Sida 1 av 2

Stockholms tunnelbana på 90-talet

Postat: söndag 15 november 2009 10:27
av Bussmicke
Lite bilder från tiden med intressanta vagnar i trafiken även om C5 redan var historia.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Re: Stockholms tunnelbana på 90-talet

Postat: söndag 15 november 2009 11:45
av Eos95
vf står det numer ex 17^25 på tågen? det gör ju inte det på dom nya (eller?)

Re: Stockholms tunnelbana på 90-talet

Postat: söndag 15 november 2009 12:11
av LÅ1
Tack Bussmicke! Fick nästan en liten nostalgitår i ögonvrån! 8)

Re: Stockholms tunnelbana på 90-talet

Postat: söndag 15 november 2009 12:42
av Odd
the0fiskis skrev:vf står det numer ex 17^25 på tågen? det gör ju inte det på dom nya (eller?)
17 (stora siffror) är linjenumret och 25 (dom små siffrorna) är turnumret, ett sorts omloppsnummer som följer tåget från utgång till ingång i depå, utom vid vagnbyten då man flyttar över turnumret till det nya tåget.

Just skyltningen av turnumret missade man av någon anledning när man beställde C20 och A32-vagnarna. På A32 löste man det genom att hänga upp turnummerbrickor i hytten och det fungerade i tio år tills någon uppenbarligen bestämde sig för att de inte ville ha det och har kastat brickorna.

För oss är det ju självklart att turnumret skall synas tydligt så att man vet vilken tur vagnen/tåget tillhör.

Re: Stockholms tunnelbana på 90-talet

Postat: söndag 15 november 2009 12:42
av spårlasse
the0fiskis skrev:vf står det numer ex 17^25 på tågen? det gör ju inte det på dom nya (eller?)
Verkligen trevliga bilder - även om som sagt C5:na inte ser så vackra ut! 25 är helt enkelt turnummer. Helt enkelt för att förare och tågledning skall kunna ha kontroll över vilket tåg (och fr.a. förare) som trafikerar vilken tur. Ett praktiskt och enkelt sätt. I dag sätter man väl inte ut det, men det finns likväl kvar (om än man i regel har ett betydligt längre turnummer med fler siffror (vet inte hur MTR gör i detta fall - men något system är iaf nödvändigt). Här finns ju egentligen två varianter. Att ha en tur för respektive tågs omlopp under dagen, eller där varje tur har ett eget turnummer. Båda systemen har för- och nackdelar, det senare är väl dock en fördel när det hanteras i ett dataprogram. Dett förra om det hanteras manuellt och även just vid avlösning, eftersom det då är lättare att veta vilken tur som är vilken - särskilt vid förseningar och inställda turer. En tredje möjlighet - men den vet jag inte om det bara var på film, finns i New York, i thrillern Pentham 123, användes avgångsdestination och tid (13.23), som "turmärkning", och det skulle väl kunna fungera det också - men verkar ju vara ett betydligt krångligare system...

Re: Stockholms tunnelbana på 90-talet

Postat: söndag 15 november 2009 13:34
av Eos95
tackar för bra svar :D

Re: Stockholms tunnelbana på 90-talet

Postat: söndag 15 november 2009 13:55
av ADDE
tydliga nolstagi från när jag var riktigt liten... jag växte upp med bussar och tunnelbanor!

Re: Stockholms tunnelbana på 90-talet

Postat: söndag 15 november 2009 16:55
av Apskaft
spårlasse skrev:
the0fiskis skrev:vf står det numer ex 17^25 på tågen? det gör ju inte det på dom nya (eller?)
En tredje möjlighet - men den vet jag inte om det bara var på film, finns i New York, i thrillern Pentham 123, användes avgångsdestination och tid (13.23), som "turmärkning", och det skulle väl kunna fungera det också - men verkar ju vara ett betydligt krångligare system...
Jo, New York har fortfarande det sytemet, och undviker tydligen än idag att ha ett tåg som lämnar Pelham 13:23.

Re: Stockholms tunnelbana på 90-talet

Postat: måndag 16 november 2009 1:46
av Sparkfot
Trevliga bilder från forna tider, lägg gärna upp mer om du har..

Re: Stockholms tunnelbana på 90-talet

Postat: måndag 16 november 2009 9:12
av LÅ1
Sparkfot skrev:Trevliga bilder från forna tider, lägg gärna upp mer om du har..
Visst har han! Se här! :)

Re: Stockholms tunnelbana på 90-talet

Postat: måndag 16 november 2009 11:07
av Sparkfot
LÅ1 skrev:
Sparkfot skrev:Trevliga bilder från forna tider, lägg gärna upp mer om du har..
Visst har han! Se här! :)
Om du bara visste hur många gånger jag gått i genom de bilderna och drömt mig tillbaka till det ljuva 90-talet.. :wink:

Re: Stockholms tunnelbana på 90-talet

Postat: måndag 16 november 2009 15:46
av Bussmicke
Kul att ni uppskattade bilderna.

Re: Stockholms tunnelbana på 90-talet

Postat: söndag 29 november 2009 6:35
av Granis
Man blir ju oerhört nostalgisk.
Tack!
Granis

Stockholms tunnelbana på 90-talet 2

Postat: lördag 30 januari 2010 22:18
av Bussmicke
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Re: Stockholms tunnelbana på 90-talet

Postat: lördag 30 januari 2010 23:05
av daniel_s
Bussmicke skrev:Bild
En smakfull bild på ett smakfullt tåg med både C2 och C3 i! Skyltningen förbryllar mig dock, vände inte 18 i Åkeshov 1997? Hade man specialtidtabell på valborgsmässoafton eller är det jag som har försnillat mitt snille?

Re: Stockholms tunnelbana på 90-talet

Postat: lördag 30 januari 2010 23:14
av Jeff
Härliga bilder.
Gillar dem skarpt.
:D

Re: Stockholms tunnelbana på 90-talet

Postat: lördag 30 januari 2010 23:29
av Bussmicke
Kan ju varit ett tåg i högtrafik som körde längre?

Re: Stockholms tunnelbana på 90-talet

Postat: lördag 30 januari 2010 23:41
av daniel_s
Bussmicke skrev:Kan ju varit ett tåg i högtrafik som körde längre?
Nja, det funkade inte riktigt på samma sätt då men jag låter frågetecknet stå kvar för jag kan ju faktiskt minnas fel. Jag vill i alla fall ha det till att linje 18 vände vid Åkeshov i hela dagtrafiken, och förstärkningen till Hässelby bestod av linje 29. Men just på valborgsmässoafton kan man förstås ha tagit fram någon äldre tidtabell och då kan 18 ha gått till Hässelby med 13 turer. En annan möjlighet är att du har skrivit fel årtal på bilden, men det skulle du väl aldrig göra? Tacksam för rättelser, jag börjar bli orolig! :wink:

Re: Stockholms tunnelbana på 90-talet

Postat: söndag 31 januari 2010 0:13
av Sparkfot
Nostalgi, visa gärna mer Micke!

Re: Stockholms tunnelbana på 90-talet

Postat: söndag 31 januari 2010 1:25
av Icecool
Vissa turer körde jag själv till Hässelby som linje 18, för att sen vända å gå tomt ner till Vällingbydepån.