Sida 1 av 1
Tåg på gatorna i Gröndal.
Postat: måndag 01 september 2003 9:59
av Reimersholme71
Är det någon som kan svara på en liten fundering?
Jag undrar väldigt varför det står "
Tåg mot Sickla Udde" på skyltarna vid hållplatserna på tvärbanan? Istället för exempelvis "
Spårvagn mot Alvik" då alltså, som det borde stå på hållplatsen mittemot.
Låter det inte mer hemtrevligt och lockande, inte så stort och skrämmande, om man säger
spårvagn istället för
tåg?
Visserligen går banan på egen banvall med betongsyll och allt nästan hela vägen, men i Gröndal är det ju "riktig" spårvagn och inte någon förortsbana. Och det går ju inte att jämföra Tvärbanan med Södra Lidingöbanan heller. Så jag undrar...
Det finns säkert stockholmsdiggare som vet?
Martin
Re: Tåg på gatorna i Gröndal.
Postat: måndag 01 september 2003 10:10
av 2763
Reimersholme71 skrev:Är det någon som kan svara på en liten fundering?
Jag undrar väldigt varför det står "
Tåg mot Sickla Udde" på skyltarna vid hållplatserna på tvärbanan? Istället för exempelvis "
Spårvagn mot Alvik" då alltså, som det borde stå på hållplatsen mittemot.
Låter det inte mer hemtrevligt och lockande, inte så stort och skrämmande, om man säger
spårvagn istället för
tåg?
Visserligen går banan på egen banvall med betongsyll och allt nästan hela vägen, men i Gröndal är det ju "riktig" spårvagn och inte någon förortsbana. Och det går ju inte att jämföra Tvärbanan med Södra Lidingöbanan heller. Så jag undrar...
Det finns säkert stockholmsdiggare som vet?
Martin
Det är ju spårvagnståg!
Precis som en lastbil+släp är ett vägtrafiktåg
/Tony
Re: Tåg på gatorna i Gröndal.
Postat: måndag 01 september 2003 10:21
av Reimersholme71
TonyM skrev:Det är ju spårvagnståg!
Precis som en lastbil+släp är ett vägtrafiktåg
/Tony
Nja... Lastbil plus släp är fortfarande en
bil. En bil får nämligen vara 24 meter lång och väga 60 ton.
Alltså, med parallellism, är ju ett multippelkört spårvagnsekipage fortfarande en spårvagn. Det fins ju till och med speciella bestämmelser för trafikanters skyldighet att lämna tåg
och spårvagn fri väg (i Trafikförordningen).
Alltså är det väl inte bara någon sorts känslomässig skillnad på tåg och spårvagn som gör att vi kallar spårvagnar för spårvagnar (de flesta som åker Tvärbanan kallar den väl för spårvagn?) utan också någon sorts legal/juridisk skillnad. Kan det vara något sådant som får SL att kalla spårvagnarna för tåg eller är det något annat skäl? Kallar dom vagnarna på Nockebybanan för tåg också?
Martin
Re: Tåg på gatorna i Gröndal.
Postat: måndag 01 september 2003 10:25
av 2763
Reimersholme71 skrev:TonyM skrev:Det är ju spårvagnståg!
Precis som en lastbil+släp är ett vägtrafiktåg
/Tony
Nja... Lastbil plus släp är fortfarande en
bil. En bil får nämligen vara 24 meter lång och väga 60 ton.
Jodå, hur förklarar du annars vägmärket "Längsta tillåtna tåglängd" som finns och då avser längden på alla fordonskombinationer, det vill säga allt från cykel+cykelkärra till långtradare (spårvagnar omfattas dock inte av det märket)
Men visst är lastbilen en bil, men det är också ett tåg om den har släp.
Dessutom får bilen vara både längre och tyngre, om det är en tillståndsgiven specialtransport (Hur skulle GA specialtransporter annars kunna köra med ett släp som är 31 meter långt)
/Tony
Re: Tåg på gatorna i Gröndal.
Postat: måndag 01 september 2003 10:42
av Reimersholme71
TonyM skrev:Jodå, hur förklarar du annars vägmärket "Längsta tillåtna tåglängd" som finns och då avser längden på alla fordonskombinationer, det vill säga allt från cykel+cykelkärra till långtradare (spårvagnar omfattas dock inte av det märket)
Men visst är lastbilen en bil, men det är också ett tåg om den har släp.
Dessutom får bilen vara både längre och tyngre, om det är en tillståndsgiven specialtransport (Hur skulle GA specialtransporter annars kunna köra med ett släp som är 31 meter långt)
/Tony
Det är just för att bilar inte får vara längre och tyngre än sagda gränser som det kallas "
specialtransport".
Men det förklarar ju ändå inte varför SL använt sig av ett språkbruk som ser så "fel" ut -- eftersom de flesta människor, och uppenbarligen också Trafikförordningen, anser att
tåg och
spårvagn är två olika saker.
Har Tvärbanan någon officiell järnvägssignatur eller byggdes med koncession för järnväg eller något sådant, som Södra Lidingöbanan exempelvis?

