Uppdatering och en kort referat över händelser i Helsingfors:
I kväll (tisdag 10.11.) har nu trafikverket slått fast, att trafiken ändå till Gräsviken kommer att återupptas imorgon, onsdag. Tågen kommer dock inte att stanna vid Järnvägstorget under en ospecificerad tid (t.o.m. 6 månader)
http://www.hel.fi/wps/portal/HKL_sv/Art ... .o.m.+onsd !
Under söndag eftermiddag bröt alltså en äldre huvudvattenledning under den sk. Stationstunneln (de underjordiska gångar med butiker m.fl. framför stationen och över metron). På grund av några mysteriösa håll i betongstrukturen runt ledningen, kunde vattenmassor ta sig till de tekniska utrymmen vid metron och därifrån ändå till bantunneln. Först körde tågen förbi Järnvägstorget, men när vattennivån blev högre, började tågen vändas i Kajsaniemi och efter ordningar från rädningsverket, blev slutstationen ändå ute i Sörnäs. Vattenmassor var så massiva att de t.ex. krossade hissar och vältte väggar.
Under måndag och tisdag har metrotågen vänd vid Kajsaniemi (en station österut från Järnvägstorget), där tågen mot Nordsjö respektive Mellungsbacka har avgått från de två spåren. Trafiken har varit något glesare än normalt, eftersom övergångsspår finns närmare Hagnäs station. Det har varit tillägstrafik på spårvägslinjen 8 (från Sörnäs mot Gräsviken norr om centrum) och på busslinjen 58(B) (från Östra Centrum mot Böle), och en tillfällig busslinje (65X) har kört mellan Sörnäs och Gräsviken.
Ur passagerarperspektiv sett har det inte varit någon större kaos, utan männsikor har hittat ganska bra till allternativa resevägar. Dessutom är det ju inte ens väldigt lång från Kajsaniemi till Järnvägsstationen (några hundra meter över Järnvägstorget från den närmaste ingången...) och buss/spårvägstrafiken på den avstängda sträkan är ganska omgående även vanligtvis.