Bildvisning på forum, del 4711

Om själva Forum. Personalen försöker svara på alla frågor.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Om själva Forum. Personalen försöker svara på alla frågor.
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Bildvisning på forum, del 4711

Inlägg av M_M »

Hej igen!

Vad kommer det sig att vissa PhpBB-forum hanterar bilder bra även på "för små" skärmar, medan andra PhpBB-forum inte gör det?

Exempel på forum som inte hanterar det så bra är just detta forum, spårvägsällskapets.

Exempel på forum som hanterar det åtminstone helt okej:
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... 7&p=528533
Observera att om man minskar fönstrets bredd så att bilden inte alls ryms så anpassas de bild-lösa inläggen så att de ryms på skärmbredden, och hela bilden i bild-inlägget går att göra synlig genom att scrolla i sidled. (Att bilden i länkad tråd kanske bryter mot det forumets regler om bildstorlek är en annan och i sammahanget irrelevant sak).

Det är rätt påfrestande att på vissa bilder behöva högerklicka på varje bild, välja "kopiera bildadress", öppna en ny flik och klistra in adressen (eller alternativt högerklicka på bild och välja "visa bild" och behöva backa tillbaka till tråden).

För övrigt undrar jag om det är så att modereringen gällande bildbredd-regeln gör undantag för "kartor å sånt" eftersom t.ex. trådarna Årstaspårvägen och "TUB 3 - 90 alternativ" båda innehåller bilder som är bredare än vad 800pixels-regeln säger och åtminstone en innehåller bilder som är så breda att de inte ens ryms på en 1280x1024-skärm (då de visas i forumet).


Jag lovar, jag tjatar inte om det här för att utöva nån form av paragrafrytteri utan för att jag tycker det vore väldigt skönt om det blev nån slags ändring på detta. Jag har förut trott att det var något speciellt med just PhpBB2 som gjort det väldigt krångligt att få det att funka, men nu när jag såg att det verkar funka på ett annat PhpBB-baserat forum så verkar den teorin inte hålla.
Användarens profilbild
webmaster
Webmaster
Webmaster
Inlägg: 365
Blev medlem: torsdag 30 maj 2002 14:01
Ort: /dev/null
Kontakt:

Re: Bildvisning på forum, del 4711

Inlägg av webmaster »

Elektronikforumet kör phpBB version 2, vi kör version 3.

Jag kan hålla med dig att bildvisningen blev sämre med version 3, men jag har försökt att manuellt korrigera koden till det bättre. Bättre blev det, men tydligen inte bra. En manuell korrigering som jag måste göra varje gång en ny version kommer. Inget svårt eller tidsödande jobb, bara jag som ska komma ihåg det.

Sen får man alltid vad man betalar för.... inget.
Läs alltid FAQ:en och Reglerna först innan du frågar om Forum.
Skriv svar