Eller är det en för långsökt förklaring?
Martin
PS.
Det här är vägmärket som omtalades:

Begränsad längd på fordon eller fordonståg
Fordonståg heter det för att en släpvagn också är ett fordon. Det är däremot inte en spårvagn. Fordon alltså.

Tåg vs Spårvagn
Postat: måndag 01 september 2003 10:45
av Per Lind
Är det inte så enkelt som att:
En spårvagn är en spårvagn. Framförs oftast ensam.
En spårvagn med ett eller flera släp (motoriserad eller ej) är ett spårvägståg.
-Per
Re: Tåg på gatorna i Gröndal.
Postat: måndag 01 september 2003 10:48
av 2763
Reimersholme71 skrev:
Fordonståg heter det för att en släpvagn också är ett fordon. Det är däremot inte en spårvagn. Fordon alltså.

Fel.
I vägtrafikförordningen är ett fordon ett fordon avsett att färdas på väg, det vill säga ett vägtrafikfordon - en spårvagn är inte ett sådant.
Däremot är en spårvagn ett fordon som är avsett att trafikera en spårväg/järnväg. I TRI-GS har jag för mig att man talar om spårvägsfordon på samma sätt som man talar om järnvägsfordon, exempelvis på postvagnen.
/Tony
Re: Tåg vs Spårvagn
Postat: måndag 01 september 2003 10:56
av Reimersholme71
Per Lind skrev:Är det inte så enkelt som att:
En spårvagn är en spårvagn. Framförs oftast ensam.
En spårvagn med ett eller flera släp (motoriserad eller ej) är ett spårvägståg.
-Per
Jovisst, det är säkert ett spårvägståg om spårvagnen framförs ensam också. Ett ensamt lok på järnvägen är ju också ett tåg.
Men jag väntar fortfarande på förklaringen om SL:s val att kalla spårvagnen för tåg på sina hållplatsskyltar...
Martin
Re: Tåg på gatorna i Gröndal.
Postat: måndag 01 september 2003 11:03
av Reimersholme71
TonyM skrev:Reimersholme71 skrev:
Fordonståg heter det för att en släpvagn också är ett fordon. Det är däremot inte en spårvagn. Fordon alltså.

Fel.
I vägtrafikförordningen är ett fordon ett fordon avsett att färdas på väg, det vill säga ett vägtrafikfordon - en spårvagn är inte ett sådant.
Däremot är en spårvagn ett fordon som är avsett att trafikera en spårväg/järnväg. I TRI-GS har jag för mig att man talar om spårvägsfordon på samma sätt som man talar om järnvägsfordon, exempelvis på postvagnen.
/Tony
Ursäkta mig, jag använde mig av ett förenklat språkbruk.
Vägfordon är spårvagnen inte.

