Skillnad på tunneltågförare och tunneltågförare från SS?
Postat: tisdag 06 oktober 2009 21:57
Hej. Jag åker linje 17 mellan Hammarbyhöjden och T-centralen varje vardag till och från jobbet. Tyvärr är det oftast ingen vidare behaglig upplevelse - vi trafikanter kastas fram och tillbaka i tåget i takt med att signalsystemet gör sitt för att hålla hastigheten i styr. Som tur är står vi tätt packade så man landar mjukt.
Ibland, inte ofta, är upplevelsen den raka motsatta. Jag märker inte ens att tåget startar. Eller att det bromsar. Eller att det stannar. Det är lika mjukt som att åka SJ regionaltåg, om inte mjukare. Jag hör bara ljudet från luftutblåsen. (Det borde förresten vara konsekvent högre varvtal på fläktarna.)
Jag har tidigare fått förklarat för mig att detta tills största delen beror på hur rutinerad och engagerad tunneltågföraren är, ev. tekniska problem undantagna. Hur väl stämmer detta egentligen? Kan den förare som vill, som anstränger sig, köra mjukt?
Det vore kul att få uppleva i första person hur väl ett tåg kan framföras. Ni förare som deltager i detta forum t.ex. borde rimligen uppfylla åtminstone kriteriet "engagerad tunneltågförare". Det vore roligt att på något sätt veta när man åker tåg med någon härifrån, och när det är någon annan förare, för att på så sätt jämföra om det är någon skillnad, generellt sett.
Ni kan ju identifiera er genom att ropa ut något otippat vid Skanstull - oavsett färdriktning - t.ex. "Tid för avgång, tag plats." så lovar jag att återkomma i denna tråd med en kommentar.
Jag åker mellan 8:30-9:00 från Hammarbyhöjden och runt 17-18 från T-centralen.
Ibland, inte ofta, är upplevelsen den raka motsatta. Jag märker inte ens att tåget startar. Eller att det bromsar. Eller att det stannar. Det är lika mjukt som att åka SJ regionaltåg, om inte mjukare. Jag hör bara ljudet från luftutblåsen. (Det borde förresten vara konsekvent högre varvtal på fläktarna.)
Jag har tidigare fått förklarat för mig att detta tills största delen beror på hur rutinerad och engagerad tunneltågföraren är, ev. tekniska problem undantagna. Hur väl stämmer detta egentligen? Kan den förare som vill, som anstränger sig, köra mjukt?
Det vore kul att få uppleva i första person hur väl ett tåg kan framföras. Ni förare som deltager i detta forum t.ex. borde rimligen uppfylla åtminstone kriteriet "engagerad tunneltågförare". Det vore roligt att på något sätt veta när man åker tåg med någon härifrån, och när det är någon annan förare, för att på så sätt jämföra om det är någon skillnad, generellt sett.
Ni kan ju identifiera er genom att ropa ut något otippat vid Skanstull - oavsett färdriktning - t.ex. "Tid för avgång, tag plats." så lovar jag att återkomma i denna tråd med en kommentar.
