Sida 1 av 2

Nyboda 1970-talet

Postat: torsdag 07 januari 2010 22:35
av Lennart Hjelm.
image041x.jpg
image041x.jpg (96.67 KiB) Visad 4512 gånger
:o

Re: Nyboda 1970-talet

Postat: torsdag 07 januari 2010 22:59
av Jan_Bäckström
Ett av de blivande vagnparen för Saltsjöbanan minsann! Bilden borde därmed vara tagen på vintern/våren 75-76?!

/ Janne

Re: Nyboda 1970-talet

Postat: fredag 08 januari 2010 0:55
av Robban Ftm
Wohooo :D
Niiiiice det här är trevligt att se meeeera
/R

Re: Nyboda 1970-talet

Postat: fredag 08 januari 2010 12:18
av Lennart Hjelm.
image145x.jpg
image145x.jpg (142.48 KiB) Visad 4353 gånger
:roll:

Re: Nyboda 1970-talet

Postat: fredag 08 januari 2010 12:26
av Claes-Göran Kaselli
Fin bild vid gamla spårvägsstationen.
Den hade platsat fint i artikeln om Slakthuset!

CGK

Re: Nyboda 1970-talet

Postat: fredag 08 januari 2010 14:49
av Tramman
Jag har alltid undrat:
Varför tog man bort mitten dörrarna på Saltsjöbane vagnarna?
Och hur tror ni det skulle vara om vagnarna rullade så här i t-banan?

Re: Nyboda 1970-talet

Postat: fredag 08 januari 2010 15:45
av daniel_s
Tramman skrev:Jag har alltid undrat:
Varför tog man bort mitten dörrarna på Saltsjöbane vagnarna?
För att få fler sittplatser. På samma sätt gjorde man på GL:s (Göteborg) och VL:s (Västmanland) X10-fordon (numera X11).
Tramman skrev:Och hur tror ni det skulle vara om vagnarna rullade så här i t-banan?
Tja, stationsuppehållen skulle ta längre tid men fler skulle få sittplats.

Re: Nyboda 1970-talet

Postat: fredag 08 januari 2010 16:22
av Henrik Schütz
Men daniel då!, Mittdörrarna togs bort för att få färre dörrar, Eftersom saltis har fällstolar vid dörrarna så blev det inte fler sittplatser på detta vis än om mittdörrarna fått fällsitsar! :cheesygrin:

HS

Re: Nyboda 1970-talet

Postat: fredag 08 januari 2010 16:35
av B Thomas
Henrik Schütz skrev:Men daniel då!, Mittdörrarna togs bort för att få färre dörrar, Eftersom saltis har fällstolar vid dörrarna så blev det inte fler sittplatser på detta vis än om mittdörrarna fått fällsitsar! :cheesygrin:

HS
Det är väl ändå skillnad på "riktiga" sittplatser och fällstolar, och vad skulle annars syftet med färre dörrar varit? Enda anledningen jag kan komma på skulle vara förekomst av plattformar i skarpa kurvor (om det nu finns sådant, vilket jag inte vet iofs) som skulle kunna ge problem med för stort "gapp".

Re: Nyboda 1970-talet

Postat: fredag 08 januari 2010 16:36
av daniel_s
Tänkte inte på det... BÄTTRE sittplatser då! :D Och långsammare utkylning av kupén vid kyla.

(Det vore förstås intressant att veta om man beslutade om mittdörrarna och fällsätena samtidigt, eller i två steg och i så fall i vilken ordning!)

En annan lustig sak är att på detta sätt fick vagnarna färre dörr(p)ar än de gamla. I och för sig är det gamla dörrarrangemanget ganska opraktiskt eftersom det är stora tunga dörrar som öppnas inåt, men jag tror ändå att uppehållen vid småstationerna kunde gå något fortare bl a eftersom dörrförregling saknades.

PS. Visst finns det plattformar i ytterkurvor. Men det hindrade inte att man hade mittdörrar på de äldre vagnarna, möjligen ville man undvika detta. När jag tänker på saken undrar jag om jag inte läst om detta någonstans, ska kolla!

Re: Nyboda 1970-talet

Postat: fredag 08 januari 2010 17:57
av Bobban
Lite nyfiken.
Skulle det gå att koppla ihop dessa saltisvagnar med övriga Cx (C6/C14) för att tillfälligt parkera de i tex Nyboda eller Högdalen om det skulle råka bli "platsbrist" i Hammarby?
Tänker nu inte på sådana saker som att C6 och saltisvagnarna inte kan rulla på bana 1 pga av ATP, utan om det rent tekniskt skulle gå om man har vagnparet i mitten på tåget och köra de till annan depå? Laddningen skulle iofs kunna vara ett problem, men vagnarna får väl laddning via kopplen?
Och skulle det sedan i depån gå att rangera/köra från en saltisvagn med tunnelvagnar tillkopplade bakom?

