Hållplatsstoppen i Stockholm

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
20581000184197
Inlägg: 414
Blev medlem: fredag 14 september 2007 22:41
Ort: Linköping

Hållplatsstoppen i Stockholm

Inlägg av 20581000184197 »

Jag kom på att en sak är oklar för mig, som aldrig har åkt spårvagn i Stockholm: Är det så på alla nuvarande spårvägar i Stockholm (DjL undantagen) att spårvagnarna liksom tåg stannar vid varje hållplats oavsett om det står någon där eller om någon i vagnen tryckt på en knapp? Jag har i så fall ytterligare frågor som jag dock väntar med tills jag sett svaret på denna.
daniel_s
Inlägg: 14211
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Hållplatsstoppen i Stockholm

Inlägg av daniel_s »

20581000184197 skrev:Jag kom på att en sak är oklar för mig, som aldrig har åkt spårvagn i Stockholm: Är det så på alla nuvarande spårvägar i Stockholm (DjL undantagen) att spårvagnarna liksom tåg stannar vid varje hållplats oavsett om det står någon där eller om någon i vagnen tryckt på en knapp? Jag har i så fall ytterligare frågor som jag dock väntar med tills jag sett svaret på denna.
På Nockebybanan stannar tågen alltid vid varje hållplats, eftersom plankorsningarna (som finns vid varje hållplats utom ändhållplatserna) är obevakade. På övriga banor (Tvärbanan, Lidingöbanan och Djurgårdslinjen) kör man förbi om ingen anledning till uppehåll finns.
Användarens profilbild
A32
Inlägg: 1686
Blev medlem: fredag 16 september 2005 12:09
Ort: Stockholm

Re: Hållplatsstoppen i Stockholm

Inlägg av A32 »

På Nockebybanan Linje 12 gäller stopp vid varje hållplats oavsett om det är någon på plattformen eller någon i vagnen som vill gå av.

På Tvärbanan Linje 22 gäller stopp vid hållplats om någon i vagnen tryckt på en stannarknapp eller om någon på plattformen vill åka med, annars är det upp till föraren att åka förbi hållplatsen utan att stanna.
Dock är det väldigt luddigt på Veolia vad som gäller, men av "godwill" så ser väl arbetsledningen att föraren stannar om det är oklart så att inga onödiga klagomål inkommer till SL resp Veolia :wink: 8)

Det kan tilläggas att resenärer på tvärbanan kan vara väldigt dåliga på att trycka och visa tydligt att dom vill gå av vid nästa hållplats, men det är väl tur att det är nära till nästa hållplats.
/a32 :wink:
På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Hållplatsstoppen i Stockholm

Inlägg av LÅ1 »

A32 skrev:Det kan tilläggas att resenärer på tvärbanan kan vara väldigt dåliga på att trycka och visa tydligt att dom vill gå av vid nästa hållplats, men det är väl tur att det är nära till nästa hållplats.
Är det så?
En orsak är säkert att man känner det som om man åker tåg och associerar trafikslaget med T-bana och pendeltåg snarare än med buss! Och att det då handlar om stationer med obligatoriskt uppehåll och inte simpla hållplatser!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
A32
Inlägg: 1686
Blev medlem: fredag 16 september 2005 12:09
Ort: Stockholm

Re: Hållplatsstoppen i Stockholm

Inlägg av A32 »

LÅ1 skrev:
A32 skrev:Det kan tilläggas att resenärer på tvärbanan kan vara väldigt dåliga på att trycka och visa tydligt att dom vill gå av vid nästa hållplats, men det är väl tur att det är nära till nästa hållplats.
Är det så?
En orsak är säkert att man känner det som om man åker tåg och associerar trafikslaget med T-bana och pendeltåg snarare än med buss! Och att det då handlar om stationer med obligatoriskt uppehåll och inte simpla hållplatser!
Nu är ju inte trafikslaget något av de du nämner och utropen i A32 gör klart att det är hållplatser.
Har varit med om många gånger när resenärer tror att det är en buss dom åker, men bland dem finns det medfödda att trycka på stannarknappen om man vill komma av annars får man åka med till nästa hpl.
När A32 kom i början så var inte ringarna runt knapparna på dörrarna försedda men STOPP eller STANNAR, utan det byttes ut senare efter några år säkert efter att en del kunder saknade den upplysningen från SL.
Men vill man ha en spårvagn som stannar vid varje "mjölkpall" oavsett om folk går av eller på så får man inte den smidiga och snabba spårväg som man vill ha i Stockholm.
Och man kunde ju önska att SL var mer tydliga i informationen i vagnarna om vikten av att trycka om man åker på tvärbanan.

