Den "klassiska" ringlinjen är inte längre en ringlinje

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
spårlasse
Inlägg: 1916
Blev medlem: måndag 02 november 2009 23:24

Den "klassiska" ringlinjen är inte längre en ringlinje

Inlägg av spårlasse »

Eftersom många på forumet här är så förtjusta i ringlinjer :) så kan det vara värt att kommentera att circle line i London sedan den 13 december har upphört som ringlinje. Den går förvisso hela ringen runt om man ser till stationerna, men utgår från Hammersmith medsols runt fram till Edgware Road och omvänt. Konstigt egentligen att man väntar så pass länge med att genomföra denna förändring som man gjort. På detta sätt går det förstås mycket lättare att hålla tiderna, särskilt som ju trafiken längs linjen skall samordnas med 2 olika varianter på District line, fyra varianter på Metropolitan line samt förstås Hammersmith & City line. Så har man då slutligen även i London upptäckt att det inte fungerar och är för störningskänsligt. Visst blir det ett byte för de som kommer medsols längs linjen och skall vidare mot Liverpool street och tvärtom, men samtidigt har man ju haft så stor tidsmarginal vid Edgware Road, där för att någorlunda kunna hämta in förseningar, att man nästan alltid ändå kunnat byta till tåget på andra plattformen och tjäna in några minuter...
Användarens profilbild
bark
Inlägg: 1738
Blev medlem: tisdag 02 maj 2006 11:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Den "klassiska" ringlinjen är inte längre en ringlinje

Inlägg av bark »

Här finns en geografisk karta på den GAMLA sträckningen: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... e_Line.png
Senast redigerad av bark den söndag 10 januari 2010 15:34, redigerad totalt 1 gånger.
Mr_T6
Inlägg: 50
Blev medlem: onsdag 26 augusti 2009 22:11

Re: Den "klassiska" ringlinjen är inte längre en ringlinje

Inlägg av Mr_T6 »

Men kartan som Bark hänvisar till visar den gamla linjesträckningen.
Användarens profilbild
bark
Inlägg: 1738
Blev medlem: tisdag 02 maj 2006 11:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Den "klassiska" ringlinjen är inte längre en ringlinje

Inlägg av bark »

Mr_T6 skrev:Men kartan som Bark hänvisar till visar den gamla linjesträckningen.
Jäklar så genant. Nytt försök: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... e_Line.svg
Användarens profilbild
Stefan B
Inlägg: 617
Blev medlem: söndag 01 september 2002 11:09
Ort: Bagarmossen

Re: Den "klassiska" ringlinjen är inte längre en ringlinje

Inlägg av Stefan B »

Hej!

Apropå detta ämne: var finns det kvar reella ringlinjer med spårbunden trafik i stadstrafik i världen idag?

I Europa vet jag bara att jag åkt med en spårvägsringlinje, i Wroclaw (Breslau) för några år sedan, där linje 0 (diggabelt nummer) var ringlinje. Tror också att det finns åtminstone en tunnelbaneringlinje i Madrid. Vad mer?

Stefan B
Användarens profilbild
Karsten
Inlägg: 1481
Blev medlem: måndag 13 september 2004 23:54
Ort: Österåker - mer än bara en anstalt!

Re: Den "klassiska" ringlinjen är inte längre en ringlinje

Inlägg av Karsten »

Wien har väl ringlinje med spårvagn? Linje 0 och 1?
Åke Nergell
Inlägg: 29
Blev medlem: måndag 02 september 2002 8:57

Re: Den "klassiska" ringlinjen är inte längre en ringlinje

Inlägg av Åke Nergell »

Wien hade två ringlinjer på senare år, linje 1 och 2, men de fick en annan linjedragning 2008. http://diepresse.com/home/panorama/oest ... 1/index.do
I dag finns det en turistringlinje i Wien. http://www.wienerlinien.at/media/files/ ... _11826.pdf

Turistringlinjer finns exempelvis i Melbourne http://goaustralia.about.com/od/melbour ... letram.htm
och i Christchurch http://www.tram.co.nz/Christchurch-Tram ... 6947_.html

En "äkta" ringlinje är dock tunnelbanan i Glasgow. http://en.wikipedia.org/wiki/Glasgow_Subway

Åke Nergell
Åke Nergell
Inlägg: 29
Blev medlem: måndag 02 september 2002 8:57

Re: Den "klassiska" ringlinjen är inte längre en ringlinje

Inlägg av Åke Nergell »

Det finns en del videoklipp på YouTube från tunnelbanan i Glasgow. Sök på "Glasgow & subway".
Bland annat detta http://www.youtube.com/watch?v=f23s4Xbqnek
och detta http://www.youtube.com/watch?v=gukzfiwv ... re=related

I dag har man spårförbindelse med vagnhall och verkstad, men tidigare använde man en kran/hiss för att vinscha upp och ner vagnar till trafikspåren.

