Sida 1 av 1

Tidigare tunnelbanerenoveringar

Postat: söndag 04 oktober 2009 21:54
av djth
Minnet är bra men kort... Och vissa tunnelbanesträckor börjar bli gamla.

Vilka stora avstängningar har tidigare gjorts, i stil med Farstagrenens renovering förra året? Har ett svagt minne av en avstängning mellan Alvik och Vällingby, men när var det? Den sträckan är ju nästan lika gammal som Farstagrenen. Något arbete verkar vara på gång mellan Vällingby och Hässelby strand också...

Re: Tidigare tunnelbanerenoveringar

Postat: söndag 04 oktober 2009 22:07
av daniel_s
Rälbyte Johannelund-Hässelby strand och växelbyte Hässelby gård-Hässelby strand. Enkelspårstrafik söndag-torsdag från 2200. Spårslipningen verkar vara planerad vecka 47 så det blir kanske lite slirigt de närmaste veckorna :cheesygrin:

Var det inte 2001 som det var avstängt i västerort? Det var rälbyte då också. Jag körde skyttel mellan Brommaplan och Hässelby några kvällar.

Re: Tidigare tunnelbanerenoveringar

Postat: söndag 04 oktober 2009 22:51
av Ulrik Berggren
Hagsätragrenen under våren 2003. Under en längre tid var Högdalen - Hagsätra helt avstängd och då renoerade man bl a ett antal broar på sträckan.

Re: Tidigare tunnelbanerenoveringar

Postat: måndag 05 oktober 2009 0:43
av LÅ1
Fruängsgrenen var helt avstängd sommaren 2006.

Re: Tidigare tunnelbanerenoveringar

Postat: tisdag 06 oktober 2009 19:20
av Bandit
Ulrik Berggren skrev:Hagsätragrenen under våren 2003. Under en längre tid var Högdalen - Hagsätra helt avstängd och då renoerade man bl a ett antal broar på sträckan.
Nästa år (eller om det möjligen var om två år?) är det dags igen. Då ska hela Hagsätragrenen stängas för samma åtgärder som Farstagrenen. Problemet med Högdaldepåns läge längs med linjen är fortfarande inte löst, dock finns ett par alternativ som utreds. Ska bli intressant att se vilket alternativ som "vinner".

Re: Tidigare tunnelbanerenoveringar

Postat: tisdag 06 oktober 2009 22:31
av Calipo
Sommaren 2005 var det enkelspår mellan Slussen och Medborgarplatsen pga spårarbete på sträckan. 30-minuterstrafik rådde då till ändstationerna i söderort och tågen gick nästan på kollon: Först passerade alla tåg söderut, sedan alla tåg norrut, osv... Man kunde alltså få vänta ganska lång stund för resa från T-C till Gullmarsplan. Tunnelbanan kompletterades dock av busstrafik under den aktuella perioden.

Re: Tidigare tunnelbanerenoveringar

Postat: onsdag 07 oktober 2009 12:31
av Micke Asklander
Bandit skrev: Nästa år (eller om det möjligen var om två år?) är det dags igen. Då ska hela Hagsätragrenen stängas för samma åtgärder som Farstagrenen. Problemet med Högdaldepåns läge längs med linjen är fortfarande inte löst, dock finns ett par alternativ som utreds. Ska bli intressant att se vilket alternativ som "vinner".
Hammarby alternativ är helt borta, eftersom där ska Slakthusdepån flytta ner till.
Så ombyggnaden börjar snart där nere i Hamamrby, så då finns det inte plats att ställa upp vagnar.
Det lär bli ett spår som ska vara körbart på sträckan Högdalsdepån - pollak.
Jobben med kantbalkar på vissa broar pågår just nu, samt, det lär bli några nästa år också, innan själva starten av ombyggnad av Hagsätragrenen.
En sak jag vet, det är att växlarna som ligger medllan Svedmyra - Stureby kommer att flyttas närmare Svedmyra, så man kan plocka hastighetsbegräsningen.
Micke

Re: Tidigare tunnelbanerenoveringar

Postat: torsdag 08 oktober 2009 0:20
av Sparkfot
Farstagrenen avstängd Mars 2008- Augusti 2008.

