Sida 1 av 1

Ekebergbanen XIX

Postat: fredag 23 oktober 2009 14:05
av 996
Nå har vi snart kommet helt fram til Skøyen, 13,6 km fra Ljabru hvor Ekebergbanen hadde sin endestasjon fra mai 1969 til august 1973.
EB 1003 linje 16 Thune 1973.08.jpg
EB 1003 linje 16 Thune 1973.08.jpg (230.46 KiB) Visad 761 gånger
1003 har dog ikke nådd helt fram ennå, den tar svingen ved Thune slik trikkene gjorde helt til 1981 da de fikk ny trasé mellom her og Hoff.
Jeg tror dette er siste dag med Ekebergbane til Skøyen. Bildet er tatt av Ulf Berntsen i august 1973.
EB 1019 linje 16 første til Skøyen 1969.jpg
EB 1019 linje 16 første til Skøyen 1969.jpg (233.64 KiB) Visad 761 gånger
Dette bildet er også et Berntsen-bilde, tatt førstedag med Ekebergbanen til Skøyen 4. mai 1969 og viser endog den aller første rutevogna. De fleste, om ikke alle på dette bildet, kommer fra jernbane- og sporveisentusaistmiljøet i Oslo. Dette var jo stort, større en Elvis til og med! Ekebergbanen hadde liksom trosset alle nedleggingsforslag og nærmest kjempet seg fram til Skøyen.
En pussighet; når man regulerte i Skøyen-sløyfa skulle man stå akkurat hermed bakparten på vogna eller toget, bakerste boggi skulle liksom stå i pensen inn til indre sløyfe.
EB 1013 og 1043 linje 16 Skøyen 1970 UBe.jpg
EB 1013 og 1043 linje 16 Skøyen 1970 UBe.jpg (322.93 KiB) Visad 761 gånger
Som vi ser så gjorde bakerste boggi på 1043 også det; stod i pensen inn til indre sløyfe.
Hvorfor det? Vel, det var nå sån "man" gjorde da. Hvem vet?
Også her trykket Ulf på utløseren, bildet skal være tatt i 1970.
EB 1016 og 1046 linje 16 Skøyen 1970 UBe.jpg
EB 1016 og 1046 linje 16 Skøyen 1970 UBe.jpg (300.7 KiB) Visad 761 gånger
1016 og 1046 har kommet seg nesten helt rundt sløyfa og vi kan se videre utover Lilleakerbanen. Når man kom til Skøyen steg man av banen der vi nyss så vognene i sløyfa. Skulle man på, foregikk det her ved det felles stoppestedet med Lilleakerbanen. Indre sløyfe på Skøyen var lite brukt, som vi ser endte den i utgående spor, så når noen ville snu der måtte de også benytte overkjøringssporet som vi kan skimte begynnelsen på, for å komme seg på rett spor mot sentrum. Ulf tok også dette bildet.
EB 1043 og 1010 linje 16 Skøyen.jpg
EB 1043 og 1010 linje 16 Skøyen.jpg (187.8 KiB) Visad 761 gånger
1010 og 1043 har kommet seg helt rundt sløyfa og er np kalr for avgang mot Ljabru. Konduktøren på tilhengeren, en mann som ble omtalt som "Kompressorbråtan" har tatt seg et par drag på pipa og klatrer ombord.
Jeg tok bildet selv en av de siste dagene med Ekebergbanen til Skøyen.
da er vi sånn sett ved reisens ende, men jeg kan finne flere godbiter fra banen hvis dere orker mer.
Mvh bjørn

Re: Ekebergbanen XIX

Postat: fredag 23 oktober 2009 21:33
av lelleme
TACK för att du låtit oss resa med på denna härliga rutt genom Oslo. Det har varit helt otroligt och mycket trevligt att få se alla de underbara fotografierna!
Du borde egentligen fundera på att göra en bok med hela innehållet.

Hälsningar
Lennart Steen

Re: Ekebergbanen XIX

Postat: fredag 23 oktober 2009 22:08
av 996
Se i bokhandlene 11. juni 2017 :wink:

Mvh bjørn

Re: Ekebergbanen XIX

Postat: lördag 24 oktober 2009 17:01
av Arne L
Takk for en flott serie nostalgi fra Oslo. Mange gode minner trigges gjennom dine og andres fotos fra EB. :D

mvh
Arne L

Re: Ekebergbanen XIX

Postat: lördag 24 oktober 2009 17:37
av Msport
lelleme skrev:TACK för att du låtit oss resa med på denna härliga rutt genom Oslo. Det har varit helt otroligt och mycket trevligt att få se alla de underbara fotografierna!
Du borde egentligen fundera på att göra en bok med hela innehållet.

Hälsningar
Lennart Steen
Jeg sier meg 100 % enig med deg i det :!:

Re: Ekebergbanen XIX

Postat: söndag 25 oktober 2009 0:22
av BaardB
Det bør vel nevnes at Bjørn allerede har skrevet en bok om banen, utgitt til banens 75-årsjubileum i 1992.

Re: Ekebergbanen XIX

Postat: söndag 01 november 2009 13:03
av Johan A
Villka FULA vagnar . Gick dom så länge i trafik . När slutade dom köra med dessa ?

Re: Ekebergbanen XIX

Postat: söndag 01 november 2009 18:33
av 996
Vaddå FULA? 8)
De ble tatt ut av drift i september 1974.

Mvh Bjørn