Järnvägssträckningar i stora städer
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Järnvägssträckningar i stora städer
När man reser runt i Europa med tåg så är infarterna till städerna lite spännande. I alla fall om man inte åkt där förut. Man kan spana in landmärken man sett på kartan, man ser många olika sorters tåg, man passerar stationer för lokaltåg.
Om man har visst järnvägs- och infrastruktursintresse så är det även trevligt att se dessa järnvägar där de passerar genom staden. Man kan stå på broar och se på järnvägen på samma sätt som man på andra broar studerar livet på floden.
Andra tycker att järnvägsspåren bara förfular stadsmiljön och helst skall döljas. Jag kan förstå uppfattningen, men delar den inte!
I Stockholm har man en längre tid diskuterat att däcka över spårområdet norr om Centralstationen långt upp förbi Karlberg. Detta ger möjlighet att bygga nya bostöder, nya kontor, butiker mm. En ny park också, tror jag. I grunden en mycket bra tanke, om det inte vore för det där med Utsikt från tågen och utsikt över banområde.
Meningarna om lämpligheten av att bebygga detta område tycks vara delade. Och allt annat hade varit förvånande. Men bland motståndarna är det inte spåren i sig som är viktiga. Det är i stället det vanliga argumentet att det är bra som det är och allt nytt är fult. Förändringsrädsla och egoism.
Om man har visst järnvägs- och infrastruktursintresse så är det även trevligt att se dessa järnvägar där de passerar genom staden. Man kan stå på broar och se på järnvägen på samma sätt som man på andra broar studerar livet på floden.
Andra tycker att järnvägsspåren bara förfular stadsmiljön och helst skall döljas. Jag kan förstå uppfattningen, men delar den inte!
I Stockholm har man en längre tid diskuterat att däcka över spårområdet norr om Centralstationen långt upp förbi Karlberg. Detta ger möjlighet att bygga nya bostöder, nya kontor, butiker mm. En ny park också, tror jag. I grunden en mycket bra tanke, om det inte vore för det där med Utsikt från tågen och utsikt över banområde.
Meningarna om lämpligheten av att bebygga detta område tycks vara delade. Och allt annat hade varit förvånande. Men bland motståndarna är det inte spåren i sig som är viktiga. Det är i stället det vanliga argumentet att det är bra som det är och allt nytt är fult. Förändringsrädsla och egoism.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Järnvägssträckningar i stora städer
Ur säkerhetssynpunkt är kanske en överdäckning inte att föredra, så länge stora mängder gods passerar centralen - Karlberg.
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Re: Järnvägssträckningar i stora städer
Du menar väl farligt gods? En god invändning!Martin skrev:Ur säkerhetssynpunkt är kanske en överdäckning inte att föredra, så länge stora mängder gods passerar centralen - Karlberg.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Järnvägssträckningar i stora städer
Tack, precis vad jag menade! En explosion eller gasläcka under en överdäckning med bostäder på kan bli allt annat än kul.LÅ1 skrev:Du menar väl farligt gods? En god invändning!Martin skrev:Ur säkerhetssynpunkt är kanske en överdäckning inte att föredra, så länge stora mängder gods passerar centralen - Karlberg.
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Re: Järnvägssträckningar i stora städer
I inlägg nr 5001 i denna tråd på skyscrapercity finns bilder som ger en uppfattning av hur södra delen av den aktuella överdäckningen kommer att gestalta sig. Här pågår redan byggnation. Men bild nr 8 i inlägget är en skiss över hela området!
Men kom gärna med allmänna synpunkter över hur ni upplever spårområden i olika städer. Är nersänkta spårområden sår i stadsbebyggelsen som bör vara överdäckade, eller ger det liv och historia till staden?
Skall järnväg i högläge byggas in med hus på sidorna så man "slipper" se (och höra) tågen, eller är det trevligt med tåg som rullar genom staden?
Jag är lite kluven när det gäller det aktuella projektet i Stockholm. När man besöker städer som Berlin, Hamburg, Wien m.fl. så tycker jag om att se järnvägarna! Och se staden från dem!
I en stad som Köpenhamn tar spårutrymmet väldigt stora ytor, som säkert skulle vara värdefulla att överdäcka och bebygga. (Sydväst om Hovedbanegården, bort mot Enghave) Samtidigt är det en trevlig infart till Köpenhamn H, tycker jag! Här går visserligen järnvägen i nivå med omgivande gator, så en överdäckning skulle kanske ge konstiga nivåskillnader, men jag menar rent generellt, låta järnvägen synas och ta plats, eller gömma undan?)