Men i Trafikförordingen kallas vägfordon för
fordon, rätt och slätt. Spårvagn kallas
spårvagn. Vanliga tåg heter
järnvägståg.
Undran kvarstår: varför heter spårvagnarna på Tvärbanan inte
spårvagn på hållplatsernas elektroniska informationsskyltar när de uppenbarligen
är spårvagnar i åtminståne vanligt folks ögon
och i Trafikförordningens bestämmelser?
Det är ju trots allt detta märke som varnar vid korsningarna
och inte detta:

(som jag har för mig att dom har på Lidingöbanan).
I Tuben står det ju också "Tåg mot..." vilket väl är lättare att acceptera eftersom Tunneltågen liknar tåg mer än spårvagnen gör, men även där hade det ju kunnat stå "Tunnelbana mot..." eftersom det alltid känns trevligare med mer precis information än med mer vag dito. Någon SL-representant här som kan tillägga något till funderingarna kanske?
Martin
Postat: måndag 01 september 2003 13:11
av micke b
"Tåg" är kortare än "Spårvagn" respektive "Tunnelbana" -> billigare skylt?
Eller snabbare att läsa?
/Micke
Tvåstavingar vs. enstavingar
Postat: måndag 01 september 2003 13:21
av Reimersholme71
mickeb skrev:"Tåg" är kortare än "Spårvagn" respektive "Tunnelbana" -> billigare skylt?
Eller snabbare att läsa?
/Micke
Ja, kanske är det bokstavsspareri som gör att SL använder tre bokstäver istället för åtta. Men att det går snabbare att läsa ett enstavigt ord än att läsa ett tvåstavigt gör nog inte så mycket i det här fallet eftersom det antagligen inte är så många som kommer att läsa dessa skyltar högt. I alla fall inte under tidspress.
Men där har vi ju en möjlig förklaring. Jag tvivlar dock på att det skulle vara SL:s orsak -- om dom inte har dragit sin spariver lite
väl långt.

Postat: måndag 01 september 2003 13:26
av bruse
Kul diskussion, jag tror mer på att tåg är kortare än spårvagn.
Men men, SL vill ju inte använda ordet spårvagn i sin vokabulär. Det närmaste man kommer är snabbspårväg, för Tvärbanan. Man gör allt för att inte använda oret spårvagn och spårväg.... nån ångest sedan 1967?
Vid statistik och liknande använder sig SL av lokalbanor, för Saltsjöbanan, Lidingöbanan, Nockebybanan och Tvärbanan.
Re: Tvåstavingar vs. enstavingar
Postat: måndag 01 september 2003 15:10
av leifd
Reimersholme71 skrev:mickeb skrev:"Tåg" är kortare än "Spårvagn" respektive "Tunnelbana" -> billigare skylt?
Eller snabbare att läsa?
/Micke
Ja, kanske är det bokstavsspareri som gör att SL använder tre bokstäver istället för åtta. Men att det går snabbare att läsa ett enstavigt ord än att läsa ett tvåstavigt gör nog inte så mycket i det här fallet eftersom det antagligen inte är så många som kommer att läsa dessa skyltar högt. I alla fall inte under tidspress.
Men där har vi ju en möjlig förklaring. Jag tvivlar dock på att det skulle vara SL:s orsak -- om dom inte har dragit sin spariver lite
väl långt.

