Ekebergbanen XIX
Postat: fredag 23 oktober 2009 14:05
Nå har vi snart kommet helt fram til Skøyen, 13,6 km fra Ljabru hvor Ekebergbanen hadde sin endestasjon fra mai 1969 til august 1973.
Jeg tror dette er siste dag med Ekebergbane til Skøyen. Bildet er tatt av Ulf Berntsen i august 1973. Dette bildet er også et Berntsen-bilde, tatt førstedag med Ekebergbanen til Skøyen 4. mai 1969 og viser endog den aller første rutevogna. De fleste, om ikke alle på dette bildet, kommer fra jernbane- og sporveisentusaistmiljøet i Oslo. Dette var jo stort, større en Elvis til og med! Ekebergbanen hadde liksom trosset alle nedleggingsforslag og nærmest kjempet seg fram til Skøyen.
En pussighet; når man regulerte i Skøyen-sløyfa skulle man stå akkurat hermed bakparten på vogna eller toget, bakerste boggi skulle liksom stå i pensen inn til indre sløyfe. Som vi ser så gjorde bakerste boggi på 1043 også det; stod i pensen inn til indre sløyfe.
Hvorfor det? Vel, det var nå sån "man" gjorde da. Hvem vet?
Også her trykket Ulf på utløseren, bildet skal være tatt i 1970. 1016 og 1046 har kommet seg nesten helt rundt sløyfa og vi kan se videre utover Lilleakerbanen. Når man kom til Skøyen steg man av banen der vi nyss så vognene i sløyfa. Skulle man på, foregikk det her ved det felles stoppestedet med Lilleakerbanen. Indre sløyfe på Skøyen var lite brukt, som vi ser endte den i utgående spor, så når noen ville snu der måtte de også benytte overkjøringssporet som vi kan skimte begynnelsen på, for å komme seg på rett spor mot sentrum. Ulf tok også dette bildet. 1010 og 1043 har kommet seg helt rundt sløyfa og er np kalr for avgang mot Ljabru. Konduktøren på tilhengeren, en mann som ble omtalt som "Kompressorbråtan" har tatt seg et par drag på pipa og klatrer ombord.
Jeg tok bildet selv en av de siste dagene med Ekebergbanen til Skøyen.
da er vi sånn sett ved reisens ende, men jeg kan finne flere godbiter fra banen hvis dere orker mer.
Mvh bjørn
1003 har dog ikke nådd helt fram ennå, den tar svingen ved Thune slik trikkene gjorde helt til 1981 da de fikk ny trasé mellom her og Hoff.Jeg tror dette er siste dag med Ekebergbane til Skøyen. Bildet er tatt av Ulf Berntsen i august 1973. Dette bildet er også et Berntsen-bilde, tatt førstedag med Ekebergbanen til Skøyen 4. mai 1969 og viser endog den aller første rutevogna. De fleste, om ikke alle på dette bildet, kommer fra jernbane- og sporveisentusaistmiljøet i Oslo. Dette var jo stort, større en Elvis til og med! Ekebergbanen hadde liksom trosset alle nedleggingsforslag og nærmest kjempet seg fram til Skøyen.
En pussighet; når man regulerte i Skøyen-sløyfa skulle man stå akkurat hermed bakparten på vogna eller toget, bakerste boggi skulle liksom stå i pensen inn til indre sløyfe. Som vi ser så gjorde bakerste boggi på 1043 også det; stod i pensen inn til indre sløyfe.
Hvorfor det? Vel, det var nå sån "man" gjorde da. Hvem vet?
Også her trykket Ulf på utløseren, bildet skal være tatt i 1970. 1016 og 1046 har kommet seg nesten helt rundt sløyfa og vi kan se videre utover Lilleakerbanen. Når man kom til Skøyen steg man av banen der vi nyss så vognene i sløyfa. Skulle man på, foregikk det her ved det felles stoppestedet med Lilleakerbanen. Indre sløyfe på Skøyen var lite brukt, som vi ser endte den i utgående spor, så når noen ville snu der måtte de også benytte overkjøringssporet som vi kan skimte begynnelsen på, for å komme seg på rett spor mot sentrum. Ulf tok også dette bildet. 1010 og 1043 har kommet seg helt rundt sløyfa og er np kalr for avgang mot Ljabru. Konduktøren på tilhengeren, en mann som ble omtalt som "Kompressorbråtan" har tatt seg et par drag på pipa og klatrer ombord.
Jeg tok bildet selv en av de siste dagene med Ekebergbanen til Skøyen.
da er vi sånn sett ved reisens ende, men jeg kan finne flere godbiter fra banen hvis dere orker mer.
Mvh bjørn