/a32 :wink:
På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
20581000184197
Inlägg: 414
Blev medlem: fredag 14 september 2007 22:41
Ort: Linköping

Re: Hållplatsstoppen i Stockholm

Inlägg av 20581000184197 »

Och Lidingöbanan, som numera är spårväg?
daniel_s
Inlägg: 14211
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Hållplatsstoppen i Stockholm

Inlägg av daniel_s »

20581000184197 skrev:Och Lidingöbanan, som numera är spårväg?
Din fråga är redan besvarad! Vill du ha detaljer?
daniel_s skrev:På övriga banor (Tvärbanan, Lidingöbanan och Djurgårdslinjen) kör man förbi om ingen anledning till uppehåll finns.
20581000184197
Inlägg: 414
Blev medlem: fredag 14 september 2007 22:41
Ort: Linköping

Re: Hållplatsstoppen i Stockholm

Inlägg av 20581000184197 »

daniel_s skrev:
20581000184197 skrev:Och Lidingöbanan, som numera är spårväg?
Din fråga är redan besvarad! Vill du ha detaljer?
daniel_s skrev:På övriga banor (Tvärbanan, Lidingöbanan och Djurgårdslinjen) kör man förbi om ingen anledning till uppehåll finns.
Jag beder om ursäkt. Tack för svaren. Har det alltid funkat likadant som nu på Nockebybanan?
daniel_s
Inlägg: 14211
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Hållplatsstoppen i Stockholm

Inlägg av daniel_s »

20581000184197 skrev:Tack för svaren. Har det alltid funkat likadant som nu på Nockebybanan?
Ja, det får man nog säga. På A30 (och dessförinnan A24) fanns det inte ens några nästa hållplats-knappar, så när det var tvåvagnståg måste föraren öppna dörrarna en stund vid varje hållplats vare sig det behövdes eller inte.
Kjell Ronne
Inlägg: 8
Blev medlem: torsdag 12 november 2009 22:22

Re: Hållplatsstoppen i Stockholm

Inlägg av Kjell Ronne »

På den tiden då spårvagnarna gick i hela Stockholm( fram till Dagen H ) fanns två typer av hållplats - "hållstation" där man alltid stannade och "hållplats" där man bara stannade för på- och avstigande. Bussarna hade i princip bara "hållplats" men då buss använde spårvagnshållplatserna gällde samma regler för bussen som för spårvagnen. Ett gul-rött fält på hållplatstavlan markerade "hållstation".
Användarens profilbild
Stefan Isaksson
Inlägg: 590
Blev medlem: måndag 02 september 2002 15:26
Ort: Uppsala

Re: Hållplatsstoppen i Stockholm

Inlägg av Stefan Isaksson »

daniel_s skrev:
20581000184197 skrev:Tack för svaren. Har det alltid funkat likadant som nu på Nockebybanan?
Ja, det får man nog säga. På A30 (och dessförinnan A24) fanns det inte ens några nästa hållplats-knappar, så när det var tvåvagnståg måste föraren öppna dörrarna en stund vid varje hållplats vare sig det behövdes eller inte.
Nja det beror nog på vilket tidsperspektiv man har. Efter att konduktörerna drogs in på 12:an 1972 så är det mig veterligt som ni säger. Till 1972 kan det ha rått en annan ordning och i riktigt gammal tid lär stannade säkert spårvagnarna bara vid behov vid hållplatserna.

För övrigt är skillnaden inte SÅ stor jämfört med järnvägen som i alla fall förr i tiden skiljde mellan fast uppehåll och behovsuppehåll. Om det är så fortfarande vet jag inte, men Roslagsbanan hade i alla fall behovsuppehåll långt in i modern tid.

SI
daniel_s
Inlägg: 14211
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Hållplatsstoppen i Stockholm

Inlägg av daniel_s »

Stefan Isaksson skrev:Nja det beror nog på vilket tidsperspektiv man har. Efter att konduktörerna drogs in på 12:an 1972 så är det mig veterligt som ni säger. Till 1972 kan det ha rått en annan ordning och i riktigt gammal tid lär stannade säkert spårvagnarna bara vid behov vid hållplatserna.
Jag har för mig att alla hållplatser på Nockebybanan var hållstationer på gamla reglementets tid. Nåväl, det är undersökningsbart. Numera är det som sagt mest skyddet för vägkorsningen som motiverar obligatoriskt stopp.
Stefan Isaksson skrev:För övrigt är skillnaden inte SÅ stor jämfört med järnvägen som i alla fall förr i tiden skiljde mellan fast uppehåll och behovsuppehåll. Om det är så fortfarande vet jag inte, men Roslagsbanan hade i alla fall behovsuppehåll långt in i modern tid.
Begreppen "behovsuppehåll" och "fast uppehåll" finns väl nuförtiden bara i talspråket, men visst finns det fortfarande i praktiken på såväl RB som SB. Det finns dock en viktig skillnad mot spårvägen i det att det där är tågets tidtabell som avgör om det är behovsuppehåll eller inte (det kan alltså skilja mellan olika tåg), medan det på spårvägen var hållplatsens status som avgjorde (oavsett vilket tåg man kom med).
Användarens profilbild
Hans Wibacke
Inlägg: 747
Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
Ort: Stockholm + Åbo