Eftersom jag själkv jobbar med liknande saker, så vill jag nog påstå att detta helt enkelt är väldigt personbetingat. Olika informatörer gör helt enkelt på olika sätt.
SL har nog inte någon policy för hur det ska skrivas på skyltarna heller´, varför skulle de ha det när det inte finns endydiga regler får en massa andra saker, som t.ex. vad olika linjer heter (Tvärbanan eller linje 22 ?).
Säkert så litar man här som i så mycket annat på vanligt sunt förnuft.
Att det sedan finns en och annan som ska haka upp sig på oväsentligheter, det kan man nog inte ta så stor hänsyn till, finns nog viktigare saker att "ödsla kraft" på.
//Leif D
Snillena spekulerar vidare...
Postat: måndag 01 september 2003 15:33
av Reimersholme71
bruse skrev:Kul diskussion, jag tror mer på att tåg är kortare än spårvagn.
Men men, SL vill ju inte använda ordet spårvagn i sin vokabulär. Det närmaste man kommer är snabbspårväg, för Tvärbanan. Man gör allt för att inte använda oret spårvagn och spårväg.... nån ångest sedan 1967?
Vid statistik och liknande använder sig SL av lokalbanor, för Saltsjöbanan, Lidingöbanan, Nockebybanan och Tvärbanan.
Är det Ångest eller Ågren sedan 1967, månne?
M
Re: Tvåstavingar vs. enstavingar
Postat: måndag 01 september 2003 15:37
av Reimersholme71
Leif D skrev:
Att det sedan finns en och annan som ska haka upp sig på oväsentligheter, det kan man nog inte ta så stor hänsyn till, finns nog viktigare saker att "ödsla kraft" på.
//Leif D
Det är ju just
oväsentligheterna som gör Forum så roligt!
Men om det verkligen finns någon reell orsak till användandet av ordet "tåg" snarare än "spårvagn" i Stockholm (som antyds finns det ju en policy SL:s informatörer följer) vore det ju faktiskt kul att få veta vilken den är.
Martin
Re: Tvåstavingar vs. enstavingar
Postat: måndag 01 september 2003 18:06
av leifd
Reimersholme71 skrev:Leif D skrev:
Att det sedan finns en och annan som ska haka upp sig på oväsentligheter, det kan man nog inte ta så stor hänsyn till, finns nog viktigare saker att "ödsla kraft" på.
//Leif D
Det är ju just
oväsentligheterna som gör Forum så roligt!
Men om det verkligen finns någon reell orsak till användandet av ordet "tåg" snarare än "spårvagn" i Stockholm (som antyds finns det ju en policy SL:s informatörer följer) vore det ju faktiskt kul att få veta vilken den är.
Martin
Möjligt att du har rätt !
Personligen tror jag den policyn stavas "av gammal vana".
//Leif D
Postat: måndag 01 september 2003 21:07
av vec
mickeb skrev:"Tåg" är kortare än "Spårvagn" respektive "Tunnelbana" -> billigare skylt?
Eller snabbare att läsa?
/Micke
Och så alla tunnelbaneförare som på vissa stationer ropar "Tåg mot Hjulsta, tid för avgång, se upp för dörrarna, dörrarna stängs"
Undrar om det där är en standardtext som alla förare för lära sig... ibland verkar det nästan som det

Tåg eller spårvagn
Postat: måndag 01 september 2003 22:45
av Stefan Widén
Jag har för mig att man 1957 års trafikhandbok använder termen tåg. Ska kontrollera uppgiften i morgon.
Stefan
Postat: tisdag 02 september 2003 1:21
av KSE
Jag har bara Tri Nob 1993 åtkomlig för tillfället.
Bland begreppsförklaringar finns:
Tåg = gemensam benämning på arbt och spvt
Spårvagnståg (spvt) = tåg bestående av enbart spv eller spv vartill kopplats ytterligaer ett fordon.
/Kenny
Tåg i Gröndal
Postat: tisdag 02 september 2003 10:16
av AGR
Enligt TRAFIKSÄKERHETSINSTRUKTION
för SL spårvägar
(Djurgårdslinjen, Lidingöbanan, Nockebybanan och Tvärbanan.
(TRI SPV)
Gällande fr.o.m:2003-07-01
Så används följande benämningar.
§ 1 mom 62: Spårfordon= gemensam benämning på lok,arbetsfordon och spårvagn.
§ 1 mom 65: Spårvagn=fordon med utrymme för trafikanter.
§ 1 mom 66: Spårvagnståg= Tåg som är sammansatt av enbart spårvagnar. Spårvagnståg indelas i "tåg i trafik" som är upplåtet för trafikanter och "tåg ur trafik" som inte är upplåtet för trafikanter.
§1 mom 87: Tåg= gemensam benämning för arbetståg och spårvagnståg.