Sida 1 av 1

Fråga om ny grön markering på C14/C15

Postat: onsdag 11 november 2009 22:01
av Persson
Jag har en nyfiken fråga till den som är insatt. Igår såg jag ett C14/C15-tåg på blå linjen med gröna markeringar i hörnen på hytterna. Inte de vanliga markeringarna för dörrombyggd vagn i nedre hörnen alltså, utan i fönsterhöjd — ungefär som de gröna lappar som satt på C20-vagnarna för omkring två år sedan. Då indikerade de väl uppdaterad mjukvara eller något i den stilen, men vad betyder de här markeringarna?

Re: Fråga om ny grön markering på C14/C15

Postat: torsdag 12 november 2009 15:43
av Kalle
De markerar att vagnen är en provvagn.
Det finns totalt 10 vagnar som är ombyggda och de får endast köras tillsammans.


/Karl

Re: Fråga om ny grön markering på C14/C15

Postat: torsdag 12 november 2009 22:34
av ADDE
Idag såg jag ett sådant tåg, ja, jag åkte med den till Akalla.

Re: Fråga om ny grön markering på C14/C15

Postat: torsdag 12 november 2009 23:38
av Karsten
Kalle skrev:De markerar att vagnen är en provvagn.
Det finns totalt 10 vagnar som är ombyggda och de får endast köras tillsammans.


/Karl
Okej, men vad är det som prövas?

Re: Fråga om ny grön markering på C14/C15

Postat: fredag 13 november 2009 17:01
av Kalle
Det ska tydligen vara ett ombyggnadsprov i drivutrustningen för att få vagnarna att gå bättre utan Å-knappstryckningar och tågbyten.
Hittils har just det tåget fungerat helt outstanding i jämfört med övriga C14/15.

/Karl

Re: Fråga om ny grön markering på C14/C15

Postat: fredag 13 november 2009 18:20
av Persson
Intressant. Märker man någon skillnad som resenär? Annorlunda gångegenskaper på något sätt?

Re: Fråga om ny grön markering på C14/C15

Postat: fredag 13 november 2009 18:43
av ADDE
Nä, jag gjorde inte det. jag visste ju inte om det då...

Re: Fråga om ny grön markering på C14/C15

Postat: fredag 13 november 2009 21:37
av Bandit
Endast 8 vagnar (4 par-vagnar), dvs ett tåg, är ombyggt. Så fort en av dem ska in på underhåll så måste restrerande 6 vagnar ställas eftersom de inte får gå tillsammans med icke ombyggda vagnar.

Tanken är att alla vagnar ska byggas om senare, först måste provet utverderas för att se att allt gått som man hoppats på.

För trafikanterna märks ingenting, tåget går exakt som alla andra, skillnaden ligger i när mjukvaran larmar för när något är fel.

Re: Fråga om ny grön markering på C14/C15

Postat: fredag 13 november 2009 23:50
av Lars Stegenius
Bandit skrev:Endast 8 vagnar (4 par-vagnar), dvs ett tåg, är ombyggt. Så fort en av dem ska in på underhåll så måste restrerande 6 vagnar ställas eftersom de inte får gå tillsammans med icke ombyggda vagnar.

Tanken är att alla vagnar ska byggas om senare, först måste provet utverderas för att se att allt gått som man hoppats på.

För trafikanterna märks ingenting, tåget går exakt som alla andra, skillnaden ligger i när mjukvaran larmar för när något är fel.
Mjukvara? Jag som fått lära mig att C14/C15 inte är datorstyrda, dom har helt enkelt ingen styrdator, och därmed inte går att programmera om. Jag hade några idéer för några år sedan när jag jobbade på Tågia men fick då höra att dom inte gick att genomföra av just det skälet.....

//Lars S

Re: Fråga om ny grön markering på C14/C15

Postat: lördag 14 november 2009 10:06
av Bandit
Lars Stegenius skrev:
Bandit skrev:Endast 8 vagnar (4 par-vagnar), dvs ett tåg, är ombyggt. Så fort en av dem ska in på underhåll så måste restrerande 6 vagnar ställas eftersom de inte får gå tillsammans med icke ombyggda vagnar.

Tanken är att alla vagnar ska byggas om senare, först måste provet utverderas för att se att allt gått som man hoppats på.

För trafikanterna märks ingenting, tåget går exakt som alla andra, skillnaden ligger i när mjukvaran larmar för när något är fel.
Mjukvara? Jag som fått lära mig att C14/C15 inte är datorstyrda, dom har helt enkelt ingen styrdator, och därmed inte går att programmera om. Jag hade några idéer för några år sedan när jag jobbade på Tågia men fick då höra att dom inte gick att genomföra av just det skälet.....

//Lars S
Helt riktigt, slarvigt skrivet av mig. Jag borde skrivit "när hårdvaran larmar" istället :D
Det man gjort är att ändra ingreppsnivån för felindikering genom att byta ett antal styrkort mot nya modifierade.

Re: Fråga om ny grön markering på C14/C15

Postat: lördag 14 november 2009 10:10
av daniel_s
Bandit skrev:Helt riktigt, slarvigt skrivet av mig. Jag borde skrivit "när hårdvaran larmar" istället :D
Det man gjort är att ändra ingreppsnivån för felindikering genom att byta ett antal styrkort mot nya modifierade.
Rätta mig om jag har fel, men har man inte också höjt den spänning där överspänningsomriktaren börjar att arbeta?

Re: Fråga om ny grön markering på C14/C15

Postat: lördag 14 november 2009 11:24
av ADDE
om det bara är 4st modifierade vagnar så är de C14, inga C15 fanns i det tåget jag åkte med...

Re: Fråga om ny grön markering på C14/C15

Postat: tisdag 17 november 2009 17:15
av Bandit
daniel_s skrev: Rätta mig om jag har fel, men har man inte också höjt den spänning där överspänningsomriktaren börjar att arbeta?
Japp, det stämmer.
charmander skrev: om det bara är 4st modifierade vagnar så är de C14, inga C15 fanns i det tåget jag åkte med...
Nä, än så länge är inga C15 ombyggda.

Re: Fråga om ny grön markering på C14/C15

Postat: lördag 21 november 2009 2:09
av Zaki
Så vitt jag vet så är det 10 ombyggda C14, 8 vagnar i trafik varav 2 vagnar står som reserv nere i rissnedepån. Ingen skillnad att köra vagnarna förutom att man slipper trycka på Å-Knappen, har själv aldrig behövt göra det.
Fick ironiskt nog ändå ta det ur trafik i Hjulsta för 4 veckor sedan för att kontrollanterna (f.d tågia/Reneriet?) inte kunde läsa av några felkoder då displayen dött, blev en snabb vända in i hallen igen där underhållspersonalen fixa åtgärda det.

Re: Fråga om ny grön markering på C14/C15

Postat: måndag 23 november 2009 9:45
av Bandit
Nej, det är bara 8 vagnar som är ombyggda.
Planen var från början att bygga om 10 vagnar för att ha ett par i reserv, men det blev aldrig så. Eftersom de ombyggda vagnarna går näst intill utan problem vill man inte bygga om ett vagnpar till eftersom de extra paret i så fall blir ståendes utan att kunna användas till något annat än att vara reserv. Men det kan naturligtvis bli förändringar eftersom det bara är ett prov.

Re: Fråga om ny grön markering på C14/C15

Postat: måndag 23 november 2009 18:55
av Jan Molin
Intressant...

Det tåget borde ju skeppas över till bana 2 för att se om det går lika bra där...

Hur omfattande i tid är ombyggnationen per vagnpar?