Re: Hållplatsstoppen i Stockholm

Inlägg av Hans Wibacke »

A32 skrev:Men vill man ha en spårvagn som stannar vid varje "mjölkpall" oavsett om folk går av eller på så får man inte den smidiga och snabba spårväg som man vill ha i Stockholm.
Och man kunde ju önska att SL var mer tydliga i informationen i vagnarna om vikten av att trycka om man åker på tvärbanan.
Om SL tycker att det är viktigt att resenärerna trycker på knappar, vore det bra om det fanns tillräckligt många, tillräckligt tydliga sådana i A32-vagnarna. Rimligt vore - i mitt tycke - att det fanns en tydlig knapp som man kunde nå (eller i alla fall se) från varje sittplats. Jag minns att jag (typ) den enda gång jag åkte med Tvärbanan innan jag blev förare reagerade över att behöva resa mig upp och leta efter en knapp att trycka på. Ja, jag visste att man skulle trycka, men jag har full förståelse för vana tunnelbaneresenärer som inte tänker på det.

Under de tider då jag kör på Tvärbanan (lunch till tidig kväll) händer det (mellan tummen och pekfingret) på sin höjd en gång per dag jag skulle kunna köra förbi någon hållplats (utan att göra någon besviken). Däremot händer det rätt ofta att ingen "plingat". Oftast ser jag i backspegeln att någon gör sig beredd att kliva av. Självklart stannar jag då även om vederbörande inte "plingat" - det är ju trots allt för resenärerna som banan finns. Jag ser inte hur jag/man skulle kunna göra på annat sätt - service före principer - även om det förstås inte direkt ökar knapptryckarfrekvensen. Någon gång stannar jag även när jag inte ser någon som verkar vilja gå av (det kan ju finnas någon som vill gå av i den andra vagnen) och oftast går det också av någon. Nej, personligen tycker jag att spårvagnen alltid borde stanna vid varje "mjölkpall".

Det vore förstås också bra om alla stannaknappar som finns i A32-vagnarna fungerade, vilket inte alltid är fallet. Det ökar inte direkt lusten att köra förbi hållplatser när man vet att en handfull knappar då och då plötsligt lägger av.
Senast redigerad av Hans Wibacke den måndag 16 november 2009 0:47, redigerad totalt 1 gånger.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Hållplatsstoppen i Stockholm

Inlägg av LÅ1 »

För länge sedan, när man åkte 54:an över Västerbron, så gick ju dessa ofta i konvoj. Bussen jag åkte med var full med folk. Naturligtvis planerade många att stiga av vid Fridhemsplan, men ingen pingade! Eftersom bussen var fylld till sista ståplats tyckte föraren att det inte fanns någon anledning att stanna. Ingen skulle ju av. Då blev det liv på passagerarna! Bussen stannade en bit framför hållplatsen. Om det var chaufförens plan från början, för att uppfostra passagerarna, eller om han verkligen inte trodde någon skulle av, det vet jag ju inte. Men man kan ju gissa! :wink:
Han ropade i alla fall ut att vill man stiga av så skall man trycka för stopp. Trafikanterna tyckte att det var självklart att han skulle stanna på ett sådant ställe som Fridhemsplan.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7484
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Hållplatsstoppen i Stockholm

Inlägg av Kantorn »

Stefan Isaksson skrev:För övrigt är skillnaden inte SÅ stor jämfört med järnvägen som i alla fall förr i tiden skiljde mellan fast uppehåll och behovsuppehåll. Om det är så fortfarande vet jag inte, men Roslagsbanan hade i alla fall behovsuppehåll långt in i modern tid.