Men kom gärna med allmänna synpunkter över hur ni upplever spårområden i olika städer. Är nersänkta spårområden sår i stadsbebyggelsen som bör vara överdäckade, eller ger det liv och historia till staden?
Skall järnväg i högläge byggas in med hus på sidorna så man "slipper" se (och höra) tågen, eller är det trevligt med tåg som rullar genom staden?
Jag är lite kluven när det gäller det aktuella projektet i Stockholm. När man besöker städer som Berlin, Hamburg, Wien m.fl. så tycker jag om att se järnvägarna! Och se staden från dem!
I en stad som Köpenhamn tar spårutrymmet väldigt stora ytor, som säkert skulle vara värdefulla att överdäcka och bebygga. (Sydväst om Hovedbanegården, bort mot Enghave) Samtidigt är det en trevlig infart till Köpenhamn H, tycker jag! Här går visserligen järnvägen i nivå med omgivande gator, så en överdäckning skulle kanske ge konstiga nivåskillnader, men jag menar rent generellt, låta järnvägen synas och ta plats, eller gömma undan?)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Järnvägssträckningar i stora städer
Infarten med tåg mot Washington, D.C. i USA söderifrån (delstaten Virginia) är ganska imponerande - man ser många monument i förbundsrepublikens huvudstad.När man reser runt i Europa med tåg så är infarterna till städerna lite spännande. I alla fall om man inte åkt där förut. Man kan spana in landmärken man sett på kartan, man ser många olika sorters tåg, man passerar stationer för lokaltåg.
Men inte om man kommmer från nordöst (Amtrak från Baltimore och New York) eller nordväst (banan från Pittsburgh) har man inte lika fin utsikt.
Men resan med tåg norrut mot New York har en del fina utsikter av skyskraporna i Manhattan innan banan dyker ned i tunnel under Hudsonfloden.
Re: Järnvägssträckningar i stora städer
Och utsikten är väl ett plussvärde för resan? Antar jag!Zill skrev:Infarten med tåg mot Washington, D.C. i USA söderifrån (delstaten Virginia) är ganska imponerande - man ser många monument i förbundsrepublikens huvudstad.
Men inte om man kommmer från nordöst (Amtrak från Baltimore och New York) eller nordväst (banan från Pittsburgh) har man inte lika fin utsikt.
Men resan med tåg norrut mot New York har en del fina utsikter av skyskraporna i Manhattan innan banan dyker ned i tunnel under Hudsonfloden.

Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Järnvägssträckningar i stora städer
Det ligger något i det!Inge skrev:Lite synd dock att Karlbergs station antagligen läggs ner ungefär samtidigt som den verkligen skulle börja behövas...
Har sett ett gammalt förslag på att bygga en gångbro från Kungsholmssidan till Karlbergs station!
Ett känsligt parti ur arkitektonisk synvinkel är området runt S:t Eriksbron. Det är ju "torn" på båda sidor om bron vid båda landfästena. Antingen med nya torn, eller så bygger man så lågt att de gamla tornen fortsätter att framträda.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Järnvägssträckningar i stora städer
Är verkligen sista ordet sagt om Karlbergs station? Jag kan tänka mig att den behövs som reservstation även efter att Citybanan öppnat. Det räcker ju med ett enkelt spår- eller vagnfel för att orsaka tvärstopp i tunneln i ena riktningen. Dessutom kan väl ett och annat insatståg behöva framföras via vanliga banan för att spåren ska räcka till. Vidare antar jag att innerspåren och pendeltågstunneln (Karlberg-Cst) i stor utsträckning kommer att ockuperas av något slags genomgående motorvagnstrafik främst från västeråsbanan, och av dessa tåg bör ju rimligen några kunna göra uppehåll vid Karlberg? Sist men inte minst är Karlberg, särskilt utan pendeltågen, ett utmärkt ställe att vända tåg på vid koncentrerade spårarbeten eller större haverier på Centralen. Enligt min uppfattning finns det starka skäl för att behålla stationen vid Karlberg. Systemet behöver marginaler!
