Sida 1 av 2
Tunnlar i rannebergen och östra sjukhuset
Postat: torsdag 29 oktober 2009 20:13
av alex87
Har hört rykten om att det finns/fanns byggda tunnlar på spårtrafik i Rannebergen och vid Östra Sjukhuset, tunneln vid Östra har jag sett att vid Tingvallsvägen finns det något i berget. Något som vet nåt om Rannebergen?
Re: Tunnlar i rannebergen och östra sjukhuset
Postat: torsdag 29 oktober 2009 21:14
av hej
Under Rannebergen finns det en tunnel som var tänkt att användas av stadsbanan till de allra yttersta områderna i Angereds område, det skulle bebyggas ända ut till norra Bergum.
Stadsbanan skulle ha gått i tunnel under Angereds Centrum där två stationer skulle ha funnits och sedan fortsatt till Rannebergen för vidare färd. När man ändå höll på att bygga och dra tunnlar för allt annat som vatten, avlopp och el så passade man på att bygga stadsbanetunneln.
Fortfarande finns det spårreservat ifall man skulle få för sig att dra spårvagn ovan jord till tunneln under Rannebergen men problemet skulle vara att det inte finns någon sprängd vändslinga under Rannebergen.
Re: Tunnlar i rannebergen och östra sjukhuset
Postat: fredag 30 oktober 2009 7:43
av 2763
hej skrev:
Fortfarande finns det spårreservat ifall man skulle få för sig att dra spårvagn ovan jord till tunneln under Rannebergen men problemet skulle vara att det inte finns någon sprängd vändslinga under Rannebergen.
Nej.
Det finns inget spårreservat där idag. Dessutom ligger det ett dagis i vägen för den tänkta sträckningen.
När stadsbanan planerades så var det ändstationer a la tunnelbana som gällde - dvs säck. Vändslinga under Rannebergen är inget problem att fixa om man nu bestämmer sig för att spränga ut tunneln till rätt storlek och flytta på förskolan, vilket förmodligen görs lättast genom att i hemlighet infektera byggnaden med mögel så att den ändå måste rivas.
//Tony
Re: Tunnlar i rannebergen och östra sjukhuset
Postat: fredag 30 oktober 2009 9:06
av Harald
TonyM skrev:hej skrev:
Fortfarande finns det spårreservat ifall man skulle få för sig att dra spårvagn ovan jord till tunneln under Rannebergen men problemet skulle vara att det inte finns någon sprängd vändslinga under Rannebergen.
Nej.
Det finns inget spårreservat där idag. Dessutom ligger det ett dagis i vägen för den tänkta sträckningen.
När stadsbanan planerades så var det ändstationer a la tunnelbana som gällde - dvs säck. Vändslinga under Rannebergen är inget problem att fixa om man nu bestämmer sig för att spränga ut tunneln till rätt storlek och flytta på förskolan, vilket förmodligen görs lättast genom att i hemlighet infektera byggnaden med mögel så att den ändå måste rivas.
//Tony
Eftersom hela projektet skulle ta lite tid att genomöra, kanske man i stället för att spränga ut plats för en vändslinga skulle hinna skaffa lämpliga vagnar och låta linje nio trafikera Rannebergen-Saltholmen.

Re: Tunnlar i rannebergen och östra sjukhuset
Postat: fredag 30 oktober 2009 13:33
av TKO
Harald skrev:TonyM skrev:hej skrev:
Fortfarande finns det spårreservat ifall man skulle få för sig att dra spårvagn ovan jord till tunneln under Rannebergen men problemet skulle vara att det inte finns någon sprängd vändslinga under Rannebergen.
Nej.
Det finns inget spårreservat där idag. Dessutom ligger det ett dagis i vägen för den tänkta sträckningen.
När stadsbanan planerades så var det ändstationer a la tunnelbana som gällde - dvs säck. Vändslinga under Rannebergen är inget problem att fixa om man nu bestämmer sig för att spränga ut tunneln till rätt storlek och flytta på förskolan, vilket förmodligen görs lättast genom att i hemlighet infektera byggnaden med mögel så att den ändå måste rivas.
//Tony
Eftersom hela projektet skulle ta lite tid att genomöra, kanske man i stället för att spränga ut plats för en vändslinga skulle hinna skaffa lämpliga vagnar och låta linje nio trafikera Rannebergen-Saltholmen.

