Avatarregler

Om själva Forum. Personalen försöker svara på alla frågor.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Om själva Forum. Personalen försöker svara på alla frågor.
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
micke b
Inlägg: 2042
Blev medlem: tisdag 29 juli 2003 21:51
Ort: SoDa

Avatarregler

Inlägg av micke b »

Noterade att min avatar var borta, tänkte att det kanske var något problem med servern, men:

"Din nuvarande visningsbild kan inte visas, eftersom denna typ av visningsbilder har förbjudits."

Nya regler? Vilken typ menas? Har ju haft den i fyra-fem år...
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4554
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Avatarregler

Inlägg av leifd »

mickeb skrev:Noterade att min avatar var borta, tänkte att det kanske var något problem med servern, men:

"Din nuvarande visningsbild kan inte visas, eftersom denna typ av visningsbilder har förbjudits."

Nya regler? Vilken typ menas? Har ju haft den i fyra-fem år...

Tydligen har man ändrat till max 100x100 pixlar, så min som jag haft lika länge som du ungefär, funkar inte heller, den är/var 110x110 pixlar.
Tyvärr blir man jäkligt trött ibland..... orkar f..n inte ändra nu allafall.
Användarens profilbild
webmaster
Webmaster
Webmaster
Inlägg: 365
Blev medlem: torsdag 30 maj 2002 14:01
Ort: /dev/null
Kontakt:

Re: Avatarregler

Inlägg av webmaster »

Det har alltid varit 110 x 110 pixlar och är det fortfarande.
Dock är det som gäller, att avataren ska laddas upp på vår server, den kan alltså inte länkas in, samt att avatargalleriet stängts av.

Men så här har det varit länge, inget jag nyligen ändrat. Troligen har era avatarer släppts igenom någon bugg i phpBB som nu rättats till.
Läs alltid FAQ:en och Reglerna först innan du frågar om Forum.
Användarens profilbild
micke b
Inlägg: 2042
Blev medlem: tisdag 29 juli 2003 21:51
Ort: SoDa

Re: Avatarregler

Inlägg av micke b »

Min är 84x45, .gif och färre bytes än vad andra synliga har.

Det som är nytt är alltså att man inte får ha den inlänkad. Hade för mig att jag redan bytt till lokalt hostad bild. kanske kommit tillbaks i någon databasåterställning

Nu har jag iaf gjort er medvetna om den insmygna regeln, och spektaklet är tillbaks ->

Alla glada!
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9753
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Avatarregler

Inlägg av 2763 »

mickeb skrev: Nu har jag iaf gjort er medvetna om den insmygna regeln, och spektaklet är tillbaks ->

Alla glada!


Jippie! :) (passar på att kolla om min avatar är borta)
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7477
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Avatarregler

Inlägg av Kantorn »

Min avatar fyllde alla regler enligt vad som diskuteras. Men var ändå borta. Då såg jag att avataren max fick vara 9,91 KiB (jag misstänkte att det betydde kB, dvs kilobyte, vilket det också gjorde) och min var typ 24 kB. Sagt och gjort, jag gjorde om den från jpg till gif, och så blev den tillräckligt liten för att få vara med igen.

Tack för uppmärksamhetgörandet!
Professionell tyckare
Användarens profilbild
webmaster
Webmaster
Webmaster
Inlägg: 365
Blev medlem: torsdag 30 maj 2002 14:01
Ort: /dev/null
Kontakt:

Re: Avatarregler

Inlägg av webmaster »

Nu ser jag felet, det var satt till hela tiden 10144 bytes, alltså 9,91 KiB.
Jag har ändrat nu till 20288 bytes, alltså 19,81 KiB.

Räcker det mina herrar? Det är ju inte bra om avatarerna är för stora, så sidan visas långsamt. För är det 10 som postat inlägg, å allas avatar är på ca 20 kB, blir det 200 kB

EDIT: Ändrade till 40576... men leifd:s avatar är inte tillåten. den är en jpg.... Får kolla upp om det är en bugg. De med gif fungerar utmärkt.
Återkommer.
Läs alltid FAQ:en och Reglerna först innan du frågar om Forum.
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4554
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Avatarregler

Inlägg av leifd »

webmaster skrev:Det har alltid varit 110 x 110 pixlar och är det fortfarande.
Dock är det som gäller, att avataren ska laddas upp på vår server, den kan alltså inte länkas in, samt att avatargalleriet stängts av.

Men så här har det varit länge, inget jag nyligen ändrat. Troligen har era avatarer släppts igenom någon bugg i phpBB som nu rättats till.
Inte för de spelar mej någon roo, men så här står det ju om avatarer i reglerna, där jag hittade just 100x100 :

Avatar

En avatar är en liten bild eller symbol som visas i anslutning till användarnamnet och kan göra det lättare för andra användare att känna igen och komma ihåg dig. Bilden får inte vara animerad eller större än 100 x 100 punkter. Syftet med denna begränsning är att Forum ska vara lätt och överskådligt att läsa, och inte ska ta för lång tid att ladda för användare med långsam uppkoppling.

Jag får väl fixa min bild till gif o ladda upp den, var man nu gör det......
Användarens profilbild
webmaster
Webmaster
Webmaster
Inlägg: 365
Blev medlem: torsdag 30 maj 2002 14:01
Ort: /dev/null
Kontakt:

Re: Avatarregler

Inlägg av webmaster »

Leif, behåll gärna din avatar som jpg är du snäll, så jag kan ha den som referens vid felsökning. Om det är ok för dig?

Våra regler säger 100x100, inställningen i forumet ger er lite marginal med 10 pixlar.
Läs alltid FAQ:en och Reglerna först innan du frågar om Forum.
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4554
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Avatarregler

Inlägg av leifd »

webmaster skrev:Leif, behåll gärna din avatar som jpg är du snäll, så jag kan ha den som referens vid felsökning. Om det är ok för dig?

Våra regler säger 100x100, inställningen i forumet ger er lite marginal med 10 pixlar.
Okej, ändrade just, men ändrar tillbaka igen då. /Leif
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4554
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Avatarregler

Inlägg av leifd »

webmaster skrev:Leif, behåll gärna din avatar som jpg är du snäll, så jag kan ha den som referens vid felsökning. Om det är ok för dig?

Våra regler säger 100x100, inställningen i forumet ger er lite marginal med 10 pixlar.
Nu ligger avataren som jpg, men nu syns den dessutom....
Förklaring ? sånt som händer..... eller ? /Leif
Användarens profilbild
webmaster
Webmaster
Webmaster
Inlägg: 365
Blev medlem: torsdag 30 maj 2002 14:01
Ort: /dev/null
Kontakt:

Re: Avatarregler

Inlägg av webmaster »

Vad ska jag säga? :D Nån ändring har jag inte gjort sen imorse...
Läs alltid FAQ:en och Reglerna först innan du frågar om Forum.
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4554
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Avatarregler

Inlägg av leifd »

webmaster skrev:Vad ska jag säga? :D Nån ändring har jag inte gjort sen imorse...
Tror vi får anse ärendet avslutat !! 8)
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9753
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Avatarregler

Inlägg av 2763 »

webmaster skrev:Vad ska jag säga? :D Nån ändring har jag inte gjort sen imorse...
nåns cache kanske behövde uppdateras. Internet är ibland så fantastiskt beroende av att den tidigare lokala kopian av nätet behöver uppdateras för att man skall se vad som står på en viss sida. Bakgrunden till detta är att om samma bild finns 100 gånger på en site så skall det kunna räcka med att läsa in den typ en gång om dagen...

/T
Med reservation för tyckfel.
Skriv svar