Re: Tidigare tunnelbanerenoveringar

Postat: torsdag 15 oktober 2009 21:12
av Kantorn
Sparkfot skrev:Farstagrenen avstängd Mars 2008- Augusti 2008.
Nämndes i inledningsinlägget, men nu fick vi mpnaderna också.

Re: Tidigare tunnelbanerenoveringar

Postat: torsdag 15 oktober 2009 22:27
av ADDE
Och nu är minnet blått för blå linjens avstägning juni- oktober 2009. :D

vad jag har märkt så värkar det ha fungerat utmärkt under avstägningsperioden.

Re: Tidigare tunnelbanerenoveringar

Postat: torsdag 15 oktober 2009 23:55
av Sparkfot
charmander skrev:Och nu är minnet blått för blå linjens avstägning juni- oktober 2009. :D

vad jag har märkt så värkar det ha fungerat utmärkt under avstägningsperioden.
Inga större grejer hände iallafall..

Re: Tidigare tunnelbanerenoveringar

Postat: fredag 16 oktober 2009 11:04
av superpin
Tja, det fungerade säkert helt enligt plan under avstängningen av blå linje, men många slutade helt enkelt åka tunnelbana under tiden eftersom restiden blev absurt lång. Själv har jag inte skaffat slkort ännu...

Re: Tidigare tunnelbanerenoveringar

Postat: fredag 16 oktober 2009 12:20
av duga
superpin skrev:Tja, det fungerade säkert helt enligt plan under avstängningen av blå linje, men många slutade helt enkelt åka tunnelbana under tiden eftersom restiden blev absurt lång. Själv har jag inte skaffat slkort ännu...
Hur absurt längre blev det för den som åker t ex Gullmarsplan-Kista? 4-5 minuter? Ett byte, på T-centralen eller vid Fridhemsplan.

Re: Tidigare tunnelbanerenoveringar

Postat: fredag 16 oktober 2009 12:42
av superpin
duga skrev:Hur absurt längre blev det för den som åker t ex Gullmarsplan-Kista? 4-5 minuter? Ett byte, på T-centralen eller vid Fridhemsplan.
Jo, taskigt formulerat av mig, ber om ursäkt för det. Egentligen var det väl bara ett problem för de som normalt sett åker till Kungsträdgården, och vi är väl inte så många. Min restid ökade från 35-40 minuter till 55-70 minuter beroende på hur bytena gick, och då testade jag alla varianter jag kunde komma på innan jag resignerade och tog fram bilen.

Tyvärr har jag nu upptäckt att bilen tar under halvtimmen även under rusning så det har blivit svårt att motivera sig att stå och frysa på en busshållplats igen, men jag ska försöka nästa vecka... ;)

Re: Tidigare tunnelbanerenoveringar

Postat: fredag 16 oktober 2009 14:00
av duga
superpin skrev:
duga skrev:Hur absurt längre blev det för den som åker t ex Gullmarsplan-Kista? 4-5 minuter? Ett byte, på T-centralen eller vid Fridhemsplan.
Jo, taskigt formulerat av mig, ber om ursäkt för det. Egentligen var det väl bara ett problem för de som normalt sett åker till Kungsträdgården, och vi är väl inte så många. Min restid ökade från 35-40 minuter till 55-70 minuter beroende på hur bytena gick, och då testade jag alla varianter jag kunde komma på innan jag resignerade och tog fram bilen.

Tyvärr har jag nu upptäckt att bilen tar under halvtimmen även under rusning så det har blivit svårt att motivera sig att stå och frysa på en busshållplats igen, men jag ska försöka nästa vecka... ;)
Där har vi fördelen med trängselskatten; kortare köer i innerstan :)