normala" människor som gärna åker tåg ett tag men inte långt och utan mål. Det får bli nästa gång. För Australien är alltid värt ett besök.

:D lle.
:-)lle
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5519
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: CityRail lokaltåg i Sydney, NSW / Australien

Inlägg av kildor »

Trevliga bilder!

CityRail är en spännande hybrid mellan regionaltåg, pendeltåg och tunnelbana. Jag vill minnas att man hört och sett en hel del kritik angående tågens punktlighet...
Skriv svar