På trikketur i Bergen III
Postat: lördag 31 oktober 2009 10:56
Strekningen fra sentrum til Minde var jo den siste i drift og er langt mer "gjennomfotografert" i den øvrige strekningene. En spesialitet ved boggivognene var at føreren kunne legge ut og inn spilet fra førerplassen. I våre dager en selvsagthet kanskje, men ikke i 1948. 137 og 155 befinner seg også i Nygårdsgaten i typisk bergensvær; regn!
De åtte (opprinnelig ni) midtinngangstilhengerne forble toretningsvogner til siste slutt.
(Torsten Wiig) Vi er nå kommet fram til det områdets om heter "Florida" (i Bergen har man også Paradis og Oasen...) og om få måneder kan man igjen forevige en bergenstrikk på samme sted selv om vogna vel etter Mickes mening ikke er en "riktig spårvagn" som denne her, idet strekningen vidre sørover til Minde er noenlunde sammenfallende med de nye Bybanen. Phil Tatt har tatt(!!) bildet i 1962. Phil tok også dette bildet litt lengre sør hvor sporene inn til vognhallen tok av fra selve hovedlinja. Vognhallen Møhlenpris lå noen hundre meter til høyre og var forbundet med nettet via en egen sidelinje. De to vognene står i innfarten til vognhallssporet, hovedsporet i forgrunnen. Mon det er et vognbytte på gang?
Det fantes ingen vendemulighet ved vognhallen så man var henvist til å kjøre baklengs enten inn eller ut. Boggivognenen hadde dog en rangérkontroller i bakenden, riktignok kun med seriekontakter, og man var henvist til å bruke luftbremsen, men det fungerte ellers greit. Thormølens gate var ingen sterkt trafikkert gate akkurat. Så passerer vi over Strømmen via Nygårdsbroen. Denne var utførts om klaffebru slik at større båter kunne komme inn i Store Lungegårdsvann.
I 1965 da dette bildet ble tatt av Torsten Wiig var brua alene om å ta trafikken sørover, nå er det hele tre broer her, men på nytt er det altså lagt trikkespor over denne brua om en kun på fundamentene, selve brobanen er nå fornyet.
I Norge har Bergen hatt en klaffebru med sporvogn og Trondheim to mens Oslo har sluppet unna.
Mvh Bjørn