Godståg som är långa

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Johan A
Inlägg: 462
Blev medlem: fredag 03 augusti 2007 20:10

Godståg som är långa

Inlägg av Johan A »

Jag såg ett GODSTÅG i Örebro. Det var längsta jag sett omkriong 30 vagnar. Finns det någon regel för hur mycket vagnar som får gå?
Spårvagnsintreserad från ÄLVSJÖ
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Gods tåg som är långa

Inlägg av LÅ1 »

Johan A skrev:Jag såg ett GODSTÅG i Örebro . Det var längsta jag sett omkriong 30 vagnar . Finns det någon regel för hur mycket vagnar som får gå ?
Vet inget om detta, men det finns andra saker som skulle kunna vara begränsande:
Tågets längd i meter.
Tågets vikt i ton.

Kolla också dessa trådar:
Har vi tid i 8 minuter?
Efter hundra vagnar orkade jag inte
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Gods tåg som är långa

Inlägg av daniel_s »

JTF bilaga 11 skrev:4.3 LÄNGD MED HÄNSYN TILL BROMSGRUPP
Största längd för fordonssättet är vid
• bromsgrupp P/R .................................................................... 730 m
• bromsgrupp G ........................................................................ 880 m
• bromsgrupp Ö ....................................................................... 300 m
Lars Fredrik
Inlägg: 259
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:31
Ort: Oslo

Re: Gods tåg som är långa

Inlägg av Lars Fredrik »

daniel_s skrev:
JTF bilaga 11 skrev:4.3 LÄNGD MED HÄNSYN TILL BROMSGRUPP
Största längd för fordonssättet är vid
• bromsgrupp P/R .................................................................... 730 m
• bromsgrupp G ........................................................................ 880 m
• bromsgrupp Ö ....................................................................... 300 m
Nesten likt i Norge; 700 meter i P og 850 meter i G.

I den nye forskriften fra 13. desember er dette begrensninger gitt av Jernbaneverket og ikke Statens Jernbanetilsyn. Dette er derfor ikke lenger "gudegitt", men kan "forhandles" om. Det vil si dokumentere at andre sammensettinger går bra.

Hvor aktuelt det er å kjøre så lange godstog i Norge med den kapasiteten vi har på infrasstrukturen er en annen sak...

For persontog er 72 aksler maks.

/LF
Användarens profilbild
Martin
Inlägg: 1572
Blev medlem: fredag 02 maj 2003 23:47
Ort: Hjärtat av Bohuslän

Re: Godståg som är långa

Inlägg av Martin »

Kör man på enkelspår bör man beakta att mötesstationernas sidospårslängd är kan vara begränsande.
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg
Inlägg: 1974
Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
Ort: Oslo

Re: Godståg som är långa

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

Mange stationer på enkelspår har for korte spår til at to godstog kan møtes. I Norge har vi mange krysningsspor på 315 m, og så korte godstog kjører vi ikke.
Skriv svar