SI
Vill minnas att Täljö hade det vissa turer långt in på 90-talet.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Fredrik E
Inlägg: 2298
Blev medlem: måndag 22 september 2003 19:17
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Hållplatsstoppen i Stockholm

Inlägg av Fredrik E »

Det bästa för tabellen är om man har stopp-knapparna vid dörrarna och en vid en plats för rörelsehindrade, detta för att folk ska vara uppe från sätet när vagnen anländer hållplats och på det sättet påskynda avstigningen. I Göteborg är det alldeles för slött då det finns knappar och snören överallt i fordonen.
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7484
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Hållplatsstoppen i Stockholm

Inlägg av Kantorn »

Grovsnus skrev:Det bästa för tabellen är om man har stopp-knapparna vid dörrarna och en vid en plats för rörelsehindrade, detta för att folk ska vara uppe från sätet när vagnen anländer hållplats och på det sättet påskynda avstigningen. I Göteborg är det alldeles för slött då det finns knappar och snören överallt i fordonen.
Det låter som en inte så bra idé, om spårvagnen är full och alla som ska av tränger sig mot dörrarna för att trycka på knappen - då kommer ingen nånstans, speciellt om de som råkar stå vid dörrarna inte ska av förrän nästa hållplats, tex. Bättre som nu då det räcker med att en trycker/drar.
Professionell tyckare
Sparkfot
Inlägg: 3574
Blev medlem: söndag 14 augusti 2005 12:43
Kontakt:

Re: Hållplatsstoppen i Stockholm

Inlägg av Sparkfot »

A32 skrev:Det kan tilläggas att resenärer på tvärbanan kan vara väldigt dåliga på att trycka och visa tydligt att dom vill gå av vid nästa hållplats, men det är väl tur att det är nära till nästa hållplats.
/a32 :wink:
Det är en bit att knalla om man missar att gå av vid Stora Essingen och får kliva av i Gröndal och vise versa. :wink:
Calipo
Inlägg: 199
Blev medlem: söndag 26 augusti 2007 14:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Hållplatsstoppen i Stockholm

Inlägg av Calipo »

A32 skrev:På Nockebybanan Linje 12 gäller stopp vid varje hållplats oavsett om det är någon på plattformen eller någon i vagnen som vill gå av.

På Tvärbanan Linje 22 gäller stopp vid hållplats om någon i vagnen tryckt på en stannarknapp eller om någon på plattformen vill åka med, annars är det upp till föraren att åka förbi hållplatsen utan att stanna.
Dock är det väldigt luddigt på Veolia vad som gäller, men av "godwill" så ser väl arbetsledningen att föraren stannar om det är oklart så att inga onödiga klagomål inkommer till SL resp Veolia :wink: 8)

Det kan tilläggas att resenärer på tvärbanan kan vara väldigt dåliga på att trycka och visa tydligt att dom vill gå av vid nästa hållplats, men det är väl tur att det är nära till nästa hållplats.
/a32 :wink:
En god vän till mig skulle resa från Alvik till Stora Essingen ganska tidigt en söndagsmorgon. Detta var en sträcka som hon ofta reste, men hon hade aldrig brytt sig om att plinga, varpå hon inte heller plingade denna gången. Plötsligt var hon i Gröndal och fick vänta 10 minuter på nästa tåg som kunde ta henne till Stora Essingen. På den sista resan så plingade hon!
Sparkfot
Inlägg: 3574
Blev medlem: söndag 14 augusti 2005 12:43
Kontakt:

Re: Hållplatsstoppen i Stockholm

Inlägg av Sparkfot »

Calipo skrev:
A32 skrev:På Nockebybanan Linje 12 gäller stopp vid varje hållplats oavsett om det är någon på plattformen eller någon i vagnen som vill gå av.

På Tvärbanan Linje 22 gäller stopp vid hållplats om någon i vagnen tryckt på en stannarknapp eller om någon på plattformen vill åka med, annars är det upp till föraren att åka förbi hållplatsen utan att stanna.
Dock är det väldigt luddigt på Veolia vad som gäller, men av "godwill" så ser väl arbetsledningen att föraren stannar om det är oklart så att inga onödiga klagomål inkommer till SL resp Veolia :wink: 8)

Det kan tilläggas att resenärer på tvärbanan kan vara väldigt dåliga på att trycka och visa tydligt att dom vill gå av vid nästa hållplats, men det är väl tur att det är nära till nästa hållplats.
/a32 :wink:
En god vän till mig skulle resa från Alvik till Stora Essingen ganska tidigt en söndagsmorgon. Detta var en sträcka som hon ofta reste, men hon hade aldrig brytt sig om att plinga, varpå hon inte heller plingade denna gången. Plötsligt var hon i Gröndal och fick vänta 10 minuter på nästa tåg som kunde ta henne till Stora Essingen. På den sista resan så plingade hon!
Det förstår jag, det stora antalet trafikanter i Stora Essingen kommer väl med 1ans buss eller ska till franska skolan eller lärar högskolan som ligger där och de reser ju kanske inte så ofta en tidig söndagsmorgon..
Skriv svar