Nytt linjenät i Luleå fr.o.m. 22/9
Postat: måndag 01 september 2003 0:24
Nu har tidtabellen för det nya linjenätet i Luleå kommit (http://www.llt.lulea.se/nytt_linjenat.shtml).
Nytt är att trafiken samordnats i fem stråk ut från Luleå (Luleå är en extremt glesbyggd stad som spretar som en missbildad sjöstjärna), Hertsön, Björkskatan, Porsön, Notviken-Sunderbyn och Bergnäset. Varje stråk trafikeras av två linjer, genomgående genom centrumhalvön till varsitt annat stråk. Tidtabellerna är samordnade så att kvartstrafik råder dagtid, tiominuterstrafik i rusningen och tjugominuters- eller halvtimmestrafik övrig tid.
Man har också kommit ett steg närmare vad som borde vara självklart - fasta avgångstider. Tidigare har bussarna gått på godtyckliga minuttal vilket gjort det helt omöjligt att lära sig när bussarna går med mindre än att man memorerar hela tidtabellen(*). Med det nya linjenätet kommer det dock att vara fasta minuttal och fasta intervall förutom i övergångarna mellan de olika intervallperioderna, t.ex. mellan kvarts- och tiominuterstrafik.
Den tidigare teoretiska möjligheten för studenter på Björkskatan att ta bussen till Porsön har nu tagits bort. "Teoretisk" p.g.a. att avgångstiderna var anpassade för högstadieelever, vilket gjorde att man som student antingen kom till skolan en halvtimme för tidigt eller en kvart för sent - något som hade kunnat lösas utan problem för högstadieeleverna med en mindre justering av avgångstiderna(**).
Någon samordning med Länstrafiken (vilken i Norrbottens län är skild från lokaltrafiken) har inte heller denna gång varit aktuell, vilket torde vara ett gigantiskt slöseri med bussresurser och innebär att omstigningsmöjligheterna mellan lokal- och regionalbussar är mycket dåliga(***).
(*) Vid samtal med informationsperson från LLT såg han inte vari problemet låg. Det skulle dessutom bli dyrare för LLT att ha fasta avgångstider. För kunden var alltså en krånglig tidtabell en fördel... Hur är det det brukar sägas här och i PV - "produktionsinriktad tidtabell" i stället för "kundinriktad tidtabell"?
(**) Samme informationsperson förklarade att anledningen till att busstidtabellen precis missade studenterna berodde på att studenterna inte åkte med bussen. Nej, tacka fan för det, när tiderna inte passar. Tro mig, när det är -30 grader så drar man sig både en och två gånger för att cykla till skolan.
(***) Samme informationsperson och en annan informationsperson från Länstrafiken såg inte vari problemet låg med att de två trafikbolagen inte har någon samordning. Så var det väl i hela Sverige...? Vidare så fick jag ju förstå att Länstrafiken tillhör landstinget, medan lokaltrafiken tillhör kommunerna. Alltså två olika organisationer, och det var enklast för alla om det var så här. Tja, vad vet jag, X-Trafik, SL, Västtrafik, Skånetrafiken m.fl. kanske bara är udda undantag.
Anders
Nytt är att trafiken samordnats i fem stråk ut från Luleå (Luleå är en extremt glesbyggd stad som spretar som en missbildad sjöstjärna), Hertsön, Björkskatan, Porsön, Notviken-Sunderbyn och Bergnäset. Varje stråk trafikeras av två linjer, genomgående genom centrumhalvön till varsitt annat stråk. Tidtabellerna är samordnade så att kvartstrafik råder dagtid, tiominuterstrafik i rusningen och tjugominuters- eller halvtimmestrafik övrig tid.
Man har också kommit ett steg närmare vad som borde vara självklart - fasta avgångstider. Tidigare har bussarna gått på godtyckliga minuttal vilket gjort det helt omöjligt att lära sig när bussarna går med mindre än att man memorerar hela tidtabellen(*). Med det nya linjenätet kommer det dock att vara fasta minuttal och fasta intervall förutom i övergångarna mellan de olika intervallperioderna, t.ex. mellan kvarts- och tiominuterstrafik.
Den tidigare teoretiska möjligheten för studenter på Björkskatan att ta bussen till Porsön har nu tagits bort. "Teoretisk" p.g.a. att avgångstiderna var anpassade för högstadieelever, vilket gjorde att man som student antingen kom till skolan en halvtimme för tidigt eller en kvart för sent - något som hade kunnat lösas utan problem för högstadieeleverna med en mindre justering av avgångstiderna(**).
Någon samordning med Länstrafiken (vilken i Norrbottens län är skild från lokaltrafiken) har inte heller denna gång varit aktuell, vilket torde vara ett gigantiskt slöseri med bussresurser och innebär att omstigningsmöjligheterna mellan lokal- och regionalbussar är mycket dåliga(***).
(*) Vid samtal med informationsperson från LLT såg han inte vari problemet låg. Det skulle dessutom bli dyrare för LLT att ha fasta avgångstider. För kunden var alltså en krånglig tidtabell en fördel... Hur är det det brukar sägas här och i PV - "produktionsinriktad tidtabell" i stället för "kundinriktad tidtabell"?
(**) Samme informationsperson förklarade att anledningen till att busstidtabellen precis missade studenterna berodde på att studenterna inte åkte med bussen. Nej, tacka fan för det, när tiderna inte passar. Tro mig, när det är -30 grader så drar man sig både en och två gånger för att cykla till skolan.
(***) Samme informationsperson och en annan informationsperson från Länstrafiken såg inte vari problemet låg med att de två trafikbolagen inte har någon samordning. Så var det väl i hela Sverige...? Vidare så fick jag ju förstå att Länstrafiken tillhör landstinget, medan lokaltrafiken tillhör kommunerna. Alltså två olika organisationer, och det var enklast för alla om det var så här. Tja, vad vet jag, X-Trafik, SL, Västtrafik, Skånetrafiken m.fl. kanske bara är udda undantag.
Anders