Vilken bra idé! Varför inte höga plattformar på den linjen som vi kan döpa om till T9?
/TKO
Re: Tunnlar i rannebergen och östra sjukhuset
Postat: fredag 30 oktober 2009 16:57
av Nupski
Och låta bygga en tunnel först mellan Stampbroarna till Järntorget med underjordsstationer vid Stureplatsen, Stora teatern samt Haga och sedan låta tunneln forsätta under oskarsleden från Järnvågsgatan till Kungssten för att snabba upp resan. Bygga högaplattformar vid alla tilltänkta stationer samt införskaffa snabba tvåriktningsvagnar. Låter som en lysande idé.
Re: Tunnlar i rannebergen och östra sjukhuset
Postat: fredag 30 oktober 2009 18:28
av Per Lind
Tänk, bara det går i tunnel och är svindyrt att bygga, då är det bra.
Bygga på ytan som ger mer för pengarna, då är det dåligt.
Vissa är tydligen gjorda av pengar, eller anser att andras pengar skall betala kalaset.
-Per
Re: Tunnlar i rannebergen och östra sjukhuset
Postat: fredag 30 oktober 2009 18:43
av alex87
Den vid östra sjukhuset då?
Re: Tunnlar i rannebergen och östra sjukhuset
Postat: fredag 30 oktober 2009 19:30
av Nupski
alex87 skrev:Den vid östra sjukhuset då?
Tänker du inte på det underjordiska fältsjukhuset. Den tunneln som jag hört talas om längs längs linjen är under Lunden vet inte hur de tänkt med förlängningen till Vallhamra dock.
http://www.sparvagssallskapet.se/forum/ ... hp?t=15564
Länkar till gammalt inlägg i debatten.
Re: Tunnlar i rannebergen och östra sjukhuset
Postat: fredag 30 oktober 2009 22:30
av Zawaq
Det här vad var jag hittade via google:
(bilden är klickbar)
Generalplan för Angered-Bergum -68.
Re: Tunnlar i rannebergen och östra sjukhuset
Postat: lördag 31 oktober 2009 12:12
av LÅS
alex87 skrev:Den vid östra sjukhuset då?
Påslag till råvattentunnel Lärjeholm - Lackarebäck. Har ingenting med spårväg att göra.
Re: Tunnlar i rannebergen och östra sjukhuset
Postat: tisdag 03 november 2009 12:40
av Michael
Är det inte lite lustigt att man aldrig planerade in någon linje till Gårdstensbergen och Lövgärdet?
Re: Tunnlar i rannebergen och östra sjukhuset
Postat: tisdag 03 november 2009 15:42
av Christer J
Michael skrev:Är det inte lite lustigt att man aldrig planerade in någon linje till Gårdstensbergen och Lövgärdet?
Om du tänker på kartan med "Generalplan för Angered-Bergum -68" så säger det sig att det nog aldrig skulle finnas kapacitet för en sådan gren med tanke på att man skulle ha två linjer norr om Rannebergen med 5 till 7 hållplatser vardera. Det ser nästan ut som om man skulle behöva kapacitet som en tunnelbana/metro för att klara av det transportbehov man planerade för - samt tunnel inne i Göteborg.
Obs jag vill gärna ha spårvagnar där det går, men med dessa planer... nej då räcker det nog inte till med spårvagn - ens på eget reservat hela vägen.
Christer J
Re: Tunnlar i rannebergen och östra sjukhuset
Postat: tisdag 03 november 2009 16:05
av Harald
Christer J skrev:Om du tänker på kartan med "Generalplan för Angered-Bergum -68" så säger det sig att det nog aldrig skulle finnas kapacitet för en sådan gren med tanke på att man skulle ha två linjer norr om Rannebergen med 5 till 7 hållplatser vardera. Det ser nästan ut som om man skulle behöva kapacitet som en tunnelbana/metro för att klara av det transportbehov man planerade för - samt tunnel inne i Göteborg.
Det var också det man planerade. Inskannade kartor ur Stadsbaneutredningen har visats på Forum så om du är intresserad kan du söka.
Re: Tunnlar i rannebergen och östra sjukhuset
Postat: tisdag 03 november 2009 16:29
av Christer J
Harald skrev:
Klipp 8><
Inskannade kartor ur Stadsbaneutredningen har visats på Forum så om du är intresserad kan du söka.
Dessa har tagits bort av utläggaren (Bengt Jönsson). Har någon kvar dessa så är jag intresserad att se dem igen.
/ CJ
Re: Tunnlar i rannebergen och östra sjukhuset
Postat: tisdag 03 november 2009 21:08
av Martin
Zawaq skrev:Det här vad var jag hittade via google:
(bilden är klickbar)
Generalplan för Angered-Bergum -68.
OT:
Intressant tycker jag i blidens nedre vänstra hörn, där det tydligen planerades för ytterligare en älvpassage vid Lärjeåns utlopp.
Re: Tunnlar i rannebergen och östra sjukhuset
Postat: onsdag 13 oktober 2010 20:33
av M_M
Christer J skrev:Harald skrev:
Klipp 8><
Inskannade kartor ur Stadsbaneutredningen har visats på Forum så om du är intresserad kan du söka.
Dessa har tagits bort av utläggaren (Bengt Jönsson). Har någon kvar dessa så är jag intresserad att se dem igen.
Nu gräver jag upp en "antik" tråd.
Nånstans underst-bakom på hårddisken har jag nog också avfotograferade bilder från utredningen som jag skulle kunna lägga ut om det önskas.
Annars så skulle det kanske gå att fjärrlåna utredningen.
För ett par år sen fanns den på
"Hisingens Resurs-Bibliotek".
Re: Tunnlar i rannebergen och östra sjukhuset
Postat: onsdag 13 oktober 2010 21:12
av Stefan_Brännström
Hur aktuellt skulle det vara idag att förlänga A-banan till Lövgärdet? Direkt kan man ju konstatera att A-banan isåfall måste dras om lite vid Angereds C. så att spår kan fortsätta norrut.
Sen är det som jag minns det ganska mycket grönområde mellan Angered C och Lövgärdet, om man byggde 7-våningshus längs med den nya spårsträckningen kanske det skulle bli motiverat att göra detta och typ förlänga L9 dit?
Re: Tunnlar i rannebergen och östra sjukhuset
Postat: torsdag 14 oktober 2010 0:23
av olasand
M_M skrev:Nånstans underst-bakom på hårddisken har jag nog också avfotograferade bilder från utredningen som jag skulle kunna lägga ut om det önskas.
Ja tack!
Re: Tunnlar i rannebergen och östra sjukhuset
Postat: torsdag 14 oktober 2010 13:24
av mela
Har ganska mycket inläst, men kommer inte i håg var allt ligger på datorn eller på vilken dator, dessa två översiktskartor hittade jag dock direkt.

- Stadsbana, system med en bana
- System med en bana.jpg (217.55 KiB) Visad 3013 gånger

- Stadsbana, system med två banor
- System med två banor.jpg (217.04 KiB) Visad 3013 gånger