Lite nyfiken som sagt. 8)

Re: Nyboda 1970-talet

Postat: fredag 08 januari 2010 19:06
av Micke Asklander
Det borde inte vara några problem att koppla Cx vagnar med C10-C11 vagnar, samma koppel och eldel är det ju.
Lägga dom som "döingar" i mitten av en transport däremot, ja det går, men vet inte hur det är med elektroniken.
Vet däremot att man rangerat med Cx vagn uppe i Högdalen när en C11 var på besök där för några år sedan.
Det hade fått sig en smäll på Saltis och reparerats i Norge tydliegn och tog svängen förbi Högdalen (via trailer) innan Saltis fick tillbaka den.
Var något jobb som gjordes på den och för att flytta, då användes Cx.
Micke

Re: Nyboda 1970-talet

Postat: söndag 10 januari 2010 1:04
av ADDE
Det svåraste är ju att köra dom utmed tunnelbanan på grund av deras "Kjolar"

Re: Nyboda 1970-talet

Postat: söndag 10 januari 2010 9:57
av Johan A
Varför har man dessa "kjolar ? Dessa är ju bara ivägen . Blir ju inte mer utryme i kupen ?

Re: Nyboda 1970-talet

Postat: söndag 10 januari 2010 11:35
av daniel_s
Johan A skrev:Varför har man dessa "kjolar ? Dessa är ju bara ivägen . Blir ju inte mer utryme i kupen ?
De finns för att inte folk ska ramla ned mellan plattformen och vagnen när tåget gör uppehåll.

Re: Nyboda 1970-talet

Postat: söndag 10 januari 2010 12:19
av besa
Snälla rara. Det trodde jag alla visste. Stlms T-bana åker ju omkring med smalspårsvagnar fast på normalspår. Orsak södertunneln som fått måttbestämma hela nätet. Saltsjöbanans vagnar däremot hade normalbredd. I stället för att bygga om alla stationer till smalspår valde man i stället att "kraga ut" smalspårsvagnarna till normalbredd. Om det blir spårvagnar måste alla stationer byggas om. Är det inte fantastiskt att Saltsjöbanan hade höga plattformar långt innan det fanns någon annan stans och att den höjd man valde är den som tunnelbanan fick låååååååååångt senare.

Re: Nyboda 1970-talet

Postat: söndag 10 januari 2010 12:26
av daniel_s
besa skrev:Är det inte fantastiskt att Saltsjöbanan hade höga plattformar långt innan det fanns någon annan stans och att den höjd man valde är den som tunnelbanan fick låååååååååångt senare.
Antagligen har väl både Saltsjöbanan och spårvägen (alltså T-banan) importerat samma standard från USA, men med närmare 60 års mellanrum.

Re: Nyboda 1970-talet

Postat: måndag 11 januari 2010 0:37
av BaardB
Lennart Hjelm. skrev:Bild

:roll:
Er dette Slakthussporet? Hvorfor transporteres vognene den veien?

Re: Nyboda 1970-talet

Postat: måndag 11 januari 2010 0:51
av daniel_s
BaardB skrev:Er dette Slakthussporet? Hvorfor transporteres vognene den veien?
Ja, tåget är här för det var den vägen som fanns från SJ till tunnelbanan (och med andra ord från tunnelbanan till Saltsjöbanan). En komplett färd från Nyboda till Neglinge bör ha sett ut så här:

Nyboda-Slussen (Östermalmstorg, Hötorget) riktningsändring
Slussen (Östermalmstorg, Hötorget) - Gullmarsplan - Slakthuset - Slakthusbanan - Älvsjö godsbangård (riktningsändring)
Älvsjö gbg - Stockholm S (riktningsändring)
Stockholm S - Skansbangården - Stadsgården - Slussen SB (riktningsändring)
Slussen SB - Neglinge

Idag skulle man i princip kunna åka via Tvärbanan i stället, dock kommer man bara till Stadsgården för sedan är spåret brutet. Men det finns billigare och bättre lastbilstransporter nu än för 30 år sedan :(

Jag vet inte åt vilket håll foran är på väg på Lennarts bild, men jag gissar godtyckligt att loket skjuter vagnarna och att man alltså är på väg från Gullmarsplan till Slakthuset (fvb Neglinge). Eller så är tåget på väg åt andra hållet, man har stannat för att låsa upp grinden till T-banan och biträdet är på väg tillbaka upp i vagnarna. Tror även att vagnarna levererades på egna hjul från Örnsköldsvik till Slakthuset.

Re: Nyboda 1970-talet

Postat: måndag 11 januari 2010 1:06
av Sparkfot
Intressant att se hur området kring Globen ändrat sig på gamla dar..