Re: Järnvägssträckningar i stora städer
Men är det möjligt att upprätthålla en station för nödsituationer? Möjligen det där med genomgående motorvagnstrafik, men inte för att ha som reservstation. Den förfaller nog rätt fort - med eller utan hjälp av v-nd-l-r och kl-ttr-r-.daniel_s skrev:Är verkligen sista ordet sagt om Karlbergs station? Jag kan tänka mig att den behövs som reservstation även efter att Citybanan öppnat. Det räcker ju med ett enkelt spår- eller vagnfel för att orsaka tvärstopp i tunneln i ena riktningen. Dessutom kan väl ett och annat insatståg behöva framföras via vanliga banan för att spåren ska räcka till. Vidare antar jag att innerspåren och pendeltågstunneln (Karlberg-Cst) i stor utsträckning kommer att ockuperas av något slags genomgående motorvagnstrafik främst från västeråsbanan, och av dessa tåg bör ju rimligen några kunna göra uppehåll vid Karlberg? Sist men inte minst är Karlberg, särskilt utan pendeltågen, ett utmärkt ställe att vända tåg på vid koncentrerade spårarbeten eller större haverier på Centralen. Enligt min uppfattning finns det starka skäl för att behålla stationen vid Karlberg. Systemet behöver marginaler!
Professionell tyckare
Re: Järnvägssträckningar i stora städer
När det gäller städer, infarter o.s.v. sådär i allmänhet så känns det som att det har rätt stor betydelse vad man egentligen ser genom tågfönstren.
Vad gäller stadens invånares opinion så är det väl en fråga om att se till att invånarna själva har glädje av fina vyer o.s.v.. I Stockholmfallet så kommer pendeltågen ändå att köras annan väg, så de som åker inom länet har ingen direkt glädje av utsikten...
Jag åker inte jätteofta på den här sträckan. Vad jag vill minnas så är den här sträckan väl rätt tråkig, eller?
Vad gäller att behålla Karlbergs station så är det väl mest en fråga om det är nån idé att ta bort plattformar o.s.v.? Om man bygger om området så kan man ju däremot göra sig av med det mesta på "övervåningen" förutom trapphusen och gången till gatan.
När det gäller fjärr/regionaltåg och arbeten på Stockholm C så är väl frågan om det inte är bättre att bara vända (iaf ha sista resandeutbytet) vid första pendelstation norr/västerut och låta fjärr/regionalbiljetterna gälla på pendeltågen, och kanske slänga in insatståg för att ta dessa fjärr/regionalresenärer? Däremot kan säkert Karlberg vara bra att ha för att utföra fysisk vändning vid, det är väl inte så jättesmidigt att ta in ett loktåg och göra rundgång vid en pendelstation där man samtidigt tappert försöker bedriva full ordinarie pendeltrafik plus eventuellt ytterligare insatståg...
Vad gäller stadens invånares opinion så är det väl en fråga om att se till att invånarna själva har glädje av fina vyer o.s.v.. I Stockholmfallet så kommer pendeltågen ändå att köras annan väg, så de som åker inom länet har ingen direkt glädje av utsikten...
Jag åker inte jätteofta på den här sträckan. Vad jag vill minnas så är den här sträckan väl rätt tråkig, eller?
Vad gäller att behålla Karlbergs station så är det väl mest en fråga om det är nån idé att ta bort plattformar o.s.v.? Om man bygger om området så kan man ju däremot göra sig av med det mesta på "övervåningen" förutom trapphusen och gången till gatan.
När det gäller fjärr/regionaltåg och arbeten på Stockholm C så är väl frågan om det inte är bättre att bara vända (iaf ha sista resandeutbytet) vid första pendelstation norr/västerut och låta fjärr/regionalbiljetterna gälla på pendeltågen, och kanske slänga in insatståg för att ta dessa fjärr/regionalresenärer? Däremot kan säkert Karlberg vara bra att ha för att utföra fysisk vändning vid, det är väl inte så jättesmidigt att ta in ett loktåg och göra rundgång vid en pendelstation där man samtidigt tappert försöker bedriva full ordinarie pendeltrafik plus eventuellt ytterligare insatståg...
Re: Järnvägssträckningar i stora städer
I Norrköping ser man först olika hus och motorvägen sen kommer man PLÖTSLIGT till stan och där ser man spårvangar . Som man inte ser pp vägen in . I Göteborg ser man spårvagn tidigt dom kör brevid men sakta . Många stdäer är intressanta .
Spårvagnsintreserad från ÄLVSJÖ