Åke Nergell
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg
Inlägg: 1998
Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
Ort: Oslo

Re: Den "klassiska" ringlinjen är inte längre en ringlinje

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

Wien har lagt ned sin ringlinje. Helsinki har to. Osijek hadde en, men her har det blitt bygd en linjeforlengelse, så jeg vet ikke hvordan det kjøres der i dag. Düsseldorf har en "falsk" ringlinje ved at vognene vender i samme slinge i begge ender av linjen. Ellers fantes de fleste ringlinjer i Sovjet, men jag vet inte hur mange som finnes kvar. Moskva har en. Moskva, Beijing, Tokyo har også T-baneringlinjer.
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5549
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Den "klassiska" ringlinjen är inte längre en ringlinje

Inlägg av kildor »

S-Bahn i Berlin!
Användarens profilbild
Stefan B
Inlägg: 617
Blev medlem: söndag 01 september 2002 11:09
Ort: Bagarmossen

Re: Den "klassiska" ringlinjen är inte längre en ringlinje

Inlägg av Stefan B »

...man skäms...glömma Helsingfors och tunnelbanan i Glasgow... Även Tokyo har väl vill jag minnas en ringbana i sitt enorma nät.

Men när det gäller spårvägslinjer är det extra intressant med finnarna, de inrättade ju en ny ringlinje (7:an) i modern tid. Där verkar alltså inte de "sanningar" gälla som lett till nedläggning av ringlinjerna i andra städer?

SB
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg
Inlägg: 1998
Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
Ort: Oslo

Re: Den "klassiska" ringlinjen är inte längre en ringlinje

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

S-Banen i Berlin er vel ingen riktig ringlinje. Den kommer vel utenfra, tar en runde og forsvinner ut igjen.
Magnus Ahltorp
Inlägg: 542
Blev medlem: måndag 03 februari 2003 15:29

Re: Den "klassiska" ringlinjen är inte längre en ringlinje

Inlägg av Magnus Ahltorp »

Nagoya har en tunnelbaneringlinje, 名城線 (Meijo-linjen).
Erland
Inlägg: 248
Blev medlem: torsdag 11 december 2003 21:24
Ort: Stockholm

Re: Den "klassiska" ringlinjen är inte längre en ringlinje

Inlägg av Erland »

Nils Carl Aspenberg skrev:S-Banen i Berlin er vel ingen riktig ringlinje. Den kommer vel utenfra, tar en runde og forsvinner ut igjen.
Linjerna S41 och S42 är ringlinjer, medurs respektive moturs runt central Berlin.
spårlasse
Inlägg: 1916
Blev medlem: måndag 02 november 2009 23:24

Re: Den "klassiska" ringlinjen är inte längre en ringlinje

Inlägg av spårlasse »

Stefan B skrev:
Men när det gäller spårvägslinjer är det extra intressant med finnarna, de inrättade ju en ny ringlinje (7:an) i modern tid. Där verkar alltså inte de "sanningar" gälla som lett till nedläggning av ringlinjerna i andra städer?

SB
Är det någon som vet hur det fungerar i Helsingfors? Ser man på tidtabellen verkar det ju bara vara ett fåtal regleringsminuter inlagda för varje varv...Men det är klart att det finns ju naturligtvis flera aspekter av detta. En linje på en bana med relativt lågt trafikunderlag och stor kapacitet, samt få andra linjer som delar bana (samt går på egen banvall) har förstås större möjlighet att hålla tiderna och i sådana fall behöver man ju bara gardera sig för "trafikhändelser" av olika slag (kommer på rak hand inte ihåg exakt hur det ser ut i Helsingfors- men har väl ändå uppfattat det som en ganska "lugn" spårvagnsstad). I övrigt är väl det stora problemet med ringlinjer att systemet kräver regleringstid längs sträckan (om det ska ge samma stabilitet som linjer med "ändar". Detta uppfattas ofta som störande av passagerarna. Har man någongång åkt i Wien eller London (i historisk tid får man väl tillägga nu) under icke-rustningstid, så känns det rätt jobbigt när vagnen har fått stå och reglera i 5-6 minuter vid en hållpats/station som av passageraren uppfattas vara mitt ute på linjen, men som gjorts till trafikbolagets regleringsplats... Ibland kan det dock finnas naturliga sådana platser och då fungerar det. Det flesta bussringlinjer är ju uppbyggda på sådant sätt - det vill säga de utgår från ett centrum eller tågstation och återvänder dit, som då också är startpunkten eller målet för flertalet resande. I sådana fall går det ju utmärkt att ha ringlinjer även för spårvagnar. Då kan man ju ha rätt lång regleringstid (över 10 minuter vilket rimligtvis behövs) utan att det drabbar passagerarna och det finns marginaler att relativt lätt köra in förseningar därefter. Om spårvagnen är bygd med förarhytt i båda ändar har ju en sådan linje lika bra vändmöjligheter längs linjen, som en vanlig vändande (under förutsättning att det finns växlar mellan spåren förstås). Sedan kan man ju tänka för framtiden att med all modern datateknik, borde det ju gå att få ett system som kan lösa trafikhändelser på ett smartare sätt, än att alla tåg måste in i sin ursprungliga tidslucka och vem vet, kanske kan det innebära en renässans för ringlinjerna?
Skriv svar